Kontrolliajat alkavat hoitojen jälkeen!

Gynekologinen syöpä

Taisi olla monille laskemisvirhe.
-ra oletti, että hormoniestolääkkeen käyttö loppuisi tässä kuussa, vaanpa se jatkuu vielä yli puoli vuotta.
Minäkin oletin, että laskeminen alkoi leikkausajankohdasta 5 vuoden ajan.
Viime kontrollikäynnilläni syksyllä lääkäri oikaisi virheen, kun kysyin sitä. Seuraava kontrollini on toukokuussa. Keuhkokuvaus ja verikokeet tällä kertaa.
Luin jostain, että ei pidetä enää säännöllistä kontrollia hyvin toipuneille syöpäpotilaille.
En tiedä onko se käytäntö alkannut yleistymään? Miten teilläpäin on?

20

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Niin se lääkitys jatkuu 5 vuotta _hoitojen_ loppumisen jälkeen....

    • -ra

      Kahden vuoden välein pääsee kunnalliseen mammografiaan,jos haluaa useimmin saa itse maksaa.

    • lääkitys 5.v.ajan.

      Onhan sevä asia että jos lääkettä otetann 5.vuoden ajan,niin sitten sitä oetaan, kun lääkitys alkaa hoitojen jälkeen,on 5.vuotta kulunut samaan aikaan 5.vuoden kuluttua,kun lääkitys aloitettiin.
      Tämänhän näkee myös reseptistä,kuinka pitkälle lääke riittää.

    • ap.

      Kysyisin uudestaan, ovatko 5 v ajan kontrollikäynnit yleensä määrätyin ajoin? Käsitin, että täysin toipuneet rintasyöpäpotilaat käyvät kerran vuodessa kontrolleissa. Minun aiemmat kontrollit osuivat ensin 4kk välein, sitten puoli vuotta ja nyt 8 kk eli seuraava olisi toukokuun alussa. Millaisia käytäntöjä nykyään noudatetaan muissa sairaanhoitopiireissä tällaisissa gynelogisissa syöpätapauksissa?

    • 7v hikipuuskia ohi

      Minulla lääkitys kesti 7 vuotta, ensin 5 Tamofenia ja 2 Aromasin/Femaria.
      Lääkäri soitti ja ilmoitti kun oli vielä Tamofenit kesksen, että jatketaan..."kiva" juttu, vaihdevuodet jatkui siis koko ajan.

      Nyt hikoilukohtaukset ohi! Tämä jatkoaika on ilmeisesti niille, kenellä on suuri uusiutumisriski, kasvain on iso, gradus 3: Ei minullakaan ollut kuin vartijaimusolmukkeeseen levinnyt. Jokainen vaan on yksilö: niinkuin syöpäkin on yksilöllinen.

      Syöpiksellä sanoivat, että tämä pitkä lääkitys on nykyisin yleistä. En vaan ole ainakaan netissä törmännyt juurikaan kohtalotovereihini.

    • klara-46v.

      Minulle riitti 5.vuotta ensin Arimidex - 3.vuotta ,sitten Aromasin 2.vuotta,eli yhtensä 5.vuotta.
      Luulen,että varmuuden vuoksi sinulle annettiin 7.vuoden ajan,koska uusiutumis riski kohdallasi oli normaalia suurempi.
      Tämä lääkitys suojasi sinua uusiutumiselta-ehkä nykyään annetaan pidempi aikainen lääkitys kuin silloin 6 -.vuotta sitten,kun sinä sairastin rintasyövän.

      Nykyään käyn syöpäpalstoilla syystä,että sisareni sairastui rintasyöpään tammikuussa-12.Hän on nyt 44.vuotias,minä olin sairastuessani 40.vuotias.

    • ksajsdkfjalskjfljalk

      Heips!

      Kontrollikäyntien pituus vuosina riippuu varmastikin syöpätyypistä.
      Itse olen käynyt kontrolleissa 12 vuoden ajan 3-4 kk välein. Tosin tässä välillä on uusiutunutkin mutta kontrolliväli on tiheä jatkossakin. Samoin olen saanut estrogeenin estäjää piikityksenä jo yli 6 vuotta ja nyt lisäksi aloitettiin Femar. Kesto jatkuu varmaan niin kauan kuin olen hengissä...

      • -11...

        Mitä syöpää sairastat,nimimerkki ksa....?
        Aika rankkaa,että syöpäsi on uusiutunut ja tuntuu että käynee raskaaksi noin tiheät kontrollit ja jo 12.vuoden ajan.
        Minulla on nyt alkuun konntrollit puolen vuoden välein,sairastin rintasyövän ja se hoidettiin stytstaateilla ja sädetyksellä hyvin tuloksin.Jatkosta ei kukaan tiedä eikä kannata jäädä murehtimaan.Luotan että sain niin hyvät hoidot,ettei syöpäni enää uusiudu mutta jos,niin jaksan kyllä samat hoidot uudelleenkin.


    • -ra

      Pienelyä tuntuu vielä puoli vuotta syödä Aromasiinia.Söisin vaikka lopun elämääni,jos sillä saisin pysymään syövän pois,mutten murehdi,jos se uusiutuu,niin ei voi mitään.Tämä on sellaista arpapeliä.Kenelläkään ei ole takeita etteikö syöpä uusiutuisi,mutta onneksi monella ei uusiudu,ovat ne hoidot sen verran rankkoja,ettei sitä toivoisi kenellekkään uusiutuvan,ja voimia ja siunausta heille joille syöpä uusiutuu.Vaikka elämä jo jatluu arkena,niin kyllä se välillä tulee takaraivoon syöpä nimittäin.Nyt osaa olla jokaisesta aamusta johon saa herätä.osaa iloita pienistäkin asioista.Kevät onneksi koittaa.leskenlehtiä on jo talojen seinustalla.Tänään laitoin kissalle orasta kasvamaan,sillä hän saa putsattua vatsansa.Pajunkissoja jo hain kotiimme,tein villalangasta pääsiäistipuja,ja kävimme ostamassa suklaa munia.Pääsiäiskortit jo olen tehnyt,nyt täytyy vain ostaa postimerkit ja lähettää ne postitse.

      • -ra

        Minulle sanottiin 5v.kontrollissa jotta kontrollit ovat loppuneet syöpiksellä,ja jos jotain epäilyttävää tulee,niin ensin mennä tervariin,ja sitten katsotaan.


    • rs2012

      Onneksi olkoon -ra että pääset noin helpolla.Itse sairastin ensin munasarja syövän 41 v. ja kävin kontrolleissa 12 vuotta ja mammografiasa samalla tavalla.Kun sain terveen paperit,niin puolen vuoden päästä sain uuden syövän rintaani.Nyt taistelen sen kanssa.Näinhän se on että toiset pääsevät "helpomalla" ja sairastavat "miedomman" syövän ja toisilla on huonompi tuuri.

      • -ra

        Olen pahoillani puolestasi.Voimia sinulle toivon koko sydämestäni.Syöpä on niin arvaamaton,voidaan katsoa parantuneeksi ja pian huomataankin jotta se on uusiutunut,Kenellekkään en toivoisi sellaista on ne hoidot sen verran rankkaita,Siunausta sinulle.


      • Eri syöpiä...
        -ra kirjoitti:

        Olen pahoillani puolestasi.Voimia sinulle toivon koko sydämestäni.Syöpä on niin arvaamaton,voidaan katsoa parantuneeksi ja pian huomataankin jotta se on uusiutunut,Kenellekkään en toivoisi sellaista on ne hoidot sen verran rankkaita,Siunausta sinulle.

        Sehän oli uusi syöpä,eikä vanha ollut uusiutunut.


      • Samaa maata
        Eri syöpiä... kirjoitti:

        Sehän oli uusi syöpä,eikä vanha ollut uusiutunut.

        Kylläpä se tahtoo olla niin että kun kerran saat elimistöösi syövän ja vaikka se paranee ja sadaan oireettomaksi syöpäsoluja saattaa jäädä elimistöön ja se putkahtaa uudelleen pinnalle ennemmin tai myöhemmin.


    • Mulle on kerrottu kontrollien jatkuvan siitä kun hoidot loppui, sen jälkeen oli 3 - kuukauden päästä kontrolli ja taas 3 ja sitten puoli vuotta. Se taitaa olla kuitenkin yksilöllistä ja menee tulostenkin mukaan.
      Otetaanko sinulta keuhkokuvaus kontrollissa,?minulta ei oteta vaan ne keskittyy tohon tähystykseen ja muihin näytteisiin.
      En tiedä onko sitten jokin tulehdus jonkinasteinen riski.

    • -ra

      No ei haittaa puoli vuotta menee un siivillä,kun jo 5v,olen niitä syönyt.

    • pi-pi..

      Sinä aloitit lääkkeen hoitojen jälkeen,eli syyskesällä -07,siten vasta syyskesällä olet ottanut niitä 5.vuoden ajan.
      Hormooni lääkitys aloitetaan vasta syto hoitojen jälkeen,ei heti leikkauksen jälkeen.

      • oooooooooooooooooooi

        No kyllä hormonihoito voidaan aloittaa myös heti leikkauksen jälkeen. Esim minun kohdalla tehttiin niin. Heti pistoshoitona estrogeenin estäjää ja sitten vasta sytot.


    • rs2012

      Munasarja syövässä otetaan ca 125 ja sitä seurataan,sen pitäisi olla alle 10,näin minulle sanottiin.Voi sieltä noustakkin,mutta silloin se tutkitaaan uudestaan,voi johtua muista asioita,joku infektio tms.Kenelläkään syöpämarkööri ei ole nolla.Jokaisella ihmiselllä on syöpäsoluja,ja kun ne vain pysyvät kurissa,niin ei ole mitään hätää,mutta jos syöpäsolut alkavat elämään omaa elämäänsä,niin silloin on syöpä.Syöpäsolut jakutuvat nopeammin kuin tavalliset solut.Riippuu mistä syövästä sitten on kyse.

    • Gynekologinen syöpä

      Onko Herpectin-lääke estrogeenin estäjä? En ole rintasyöpään sairastunut, olen aloituksen ap.
      Syövän uusiutuminen tarkoittaa saman syövän etäispesäkkeitä. Syöpätyyppejä on niin monenlaisia. On in itu, adenokarsinooma, sarkooma jne. Gradusluokkia on 4.
      Rintasyövän luokitus on laajempaa, olen sen verran ymmärtänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe