Visitor Oyster or not

osteri

Mitähän eroa on visitor oyster cardilla ja tavallisella oyster cardilla?

21

1849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *** *** ***

      Ei oikeastaan yhtään mitään. Oyster Card on se muovinen arvokortti, jolle sitten voi ladata sitä mitä haluaa / tarvitsee. Turisti yleensä lataa sille travel cardin, mutta yhtä hyvin voi ladata tietyn määrän puntia.

    • London + Oyester

      Olin reilu kuukausi sitten Lontoossa. Riippuu ihan siitä kuinka kauan aiot olla perillä ja kuinka paljon aiot käyttää julkisia. Sen voi kyllä arvioida aika tarkastikin, jos olet tehnyt matkaohjelman. Olin itse perillä 4 täyttä päivää tuloilta ja lähtöaamu ja ostin ko. kortin jo Suomesta käsin, otin siihen arvoa 15 puntaa latausmaksu 3 puntaa postikulut Suomeen (ostin kortin myös kaverilleni, joten postikulut jaettiin). No eihän se 15 puntaa riittänyt mihinkään, joten käytin myös kaverini 15 punnan Oyestercardin (syy selviää tuonnempana), sekin loppui viimeisenä päivänä, joten latasin vielä lisää toiseen korttiin 5 puntaa, joka on minimilatausarvo. Nyt mulle jäi sitten jäljelle ko. korttiin jotain vajaa nelisen puntaa, jota voin sitten hyödyntää seur. kerralla kun menen Lontooseen. Näin jälkiviisaana minun olisi kannattanut ottaa 7 päivän Travelcard, joka maksaa hieman alle 30 puntaa. Olisi siis tullut edullisemmaksi. Mutta kun en arvannut, että matkustelen niin paljon, vaikka matkaohjelmakin oli tehty. Tosin matkaohjelma meni kyllä perillä ihan uusiksi, kun ystäväni kaatui ekana päivänä Portobello Roadilla, ja hän oli käytännössä pelistä pois koko ajan. No minä sitten hurvittelin oikein kunnolla yksin... Saatoin liikkua myös ruuhka-aikana, jolloin maksu on suurempi. Yllättävän nopeasti tuo reilu 30 puntaa hujahti, Lontoossa kaikki on kallista, myös julkisilla matkustaminen. Kävelin mahdollisimman vähän, että ehdin nähdä kaikki haluamani "pelipaikat".

      • London + Oyester

        Niin, ja alkoholilla ei ollut osuutta lainkaan ystäväni kaatumiseen :) Hän ihaili vain taloja ja kompastui jalkakäytävän korokkeeseen ja satutti polvensa.. Taksilla hotelliin ja lekuriin ja sen jälkeen vietti lomansa sängyssä :( Kävelykepin kanssa pääsi juuri ja juuri takaisin Suomeen. No onneksi mun ei tarvinnut lähteä nyt sitten yhteenkään museoon ja sain tehdä just mitä itse halusin:):) Olimme jakaneet ohjelman niin, että puolet mun pillin ja toinen puoli hänen pillin mukaan. Ja meillä on hiukka erilaiset kiinnostuksen kohteet...


      • VitsiVitsi
        London + Oyester kirjoitti:

        Niin, ja alkoholilla ei ollut osuutta lainkaan ystäväni kaatumiseen :) Hän ihaili vain taloja ja kompastui jalkakäytävän korokkeeseen ja satutti polvensa.. Taksilla hotelliin ja lekuriin ja sen jälkeen vietti lomansa sängyssä :( Kävelykepin kanssa pääsi juuri ja juuri takaisin Suomeen. No onneksi mun ei tarvinnut lähteä nyt sitten yhteenkään museoon ja sain tehdä just mitä itse halusin:):) Olimme jakaneet ohjelman niin, että puolet mun pillin ja toinen puoli hänen pillin mukaan. Ja meillä on hiukka erilaiset kiinnostuksen kohteet...

        Ettet vain olis kampittanut kaverias että pääset pissistelemään?!


    • 8+20

      Me olimme Lontoossa 4,5 päivää, ja tuo viikon travel card ladattuna oysterille oli taloudellisin vaihtoehto.

      • Heebio

        Eikös tuossa Oysterissa ole takuu, ettei maksa enempää kuin Travelcard missään tilanteessa?


      • London + Oyester
        Heebio kirjoitti:

        Eikös tuossa Oysterissa ole takuu, ettei maksa enempää kuin Travelcard missään tilanteessa?

        Kyllä on, siis PER PÄIVÄ. Vaikka ajelisit kuinka paljon päivän aikana, niin ei tule yhtään kalliimaaksi kuin Travelcardin päiväveloitus, joka on muistaakseni jotain 7 puntaa, siis muistaakseni. Eli on ihan sama veloitus per päivä, mutta jos olet vaikka 4-5 päivää, niin melkein suosittelen sitä viikon Travelcardin hankintaa, koskaa tulee tod. näk. halvemmaksi kuin pay as you go Oyestercard. Riippuu tietenkin kuinka paljon aiot käyttää julkisia.


      • lucien
        London + Oyester kirjoitti:

        Kyllä on, siis PER PÄIVÄ. Vaikka ajelisit kuinka paljon päivän aikana, niin ei tule yhtään kalliimaaksi kuin Travelcardin päiväveloitus, joka on muistaakseni jotain 7 puntaa, siis muistaakseni. Eli on ihan sama veloitus per päivä, mutta jos olet vaikka 4-5 päivää, niin melkein suosittelen sitä viikon Travelcardin hankintaa, koskaa tulee tod. näk. halvemmaksi kuin pay as you go Oyestercard. Riippuu tietenkin kuinka paljon aiot käyttää julkisia.

        Ja jos sen viikon Travelcardin hankkii niin kannattaako se kuitenkin ladata tälle Oyster cardille? Onko näistä paperisista(?) Travelcardeista sitten jotain etua tähän muovikorttiin nähden? .....voi että tää vaikuttaa monimutkaiselta näin ensikertalaisesta....


    • lontoon-matkailija

      Ei oikeastaan mitään. Visitor Oyster Card on erinäkoinen (!), ja se toimitetaan postissa kotiin, jolloin se on heti Lontooseen lähtiessä käyttövalmis, eikä esim. Heathrowlla joudu jonottelemaan Oystereita. Visitorille voit ladata TFL:n verkkokaupasta haluamasi arvon, ja heti esim. lentokentällä ottaa sen käyttöön, kun se on lähetetty kotiisi. Visitorin saa myöskin omaksi, mutta lähetyskulut ovat muistaakseni £ 3.

    • xxyyzz

      Pääsiäisenä oltiin Lontoossa. Koko porukalle Oyster Cardit, 40 puntaa jokaiseen. Neljän päivän ajelut ja lähtiessä Heathrow'n metroasemalta lippumyynnistä sitten saatiin takaisin käyttämättömät rahat (öbaut 20 / kortti) ja viiden punnan deposit-maksu. Ehdottomasti hyvä valinta ainakin meille.

    • vääntäkää mulle

      Siisi voisiko joku vääntää rautalangasta. Ollaan menossa viideksi päiväksi kaksi ihmistä. Miten tulee menetellä, jos haluaa tilata vaikkapa etukäteen jonkun matkakortin? Tai ostaa perillä. Mikä kortti siis kannattaa ostaa?

      Englanninkieli sujuu jotenkuten, mutta en jaksa lukea pitkiä pätkiä vierasta kieltä jostain uk-sivulta, josta asia varmaan selviäisi.

      • neuvoja meillekin

        Muakin tää kiinnostaa.
        Tulemme heahtrow-kentälle josta pitäisi siirtyä paddingtonin asemalle, sama lähtiessä, japari kertaa päivässä liikutaan metrolla, Mikä on taloudellisin vaihtehto ? Voiko näitä kortteja käyttää jo lentokentältä tullessa, emme halua tulla metrolla jossa pysähdytään sata kertaa ennen paddingtonia, mutta olen ymmärtänyt että on jokin muukin vaihtoehto.


      • Bayswater
        neuvoja meillekin kirjoitti:

        Muakin tää kiinnostaa.
        Tulemme heahtrow-kentälle josta pitäisi siirtyä paddingtonin asemalle, sama lähtiessä, japari kertaa päivässä liikutaan metrolla, Mikä on taloudellisin vaihtehto ? Voiko näitä kortteja käyttää jo lentokentältä tullessa, emme halua tulla metrolla jossa pysähdytään sata kertaa ennen paddingtonia, mutta olen ymmärtänyt että on jokin muukin vaihtoehto.

        Suosittelen että luet Heathrow- Paddingtonin junalipuista osiosta Lontoo Tikettejä ennakkoon Suomeen nimimerkki Matkailijan ohjeen eli vastaus on juna Heatrow connect juna. Itse tulin juuri Heathrowilta, mutta käytin tuubia Oyster cardilla.

        Myös täältä saa lippuja, itse tilasin teatteriesitykseen ilman ongelmia.

        http://www.lontoonliput.fi/


    • Bayswater
    • LuvLondon

      Tässäpä linkki Lontoon liikenteen viralliselle sivustolle. Sieltä löytyy kaikki hinnat ja voit arvioida paljonko tulisit tarvitsemaan. Laitoin myös linkin samoilta sivustoilta, jossa on vertailtu visitor cardia ja tavallista oysteria. Kortteja saa ostaa lentoasemilta ja niihin voi ladata rahaa/aikaa melkein kaikilla asemilla.

      Verrattuna suomalaiseen systeemiin, oyster on kyllä huippuhyvä ja joustava. Voin ostaa kuukausilipun niille alueille, joita käytän päivittäin ja lisäksi vielä ladata rahaa muihin matkoihin. Visitor card on varmaan parempi ja halvempi, jos viipyy täällä viikon tai lähes viikon.

      http://www.tfl.gov.uk/

      http://visitorshop.tfl.gov.uk/help-centre/ticket-comparison.html

      • lucien

        Jostakin linkistä olin näkevinäni että lasten tai nuorten Oyster pitäisi olla kuvallinen? Ymmärsinköhän oikein ja pitääkö olla paperifotoa mukana, vai?


      • ///
        lucien kirjoitti:

        Jostakin linkistä olin näkevinäni että lasten tai nuorten Oyster pitäisi olla kuvallinen? Ymmärsinköhän oikein ja pitääkö olla paperifotoa mukana, vai?

        Itse sain aikoinaan vastauksen lasten matkustamiseen Visit Britainilta:

        Paikanpäältä voi ostaa lasten kortin nimeltä "Kids for £1" - lasten kortti yhdellä punnalla.
        Se on yhdenpäivän Travel Card kortti joka kelpaa kaikille vyöhykkeille, 1- 9. Kortit ostetaan päivittäin metroasemalta ja ne ovat voimassa kello 09.30 jälkeen arkiaamuisin. Kortteja myydään ainoastaan paikanpäällä, sillä se on erikoistarjous lapsiperheille ja ne ostetaan päivittäin. Lasten ikäraja on 11-15 vuotta. Lisätietoa tästä tarjouksesta löydätte Transport for London kotisivulta, seuraavasta linkistä: http://www.tfl.gov.uk/tickets/faresandtickets/oneand3daytickets/2908.aspx


    • matkallemenossa

      Saako tällä Travel cardilla käyttää kaikkia julkisia? Etukäteen suunnittelin, että ottaisin vaan bussikortin, joka on halpa.

      • Motourist

        Kaikki käy, tuubi, bussi, juna (ei Heathrow Express), ratikka. Jokilaivoilla alennuksia. Jos liikut vain "keskustan" alueella (zone 1-2), niin viikon bussilippu maksaa £18,80, viikon travelcard £29,20. Lisäksi Oysterin pantti £5. Kauemmas mentäessä tc:n hinta tietysti nousee, mutta eipä sinne perusmatkailija juurikaan eksy. Bussilipulla saa kai matkustaa missä vaan (enpä ole käyttänyt).
        http://www.tfl.gov.uk/tickets/14416.aspx


    • edullisimmat vaihtoe

      Ollaan lähdössä Lontooseen, ja tarkoitus on myös reissata Lontoon ulkopuolella (Oxford, Windsor ym). Mikä on tässä järkevin vaihtoehto? Bussilla ainakin taitaa tulla halvimmaksi.

    • ///

      Menopaluulippu Paddingtonista Oxfordiin maksoi 22 puntaa, matka kesti tunnin suuntaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe