Mikä avuksi kun ei lapsella ole kunnioitusta?

huoooohhh

Eli siis kyse 5-vuotiaasta tyttärestäni, joka kirjaimellisesti tekee mitä lystää.
Aikaisemmin ollut hyvin totteleva ja avulias.. Nykyisin taas ei mikään mene perille, kaikki mitä mieheni tai minä sanon, menevät yhdestä korvasta sisään, toisesta ulos, ei auta uhkailu, kiristys, lahjonta, jäähy, karkkilakko, tavaroiden pois ottaminen, kotiaresti, ei siis suoraan sanottuna mikään.
Laittaa lapsen jäähylle, lapsi tulee sieltä pois, laittaa uudestaan, tulee pois, ja näin mennyt parikin tuntia kunnes pitää jo mennä nukkumaan.
Hyppii sängyllä, ja kun sanon että ei ole hyvä idea koska se menee rikki niin neiti ilmoittaa että ei haittaa koska hän ostaa uuden.
Uhkailu tavaroiden pois ottamisella ei myös ole väliä koska kun ollaan päästy takavarikointiin asti, hän ilmoittaa että ei edes halua leluja.
Lahjonta on turhaa.. Kotiaresti ei toimi koska ei ulos halua muutenkaan mennä..
Yhteisiä asioita ei enään viimeaikoina tehdä, koska ne on poistettu uhkailujen jälkeen..
Rikkoo huvinvuoksi omia ja veljensä tavaroita koska "ei enään kiinnosta/ ei enään halua leikkiä niillä"
Ja myös veli 2,8kk alkaa ottaa mallia jo siskostaan.. eli hänellä myös kaikki ohi korvien.. Veljeänsä rakastaa paljon, pussailee ja halailee ja leikkii senkaa, joten ei taida olla kateudestakaan kyse.
Päivääkään ei ole ilman jatkuvaa kamppailua, ja tähän alamme jo väsyä.

Neuvolassa sanottu asiasta ja siellä kehotettu seuraamaan tilannetta koska voi olla jonkunnäköinen kasvukysymys.. mutta epäilen, koska on kestänyt tälläistä draamaa jo yli 1,5v

Mikään avuksi?

70

10683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fourteen

      Muhun, ku olin jotain 5-6v, tehosi huutaminen punasena kurkkusuorana ja laittaa johki vessaan, tyyliin tunniks lukituks :D hauskaa ei ollut, mutta toimi!

      Ja on muute aika sinnikäs, ei itellä oo pokkaa enää tehä... t. 14v

    • kuka kuritta kas....

      Ois varmaan ajoissa selkäsauna auttanut,nykysäännöillä tulee vain noita kuspää penikoita.Itse olen lapsena kasvanut kurinalla eikä yhtään harmita enkä muistele pahalla.Selkäsaunat tuli minun omista töppäilystä.Saa nähdä millaisia ihmisiä tulee nykysäännöillä ja soskutanttojen ohjeilla,mitkä on aivan syvältä.

      • inupup

        Tää nyt vähän riippuu... Mikään selkäsauna, tukistaminen jne ei kuule aina auta. Itse kuulun niihin herkkiin ihmisiin, olin lapsena uskomattoman herkkä ja tulen AINA olemaan katkera siitä, että isoäitini minua kerran löi ja syy ei edes ollut minun! Söin p*skaa ruokaa n. 10-vuotiaana ja sanoin, et mul on paha olo et voinko lopettaa "Ei ku syöt loppuun vaa!" ja sit oksensin keittiön lattialle ja isoäitini löi minua kovaa sen takia, itkien juoksin makuuhuoneeseen. Väkivalta ei auta, ei missään nimessä vaan sinnikkyys ja kärsivällisyys.

        Itse olin myös uskomattoman rasavilli, äitini ei silti ikinä minua lyönyt, tukistanut tms. Sen sijaan kun kerran en rahoittunut kun olimme metrossa, jäätiin äitini kanssa pois seuraavalla pysäkillä ja istuttiin siinä penkissä niin kauan, kunnes rauhotuin (äitini luki kirjaa, joten häntä ei haitannut heh) ja vasta sitten jatkettiin matkaa. Kyllä tehosi!! :D Ei sitä kauaa alle koulu-ikäsenä jaksanu siinä vaan istua... XD Olin sitten loppu matkan kuin enkeli ja en sen jälkeen enää riehunut metrossa. Opin kantapään kautta, positiivisella tavalla - ilman fyysistä väkivaltaa.

        Itse tekisin juuri sitä jäähyä, ihan sama onko nukkumaan meno-aika, nukkumaankaan ei mennä, ennenkuin on jäähyllä sen 5min (jos 5-vuotias). Ja jäähypaikka mielellään sama, paikka jossa ei ole tekemistä. Kyllä se on rasittavaa ravata ja viedä lapsi takaisin, mutta jos annat periksi (kuten olet antanut sinä joka tän keskustelun aloitit) niin silloin opetat lapsellesi että luovutat ja annat vallan hälle. Silloin saat syyttää ihan itseään, miksi on holtiton.


      • mkjnmj

        Väärin menee. Väärin olet asian tajunnut.
        Kusipää tuli sinusta, vaikket sitä itse huomaa.

        Ei mikään selkäsauna tms paranna ihmisen käytöshäiriötä, joka on synnynnäinen juttu.


      • ansaittu kunnioitus

        Tulee empaattisempia, vähemmän sairastavia, eivät ole elämäntapavalittajia, muita kunnioittavia, ymmärtäväisempiä, paremmat ihmissuhdetaidot, ei vihamielisiä, vähemmän agressiivisia, iloisia, tunteiden näyttäjiä ja osaavat puhua myös niistä, muita huomioivia. Sellaisia niistä kasvaa kun vanhemmat ovat ansainneet kunnioituksen oikeilla tavoilla eikä itsestään selvyytenä pitäneet sitä.


      • jesaja1
        inupup kirjoitti:

        Tää nyt vähän riippuu... Mikään selkäsauna, tukistaminen jne ei kuule aina auta. Itse kuulun niihin herkkiin ihmisiin, olin lapsena uskomattoman herkkä ja tulen AINA olemaan katkera siitä, että isoäitini minua kerran löi ja syy ei edes ollut minun! Söin p*skaa ruokaa n. 10-vuotiaana ja sanoin, et mul on paha olo et voinko lopettaa "Ei ku syöt loppuun vaa!" ja sit oksensin keittiön lattialle ja isoäitini löi minua kovaa sen takia, itkien juoksin makuuhuoneeseen. Väkivalta ei auta, ei missään nimessä vaan sinnikkyys ja kärsivällisyys.

        Itse olin myös uskomattoman rasavilli, äitini ei silti ikinä minua lyönyt, tukistanut tms. Sen sijaan kun kerran en rahoittunut kun olimme metrossa, jäätiin äitini kanssa pois seuraavalla pysäkillä ja istuttiin siinä penkissä niin kauan, kunnes rauhotuin (äitini luki kirjaa, joten häntä ei haitannut heh) ja vasta sitten jatkettiin matkaa. Kyllä tehosi!! :D Ei sitä kauaa alle koulu-ikäsenä jaksanu siinä vaan istua... XD Olin sitten loppu matkan kuin enkeli ja en sen jälkeen enää riehunut metrossa. Opin kantapään kautta, positiivisella tavalla - ilman fyysistä väkivaltaa.

        Itse tekisin juuri sitä jäähyä, ihan sama onko nukkumaan meno-aika, nukkumaankaan ei mennä, ennenkuin on jäähyllä sen 5min (jos 5-vuotias). Ja jäähypaikka mielellään sama, paikka jossa ei ole tekemistä. Kyllä se on rasittavaa ravata ja viedä lapsi takaisin, mutta jos annat periksi (kuten olet antanut sinä joka tän keskustelun aloitit) niin silloin opetat lapsellesi että luovutat ja annat vallan hälle. Silloin saat syyttää ihan itseään, miksi on holtiton.

        Ei muuta ku turpiin vaan kakaroita. niin sain itsekkin jos en totellut ja uhmittelin isälleni. Minä varmasti tiesin sen jos tein pahoin. Laki ja kuri meidän on kohdattava jokaisen ennemmin tai myöhemmin. Miksi, emme antaisi tämän lain ja sääntöjen kunnioituksen tulla lastemme tietoon jo vaikkapa 5 vuotiaana.


      • käännätoinenposki

        Fyysinen kuritus ei aiheuta lapsessa kuin pelkoa ja itsetunnon menetystä myönnä pois.


    • mummy71

      Kokeile palkitsemista. Mikä juttu voisi olla sellainen josta lapsi tykkää kovasti? Jos se on vaikka Hoplopissa tai uimahallissa käynti, sen voi asettaa palkinnoksi siitä että lapsi on kiltisti tietyn ajan.

      Huomiotahan lapsi hakee tuollaisella käytöksellä. Tehkää nyt erityisen paljon yhdessä, joka päivä jotain. Leipokaa, tehkää yhdessä ruokaa, siivotkaa yhdessä. Anna lapsen tuntea itsensä tärkeäksi ja kehu kovasti kun sujuu hyvin. Askarrelkaa, miettikää yhdessä juttuja. Anna lapsen oivaltaa ja taas kehu.

      Tavaroiden poisottaminen tehoaa kun ne ovat jossain korkealla näkyvillä muistuttamassa olemassaolostaan. Niitäkin voi saada takaisin palkintona hyvästä käytöksestä. Lapsi pyytää antamaan jonkun tavaran, niin sanot että saat sen illalla jos olet käyttäytynyt tämän päivän hyvin.

      Onhan teillä toisen vanhemman ja mahdollisten muiden aikuisten kanssa yhteisesti sovitut säännöt, joista kukaan ei jousta?

      • N32eee

        Niin, korkealle lapsen nähden asettaessasi huomioi, että kaappi/kirjahylly on pultattu seinän kiinni eikä alla ole mitään kulmia tai puukkoja, sillä tottelemattomat lapset saattavat silmän välttäessä kiivetä hakemaan sen lelun sieltä (esim. yöllä) ja tapaturmia on näissä sattunut myös.


    • rshd5

      Jos ei halua ulkona viettää aikaa, miksei voi laittaa rangaistukseksi sitten ulos?

      • Äitylixx

        Lapsi varmaan karkaisi


    • neljän äitee

      Joopa joo, sinähän sen draaman olet itse luonut. Lapsi ei tottele koska saa huonosta käytöksestä paljon enemmän huomiota. Olepa huomioimatta tuo sängyssä hyppely, sammuta valot, sano hyvää yötä ja pistä ovi kiinni. Mikä siinä on niin vaikeaa, jättää huomioimatta ? Ja muista, että kyseessä on VAIN VIISI vuotias ja vielä NUOREMPI veli !

    • dumbidiotmother

      Että tämmönen tapaus:
      Bussissa oli eukko kakaransa kanssa,tenava kiljui ja pomppi penkeillä.
      Muutama matkustaja huomautteli häiriöstä.
      Eukko tokas "vapaa kasvatus pitää olla jottei tule traumoja".
      Eräs äijä sitten meni eukon eteen ja räkäs kunnon limat eukon naamalle,
      tokaisi sitten vaan "tässä on vapaan kasvatuksen tulos!".

      • kurittomat kuriin

        hähhäh, hyvä tempaus :D


      • Päin pläsiä

        Kuulin tuon ensimmäisen kerran 1960-luvulla.

        Olisikohan aika keksiä hiukan uudempi esimerkki huonosta kasvatuksesta.


      • kiven.sisällä
        Päin pläsiä kirjoitti:

        Kuulin tuon ensimmäisen kerran 1960-luvulla.

        Olisikohan aika keksiä hiukan uudempi esimerkki huonosta kasvatuksesta.

        Ne esimerkit istuu linnassa


      • Lapsen.tunnekasvatus

        Voi voi, tuo tarina on jo 60 v sitten kuultu. "Vapaa kasvatus" on ollut kaikkien kauhuna sukupolvesta toiseen antiikin ajoista alkaen.
        On vain ihmisiä, joilla ei ole tuntosarvia ymmärtämään lapsen mielen liikkeitä.

        Kuunteletko lastasi? Vastaatko, kun hän kysyy? Huudatko hänelle, jos hän häiritsee, kun katsot tv:tä? Opetatko pöytätavat? Keskusteletko jokapäiväisistä asioista? Katsotteko yhdessä lasten ohjelmia? Luetko satuja ääneen? Kerrotko omista leikeistäsi? Menettekö yhdessä "humputtelemaan". Käyttekö tutustumassa johonkin paikkaan, käytte kaupassa, menette Mäkkäriin, uimahalliin, urheilukentälle. leikkipuistoon tms.
        Lapsen pitää tuntea, että joskus hän saa pitää äidin ihan itsellään, ei isää, ei sisaruksia, ei äidin kiireitä, vain he kaksi tekemässä jotain mukavaa. Tai vaihtoehtoisesti isän seurassa, ihan kaksistaan.
        Osoittakaa lapsellenne, että hän on teille tärkeä ja rakas.


    • Rajoja haetaan,vaikka on viisivuotia,on oltavat rajat,tässä vaiheessa on kysymys miksi tekee niin tai näin.
      Kyllä viisi vuotiaalla on sen verra tietoa hyvästä ja pahasta,ei hän itsee voi vaatia jos ei huomioi toisia.
      Vanhemmilla nyt oltava sama systeemi jos toinen kieltää ei toinen voi antaa.
      Lapsi pyytää toiseslta jos toinen kieltää,meillä oli aikoinaa viisi lasta nyt ovat aikuisia,totesivat myöhemmin kuri oli teiltä sopiva ehkä vähän heikon lainen.Siinä oli palutetta kerrakseen vanhemmille.

    • mami4lasta

      Meillä myös 5, kohta 6vuotias poika, joka on käynyt todella kovan "koulun" läpi nyt 5 4-5 vuotiaana. Ajattelin samoin, ettei tähän toimi yhtään mikään ja tosiaan välillä suututti nää nykyajan säännöt....meidän kotona olis saan selkäänsä tollasesta käytöksestä....no joo, en kuitenkaan suosisi piiskaamista, mutta jollain tavalla tiukempaa kuria kyllä!
      Kurituskeinona on ollut jäähylle laitto...ensi vessaan, iän mukaan 4 tai 5 minuuttia ja jos ei käytös parane, niin mennään ulkoeteiseen....sama aika ja jos ei vieläkään tehoa, niin se on ulos (eikä mitään ulkovaatteiden pukemista).... siellä ei ole tarvinnut pitää edes puolta minuuttia, kun poika on ainakin vähän aikaa rauhallisempi...tosin tätä jouduttiin tekemään vielä vähän aikaa sitten lähes kokoajan, mutta nyt kun tuo 5-vuoden uhmaikä alkaa mennä ohi, ei kokoajan tarvitse olla komentamassakaan. Tavaroiden heitossa tai rikkomisessa, ne laitetaan roskikseen eikä taatusti oteta sieltä takaisin....loppu rikkominen siihen.

      Meillä vielä ongelmana kova äänen käyttö....kun ei tiedä miten saisi volyymia pienemmälle :D

      Tsemppiä äideille ja isille!

    • mommo55

      Kyllä tänä päivänä on tosi vaikea kasvattaa lasta kaiken maailman kieltojen takia. Ei lapsi mene pilalle, vaik entiset kasvatusmetodit palaisi käyttöön. Olen jo mummo ja eipä enää huolta. Kaikki on kunnialla maailmalle selvinneet vanhoilla kunnon menetelmillä.

    • selvinnyt

      Siis haloo. Lapsihan on ottanut vallan teidän perheessä. Jos määräät jäähyä, on lapsen OLTAVA jäähyllä ja SINÄ pidät vaikka kiinni hänestä sen 15 min, jonka hän on jäähyllä.
      Tärkeintä on olla johdonmukainen. 1) Älä määrää rangaistuksia joita et voi toteuttaa 2) Älä yritä keskustella raivovan lapsen kanssa, pidät vain kinni etkä anna mitän huomiota (hillitse myös omat tunteesi) 3) Palkitse onnistumiset 4) Puhukaa tunteista, kun tilanne on rauhoittunut. Puhukaa oikeasta ja väärästä. Kerro lapselle kuinka paljon rakastat häntä.

      • Onpa niin paljon ohjeita ja neuvoja. Mikä sitten takaa sen että kiukuttelevasta lapsesta kasvaa aikaa myöten tasapainoinen aikuinen, ei mikään. Teit niin tai näin voi lapsesta kuitenkin kasvaa katkera aikuinen joka näkee syyn omiin töppäilyihin aina muissa: puolisossaan, vanhemmissaan, missä lie. Mikään ei takaa mitään, ei kasvatusoppaat ei kiellot ei käskyt ei märakastansua-hokemiset. Jostain lapsesta vain tulee suhteellisen tasapainoinen aikuinen, toisesta ei. Elämä vain on sellaista, koitetaan kestää. Ja siinä samalla voisi yrittää rentoutua lapsen"kasvatuksen" lomassa. Eläköön kylpylät, hieronta, kahvikuppi ystävättären kanssa. Tässä nyt vain muutama esimerkki melko halvasta hemmottelusta.


      • ei pidetä kiinni

        Lasta ei pidetä kiinni jäähyllä, vaan lapsen pitää itse siellä pysyä, muuten siitä ei ole vastaavaa tehoa. Jäähytilanteissa kiinnipito voi olla liian päälle käyvä ja synnyttää lapsessa enemmän ahdistusta/vihaa/katkeruutta, kuin oikeaa rauhoittumista ja katumusta.

        Kiinnipitoa joutuu kylläkin joskus suorittamaan, jos lapsi on täydellisessä raivotilassa (=huutaa/karjuu, potkii, hakkaa, puree, hakkaa päätään lattiaan/seinään jne) , jolloin hän satuttaa itseään tai muita.

        Lisäksi jäähyä vain 1 minuutti per ikävuosi.


    • paras konsti

      tietenkin on tämä hyväksi todettu vapaakasvatus.
      Harmi kun itsestäni ei tullut selkärangatonta vempulaa.....

    • Tiukkana vaan

      Kunnioitus ansaitaan ja se vaatii jo aimmin mainittua johdonmukaisuutta. Rajoista pidetään tappiin asti kiinni. Lapselle on hyvä aina kertoa, että teot ovat vääriä ei lapsi itsessään. Peli kannattaa tehdä selväksi tässä vaiheessa. RAkkaus on myös rajoja ja jotkut lapset vaan testaaavat niitä rajummin kuin toiset. Tsemppiä :)

    • Oletiukkajajohdonmuk

      Et ole tarpeeksi tiukka. Useimmiten äidit eivät sano lapselle sellaisella sävyllä, että menee varmasti perille. Äidin kuuluu näyttää tyytymättömyys, muttei aina pelkästään sanojen avulla. Jos lapsi ei tottele niin näytä hänelle, että olet tosissasi! Eli napakasti kädestä kiinni ja jäähylle ja ilmaiset että olet vihainen!

    • mikä oikein?

      saako lapsesta kiinni pitää, vai onko sekin vapaudenriistoa...

      • 8fg9h98oih0äp90hi

        Pitääkö rangaistustenkin olla mukavia ettei tulisi traumoja... ei helvetti mikä maailma...


      • vanhaakka

        Sanos muuta


    • saa ottaa kiinni

      Kyllä lasta saa kiinni pitää ei sitä ole kielletty.Ottaa syleilyyn ettei voi liikkua ollenkaan eikä esim purra.

    • ....

      viet vaan lelut pois, laitat jäähylle vaikka menee monta tuntia kyllä se lievittyy ajan mittaan muistat vaan tärkeän asian ettet ala lahjoo vaan muistutat kiltit tytöt saa enemmän ja tuhmat vähemmän.
      voit ostaa kello taulun ja asettaa ajan ja kertoa mitä silloin teemme(pitäisi olla päiväkodissa,syömme, nukkumaan meno , leikkihetki yms. vastaavaa) kehumassa kun on käytäynyt tiettyinä hetkinä erittäin hyvin
      jos jatkuu lelujen rikkominen kerää kaikki lelut pois ja annat yhen lelun takaisin kun osaa käyttäytyä..
      mitä vanhemmat kiukut, sitä vahvempi kurin pitää olla.


      kyllä sitä joutuu lainehtii lapsensa mukana mutta palkitona on hyvä luottamus suhden, välittäminen ja ymmärrys

    • kokeile näitä

      - Osta pakkaseen mehujäitä, jätskiä tms. Kun lapsi alkaa rettelöidä, vilauta sieltä ja sano,e ttä harmin paikka. Olit juuri ajatellut, että otetaan jälkkärit koko porukka, mutta ei noin huonon käytöksen jälkeen ansaitse. Harkinnan mukaan voit antaa pikkuveikalle. Luulisi ottavan tyttö opiksi.

      - Lelut pois ja aivan sama vaikka rutisee ettei edes haluaisi niitä. Et saa hämääntyä siitä, taatusti haluaa. Otat roskapussin ja tunget sinne näyttävin elein. Sanot, että tällä kertaa selviää varoituksella ja lelu lähtee jäähylle kolmeksi päiväksi. Jos touhu vielä jatkuu samanlaisena, ensi kerralla annat lelun jollekin kiltille lapselle, heität roskiin tms.

      - Jäähylle pistät ja istutat siinä vaikka sata kertaa kunnes pysyy. Et saa hermostua koska siitä alpsi huomaa, että on saamassa yliotetta. Kylmän rauhallisesti kannat takaisin. Toinenvaihtoehto on hankkia jonkun huoneen oveen myös ulkoa päin lukittava kahva. Eipähän karkaa ja tietää sen, mahdollisesti oppii siksi pelkäämään ja pitämään vastenmielisenä uhkausta jäähystä.

      - Telkkarin katsomisen voit kieltää. Muista, että te muut voitte katsoa, erityisesti toinen lapsi. Äänet kovalle, jotta tyttö huomaa jäävänsä huonon käytöksen takia paitsi jostain kivasta (vaikka muumeista?) mitä muut saavat kuitenkin tehdä.

      - Jos kiukuttelee esim. ruoasta, pelleilee, viskoo ympäriinsä, nirsoilee tms. sanot, että selvä, kerran varoitettiin ja nyt lähtee sitten lautanen. Lapsi kyllä syö melkein mitä vaan kun riittävän nälissään on ja olkoot vaikka päivän ilman jos ei kerran kelpaa. Mitään muuta et anna, ei välipaloja tms. Jos annat nirsoilla ja pelleillä, se on loputon taival.

      - Käykää ostamassa karkkipäivän karkit yhdessä jo paria päivää ennen karkkipäivää ja anna lapsen osallistua valintaan. Jos ei mene päivät hyvin, ei karkkia tipu. Syö sinä ne ;-)

      - Ylipäätän nyrkkisääntö on, että kaikesta kivasta jää paitsi jos perseilee. Vaikka tyttö kuinka sanoisi ettei harmita ja uskottavasti esittää niin, kyllä taatusti harmittaa viimeistään siinä vaiheessa kun muut palaavat uimahallista, hoplopista, puistosta, leffasta, pyöräilemästä tms. ja kertovat innoissaan mitä kaikkea hienoa siellä oli.

      - Muista myös, että aikuisen hermostumista ja huutamista lapsi kyllä jaksaa katsella, siihen tulee aika pian immuuniksi. Entäs jos osoittaisit pettymyksen ja surun tunteita? Lapsi voi mennä hämilleen ja ei ehkä halua jatkossa tuottaa "pahaa mieltä" äidille. Pettymyksen ja surun tuottaminen aikuiselle omalla huonolla käytöksellä on monelle lapselle kovempi paikka kuin pelkän huudon vastaanottaminen. Älä välitä jos kukkahattutädit sanovat, että tästä muka traumatisoituu. Paskan marjat, paljon pahempi on se,e ttä lapsi jatkaa loputtomiin tuota koko perheen pyörittämistä. siitä se ainakin traumatisoituu lopun elämäkseen.

      Pääasia on, että sinä et näytä alistumisen merkkejä luovuttamalla hänen kiukuttelunsa edessä. Muista, että sinun pinnasi on oltava metrin pidempi ja vaikka väsytystaiston kautta näytät, että aikuinen määrää. Jos nyt lipsut, tulee murrosikä samojen ongelmien kanssa satakertaisen koron kera....

      • piis änd lav

        ei lapset tavaroista piittaa kun saa rakkautta ja hellyyttä,läsnäoloa ja vanhemman jakamista, ihan sma mitä ne roinat on jota pois otetaan!
        Se kaipaa sua ja sun hellyyttä eikä mitään muuta.
        Ota syliin ja kutittele, letitä lettejä tai lakkaa kynsiä, tehkää yhdessä vaikka pipareita tai piirtäkää,istuttakaa kukkia...mitä siitä tavarasta, ei mitään!
        Ja tuo jäähy on maailman surkein kasvatustapa.
        Rajoja ja rakkautta, niinhän sitä sanotaan.


      • kokeile näitä
        piis änd lav kirjoitti:

        ei lapset tavaroista piittaa kun saa rakkautta ja hellyyttä,läsnäoloa ja vanhemman jakamista, ihan sma mitä ne roinat on jota pois otetaan!
        Se kaipaa sua ja sun hellyyttä eikä mitään muuta.
        Ota syliin ja kutittele, letitä lettejä tai lakkaa kynsiä, tehkää yhdessä vaikka pipareita tai piirtäkää,istuttakaa kukkia...mitä siitä tavarasta, ei mitään!
        Ja tuo jäähy on maailman surkein kasvatustapa.
        Rajoja ja rakkautta, niinhän sitä sanotaan.

        Ja annatko sitten mallin miten ne rajat sinun tapauksessasi asetetaan? Letittämällä hiuksia ja pusuttelemalla? Eiköhän aloittaja ole nämä hellimiset jo kokeillut. Kaikki lapset vain eivät ole rauhallisia, osa uhmaa ja kovasti. Siinä ei kutittelut auta. Juuri tällä sinun metodilla meillä olisi kohta 100 000 teinirikollista lisää. Mitään ei kielletä, rakkautta rakkautta vaan... kyllä lapsi nimenomaan tarvitsee tiukat rajat ja kurinpitoa jos rajat eivät meinaa riittää. Sillä sitä oppii miten yhteiskunnassa eletään, ei millään muulla. Paras oppia jo pienestä asti, että on olemassa sääntöjä ja niiden mukaan eletään. jos ei eletä, seuraa rangaistus. Tietysti lapsen ikätasolle ja "rötökselle" sopiva. Mutta läpi sormien ei voi katsoa. Tervetuloa isompiin kaupunkeihin aktsomaan, miten nämä vapaan kasvatuksen kukkaste räkivät mummojen päälle, repivät istutukset, haistattelevat poliiseille ja opettajille, pienestäkin vastoinkäymisestä hakkaavat ja kiusaavat muita jne. Ei mitään vastuuta opittu kantamaan omista teoista. Sellaisiako sinä ihan oikeasti kehoitat kasvattamaan?


      • Jäähy sadismia
        piis änd lav kirjoitti:

        ei lapset tavaroista piittaa kun saa rakkautta ja hellyyttä,läsnäoloa ja vanhemman jakamista, ihan sma mitä ne roinat on jota pois otetaan!
        Se kaipaa sua ja sun hellyyttä eikä mitään muuta.
        Ota syliin ja kutittele, letitä lettejä tai lakkaa kynsiä, tehkää yhdessä vaikka pipareita tai piirtäkää,istuttakaa kukkia...mitä siitä tavarasta, ei mitään!
        Ja tuo jäähy on maailman surkein kasvatustapa.
        Rajoja ja rakkautta, niinhän sitä sanotaan.

        Olen samaa mieltä tosta jäähystä! Se se vasta on kieroonkasvaneiden aikuisten tapa viedä lapselta itsetunto! Sitten ihmetellään 15 vuotta myöhemmin, että miksi se lapsi on masentunut? Sillähän on kaikki ollut aina niin hyvin? Rakastavat vanhemmat?


      • mude1
        piis änd lav kirjoitti:

        ei lapset tavaroista piittaa kun saa rakkautta ja hellyyttä,läsnäoloa ja vanhemman jakamista, ihan sma mitä ne roinat on jota pois otetaan!
        Se kaipaa sua ja sun hellyyttä eikä mitään muuta.
        Ota syliin ja kutittele, letitä lettejä tai lakkaa kynsiä, tehkää yhdessä vaikka pipareita tai piirtäkää,istuttakaa kukkia...mitä siitä tavarasta, ei mitään!
        Ja tuo jäähy on maailman surkein kasvatustapa.
        Rajoja ja rakkautta, niinhän sitä sanotaan.

        Juuri näin! Jäähyä käyttävät epävarmat vanhemmat, joiden on vaikea ottaa vastaan negatiivisia tunteita. Lapsi kaipaa useimmiten huomiota ja syliä, AIKAA, käyttäytyessään noin. Se, ettei "ennen vanhaan" (jota niin moni ihannoi ja haikailee) ole muka niin tapahtunut, voi kenties johtua rangaistusten pelosta. Sitten on asia erikseen esim. asperger, ADHD ym. piirteet, jotka voivat johtaa vastaavanlaiseen käyttäytymiseen, koska lapsi ei kykene eikä pysty käyttäytymään hahmotusvaikeuksiensa takia sillä tavalla johdonmukaisesti kuin vanhempi olettaa.


      • rajat=rakkautta
        piis änd lav kirjoitti:

        ei lapset tavaroista piittaa kun saa rakkautta ja hellyyttä,läsnäoloa ja vanhemman jakamista, ihan sma mitä ne roinat on jota pois otetaan!
        Se kaipaa sua ja sun hellyyttä eikä mitään muuta.
        Ota syliin ja kutittele, letitä lettejä tai lakkaa kynsiä, tehkää yhdessä vaikka pipareita tai piirtäkää,istuttakaa kukkia...mitä siitä tavarasta, ei mitään!
        Ja tuo jäähy on maailman surkein kasvatustapa.
        Rajoja ja rakkautta, niinhän sitä sanotaan.

        Jäähy ja sen tasapainotuksena kivat jutut on nimenomaan hyvä kasvatustapa.

        Lapsen täytyy oppia jo pienenä, että tietynlaisella käyttäytymisellä on tietynlaiset seuraukset. Jos pelleilee ja rikkoo leluja, eikä tottele vanhempia, niin niillä teoilla pitää olla asianmukaiset seuraukset. Jos käyttäytyy hyvin, niin siitä pitää saada kehuja ja kivoja juttuja.
        Kehuja pitää saada kyllä ihan muutenkin, jo pelkästään sitä syystä, että jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä. Lapsi ansaitsee kehuja jo pelkästä olemassa olostaan :)

        Kuitenkin, jos lapsi ei opi pienenä ymmärtämään tekojensa seurauksia, niin ei se kyllä aikuisenakaan koe tehneensä mitään väärää, vaikka varastaessaan pari pulloa kaupasta..


      • Lapsi.etsii.itseään

        Lukekaa hyvät ihmiset nyt nämä kommentit. Millaista olisi elää perheessä, jossa vietäisiin jäähylle vaikka sata kertaa? Missä ei sallittaisi vastustusta kuin määrätyllä tavalla esitettynä? Olisi hyvä kuulla, millainen uhman osoitus perheessänne on lapselle sallittu.
        Terve lapsi vastustaa kieltoja, hän hakee itsenäisyyttään. Viisivuotias siirtyy toiseen ikäkauteen ja se aiheuttaa tunnekuohua lapsessa. Hän ei osaa käsitellä vastarintaa, joka hänessä nousee joka päivä. Hänen pitää kokeilla miten kieltäydytään mistäkin ja mitä sitten tapahtuu. Hänen uhmansa kasvaa hallitsemattomaksi, jos häneltä viedään tavarat, kielletään mieliohjelmat, pakotetaan omaan huoneeseen pois muiden seurasta, käsketään ja huudetaan.
        Lapsi on 5-vuotias, mutta vanhemmat eivät. He ovat aikuisia.
        Vanhempien on pysähdyttävä ja mietittävä oikeat otteet. Lapsen kanssa keskustellaan silloin kun on rauha maassa, jutellaan, katsotaan tv.ohjelmia, luetaan kirjoja, kysellään kuulumisia. Osoitetaan, että lapsi on perheenjäsen, hänen mielipiteitään arvostetaan ja kysymyksiin vastataan.


    • Huh..

      Mitä sitten kun lapsi on teini.. onneksi ei ole minun lapsi !

    • 6+2

      Vajaa vanhempi taitaa olla...
      Ette ole siis koskaan kuullut uhmaiästä?! Silloin koetellaan vanhempien eli "isojen jättien" rajoja. Pitää asettaa selvät rajat. Mutta muistakaa, että pahoinpitely (eli kuritus) on laissa kielletty, ja minä tulen sinne ja tapan teidät jos otatte lapselta pois edes pienen ihosuikaleen!!!

    • Tyttö 15

      Suosittelen tukistamista. Tehoaa, eikä todellakaan aiheuta mitään traumoja... nykyvanhemmilla ei vain ole pokkaa moiseen... laissa kielletty, mutta turhaan.. Nykyään kaikki sellasia kukkahattutätejä, että "lasta ei saa vahingoittaa tai aiheuttaa traumoja" joo.. ei sakkaan, mutta se on vain kasvattamista. Ajan kanssa lapsi oppii kyllä, ja kiittää sinua vanhempana. Pääset murkkuiänkin helpommalla, kun on jo pienenä tehty rajat selväksi (:

      • tosinäinon

        joka vitsaa säästää vihaa lastaan. on mua vitsattu ja siksi haluisin kuria käyttää kasvattamisessa ei sen tarvii piiskalla ruoskimista olla. kyllä paljon "kurittomampia" omat lapset ovat mitä aikannamme olimme


    • ?

      Kuulostaa siltä, että kyseisellä lapsella voisi olla ADHD. itse olin pienenä aivan samanlainen ja ei se loppunut, olen aina ollut hieman liian energinen. Kannattaa lukea ADHD:n oireet, jos et vielä tiedä ja katsoa, jos vastaus löytyisi sieltä. Jos lapsella on ADHD sitä voidaan hoitaa.

      • ADHDADHD

        ADHD on alusta alkaen ja lapsi oli aloittajan mukaan ennen viittä ikävuotta ok. ADHD ei myöskään aiheuta kuvatunlaista ylimielisyyttä vanhempia kohtaan, kuten aloittaja kertoo. Vaikuttaa enemmän rajojen kokeilulta, jossa otetaan mittaa kuka kotona määrää.

        Hyvä tietenkin tustua ADHD:oireisiin, jos lapsella on muitakin oireita, joita ei ole täällä kerrottu.


    • RäkänokatKuriin

      PIstät kersan pimeeseen vessaan tunniksi. Johan rauhottuu.

      • Ruma Elsa

        Kiva, kun keskustellaan asiallisesti... :( Lähdetään ensin siitä, että laittomia keinoja ei sovi suositella. Ei tuo minusta kurin puutteelta tunnu, koska vanhemmat jaksavat jopa 2 tunnin ajan palauttaa lapsen jäähylle!!! Aspergerin syndroomakin voisi olla kysymyksessä, ja tietämättömille voin kertoa, että Asperger- ja ADHD-piirteet eivät välttämättä näy aivan pienissä lapsissa eikä diagnoosia siksi kovin pienenä yleensä saakaan. Lapsi voi ensimmäisinä vuosina vaikuttaa melko tavalliselta, mutta ero "normaaliin" lapseen kasvaa hiljalleen, kun muut lapset oppivat tunteenilmaisujen ja impulssien hallintaa, ja erityislapsi "jää jälkeen" sosiaalisissa taidoissa.


    • Me Lapset

      Oletteko kokeilleet ottaa kaiken pois esim.lelut sänky huone ruoka (saa itse tehdä ruokaa)ja viikkorahat /jos hänelle annetaan niitä. Silloin hän ehkä tajuaa, että tarvitsee teitä ja saattaisi edes vähän alkaa tottelemaan. Ehkä liian julmaa ehkä ei. Minulle ei olla tehty sitä, koska 2-3 tein vähän kaikkea pahaa niin tajusin sitten kuvasta huudosta, että ehkä tämä ei kannattaisi.

      T.10v

    • 3lapsenmama

      Selvää huomion hakemista, jääkaapin oveen selkeät säännöt ja rangaistus tai jäähy rikkomuksista, jos huono on käytös lievää kiroilu yms niin kannattaa jättää silloin huomiotta..ja sitten vastaavasti tulee suunitella parannusta nykyiseen...eli äiti tai isä ottaa viisivuotiaan mukaansa yhteiseen toimintaan ja antaa hänelle hyviä kokemuksia esim uintia tai leipomista ja kannattaa myös miettiä jotakin mitä lapsen kanssa voisi yhdessä harrastaa esim musiikkileikkikoulua ja hänelle uusia ystäviä, jotta saatte negatiivisen kierteen katkaistua. Viisivuotiaalle ei varmasti enää riitä se että on äidin ja isän ja vauvan kanssa vain kotona, vaan hän tarvitsee myöskin kavereita ja hyviä yhteisiä kokemuksia. Monesti on parempi lähteä jonnekin ulkosalle kuin jäädä kotiin tappelemaan...

    • vanhemmat30

      Jos heittele tavaroita, niin puhtaasti "nippuside"ote ja istutaan yhdessä maassa, mitään en puhu kunnes on rauhoittunut. Ote on tiukka, jos rimpuilee niin tiukennan otetta, vaikka se vähän häntä sattuisikin. Kun istuu paikallaan ote on napakka mutta ei satuta.
      ihan sama vaikka olisi ruoka-aika, tai yömyöhä.. siinä on istuttava kunnes rauhoittuu ja sitten kun on rauhoittunut asiaskta keskustellaan ja vaaditaan anteeksi pyyntöä.

      monet vanhemmat (myös hyvät ystäväni, jotka omistana hyvin kurittomia lapsia) toki tekevät samaa, mutta he lopettavat heti kun lapsi sanoo: "joo,joo mä oon kunnolla" ja rimpuilee samalla ja anteeksipyyntö ei ole mistään kotoisin. 10min päästä lapsi jatkaa tuhmuuksiaan.

      meillä tästä päästiin lähes kokonaan kuukaudessa, kun vietiin homma loppuun.
      Istuttiin kunnes lapsi oli väsynyt taistelemaan, ei jankannut, että osaa olla kunnolla ja kun päästi irti lapsi ei siitä mihinkää luikkinut vaan odotti, että minä sanon sanottavani ja annan luvan poistua.

      Aina jos huudan, niin pyydän sitä lopulta anteeksi. En siksi, että koen tehneeni väärin huutaessani, vaan siksi, että tarkoitukseni ei ole aiheuttaa sillä mielipahaa.

      Nykyään meillä todella hyvin käyttäytyvä poika, joka toki ajoittain tunnustelee rajojaan, mutta tavaroita ei silloinkaan heitä.

    • Onnistuu!

      Klassista, pitäisiköhän ihan kirjoittaa opaskirja tumpelovanhemmille.

      Tyttäreni myöskin 5v, kunnioittaa minua. Tytärpuoleni kohta 3v, kunnioittaa minua.
      Tyttäreni kunnioittaa uutta puolisoanikin kiitettävästi, koska olen opettanut että vanhemmat kertoo miten asiat tehdään ja on.
      Sitten on tapaus kohta 3v neiti, joka viisveisaa äidistään ja mitä tämä sanoo, yleensä. Ei niin mieluisan ruoan syöminen on täysi sirkus, jossa äiti toimittaa pellen roolia. Vedättää äitiänsä kaikin keinoin ja saa tämän raivoamaan ja menettämään malttinsa ja naureskelee päälle. Tarkistaa myös katselemalla minua kokoajan että missä menee raja (jos olen samassa tilassa), äidistään ei välitä.
      Olen koittanut kertoa puolisolleni miten hän saa lapsensa kunnioittamaan itseään niinkuin minua, mutta ei jostain syystä hyväksy neuvoja ja tee niinkuin sanon, jatkaa ilmeisesti pellenä olemista mieluummin?
      Surullista sinänsä että kun en jaksa enää katsoa kun tyttö pitää äitiään sirkushupina joudun puuttumaan tilanteisiin ja hoitamaan ne, koska äitinsä ei ns. "pysty". Tämä taas tottakai naisen päässä kääntyy niin, että minä arvostelen äitiyttänsä ja siihen tarvittavia kykyjä, joten olen jonkinsortin paskiainen.

      Eväät ja neuvot ovat kunnioituksen saamiseen järkyttävän helpot.

      1. Älä ikinä hermostu itse, tai ainakaan näytä sitä
      2. Uhkaa tilanteeseen sopivalla rangaistuksella
      3. Anna käskysi max 3 kertaa, 4:llä alkaa rangaistuksen toteutus
      4. TOTEUTA rangaistus niinkuin uhkasit
      5. Tilanteen rauettua käy lapsen kanssa rauhallisesti asia läpi keskustelemalla
      vastuista, velvoitteista, talon nokkimisjärjestyksestä ja mitä ylipäätään tapahtui ja miksi tapahtui, sopikaa vaikka esim. halimalla että temppuilu on nyt ohi.

      Ei vaikeaa ja toimii, miksi ette toteuta?

    • Miten pelastaa

      Mutta tarkista aina ensin, onko rankaisu todella aiheellinen.
      Suositten jokaista äitiä ja isää ottmaan neuvolasta selville lapsen kehitykseen liittyvät kasvukivut, joissa koetellaan josksu todella vahvasti niitä rajoja.
      Sinä äiti ja isä, ette saa loukkantua ja tehdä lapsen elämää rankaisuillanne aivan mahdottomaksi.
      Esim. pitkä kotiaresti karkoittaa lapselta kaverit, sitten hän vasta yksin onkin ja sen seuraukset voivat olla hyvinkin pahoja.
      Haluatko nähdä lapsesi viilleelleen ranteensa auki, tai muuta kauheaa taphtuneen. Sanon tämän vain siksi, että viisisuotias lapsi näytti minulle kuinka ranteet viilletään, kysyin mistä hän moisen asian on saanut päähänsä, ei kertonut. Tiedän että perheessä on ollut suunnattomia vaikeuksia, avioeros, isä asuua satojen kilometrien päässä. Lapsia on tämän prosessin aikana liikutettu asunnosta toiseen ja eri paikkakunnallekin, välillä on ollut sellaisia aikoja, että eivät ole saaneet tavata ketään sukulaisiaan, nytkin satunnaisesti ja saavat kuulustelun senjälkeen, että mitä on puhuttu.

      Toisella on koulussa ilmennyt häiriötilanteita, tosin aina joku on saanut hänet levottomaksi jollakin jutulla, itse on ihan hyvä oppilas koulumielessä, osaa melkein muita enemmän. Tämä lapsi on nousuut silmätikuksi opettajille ja kun opettja soittaa kotiin, saa aivan älyttömiä kotiaresteja ja häneltä on otettu kaikki oma vapaus pois,
      Häntä syytetään kaikesta, vaikka lapsi sanoo että ei ole tehnyt asioita, äidin uusi puoliso syyttää ja jopa sellaisesta jonka on itse tehnyt.
      Toinen itkee päiväkodissa, mutta tätien kyselyyn syistä ei vastaa.
      Senverran sain irti, että kotiasiat painaa mieltä.
      Lapset jätetään kaksin kotiin, kun lähtevät omiin menoihinsa, lapset alle kymmenvuotiaita molemmat.
      Miten saisin pelastettua nämä lapset tuosta pelon pesästään, näillä aikuisilla on mahtavat tittelit, kukaan ei usko mitä seinien siäsllä lapsille tehdään.
      Tämä äidin uusio avokki on suoraan ilmaisuut, että ei pidä lapsista, ei omistaankin joista yhden alaikäisen juuri ajoi kokonaan pois, ei enää halua tavata lainkaan, kun poika on murroiässä ja jotain sanoi. Oli itkien lähtenyt onneksi äitinsä luokse ja tämän joutuivat nämä pienetkin näkemään. Arvatkaapa vain mikä pelko sydämessä, koska on heidän vuoronsa.
      Tuo äiti tarvitsisi apua ja pikaisesti, sillä uusi avokki aivopesee hänet täysin. Äiti on täysin rikkinäinen vielä eonsakin jäljilt'ä, joka tuli kyllä kaikille läheisillekin täytenä yllätyksenä, tosin tämä aivopesijä pääsi työpaikan ja paikkakunnan vaihdon yhdeydessä väliin, osaa nimittäin laske oman tunsa ja on niin kuuluisa naisten metsästäjä kuin olla voi, viina, laulua ja naiset, lapsia on lukematon määrä joista ei välitä tippaakaan.

    • yksinhuoltaja

      Oma poikani oli 4-5 vuotiaana samanlainen. Mikään mainitsemistasi keinoista ei auttanut meilläkään.

      Se kuitenkin auttoi, että oli niin kuin en huomaisikaan hänen käytöstää. Menin vain pois ja mahdollisesti suljin oven perässäni.
      Jos tilanne näytti siltä, että hän saattaisi satuttaa itseään tai muita, pidin poikaa väkisellä sylissä niin kauan että hän rauhoittui. Voimiakin siinä joskus tarvitsi kun rimpuvaa ja riehuvaa poikaa koitti pitää. Yleensä rauhoittuminen tapahtui kuitenkin muutamassa minuutissa. Sen jälkeen jätin hänet vielä hetkeksi omiin oloihinsa ja noin 10 minuutin päästä menin juttelemaan.
      Yleensä kuitenkin poika otti jo sitä ennen normaalia kontaktia. Kun käytös oli normaalia niin juttelin ihan tavallisesti, teimme tavallisia asioita yms.

      Kun tilanne oli nollaantunut ja olimme jo miettineet muita asioita niin kertasin pojalle tapahtumat, selvitin juttelemalla mitä tapahtui, miksi tapahtui yms.

      Esikoulussa poika sitten "viisastui" ja lopetti tuollaisen kiukuttelin. Kovapäinen hän on edelleen nyt 10 vuotiaanakin mutta asioista saadaan sovittu ilman suurempaa tappelua.

    • äet

      Auttaisiko tuossa tilanteessa perheen yhteiset pelisäännöt ihan kirjallisesti. 5-vuotias muistaa jo säännöt ja seuraamukset, ainakin jos toistoja on tarpeeksi. Pitäisin myös kiinni arjen rytmistä ja yhteisestä ajasta olipa sitten tapahtunut mitä tahansa. Näin lapsi huomaa, että hänen käytöksensä on huonoa, ei perhe-elämä ja välit säilyy parempana. Tämä meillä auttoi tilannetta. Sovituista rangaistuksta kannattaa pitää kiinni. Ja tietysti omista voimavaroista. Voimia kasvatustyöhön. Tuo samainen murrosvaihe voi ilmetä uudelleen murrosiässä.

    • äep

      Vois olla ihan hyvä perustella säännöt miksi näin tehdäänja toimitaan. Ongelmahan voi lapsella olla syy/ seurauksen hahmottamisessa...

    • aloittajahuoooh

      Voi löysin vanhan kirjoitukseni.. Sama hommaa täällä vieläkin.
      Mikään oppimishäiriö tai muu vastaava ei kyseessä, oppi pari kuukautta tuon kirjoituksen jälkeen lukemaan ja tarhassa käy ja myös siellä kehuttu kuinka matemaattisesti lahjakas lapsi on, saanut mm. eskarilaisten tehtäviä jotta jaksaisi keskittyä johonkin..Eskari aloitetaan vasta nyt syksyllä. Rauhoittunut vähän, mutta edelleen hulivili. Nyt on pikkuveikan vuoro järjestää mulle sydänkohtauksia.

      Muuten oon jo tottunut siihen ettei mun sana maksa mitään.. -.-

      • mude1

        Hei aloittaja, en tiedä luetko tätä enää, mutta jos lapsellasi olisi esim. lieviä asperger tms. oireita, ei se välttämättä näy oppimiskyvyssä. Moni saattaa olla jopa ikäistään edellä joissakin taidoissa.


    • huhhelihuu

      Otetaanpa nyt itsekin osaa tähän sanasotaan.

      Ensinnäkin, voimia aloittajalle! Ihmisillä on ihme tapa heti tuomita ja olla niin mahdottoman hyviä itse. Heti olet onneton luuseri kun joku ongelma tulee lapsen kasvatuksessa, mutta hei - ET OLE! Luuseri on se, joka ei kysy neuvoa ja pyydä apua. Luuseri on se, joka kuvittelee olevansa niin hyvä ja hieno, että pärjää AINA itse, välittämättä seurauksista. Kaikki vanhemmat tekevät virheitä, kukaan ei ole täydellinen. On hyvä kuunnella ja ottaa vastaan toisten HYVÄNTAHTOISIA mielipiteitä, niissä voi olla monta viisautta. Äläkä nyt ole heti tekemässä lapsestasi diagnoosia, kun täällä näkyy taas olevan niitäkin, joitten mielestä kaikki vilkkaus ja tuhmuus on käytöshäiriötä.

      Oma henkilökohtainen neuvoni on: voisitko jättää lapsesi riekkumisen huomioimatta? Riehuuko ja tekeekö tuhmuuksia kun sinä et ole paikalla? Monesti riehuminen on huomionhakuisuutta, ja siihen voi auttaa jo se että poistuu paikalta, mitään sanomatta, uhkailematta. Älä "näe" riehumista. Jos lapsi tekee jotain vaarallista, hae pois ja sano että tuo on vaarallista, sitten lähde pois. Jos lapsi toistaa, älä provosoidu, vaan toista kielto.

      Älä käytä tehottomia keinoja (uhkailu, lelut pois, jäähy). Kerro suoraan, ettet pidä siitä mitä lapsi tekee/miten puhuu. Anna paljon positiivista palautetta, ihan pienistä asioista. Pyri olemaan lahjomatta. Älä koskaan puheissasi käytä ennakkoasenteita ("koska sinä et kuitenkaan", "koska sinä aina", "et sitten tee niin"). Pyri suhtautumaan lapseen neutraalisti tai positiivisesti. Jos kuitenkin tapahtuu jotain, josta menee aivan hermot tai josta lapsi tietää, että se on ehdottoman kiellettyä, anna palaa. Saat suuttua, huutaa, näyttää hermostumisesi. Se on lapselle turvallista, se on minun mielipiteeni. Äidillä on tunteet, hyvät ja pahat, ja halutessaan ne saa näyttää, lapsi ei siitä säry, kunhan et millään lailla uhkaa lasta. Viilipytty äiti on pelottava, tunteeton, epäluonnollinen.

      Älä ole ostettavissa (lahjonta), ole jämäkkä, älä voivottele, älä neuvottele määräänsä enempää, älä ole tunteeton. Rakasta, helli, suukota, tanssi, leiki, laula.

    • jesaja1

      Mikä avuksi kun lapsella ei ole kunnioitusta.

      Paremminkin voisi kysyä mistä johtuu kun lapsella ei ole kunnioitusta. Minäpä sanon: Se siihen on syynä, että yhteiskunta on vienyt vanhemmilta keinot kurin pitämiseksi. Se on selkeä virhe yhteiskunnassamme, sillä jokainenhan meistä joutuu kohtaamaan ennemmin tai myöhemmin perään antamattoman kurin. Emme me aikuisetkaan voi tehdä ihan mitä vain kohtaamatta rangaistusta. Ihmisiä yleensäkin pitää hallita rangaistuksen pelolla. Ja vanhemmat ja yhteiskunta voi tehdä lapsillemme karhun palveluksen tällä ns vapaalla kasvatuksella. Meidän lapsillemme tuleekin vielä isonakin sellainen käsitys, että aina voi tehdä mitä tahansa ja missä tahansa.
      Olen itse sitä ikäluokkaa, joka tunsi persauksissaan kipuna jos oli tehnyt jotain pahaa. Niin antaisin vitsan viuhua jos minulla omia kakaroita olisi. Käsitän, että olette piinallisessa tilanteessa ja moni äiti tai isä saattaa menettää malttinsa vastaavassa tilanteessa ja seuraukset voivat olla todella pahat. Olemme ihmisiä mekin aikuiset, eikä meistä kenenkään pinna ole katkeamaton.

    • Vaikeaa on

      Sanot kerran ja sillä hyvä.
      Tuttuni poika kasvatettiin "ymmärryksellä", kunnes hän otti vallan kotona kokonaan. Vanhemmat huomasivat, että lapsen kasvuun kuuluu rajoitukset ja neuvot ja kiellot. Mistä hän muuten osaisi tietää miten asiat hoidetaan!

      Sitten on pakko panna kova kovaa vastaan. Kun lapsi ilmoitti, ettei lähde muiden mukaan, hänet jätettiin kotiin. Kun hän hajotti huoneessaan tavaroita, ei kukaan korjannut. Kun hän hävitti avaimensa ja heitti ulos ikkunasta toisen saappaansa, perhe kohautti olkiaan ja ihmetteli, miten lapsi aikoo nyt selviytyä. Avaimet oli pakko hankkia, mutta aikamoisella viiveellä, mutta saappaita ei ostettu. Sai kulkea kaikenlaisissa vanhoissa jalkineissa lumiin asti.

      Kaappeihin hankittiin lukot, ja jos vanhemmat joutuivat korjaamaan lapsen tavaroita huoneista, ne heitettiin kylmästi roskiin. Missään ei annettu periksi ja koko ajan huomautettiin, että tämä on vastavetoa lapsen toimille.
      Pienimmästäkin hyvästä teosta kiiteltiin ja isommista suorastaan vuolain kiitoksin, mutta siis vain aiheesta.

      Tämähän vei aikaa ja aiheutti todella monet itkut ja hammasten kiristykset kaikilla.
      Kuinkahan monta kertaa poika meni nälkäisenä nukkumaan, kun oli paiskonut ruokansa lattiaan ja huutanut että ei tuollaista p:kaa syö.
      Jonkun kerran isänsä antoi lantin pari käteen ja käski kioskille syömään roskaruokaa.
      Nukkuminen myös oli ollut yhtä tappelua, mutta uuden järjestyksen alettua hänet kiskottiin vuoteesta klo 7 joka aamu oli nukkunut tai ei, ja raahattiin koulutielle, pyjamassa tai vaatteissa, oman valintansa mukaan. Jollei mennyt kouluun, niin sittenpähän oli koulusta poissa, mutta nukkumaan ei jääty.
      Sitkeä oli poikakin, mutta talttuipa lopulta. Kun asiat selkiytyivät, eikä asiasta puhuttu eikä menneistä muistuteltu, lapsi painaa oman huonon käytöksensä pois mielestään ja alkaa rauhoittua.

      On väärin sallia lapselle kaikki valta kotona, koska niin ei kuitenkaan voi jatkua. Jos omat neuvot eivät riitä, on haettava apua asiantuntijoilta. Tarha ja neuvola ovat ensimmäiset viisivuotiaan elämässä. Nyt on aika tarttua asiaan tosissaan.

      • työmies74

        terve kaikki :)
        täällä on todella hyviä kirjoituksia ja ajattelin avata vähän omaakin tilannettani,eli kyse on 10v adhd diagnoosin saaneesta pojasta jolla on lääkitys mutta se kestää vaan n. kouluajan verran.
        miten asettaa tämän ikäiselle pojalle sanktiot huonosta käytöksestä? esim. jos nimittelee tai haukkuu (homoksi,lesboksi yms.) niin mikä olisi oikeanlainen rangaistus että ymmärtäisi että tekee väärin? tai miten jos riehuu ja hajottaa tavaroitaan niin miten sitten kannattaisi tehdä? tai jos ei usko yhtään mitä sanotaan yms? jättää joku mieluisa juttu menemättä vai miten? mikä olisi kohtuullista?
        kiitoksia jo valmiiksi vastauksista ja kaikki apu on tervetullutta :)
        ps : vastatkaa mahd. pian.. sitten voin avautua lisää..


      • knhi
        työmies74 kirjoitti:

        terve kaikki :)
        täällä on todella hyviä kirjoituksia ja ajattelin avata vähän omaakin tilannettani,eli kyse on 10v adhd diagnoosin saaneesta pojasta jolla on lääkitys mutta se kestää vaan n. kouluajan verran.
        miten asettaa tämän ikäiselle pojalle sanktiot huonosta käytöksestä? esim. jos nimittelee tai haukkuu (homoksi,lesboksi yms.) niin mikä olisi oikeanlainen rangaistus että ymmärtäisi että tekee väärin? tai miten jos riehuu ja hajottaa tavaroitaan niin miten sitten kannattaisi tehdä? tai jos ei usko yhtään mitä sanotaan yms? jättää joku mieluisa juttu menemättä vai miten? mikä olisi kohtuullista?
        kiitoksia jo valmiiksi vastauksista ja kaikki apu on tervetullutta :)
        ps : vastatkaa mahd. pian.. sitten voin avautua lisää..

        Meillä toimii parhaiten tietokonekielto. Ensin tietenkin uhataan muutaman kerran sillä ja jos toiminta jatkuu niin sitten seuraa rangaistus.


      • Suunsoittajat
        työmies74 kirjoitti:

        terve kaikki :)
        täällä on todella hyviä kirjoituksia ja ajattelin avata vähän omaakin tilannettani,eli kyse on 10v adhd diagnoosin saaneesta pojasta jolla on lääkitys mutta se kestää vaan n. kouluajan verran.
        miten asettaa tämän ikäiselle pojalle sanktiot huonosta käytöksestä? esim. jos nimittelee tai haukkuu (homoksi,lesboksi yms.) niin mikä olisi oikeanlainen rangaistus että ymmärtäisi että tekee väärin? tai miten jos riehuu ja hajottaa tavaroitaan niin miten sitten kannattaisi tehdä? tai jos ei usko yhtään mitä sanotaan yms? jättää joku mieluisa juttu menemättä vai miten? mikä olisi kohtuullista?
        kiitoksia jo valmiiksi vastauksista ja kaikki apu on tervetullutta :)
        ps : vastatkaa mahd. pian.. sitten voin avautua lisää..

        Ennen muinoin ei reagoitu mitenkään "rumaan puheeseen". Kun vanhemmat eivät ymmärrä sanaa, niin eihän sitä kannata hokekaan. Missä lapsi on haukkumasanat oppinut? Varo, ettet itse käytä niitä koskaan. Voit sitten vedota siihen, että tässä kodissa ei toisia nimitellä rumasti. En nyt joka haukkumasanasta käsiksi kävisi ja jäähypenkkiä kuluttaisi.
        Jos tavarat rikkoutuvat, jätä ne siihen. Parin päivän päästä roskiin. Uutta ei tietenkään osteta, koska se menee helposti rikki käytössä. Valittele, että olisi ollut mukava tavara tämä, mutta ei toiseeen kyllä rahaa sijoiteta, kun noin helposti särkyy.
        Adhd on tietysti ongelma, joka ei jokaista raisun lapsen vanhempaa kohtaa. Siihen varmaan saa apua vertaistuelta ja neuvolasta ja sieltä, joka lääkityksen on määrännyt. Sitä kautta voi saada ohjeita.

        Kasvatus on molemmansuuntaista. Lapsi opettaa vanhempiaan kärsivällisyyteen ja toisen ajatusmaailmaan asettumiseen. Miksi lapsi tekee noin? Vastaus voi löytyä ihan muualta kuin lapsesta itsestään.


    • Kunnioitus puuttuu. Millonhan tilanne karkasi käsistä? Oliko lapsi lellitty ja sitten huomasi olevansa KUNKKU. Myös perimä saattaa vaikuttaa ja näkemälläkin oppii. Supernannystä voi ottaa ideoita.

      • Pieni.persoona

        Kunnioittakaa lastanne. Hänellä on oma persoonallisuutensa ensi hetkestä alkaen. Jo pieni vauvakin osoittaa mieltään, kun kokee jonkin asian vääryydeksi.
        Lapsella on oma tahto, mutta lapsi haluaa olla hyvissä väleissä ihmisten kanssa. Ei pieni lapsi halua, että äidillä on paha mieli.
        Kunnioittavalla kohtelulla yhteiselämä onnistuu, ja uhmaiät menevät kohtuullisesti ohi. Lapselle pitää antaa tilaa, mutta hänen täytyy itsekin tietää, miksi rajat on asetettu. Pienikin lapsi ymmärtää puhetta. Lapselle pitää puhua ja puhua, selittää sama asia kymmenet kerrat. Pitää muistaa se, että lapsi oppii koko ajan uutta, kaikki opetus ei kerta kaikkiaan pysy mielessä. Toisto on opintojen äiti.

        Oman lapsen kohdalla sanoin varmaan pari vuotta kaupungille lähtiessämme "Muistatko, miten mennään kadun yli?" Lapsi muisti ja selitti, katsoi vasemmalle ja oikealle, kulki ripein askelin, seurasi liikennevalot. Mutta siitä puhuttiin joka kerran, kun kadulla kuljettiin. Mutta hän osasi. Ja oli siitä ylpeä.


    • jari73

      veä turpaan

    • vitsa.auttaa

      Ei vanhempienkaan tarvitse kaikkea sietää. Vitsaa pyllylle kohtuudella ja varovaisesti mutta aina, kun puhe ei auta.

    • Keskustele.neuvolassa

      Aöoittajan kannattaisi ottaa yhteyttä terapeuttiin ja keskustella omista asenteistaan. Olet ymmärtänyt jonkin asian väärin, olet huolissasi, väsynyt, ahdistunut.... sinä tarvitset apua.
      Oma mielialasi vaikuttaa koko perheeseen.

    • Milla1211

      Asia on selvä: hän on älykäs ja ymmärtää, että säännöt riippuvat siitä mitä hän HALUAA. (Esim. sängyssä ei saisi pomppia, ellei halua sen menevän rikki = ellei sängyn ehjänä pysymiseen liity erityisiä haluja, niin sängyssä saa pomppia).

      Tässä halujen kytkemisessä sääntöihin on suuri VAARA.
      Hän voi ruveta uskomaan, että HALUT OVAT VÄÄRIÄ. On erittäin hyvä hänelle, ettei hän hyväksy manipulointia ilman protestia!!!

      Jäähy on aikuisen virheiden kostamista lapselle. Se ei poista perimmäistä ongelmaa, se vain tukahduttaa sen oireita - ja on pidemmän päälle ehkä enemmän haitaksi.

      Yrittäkää rakentaa luottamusta positiivisilla asioilla, ja sen jälkeen kaikki muukin hoituu helpommin, kuin itsestään. Kun huomaat olevasi luottamuksen arvoinen - uskot että lapsi tottelee - lapsenkin on mahdollista tuntea se. Ja itse asiassa, hän ei edes halua olla hankala... Lapset haluavat aina yhteistyötä, ja kokea itsensä hyväksi ja rakastetuksi. He eivät vain pysty lahjomaan rehellisyyden tunnettaan, joka on synnynnäfinen.

      Siksi aikuisen on kyettävä tulemaan vastaan: KUNNIOITETTAVA ENSIN LASTA. Riippumatta siitä, mitä hän haluaa...

      • Ehkätyhmä

        Voisitko antaa konkreettisen esimerkin näistä "positiivisista asioista" joilla tavaroiden tahallinen särkeminen ja sänkyllä hyppely loppuu.

        Epäilen, ettei Milla1211.llä ole itsellään käytännön kokemusta lapsista. Hienoa tekstiä on helppo kirjoittaa .............


    • aikuistenpomo

      Jaa..a mitäs tuohon sanoisi. Ainakaan ei pidä "alistua" 5 vuotiaan pompoteltavaksi, eikä 5 vuotias ole mikään neuvotteluosapuoli. Pitää itse käyttäytyä hyvin ja aikuisesti ja antaa hyvää esimerkkiä ja kaikesta kiukuttelusta ym. huolimatta kunnioittaa lasta oikeana ihmisenä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe