Kaipaisin ehdotuksianne tulevaksi kesäksi - tarvitsisin ehdotuksianne talon seinästa kulkuportille tulevalle aidalle -aidan eteen köynösehdotuksia. Paikka on aurinkoinen , lämpiminä kesäpäivinä jopa kuumahkokin (iltapäivä-ilta osittain varjoinen) näköä yleiselle tielle estämään jotakin nopeakasvuista köynöskasvia. Siis tarkoitus on rakentaa noin 2-3 metrin pituinen puuaita , joka eteen olen suunitellut kasvilaatikoita , joihin istuttaisin köynöskasveja , jotka estäisivät saman kesän aikana jo näköyhteyden yleiseltä tieltä oleskelupihalle. Saa olla joko yksivuotinen tai monivuotinen köynös - kunhan menestyisi paikassa ja peittäisi todellakin ja lisäksi MYRKYTÖN koska pihalla oleskelee koiria. Ei tarvitse välttämättä olla kukkivakaan , mutta tosiaa joku kasi joka kasvaa Suomen kesässä jo parimetriseksi ainakin.
Aurinkoiselle seinustalle köynöstä ?
1
454
Vastaukset
- Viiniköynnös......
Ainakin Zilga viiniköynnös juurruttuaan kasvaa todella nopeasti. Omani kasvaa noin 30 metriä kesässä ja tekee satoa ja on tuuhea maan pinnasta alkaen. Lehdistä tulee isoja, noin 15 halkaisija. Niin ja satoa sain noin ämpärillisen.
Mulla on muutamia Zilgoja ihan avomaalla ja kasvavat sielläkin ja täysin ilman minkäänlaista talvisuojausta. Kasvuvyöhykkeeni on 2.
Varmaan tarvitsisit vaikkapa 3 zilgaa tuota aitaa vasten.
Tässä lainattua:
"
Zilga
Menestymisvyöhyke: IV
Tämä Latviassa jalostettu lajike on erittäin talvenkestävä. Sen oksat puutuvat aikaisin ja se kestää 30, jopa 40 astetta pakkasta. Rypäleet kypsyvät syyskuun puoliväliin mennessä. Zilga on satoisa. Marjat ovat keskikokoiset, siniset, melko paljon siemeniä suhteessa marjan kokoon. Marja on miedon makuinen, vähän mustikan tyyppinen. Zilgalla on kaunis lehvästö, jonka syysväri on punainen. Versot talveentuvat hyvin, mutta keväällä Zilga on arka yöhalloille. Maan happamuussuositus pH 5,5-6,5, joten rhodomulta tai hapan metsämaa sopivat tälle lajikkeelle paremmin kuin tavallinen kalkittu pihamulta.Jos Zilgan rypäleitä käyttää viinin valmistukseen, täytyy jostain toisesta lajikkeesta saada lisää aromia, kuten Hasanski Sladkista tai Zarja Severasta."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai908346Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki424738Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414391Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit452595Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.981478- 401296
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441246Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641152Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391150Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1671090