Huonoa suomen kieltä

i

Minua ärsyttää suunnattomasti näiden tosi-tv ja kokkaus ohjelmien surkea suomen kieli. Kuvitellaan ilmeisesti, että on fiksua lopettaa sanat i-kirjaimeen ja höystää puhetta puoli villaisilla slangi sanoilla. Ajattelen usein maahanmuuttajia ja suomen kielen opiskelijoita. Heidän on mahdotonta ymmärtää tätä puhuttua kieltä, joka on aivan muuta, kun mitä heille opetetaan. Mielestäni jokaisen julkisissa medioissa työskentelevän tulisi opetella puhumaan ymmärrettävää suomen kieltä. Monta "hyvää" ohjelmaa on jäänyt katsomatta pelkästään siksi, ettei niissä osata puhua. Esim Sikke Sumari...ammattinsa osaava, milenkiintoinen ja hyvä esiintyjä, mutta surkea ulos anti.

11

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sikke menettelee

      Samaa mieltä. Minua on ärsyttänyt joidenkin mieskokkien käyttämä sana ottaa aikaa jonka oikea suomenkielinen sana olisi kestää. Esim. kypsyminen ottaa aikaa puolisen tuntia. Tämä "ottaa aikaa" on siis käännös lontoon kielestä take time. Ei kuulosta ainakaan minuun korvaani hienolta vaan mauttomalta.

    • sairastahan se on

      Minua ärsyttää ylipäätään se, että ruoanlaitosta on tehty ylimielistä ja nostettu se jonnekin alustalle. Naurattaa oikein kun katsoo ruokaohjelmia, joissa on näitä arvioijia. Siellä jotkut "mahtikokit" arvioivat annoksia puvut päällä. Kokin ammatti oli muutamia vuosia sitten ihan normaali ja kaikki osaavat tehdä kyllä ruokaa. Naurettavaa nostaa ruoka ja ruoanlaitto snobbailun kohteeksi.


      On aika törkeääkin touhua arvostella ruokaa ja ruoka-annoksia epäkelpoisiksi, kun suurin osa maailmasta näkee nälkää. Samaan aikaan länsimaissa snobbaillaan niin tärkeällä asialla kuin ruoalla ja arvioidaan pilkulleen makuja ja ulkonäköä. Hävettää oikein tämä touhu. Mitähän joku nälkäänäkevä sanoisi, jos näkisi tuollaisen ohjelman? Hävetkää tekijät!

    • Kieli puhtaana

      Luulisi, että valtakunnallisessa mediassa käytettäisiin normaalia puhekieltä, mutta näin ei ole. Tuo "ottaa aikaa" on juuri sitä snobbailua jota inhoan. Käännetään sanoja englannista. Eikö ihmiset osaa enää puhua suomea?? Koulun penkille kaikki kielellisesti lahjattomat tai ainakin pois tv:stä. Ohjelmiin ja niiden sisältöön ei voi ottaa kantaa muuten, kuin miettimällä ääneen kysynnän ja tarjonnan lakia. Turhuus, mässäily, alapää vitsit ja järjen köyhyys puistattaa.

    • kaikkis111

      Niin,

      eiväthän kaikki näköjään osaa edes kirjoittaa suomen kieltä.

    • duni-

      Mua ärsyttää eniten se englanninkielisten sanojen apinoiminen. Muitakin olen bongannut, mutta erityisesti ottaa aivoon "musse". Onpa makeeta ammattislangia, vai eivätkö vaan osaa lausua oikein?

    • Mee itsees

      Minua taas ärsyttää ihmiset, joiden mielestä joka asiassa pitäisi ajatella vain ulkomaalaisia.

      En ole ulkomaalaisvastainen, mutta jotain rajaa. Valtaosa täällä asuvista on edelleen ihan suomalaisia. Ei aina tarvitse olla palvelemassa vain ulkomaalaisia. Ei joka ohjelmassa tarvitse jäykistellä ja puhua kirjakieltä.

    • Benjaminz

      Tämän ketjun aloittajalla menee argumentilta täysin pohja, kun hän itse ei osaa kirjoittaa oikein. Takaisin koulunpenkille siitä!

    • juuri näin!

      On todella paljon ohjelmia, joita en pysty katsomaan juuri tästä syystä. Toki kielialueet ja murteet kuuluvat suomenkieleen, mutta tv-ohjelmissa ammattilaisten pitäisi kiinnittää enemmän huomiota puhekieleen, ohjelmat kun ovat suunnattuja muuallekin kuin ko. murrealueille. En esim. pysty katsomaan Tomin keittiö sarjaa, kun se ärsyttää! Miksi pitää puhua dressingistä, kun suomenkielestä löytyy sana kastike. Tai juuri tuosta ”mussesta”, kun vois käyttää sanaa vaahto. Ruuasta ei tule yhtään sen parempaa sillä, että sille annetaan ”muodikas” ulkomailta matkittu nimi. Myös mättö tarkoittamassa ruokaa, on aivan hirveä sana. Lisäksi ärsyttää sanojen lyhentely ja kirjainten poisjättäminen

      Ja yksi mitä en voi sietää, on ketä-sanan käyttäminen väärin. Puistattavaa!

    • itku sentään

      Hyvä aloitus, suomen kieli on kokenut rappion sekä TV:ssä, että radiossa. Todella monia ohjelmia katsoisi, mutta se kielenkäyttö ja huono sellainen!
      Tulee todella ikävä aikaa, jolloin oli hienosto artikuloivia kuuluttajia, asiansa osaavia toimittajia.
      Pian näemme myös elokuvien ja sarjojen tekstityksen alasajon, kun kääntäjät korvataan halpatyövoimalla Virosta tms.

    • VOIelämänKASI

      Sun (Aurinko) laiselle valittajalle on ihan oma terminsä. PILKUNNUSSIA.

      • -ja

        Oiva esimerkki kirjoitusvirheesta edellä :) Ja kaikille jotka ei tajua, niin tuo isolla kirjoitettu eli huudettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe