Mitä hyviä keinoja suosittelette nivelrikkoiselle? Onko kävely ja liikkuminen paras lääke, vaikkakin tuntuu sillä hetkellä kipeältä? Onko esim. portaiden nouseminen edes takaisin suositeltava ja hyvä juttu.
Mikä olisi hyvä luontaistuote, josta apua? Polvien nivelrikko vaivaa kävellessä, mut ei levossa. Onko ollut paljon apua painon pudotuksesta? Ylipainoa löytyy..
Nivelrikkoiset polvet
18
1674
Vastaukset
- Pär Pillhard
Tekonivel auttaa. Painonpudotus on hyvä, mutta ei paranna loppuunkulunutta niveltä. Vain proteesi vie kivut.
- Lorena*
Nivelrikko polvissa on ikävä vieras. Liikunta kivun sallimissa puitteissa on todettu hyväksi, usein portaiden alasmeno on hankalampaa kuin ylöspäin kulku.
Apteekeissa myytävä ICE POWER gel etenkin MSM merkinnällä auttaa rentouttamaan polvien seudun lihasjännityksiä, polvet tuntuvat notkeammilta liikkuminen kivuttomampaa. Sivele geeliä polvien seuduille ja jo auttaa, yksi asia huomioitava Mentholi - Eucalyptus tuoksu geelistä aukaisee samalla tukkoisen nenän. 200ml tuubi geliä ei ole kallis tuote.
On myös muistettava jalkaterien asento, helposti liukuu sivuttain kulkuun ja se aiheuttaa jalkaterien virheasennon aina lonkkaniveliin asti.- jalka.terä
Lääkäriltäni kerran kysyin, kuinka hän uskoo ihon päälle voideltaviin geeleihin.
Ihan yhtä vähän uskoi, kuin minäkin. - Lorena*
jalka.terä kirjoitti:
Lääkäriltäni kerran kysyin, kuinka hän uskoo ihon päälle voideltaviin geeleihin.
Ihan yhtä vähän uskoi, kuin minäkin.Miksi sitten huippu urheilijat IcePower geeliä käyttävät jos siitä ei olisi apua. Eihän geeli itse nivelrikkoa paranna, mutta rentouttaa lihaksia.
Lääkäreitäkin on vähän joka lähtöön, jotkut niin itserakkaita vain hänen mielipide on ainut ja oikea. Tässä pätee vanhemman ortopedin sanonta, juuri valmistunut on niin viisas ettei sen viisaammaksi enää voi tulla. Kun vanhenee huomaa muutkin tietävät jotakin joka on kokemuksen ja tiedon kautta opittua. Kyllä kokemusta on hyvä olla tässäkin asiassa.
Työtapaturman seurauksena polveni jäi 23 % vinoasentoon. Sehän eteni nopeasti nivelrikkotilaan. Paikallinen kirurgi sanoi polven olevan kohtuullisen hyvän.
Myöhemmin KOKS:n nuori naislääkäri sanoi virheasentoa pahaksi. Kinusin lähetettä Ortoniin. Hän kirjoittikin lähetteen.
Siellä asennettiin ensimmäinen proteesi. Pääsin kävelemään kepeittä kivuitta. Kymmenmonta vuotta myöhemmin proteesi rikkoontui.
Tämä aiheutti kovat kivut. Paikallinen proteesikirurgia ei ollut aivan päivän tasalla, seurasi 11 kivuliasta vuotta yliojentuvan proteesin varassa.
Nykyinen proteesi on taas Ortonissa laitettu 2005. Maksoi muuten 20.000€. Koska olin jo eläkkeellä, työnantajan vakuutus sitä ei enää korvannut.
Vaikka proteesi on hyvässä asennossa ja polvi luonnollisessa koossaan, se ei kestä juuri rasitusta.
Ketjunaloittajalle sanon, ettei nivelrikkoon ole olemassa hyvää korvaavaa hoitokeinoa, koska nivelkuppi ja "nuppi" ovat käytännössä 'hiekalla'.- kipuileva
Minä olen huomannut, että kävellessäni aika paljon jonain päivänä, on hyväksi seuraavana päivänä kävellä vain pakkokävelyt, ettei kävely silloinkaan ihan jää.
Jos kävelen joka päivä paljon kipeytyy polvi tosi paljon. Painon pudotus on tuonut myöskin helpotusta.
Portaita yritän kulkea vain, jos on välttämätöntä, myös alamäkeen kulku on hankalaa.
Hieron ja jumppaan jalkoja ja polvia, sekin auttaa. - Särky seis!
Kylmä geeli on hyvä ja joskus lenkin jälkeen laitan pakasteessa olevan
kylmäpakkauksen hetkiseksi polven ympärille,ei paljaalle iholle.
Kävely kohtuullisessa määrin on minulle sopiva myös. - holkkipolvi
Minulla todettiin 6v sitten polvessa nivelrikko (nuori lääkäri totesi, että joko kärsit, tai laitetaan tekonivel, seraavalla käynnillä vanhempi lääkäri tyssäsi jostain syystä, jota ei tarkemmin kerrottu), aloin käymään vesijuoksussa ja totesin sen hyväksi, puoli tuntia antaa polskia, ennenkuin muistuttaa, jalkalihakseni on huomattavasti paremmassa kunnossa, nyt on viimeisen vuoden aikana alkanut vaivaamaan kävellessä ja levossakin joskus särkee rasituksen jälkeen, 3vk kuluttua on aika lääkärille, silloin alan vaatimaan uutta niveltä,,
suosittelen ehdottomasti tuota vesikävelyä... - 6 patruunaa
Kukonhelttauute.
Itse maksat lääkkeet, terveyskeskuslääkäri pistää ilmaiseksi.- kevättä kohti..
Meillä päin on saanut ko pistokset lääkäriltä tk.ssa eikä ole tarvinnut itse maksaa.
Joskus n 10v sitten piti toisella paikkakunnalla itse hakea apteekista ja viedä mukanaan tk:n jossa lääkäri pisti mutta paikkakunnan vaihdon jälkeen asia hoitui tk.ssa. Sittemmin toiseen polveen laitettiin tekonivel 3v sitten, nyt toinenkin kipuilee ja nivelrikot todettu. Pääsen kävelemään ja käyn lenkillä joka päivä, useita kertoja päivässä ja yht. jopa yli 2 tuntia. Joskus polvi kipeempi, burana auttaa, d-vitamiini, kylmägeelipussi ( joskus kuuma auttaa) tuore inkivääri sekoitettuna jugurttiin/viillin...siinä konstejani. Tavoitteena pärjätä pari- kolme vuotta ennen kuin hakeudun leikkaukseen. Pistosaikaa en ole varannut tälle keväälle mutta sekin taitaa olla edessä. - "kukonheltta"
kevättä kohti.. kirjoitti:
Meillä päin on saanut ko pistokset lääkäriltä tk.ssa eikä ole tarvinnut itse maksaa.
Joskus n 10v sitten piti toisella paikkakunnalla itse hakea apteekista ja viedä mukanaan tk:n jossa lääkäri pisti mutta paikkakunnan vaihdon jälkeen asia hoitui tk.ssa. Sittemmin toiseen polveen laitettiin tekonivel 3v sitten, nyt toinenkin kipuilee ja nivelrikot todettu. Pääsen kävelemään ja käyn lenkillä joka päivä, useita kertoja päivässä ja yht. jopa yli 2 tuntia. Joskus polvi kipeempi, burana auttaa, d-vitamiini, kylmägeelipussi ( joskus kuuma auttaa) tuore inkivääri sekoitettuna jugurttiin/viillin...siinä konstejani. Tavoitteena pärjätä pari- kolme vuotta ennen kuin hakeudun leikkaukseen. Pistosaikaa en ole varannut tälle keväälle mutta sekin taitaa olla edessä.Joka toinen vuosi "kukonhelttaa" 5 kertaa vasempaan polveen ja painoa 93 kg:sta 70 kg:aan on auttanut minua jo kymmenen vuotta. "Kukonheltat" maksutta Ja askelkin on tosi kevyt....
- P. Tunttari
Liikunta on hyvä asia. Samoin painonhallinta. Ylipaino taitaa olla kaikkein pahin, mutta liika kävely kuluttaa myös niveliä.
Akupunktiolääkärit eivät ota nivelrikkoista potilasta kivunhoitoon. Ennuste kuuluu olevan huono.
Tekonivel lienee ainoa oikea ratkaisu. Suosittelen. Itselläni on oik. polvessa ja molemmissa lonkissa tekonivelet. Vanhin tekoniveleni on jo kaksikymmentävuotias. - katleija
Sain pahoja vammoja polveeni kolaroituani pyörällä vuosia sitten (luupala irtosi sääriluun päästä,mol.sivusiteet melkein poikki,nivelkierukka irti).
Akuutisti tähystyksessä putsattiin nivel ja hitsattiin kierukka, muuten n.viisi vuotta kesti kun luonto korjasi.
Liikuin niin paljon kun pystyin, huomioiden kivut. Itse parhaiten tietää mitä sietää
Portaissa kulku teki kipeää, etenkin alaspäin mennessä. Opin astumaan ensin kipeällä jalalla ja etenemään porras kerrallaan. Ylöspäin taas terve jalka edellä porras kerrallaan. Onkin varmaan vaikeaa kun molemmat polvet kipeinä.
Polkupyörä on oiva liikkumisväline, koska kuormitus vähenee ja polkiessa nivel saa sopivaa liikuntaa.
Minulla oli myös varalla kimmoside polvea varten, josta oli selvästi apu kun polvi oli kipeytyny enemmänt. Verenkierron varmistamiseksi, sitä ei ole hyvä koko päivää pitää.
Huomasin että aloin "klenkata", enkä millään osannut kävellä normaalisti. Sain kysyttyäni oivan neuvon jumpparilta. Hän kehoitti aloittamaan askeltamisen lonkkalähtöisesti eikä polvesta. Olin pelännyt astumista väärällä tavalla.
Nyt saan taistella taas tuon klenkkaamisen kanssa, mutta syy jalkaterässä. Koetan kaikin keinoin askeltaa oikein kivusta huolimatta. Ellen liikkuisi kuluma vaan pahenisi luun haurastumisen myötä.
Uskon tähänkin liikunnnan olevan paras hoitokeino, voihan elimistö kasvattaa pehmikkeeksi siihen sidekudosta. - Lorena*
Olen kuulostellut saranoiden voitelu pistoksia ottaneilta, onko ollut apua. Ollaan kahta eri koulukuntaa, jos injektion pistäjä on kokenut lääkäri silloin on aina auttanut, on myös yksityissektori käynti maksanut. Näillä seuduin ei taida ollakaan ilmaisia kukonheltta injektioita saatavilla. Apua kukonheltta injektioista on ollut natiseviin kivuliaisiin polviin.
Kaikki keinot ovat sallittuja kun nivel aiheuttaa rajoituksia liikkumiseen. IcePower MC - geeli, kylmähaudepussi, jopa kaalinlehti polveen sidottuna auttaa, konsteja on monia,hierontaa jalkoihin edellytyksellä ettei kipeää aluetta hierota. Kansanlääkitys vuosisatojen takaa on monen ikääntyneen se paras konsti - ihan kuin entisajan kamfertippa sokeripalassa.
Tämän päivän oppien mukaan suositellaan kylmäkääreitä, jopa kuumaa saunaa ei suositella. Jos on hyvin motivoitunut hoitoon mielialakin vaikuttaa. Kaikki auttavat tilapäiseen kivuliaisuuteen mutta itse ongelman taitaapi ratkaista vain saranan vaihto polveen.- Anonyymi
Jätä kaikki viljatuotteet pois, leipä. puurot, pullat....kaikki. helpottaa kipuja. Toinen hyvä konsti on, kun hankit 1 kg; nilkkapainot, nouse . istumaan esim. pöydälle niin, että jalat on ilmassa ja heiluttele jalkoja edes takaisin niin kauan kuin haluat. Auttaa varmasti, kokemusta on
- Hyvä neuvo!
Anonyymi kirjoitti:
Jätä kaikki viljatuotteet pois, leipä. puurot, pullat....kaikki. helpottaa kipuja. Toinen hyvä konsti on, kun hankit 1 kg; nilkkapainot, nouse . istumaan esim. pöydälle niin, että jalat on ilmassa ja heiluttele jalkoja edes takaisin niin kauan kuin haluat. Auttaa varmasti, kokemusta on
Olen todella saanut polvistakin kipuja pois, kun viljatuotteet olen jättänyt pois.
Täytyy vielä kokeilla tuota nilkkapaino konstia.:)
- polvi*
Volttaren Retard-lääke on hyvä,jos on kovin kipeä polvi.
Se on tulehduskipulääke,se vie tulehduksen pois,ja parantaa.
1 viikonkin kuuri jo auttaa,2 varmasti parantaa.
tietenkin liika paino pois. Polvinivelet "oppivat vaateliaiksi". Etää mitenkä? No. Treenaan parikertaa viikossa paikallaan pysyvällä laitteella alaraajojen toimivuutta.
Ennen treeniharjoitusta tekonivelpolven kiinnityskudoksissa on vahvoja nipistyksiä. Aivan säännöllisesti kivut häipyvät treenin jälkeen.
Noin kolme kevättä sitten jalat alkoivat kävellessä joutumaan hapoille. Siksi hommasin nettikaupasta laitteen pitääkseni poissa 'hapoille' joutumisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4942452Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852439Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211541Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771502Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔381293- 271258
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2741145Haluatko tietää totuuden?
Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun871113