Välilevyn madaltuminen, joudunko pyörätuoliin??

Back Panic

Eli siis..tulin juuri fysioterapeutilta kotiin ja olen luultavasti pienessä shokissa. Olen 25-vuotias nainen ja fysioterapeutti juuri kertoi, että röntgen kuvissa minulla oli todettu alimpien nikamien välilevyjen suuri madaltuminen, jota ei kuulemma minun ikäiselläni todellakaan pitäisi olla. Hän myös kertoi selkärankana, alimman osan, olevan jotenkin kiertynyt ja muutenkin koko olemukseni selkeästi epätasapainossa. Menin alunperin lääkäriin yli kuukausi sitten oiken alaselän kivun takia, joka säteili todella paljon myös oikean jalan nilkkaan, edelleen tekee tätä. Tämä kipu ilmeisesti johtuu kuitenkin jonkun liitäntä lihaksen puristuksesta tms.

Olen kuitenkin nyt ihan totaalisessa paniikissa ja itkenyt siitä lähtien kun pääsin fysioterapeutilta kotiin, että mitä tässä oikein tulee tapahtumaan?? Hän antoi minulle sellaisen kuvan, että välilevy ongelmia ei voi mitenkään enää korjata, selkärangan kierto olisi pitänyt huomata jo paljon nuorempana, ja että nyt ei voi muuta tehdä kuin jumpata ja toivoa, ettei muutu pahemmaksi. Mietein jo etten muutaman vuoden päästä voi lähteä matkustelemaan maailmaa ympäri joka on suurin haaveeni, koska selkäni tulee olemaan niin huonossa kunnossa, en voi saada omia lapsia jne. Masennuin ihan totaalisesti ja kaiken lisäksi minulla on myös juuri todettu paniikkihäiriötä joka ei varmasti pidä viimeaikaisista uutisista.

Onko kellään muulla nuoremmalla tai vanhemmallakin tätä madaltumista? Miten se on alkanut rajoittaa elämäänne, miten hoidatte jne.? Millainen sänky teillä on, miten liikutte? Oletteko joutuneet vaihtamaan alaa?? Minä olen vasta valmistumassa koulutusohjelmastani jossa suuri osa päivästä kuluu istuen ja nyt pelkään, että joudun keksimään uuden ammatinkin vaikkei ensimmäistäkään vielä ole. Rakastan myös käyttää korkokenkiä ja pelkään nyt sitäkin (vaikka onkin hyvin turhamaista) etten saa enää näitäkään käyttää. Fysioterapeutti sai siis minut lievästi sanottuna hysterian valtaan ja haluaisinkin nyt kuulla kokemuksia muilta, miten asiat ovat edenneet.

Pitäisikö myös kysyä lähetettä magneettikuvaan? Nyt ainoa lähde oli siis tavalliset röntgenkuvat, eihän ole sama asia?

Kiitos paljon jos joku jaksaa vastailla, auttaisi todella!

11

8189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soili Marila

      On samat oireet todettu, ei rajoita ainakaan minulla elämää, muuten kuin , että nyt olen eläkeputkessa, aikanani tein raskasta työtä jossa joutui olemaan milloin missäkin asennossa joka sitten heijasti kipuiluna, lääkkeillä ja liikkeillä sekä liikunnalla pidän nyt huolta noista tukevista lihaksista, hyviä ohjeita saanut fys,terapeutilta. Hyvät kengät tietysti kannattaa olla, noita saa näyttäviäkin mutta silti jalkaa tukevia ja istumatyössä kannattaa ottaa välillä oikasutaukoja ja tehdä siinä liikkeitä istuessaankin niin ei jymähdä sitten noi lihakset. Tsemppiä ja liikunnallista elämää (suosittelen uimista, metsässä kävelyä, on parempi selälle ,kuin kovalla asfaltilla, liikkeitä aina kun tilaisuus.

    • viisas

      Käy selkäortopedilla magneettikuvien kanssa äläkä usko fysioterapeutin pelottelua. Tee lapset ja matkustele, et sinä mihinkään pyörätuoliin joudu ainakaan 50 vuoteen!
      Harrasta liikuntaa, jumppaa ja tee ihan mitä pystyt.
      Muistakaa aina tarkistaa JulkiTerhikistä, ettette ole tekemisissä valeammattilaisten kanssa!
      https://julkiterhikki.valvira.fi/Default.aspx?lang=fi

    • luuluutitaani

      Kaikilla ne välilevyt madaltuu, toisilla nuorempana, toisilla vanhempana, ja kaikilla on sitä skolioosiakin. Mutta siinä vaiheessa kun kivut alkaa haitata elämää kovasti niin kannattaa hakeutua tarkempiin tutkimuksiin ja selvittää mikä siellä oikein aiheuttaa ongemia, madaltuma itsessään niitä ei aiheuta.

    • Madaltumaa

      Asennoidu niin, että sinä pystyt vaikuttamaan miten selkäsi kanssa pärjäät. Joudut tekemään sen eteen töitä, mutta silloin selkä pysyy kunnossa eikä kipuile. Paras laji on perinteisen hiihto. Jumppa hyvä kuten edellä todettiin. Ja etenkin keskivartalon syvät lihakset täytyy olla kunnossa.

      • AP

        Kiitos kaikille vastauksista! Alkujärkytyksestä olen jo vähän selvinnyt, edelleen kyllä mietin kaikenmaailman halvautumista paniikissa ym., en vaan jotenkin voi käsittää miten se selkä on voinut mennä tuollaiseen kuntoon ilman minun oikeastaan sitä ennen ollenkaan huomaamatta. Mutta kaipa itsesyyttelykin pitäisi lopettaa ja todeta ettei perimälleen mitään voi.

        Vielä ehkä häiritsee aika paljon nuo vihlaisut, lähtevät alaselästä oikealta ja tuntuvat heijasteena oikean nilkan syrjässä ja jalkapöydällä, ihan missä asennossa vaan. Mietein että voisiko siellä sitten olla pullistumakin, sitähän ei käsittääkseni röntgenistä näekään.
        Nyt kävin juuri hyvin pienellä lenkillä, siis vain noin reippaan kilometrin pituisella ja jo siitä selkääni pakottaa nyt paljon ja tuo vihlonta vielä pahempaa. Mutta kai se on ihan normaalia kun kuntoilua ja jumppia taas aloittaa pitkän paikalla olon jälkeen? Pitäisi vain jatkaa vaikka kuinka sattuu? En siis ole ylipainoinen, vaan ihan normaalissa painossa.

        Huh, toivottavasti vaan fysioterapeutin kanssa löydetään sellaiset jumpat ja liikket jotka auttaa, selkälihakset mulla ainakin ilmeisesti on ihan rapakunnossa, en tiedä noista syvistä lihaksista. Olen lähdössä ulkomaille harjoitteluun puoleksi vuodeksi muutaman kuukauden päästä ja olisi kyllä todella harmi jos kipuilu edelleen silloin jatkuu,tai muuttuu pahemmaksi.


    • luuluutitaani

      Siltä varalta et olisi vaikka nikamansiirtymä (koska sulla ilmeisesti on jo pahoja hermokipujakin) niin ensiarvoisen tärkeää olisi päästä pian mri-kuviin. Sitten jos niden kuvien kautta saa "puhtaat paperit" niin voi keskittyä pitämään hyvää huolta niistä keskivartalon lihaksista. Itselläni oli siirtymät ja siksi kaikki jumppa, juoksu ja venyttely oli kielletty. Niillä olisin saanut aikaan vain vahinkoa. Eikä munkaan kunnosa tai keskivartalon lhaksissa ollut mitään vikaa ;)

    • Kun kerran tilanne on tämä: "kuukausi sitten oiken alaselän kivun takia, joka säteili todella paljon myös oikean jalan nilkkaan, edelleen tekee tätä." ja olet saanut hyviä neuvoja: "Siltä varalta et olisi vaikka nikamansiirtymä (koska sulla ilmeisesti on jo pahoja hermokipujakin) niin ensiarvoisen tärkeää olisi päästä pian mri-kuviin" ja vielä reagoit aika rajusti tilanteeseen, olisi tärkeää että tilanne voitaisiin selvittää. Näyttää siltä että aiheuttajakin on tuossa tullut esille: "kai se on ihan normaalia kun kuntoilua ja jumppia taas aloittaa pitkän paikalla olon jälkeen?" Mutta heti perään tulee sitten ongelman aiheuttaja jo hoitokonstina: "toivottavasti vaan fysioterapeutin kanssa löydetään sellaiset jumpat ja liikket jotka auttaa"
      Itse olen selkäkirurgi ja neurokirurgi ja uskonkin että tilannettasi miettimällä päästään hyvään lopputulokseen. Mri kuva kannattaa ottaa ilman muuta.

    • ei pyörätuolissa

      Olen 40v ja minulla on pahat välillevy madaltumat. Niitä yritetään parantaa luudutusleikkauksella ja uskon että se auttaa. Ap. nyt rauhotut. kaikki kiihtyminen kun siirtyy lihaksiin ja sitä kautta kivut lisääntyy.

      Ui. Tee hiljasia venytysliikkeitä ja nuo Putkisto ohjeet jännitys rentous jännitys liikkeet ainakin minulla on alkaneet toimimaan. Mulla tulee halvaus oireita 1 kin väärästä liikkeestä mitään revitys fys.terapiaa en uskalla nyt toteuttaa koska se aktivoi pahemmin kivut päälle.
      Mene selkä OMT hoitoon ne osaa hoitaa paremmin näitä nikama hermo vaivoja.

      Tee lapsi tee se matkailu juttusi. Mutta älä jää paikalleen. Niin ja kävely juoksu kielletty soutulaite on hyvä. Kaikki missä selkä venyy mutta ei tule painetta sopii ainakin minulle. Niin ja pidä kipu pv ilman lääkkeitä niin näet millä tasolla kipu on särkylääkkeillä meinaan voit vaan pitkittää kierrettä kun reuhdot liikaa.

    • 1 "pidä kipu pv ilman lääkkeitä niin näet millä tasolla kipu on särkylääkkeillä meinaan voit vaan pitkittää kierrettä kun reuhdot liikaa" edellisessä tekstissä tämä on hyvä idea, mutta sitä pitää jalostaa vielä eteenpäin eli miksi ja mitä sitten.

      2 muutoin eri mieltä kaikesta muusta edellisestä :(

    • Aino-Emilia

      Mulla on nyt myös todettu selän paha madaltuma. Olen tehnyt hoitotyötä muutaman vuoden ja selkäkivut ovat olleet järkyt kipujen vuoksi. Kipupiikkejä ja buranaa vaan. Vasen jalka puutunut lähes koko ajan. Pakko vaihtaa alaa varmaan. Mummot on niin painavia, kun Suomessa ei tehdä mitään muuta kuin syödä vanhainkodeissa ja osastoilla. Kukaan normaalielämässä ei syö niin paljoa. Se on fakta

    • 6u56u66

      jää sairaslomalle hvä ihminen sitten uudelleenkoulutukseen
      kela on sitä varten suomessa että sieltä saa toimeentuloa kysy vaikka paikkakuntasi maahantunkeutujilta paljonko ne saa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1227
    Aihe