Mitä akvaario perustaminen maksaa kokonaisuudessaan?

neuvoa kaipaava

Haluaisin aloittaa akvaarioharrastuksen, mutta haluisin sitä ennen tiedustella mitä se tulis maksamaan.. Siis kaikki tärkeät perustarvikkeet (akvaario n. 100l, suodatin, lämmitin.. ym).
Auttakaa minua!!!

38

17582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miimu

      Hintahaitari on melkoinen. Se riippuu ihan siitäkin, tahdotko käytetyn vai uuden paketin, mutta koska omat kokemukseni rajoittuvat käytettyyn tavaraan, niin arvioinpa siitä. Ja otan sen mallin, jolla itse oman satalitraiseni laitoin pystyyn, niin on oikein muistilappusiakin sanojeni tueksi.

      Altaan, satalitraisen siis, löysin 60 eurolla, mukaan tuli valot ja suodatin, sekä lämmitin, jota en vieläkään ole tarvinnut.

      Hiekat hain sorakuopalta, kivet ja kannot metsästä. Kasveja sain lahjoituksena muilta harrastajilta, samoin kierteissarvikotilot pohjaa möyhimään.

      Kypsytysaineista hirvensarvisuola maksoi 1,5 euroa apteekista ja käytettyä kukkamultaa löytyi kotoa.

      Vesitestit (ph, kh, gh no2 ja no3) maksoivat noin 15 euroa.

      Kasvilannoitteet (PMDD ja saviturvepallerot) n. 10 euroa.

      Sininen pahvi taustakuvaksi tiimarista 50 senttiä.

      10 metriä kiskasta letkua vedenvaihtoihin. n. 8 euroa.

      Sinen saavi ja sinen tiskiharja yleiseen putsaukseen 3 euroa.

      Kalanruokaa ja vitamiinia noin 15 eurolla.

      Eli 113 eurolla sain ihan kaiken, paitsi kalat ja allas oli vieläpä varsin kallis, verrattuna siihen millä hintaa noita joskus näkee.


      Se mikä harrastuksesta tekee kalliin, on tietämättömyydestä johtuvat virheet ja se, että uskotaan joka asiassa sokeasti kauppiasta. Silloin ostetaan vääriä kaloja, ei kypsytetä allasta ja menetetään paljon rahaa ja kiinnostusta upeaan harrastukseen. Eli ensin sitä tietoa paljon ja hartaasti, vaikkapa täältä.
      http://www.aquahoito.info/suomi/oscari.htm

      • neuvoa kaipaava

        Kiitos alustaavista tiedoista.


      • Miimu
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

        Kiitos alustaavista tiedoista.

        Mutta aloittelijan kannattaisi kuitenkin etsiskellä ihan reilusti yli satalitraista allasta, eivät nekään merkittävän kalliita ole. 150 litraiseni maksoi käytetynä satasen tarvikkeineen ja jalustansa kanssa.

        Isompaan saa enemmän kalavaihtoehtoja ja se antaa ne pienimmät virheet anteeksi. Ihan paras olisi miettiä ensin haluamansa kalat ja niille sopiva allaskoko, ettei sitten tule pettymyksiä kun se hankittu tankki on puolet liian pieni lajille johon olet ihastunut. ;)

        Etsiskellä kannattaa iankin keltaisesta pörssistä ja aqua-webin myynti palstalta. Onnea etsintään vain.


      • oph1

        Mihin akvaariossa tarvitaan kukkamultaa saati
        hirvensarvi suolaa?


    • riina

      Mitä kaloja olet akvaarioosi suunnitellut? Kannattaa miettiä sitä ensin ja sitten vasta hintoja. Muutama vinkki ei kultakaloja ainakaan alle 400l, ja erittäin mielellään reilusti ylikin saisi olla. Tulee erittäin kalliiksi jos hankit akvaarioosi ei sopivia fisuja ja sitten joudut niitä antamaan/myymään pois ja ostamaan taas uusia. Akvaarioliikkeiden myyjiin ei kannata uskoa, he myyvät vaikka kultakalankin pieneen muutaman litran lasimaljaan, mutta heillä on omat motiivinsa. Myös pohja kannattaa miettiä kalojen mukaan, kuin myös kasvit. Toiset kalat syövät hentoja kasveja.

      Hinnasta en osaa kovinkaan tarkkaan sanoa, mutta voi tulla erittäin kalliiksi jos ei kysy neuvoja vaan tekee kaikki virheet ensin ja sitten kysyy neuvoa. Ei tämä akvaario harrastus kovin kallis ole, jos ei virheitä satu ja osaa hoitaa hommat kunnolla.
      Ja kun kerran ostat akvaarion niin siihen kannattaa santsata kunnolla, koska se voi säilyä jopa kymmeniä vuosia, joten osta kerralla hyvä niin ei tarvitse ostaa hetkeensä uutta.

      Usein vaan "valitettavasti" tähän akvaarioharrastukseen hurahtaa niin, että ensin ostaa 100l akvaarion, hetken päästä 250l, sitten taas isomman ja aina vaan isomman ja sitten akvaarioita pitää jo olla useita jne...

      • neuvoa kaipaava

        Minä oon aina ihaillu tetroja ja barbeja. Pari monniiki pitää hankkii.. mutta millaisii?
        Millaiset kasvit sopivat tetrojen ja barbien kans?
        Mä oon lukenu kaikenlaisii kirjoi ja luulen tietäväni kaikki olennaisen. Haluan vain tietää suunnilleen mitä akvaarion hankinta muut tärkeet tavarat maksaisivat..? Etin lähinnä uusia tavaroita ku ei meidän lähyttivillä oon mitään "kirppistä" ja lähin eläinkauppa on melkein 50-100km pääs...


      • riina
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

        Minä oon aina ihaillu tetroja ja barbeja. Pari monniiki pitää hankkii.. mutta millaisii?
        Millaiset kasvit sopivat tetrojen ja barbien kans?
        Mä oon lukenu kaikenlaisii kirjoi ja luulen tietäväni kaikki olennaisen. Haluan vain tietää suunnilleen mitä akvaarion hankinta muut tärkeet tavarat maksaisivat..? Etin lähinnä uusia tavaroita ku ei meidän lähyttivillä oon mitään "kirppistä" ja lähin eläinkauppa on melkein 50-100km pääs...

        No on se myöskin kaloista kiinni. Koska jos tekee kaikki mahdolliset aloittelijan virheet, laittaa esim. kultakalan, leväbarbin, partamonnin ja vaikkapa kolme lehtikalaa johonkin 100-200litraseen niin kalliiksi tulee kun joutuu kaikki aloittamaan alusta. Leväbarbi tarvitsee n.250-300litraisen akvaarion vähintään, kultakala myös isomman, myös lehtikalat tarvitsevat isomman altaan, tai no lehtikaloille tärkeintä on kuitenkin akvaarion korkeus. Aloittelijat ottavat helposti vain mukavan näköisiä kaloja ja sitten ihmettelevät, että miksi ihmeessä ne jäivät minikokoisiksi.

        On erittäin hyvä, että olet lukenut kirjoja, joten olet viisas, kun et ensin töppäile ja sitten vasta ota selvää. Näin on paljon suuremmat mahdollisuudet onnistua.

        Tetroja ja barbejakin on erittäin montaa eri lajia. Mielestäni barbeista hienoimpia ovat: leväbarbit ja viisiraitabarbit. Ja tetroista: keisaritetrat, marmoritapparat ja sinineontetra. Pidän monista pienistä kaloista, joita voi sitten ottaa oikein kunnon kokoisen parvin.

        Meinaatko hankkia monneja vai monnisia?
        Hintoja löytää myös netistä googlen avulla. Paljon on akvaarioita myynnissä.


      • neuvoa kaipaava
        riina kirjoitti:

        No on se myöskin kaloista kiinni. Koska jos tekee kaikki mahdolliset aloittelijan virheet, laittaa esim. kultakalan, leväbarbin, partamonnin ja vaikkapa kolme lehtikalaa johonkin 100-200litraseen niin kalliiksi tulee kun joutuu kaikki aloittamaan alusta. Leväbarbi tarvitsee n.250-300litraisen akvaarion vähintään, kultakala myös isomman, myös lehtikalat tarvitsevat isomman altaan, tai no lehtikaloille tärkeintä on kuitenkin akvaarion korkeus. Aloittelijat ottavat helposti vain mukavan näköisiä kaloja ja sitten ihmettelevät, että miksi ihmeessä ne jäivät minikokoisiksi.

        On erittäin hyvä, että olet lukenut kirjoja, joten olet viisas, kun et ensin töppäile ja sitten vasta ota selvää. Näin on paljon suuremmat mahdollisuudet onnistua.

        Tetroja ja barbejakin on erittäin montaa eri lajia. Mielestäni barbeista hienoimpia ovat: leväbarbit ja viisiraitabarbit. Ja tetroista: keisaritetrat, marmoritapparat ja sinineontetra. Pidän monista pienistä kaloista, joita voi sitten ottaa oikein kunnon kokoisen parvin.

        Meinaatko hankkia monneja vai monnisia?
        Hintoja löytää myös netistä googlen avulla. Paljon on akvaarioita myynnissä.

        Tavallisia monneja ajattelin, mutta onko niillä eroa? Mä pidän enemmän pienistä ja kirjavista kaloista. Mikä on niille, tetroille ja barbeille, hyvä akvaario koko? Ja mitkä kasvit olisivat parhaita aloittelijalle?

        Mutta tärkein asia ei oo vie oikein mul valjennu... Mitä tulisi maksamaan akvaarion aloittaminen kokonaisuudessaan? Noin suurin piirtein..

        Auttakaa! Pliis!!


      • haksa
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

        Tavallisia monneja ajattelin, mutta onko niillä eroa? Mä pidän enemmän pienistä ja kirjavista kaloista. Mikä on niille, tetroille ja barbeille, hyvä akvaario koko? Ja mitkä kasvit olisivat parhaita aloittelijalle?

        Mutta tärkein asia ei oo vie oikein mul valjennu... Mitä tulisi maksamaan akvaarion aloittaminen kokonaisuudessaan? Noin suurin piirtein..

        Auttakaa! Pliis!!

        Käytetty akva kalasto kaikki muu sälä ja hintaa tulee noin sen akvan litrojen verran "halvassa" paketissa esim: "halpa" 200L kaikki sälä ja kalasto niin hintaa n. 200e SUURIN PIIRTEIN


      • riina
        haksa kirjoitti:

        Käytetty akva kalasto kaikki muu sälä ja hintaa tulee noin sen akvan litrojen verran "halvassa" paketissa esim: "halpa" 200L kaikki sälä ja kalasto niin hintaa n. 200e SUURIN PIIRTEIN

        Minäkin muistelin, että akvaarion hinta on n.1e/l. Tämä nyt ei tietenkään ole tarkka hinta, mutta suurinpiirtein noin se menee. Kalasto ei kuitenkaan aina kuulu tuohon hintaan. Riippuu sekin paljolti kalastosta.


      • Miimu
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

        Tavallisia monneja ajattelin, mutta onko niillä eroa? Mä pidän enemmän pienistä ja kirjavista kaloista. Mikä on niille, tetroille ja barbeille, hyvä akvaario koko? Ja mitkä kasvit olisivat parhaita aloittelijalle?

        Mutta tärkein asia ei oo vie oikein mul valjennu... Mitä tulisi maksamaan akvaarion aloittaminen kokonaisuudessaan? Noin suurin piirtein..

        Auttakaa! Pliis!!

        Monneilla on eroja. Monnilajeja tiedetään nyt lähes 3000 erillaista, pienimmät ovat vain muutaman sentin ja suurimmat parin metrin kokoisia. Eli on eroja ja tavallisia monneja ei olekaan.

        Yleisin monni on kyllä sitten partamonni, sen voit hankkia, kunhan altaassa on 100 litraa tilaa. Sinne menevät sitten mukavasti myös parvi kauniita pieniä tetroja ja vaikkapa vielä jokin ihan pikkuinen kirjoahvenpariskunta.

        Mutta eivät ne monnit ole mitenkään pakollisia altaassa, jos levää palkäät, löytyy siihenkin muita vaihtoehtoja. Monnit eivät ole, vaikka niin usein luullaankin, mitään puhdistusjoukkoja, kyllä se altaan siistinä pito jää omistajalle. Isoimmat monnit sotkevat huomattvasti enemmän kuin siivoavat.

        Voithan soittaa sinne lähimpiin akvaarioliikkeisiin ja pyytää heiltä tarjouksen satalitraisista akvaariopeketeista, joihin tulisi ihan kaikki tarvittva mukaan. (älä silti huoli vedenparannusaineita tai mitään "kypsytyskapseleita" ne ovat turhia)

        Sitten voit tuota hintaa verrata niihin arvioihin joita minä annoin. Todellisuus on jotain siitä väliltä.

        Eikä niitä käytettyjä altaita missään kirppiksillä myydä, harrastajilla on ne kotonaan, siihen asti kunnes menevät kaupaksi. Tutkihan nyt vain reippaasti niitä myyntipalstoja.

        Kirjoista vielä sen verran, että on oikein hyvä niitä lukea. Kirjatieto tosin vanhenee hyvin nopeasti, joten kalojen kohdalla se tilavaatimus täytyy aina tarkastaa muualta. Ainakin seuraavien sivustojen esittelyt ovat laajat, asiantuntevat ja ajanmukaiset.
        http://www.varusteleka.fi/laura/index.php
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=108


      • Akvaario puppeli
        neuvoa kaipaava kirjoitti:

        Tavallisia monneja ajattelin, mutta onko niillä eroa? Mä pidän enemmän pienistä ja kirjavista kaloista. Mikä on niille, tetroille ja barbeille, hyvä akvaario koko? Ja mitkä kasvit olisivat parhaita aloittelijalle?

        Mutta tärkein asia ei oo vie oikein mul valjennu... Mitä tulisi maksamaan akvaarion aloittaminen kokonaisuudessaan? Noin suurin piirtein..

        Auttakaa! Pliis!!

        Meille olis tulossa 80-100l akvaario. Haluaisin sinne ainakin miljoonakaloja. Mitkä muut kalat niiden kanssa sopis? Mitä tulis hinnaks 80-100l akvaariolle kaikkine tarvikkeineen (ei kaloja) Ja kuinka pitkään kalat voi olla loman aikana ilman ruokaa? Olis kiva, jos joku asiantunteva auttais, kun noi monet tiedot on aika epäselviä. (;


    • Apua kaipaava!!!!

      Terve!!! Olen aika nuori tyttö ja kaipaisin sammakkoa ja tietenkin akvaariotakin sitten. Mutta mitä se maksaa? Huomasin tuossa ihan ylhäällä paljoko se suunnilleem maksaa mutta en oikein silti saanut selvää... (:
      Niin voisikos joku kertoa vähän selvemmin?!?!?!?!?!?!?! Tarvitsen todella apua, koska pian on synttärini ja haluan sammakon perheeseemme. Onko mahdollista ottaa sammakko semmoiseen perheeseen jossa on 7 henkilöä? Ja kaksi aika pikkuista lasta. HUOM!!! Juuri saamasi tiedon mukaan olen aika nuori vielä.(; Joten haluan selvää tietoa. Kiitos jos joku vastaisi. P.s. Olenhan minä sentään sen verran iso että käyn koulua ja osaan olla tietokoneella... (: (: (: (:

    • ;))

      Halvimmalla saat käytettynä esim.

      http://www.aqua-web.fi/forum/index.php
      http://www.herppi.net/keskustelu

      Mutta minkä sammakon haluat? On hinnaltaan aivan eri hankkia halvahko kääpiökynsisammakko kuin joku punasilmälehtisammakko. Jälkimmäistä en kyllä lapselle suosittelisi kun taas ensimmäinen voisi mennäkin.

      Jos ajatellaan vaikka 100 litran akvaariota, jossa sammakoilla olisi jo kivasti tilaa, niin uutena sen pakettihinta näkyi eilen akvaliikkeessä olevan 150e. Tosin tämäkin riippuu paketista. Google auttaa :) Esim Puutorin akvaarion sivuilta löytää osviittaa antavia hintoja: http://www.puutorinakvaario.fi/index.html?n=14996&Suorakaiteenmalliset

      Sammakoista kannattaa lukea muualtakin kuin lasten Lemmikki-lehdestä tai vastaavista. Näistä löytyy todella arveluttavaa "tietoa". Sammakko ei sitten muuten ole käsiteltävä lemmikki, vaan oikeasti vain katseluun. Ja sammakoiden kanssa ei saa pitää kaloja!

      Tässä on muutama apusivu:
      http://www.sammakkolampi.net/kynsisammakot/hymenochirus.html
      http://www.sammakkolampi.net/kynsisammakot/xenopus.html
      http://www.sammakkolampi.net/kiinankellosammakko/index.html
      http://www.sammakkolampi.net/

    • ;))

      Ainiin, pitää muuten vielä edelliseen viestiin lisätä, että Suomenssa kaikki luonnon sammakot ovat rauhoitettuja ja sen pitämisestä lemmikkinä voi saada näin ollen rangaistuksen. Luonnon eläimet jääkööt siis luontoon ja niitä voi tarkkailla sieltä käsin! Eli toivottavasti puhuit jostakin näistä lemmikkisammakoista, etkä suomalaisista.

    • minävai

      Piettääkö akvaario jotain ääntä ?

    • Miljoonakalanen

      Auttakaa minua!!!! Lukekaa: Miten iso parvi? Keskustelu!!!!!! Miten paljon suola 40 litraiseen kun asukkaiksi miljoonakaloja!?????

      • Zuipa daipa

        Nyt en ihan tajunnut mitä kysyit :)?


    • mo

      mo

    • ÖööööÖÖÖöööö? :)

      Mahtuuko 60 L akvaan 8 miljoonakalaa onko sopiva?

    • milu_icewinds

      ju. epäilisin itellä mini 40l akva ja 240 akva ihan mukavia

    • kalojaonpaljon

      me saatiin 200l akvaario ilmaseks ja siihen pumput ym tarvikkeet ja kalanruuat ym. kannattaa katsoa annetaan akvaario palstat läpi. kalat kannattaa kattoa oikeestaan ihan eläinkaupasta tai jos löytyy sopivia annetaan palstalta. kaikkea saa ilmaseks jos jaksaa vaivautua etsimään.

    • Mamsa

      Olen hankkimassa akvaariota ja ostaisin semmoisen pyöreän. Paljonkohan se maksaisi ja jos ostaa pari kalaa?

    • ;))

      Pyöreässä maljassa ei eläinsuojelulain mukaan saa pitää kaloja, minimi altaan tilavuus on 40 litraa ja aloittelijalle suositellaan yli 100 litran allasta.

      http://www.aqua-web.fi/forum/
      Tuolta myyntipalstalta löydät varmasti sopuhintaisen eläinsuojelulain minimivaatimukset täyttävän akvaarion.

      Täältä taas tietoa:
      http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

    • LottaS123

      Kuika paljon suunnilleen maksaa 40 litranen akvaario?

    • Stork--

      Riippuu ihan siitä, mistä sen ostaa. Jos ostat käytettynä esim. joltain harrastajalta, niin voit saada jopa ilmaiseksi, kun kyseessä on noin pieni akvaario. Tuolta: http://www.akvaterra.eu/verkkokauppa/akvaariot-kokolasiakvaariot-c-3_15_475.html näkee pikkasen osviittaa siitä, mitä maksaa, jos tilaa verkkokaupasta. Eli siis päälle 40 litrasen saisi vähän päälle 20€:lla. Tietenkin tarvitset tekniikat kanssa, mutta jos ostaisitkin vaikka altaan uutena, niin kannattaa tekniikoita yrittää ostaa käytettyinä vaikka huutonetistä tai aquawebin myyntipaltalta, tai jostain muualta.

    • LottaS123

      Kiitos tästä! :)

    • rihmaoko

      akvarion pito maksaa 80 - 200 euroa kannatavin tapa on ostaa akvaario paketti ainakin aloittelialle

    • Hei! :)

      No ei se aina ole kallista. Minä sain todellahalvalla vain 30€ Tankin(80l) suotimmen, varasuodattimen, lämppärin, varalämppärin, hiekat, pohjasomisteet, pesutarvikkeet, sangot, haavit, ruuat, vedenparannusaineet yms. :)) enään vaan kasvit...sit annan muhia ja sitten kalat. Kyllä niitä hyviä löytöjä tulee kunhan jaksaa vaan oottaa, muista että aluksi akvaario on kallis, kun perusttetaan :)) Hyvää kesä sinulle!

    • wäpä33

      Juu, en itekkään ole mikään kalanero... Mitähän tulisi maksamaan 100l akva, suodatin, lämmitin, valaisin, hiekka, bakteeritiiviste, kasvit, ruoat, vedenlaadun testeri, taistelukala, n. 10 neontetraa, ja kaksi maatiaispartamonnia ?? : DD Jaja tässä olisi lukuvinkki josta ite olen opiskellu: http://www.faunatar.fi/fin/index.php?page_id=443 Jaja oon faunattaresta käynyt kysäisemässä semmostaohjelehtistä, missä kaikki oleellinen tieto akvoista !! : ))

    • kasvattaja

      Olen harrastanut akvaarioita yli kuusi vuotta ja altaita on ollut ties minkä kokoisia. Otimpa kesäloman kunniaksi 54l akvan jossa aion perehtyä täysin Lyhtytetroihin. Sain altaan, suodattimen, pumpun, lämmittimen, hiekan, kasvit, somisteet, lampun, taustan, haavin, ruokaa, lapon ja 6 Lyhtytetraa ja neljä monnista 60e aivan uusina. Se oli semmoinen Marinan valmis paketti.

    • kalanero

      Tehkää mökin rantaan iso akvaario rajaamalla kanaaidasta haluamsi kokoisen alueen ja sitten vaan kalastamaan sinne kaloja. Kannattaa rantaan iskeä pari keppiä pystyyn ja niihin voi sitten tuon aidan kiinnittää niitinampujalla.

    • pikkuhiawatha1

      Ostin 100 L käytetyn akvaario paketin, johon kuului akvaario, sen lasi kannet, valo, suodatin, lämmitin, lämpömittari ja sankollinen hiekkaa koko lysti maksoi 80 euroa.
      Lisäksi ostin pari juuri pökkelöä, pääkallokoristeen, rapukoristeen ne muistaakseni maksoivat 25 euroa .

      Eli käytetty valmispaketti on suht edullinen ostaa.

      Kalathan eivät ole kalliita, eivätkä kasvit.

    • ÖÖÖÖÖHH...

      Kyllä meidän 1200 litranen makso kaikkineen yhteensä kaks tonnia, et sil viissiin.

    • minde.

      Itse hankin juuri 100l akvaarion mihin pitäisi alkaa suunnitella kasveja ja kaloja. Taistelukala on ehdoton suosikki, mutta mitä sen kanssa? Minkä kalojen kanssa se sopii parhaiten ettei tulisi eviennärppimistä yms.

    • Anonyymi

      Hei onko teile kulta Kala ja kuinka se maksaa

    • Anonyymi

      Satasia, helppo vastaus ja kalatkin pitää laskea budjettiin yleensä ellei niitä nyt ilmaiseksi saa ja kasvit, testit, hiekat jne. On siinä aikalailla kaikkea muutakin.

      Väärässä kohdassa ei kannata oikoa kuten käytetty akvaario on aina vähän riski ostos.
      Kotivakuutuksessakin on muuten sitten ehtoja akvaarion iälle ja ehkä muillekkin kohdille.

    • Anonyymi

      Emt

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe