sopiiko tokoon

herttuatar42

sopiiko tokoon griffoni tai apinapinseri tai kingkalle?
Millaisia luonteita ja terveys hengitys?

Onko griffonikasvattajissa niitä jotka haluaa enemmän kuonoa ja kuka?

Mikä paras tokoon?

Olisiko joku muu pikkukoirissa hyvä tokokoira? Ja pysyisi hyvin vapaana vähän niinkuin paimenkoirat?

26

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kääkkämamma :)

      Tarkoitatkohan "kingkalle"lla king charles spanielia? En sanoisi että yksikään noista omiaan tokoon... Pikkukoirista ehkä sheltti, shipperke tai kleini. Itselläni kääpiöpinseri mutta muistelen että se ei sinun makuusi ollut kun aikaisemmin täällä kyselit :) Vapaanaolo riipuu paljolti koulutuksesta ja kasvatuksesta. Minunkin koirani kulkee useimmiten vapaana.

      • herttuatar42

        Kyllä tosiaan kyselin aiemminkin mutta vastauksia tuli niin vähän, tuntuu että kaikki jotka tokoilee harrastaa vain ns.tavallisten tuttujen tokokoirien kera. Ja luulisi että pikkukoirissakin (n.7kg)olisi vaihtoehtoja..muitakin kuin sheltti tai villis. . ja jenkki.

        Juu tosiaan kääpiöpinseri ei oikein ikävä kyllä miellytä. Näin untakin siitä että hoisin jonkun käppänää ja se jäikin minulle ja totesin ettei tuo ole minun koira mutta hoidettava se nyt on kerran on minulla. No enpä ainakaan ilman pohdintaa koiruutta ota. ;)
        Juu rodun vaihto ei ole helppoa ja jos ei mikään ylitse muita niin päätynen tuttuun rotuuni takaisin..tiedän mitä saan enkä ainakaan pety sitten.

        Mutta jos olisi jotain vinkkiä vielä niin olisis kiva tietää..Ja tosiaan puhun kingkallesta en cavaljeerista vaan lyttykuonoisesta versiosta..hauskan näköinen otus. Mutta millainen luonne sillä on? Eli kokemuksia olisi kiva kuulla harvinainenhan se on..

        Vapaanaoloon olen opettanut aiemmatkin rotuni ja pysyivät ilman valvontaa jopa pihassa vaikka ei kuulu ns.helppokoulutteisiin..haluaisin vain tavallaan kokeilla jotain ns.tokorotuakin jolla miellyttämishalua. Ihan mielenkiinnosta..eli haen paimenkoiratyyppistä pikkukoiraa. Meillä on myös lähipiirissä paimenkoira jota ei koulutettu vapaanaoloon ollenkaan otettiin vain mukaan ja pidettiin irti ja paimenkoira nyt pysyy ilman koulutustakin omistajan läheisyydessä.


      • Kääkkämamma :)
        herttuatar42 kirjoitti:

        Kyllä tosiaan kyselin aiemminkin mutta vastauksia tuli niin vähän, tuntuu että kaikki jotka tokoilee harrastaa vain ns.tavallisten tuttujen tokokoirien kera. Ja luulisi että pikkukoirissakin (n.7kg)olisi vaihtoehtoja..muitakin kuin sheltti tai villis. . ja jenkki.

        Juu tosiaan kääpiöpinseri ei oikein ikävä kyllä miellytä. Näin untakin siitä että hoisin jonkun käppänää ja se jäikin minulle ja totesin ettei tuo ole minun koira mutta hoidettava se nyt on kerran on minulla. No enpä ainakaan ilman pohdintaa koiruutta ota. ;)
        Juu rodun vaihto ei ole helppoa ja jos ei mikään ylitse muita niin päätynen tuttuun rotuuni takaisin..tiedän mitä saan enkä ainakaan pety sitten.

        Mutta jos olisi jotain vinkkiä vielä niin olisis kiva tietää..Ja tosiaan puhun kingkallesta en cavaljeerista vaan lyttykuonoisesta versiosta..hauskan näköinen otus. Mutta millainen luonne sillä on? Eli kokemuksia olisi kiva kuulla harvinainenhan se on..

        Vapaanaoloon olen opettanut aiemmatkin rotuni ja pysyivät ilman valvontaa jopa pihassa vaikka ei kuulu ns.helppokoulutteisiin..haluaisin vain tavallaan kokeilla jotain ns.tokorotuakin jolla miellyttämishalua. Ihan mielenkiinnosta..eli haen paimenkoiratyyppistä pikkukoiraa. Meillä on myös lähipiirissä paimenkoira jota ei koulutettu vapaanaoloon ollenkaan otettiin vain mukaan ja pidettiin irti ja paimenkoira nyt pysyy ilman koulutustakin omistajan läheisyydessä.

        No seurakoiraroduissa kuten kingkallessa on se huono puoli että treenikestävyys useimmiten uupuu. Shipperke on pieni paimenkoirarotu, eikä pöllö vaihtoehto.
        Ymmärrän kantasi kääpiöpinseristä, huonomaineinen rotu valitettavasti :/
        Tietysti on vaikea kuvitella avointa ja reipasta yksilöä jos ei ole nähnyt muuta kuin heikkohermoisia. Mutta tämä on minulle täydellinen rotu, tosin vain yhdeltä kasvattajalta tiedän saavani satavarmasti sellaisen koiran kuin haluan :)
        Corgejakin voisit harkita :)


      • herttuatar42
        Kääkkämamma :) kirjoitti:

        No seurakoiraroduissa kuten kingkallessa on se huono puoli että treenikestävyys useimmiten uupuu. Shipperke on pieni paimenkoirarotu, eikä pöllö vaihtoehto.
        Ymmärrän kantasi kääpiöpinseristä, huonomaineinen rotu valitettavasti :/
        Tietysti on vaikea kuvitella avointa ja reipasta yksilöä jos ei ole nähnyt muuta kuin heikkohermoisia. Mutta tämä on minulle täydellinen rotu, tosin vain yhdeltä kasvattajalta tiedän saavani satavarmasti sellaisen koiran kuin haluan :)
        Corgejakin voisit harkita :)

        Niin haen tokokoiraksi ihan vain harrastusmielessä en kilpaile ja olen itsekin sellainen etten puunaa liikkeitä kauaa ja yritän tehdä asioista mielenkiintoisia leikin varjollaja lenkin ohessa..itselläni ennen lyhytjänteinen rotu joka ei kestänyt bc:n kaltaista harjoittelua tosin en itsekään innostu junnaamisesta. Joten se koulutustyyli on tuttua.
        Mutta en halua totaalisesti tokoon innostumatontakaan rotua. Mitä mieltä olet lhasa apsosta?

        Kääpiöpinseristä täytynee sanoa ettei minun rodusta tykkäämättömyys perustu yleiseen mielipiteeseen en vain jostain syystä rodusta kovin innostunut ole(tunnekysymys täysin, varmasti rotu ok siitä ei ole sinällään kyse)..englannin kääpiöterrieristä kyllä pidän vaikka näyttää melkein samalta. Shipperke kuuluu samaan kastiin etten pidä. Lancashire heeleriä olen miettinyt hieman myös.Corgejakin olen harkinnut mutta liian pitkä selkä arveluttaa varsinkin kun käyn koirapuistoissa ja leikissä voi reväyttää selkänsä ja muu perhe ei innostu..vaikiata on..

        jenkkiä olen miettinyt myös mutta lienee aika paljon sairauksia? Vai löytyisikö siitä tervelinjaisiakin koiria. Ja onko sillä miellyttämishalua vai perustuuko koulutus enemmän nameihin?


      • Kääkkämamma :)
        herttuatar42 kirjoitti:

        Niin haen tokokoiraksi ihan vain harrastusmielessä en kilpaile ja olen itsekin sellainen etten puunaa liikkeitä kauaa ja yritän tehdä asioista mielenkiintoisia leikin varjollaja lenkin ohessa..itselläni ennen lyhytjänteinen rotu joka ei kestänyt bc:n kaltaista harjoittelua tosin en itsekään innostu junnaamisesta. Joten se koulutustyyli on tuttua.
        Mutta en halua totaalisesti tokoon innostumatontakaan rotua. Mitä mieltä olet lhasa apsosta?

        Kääpiöpinseristä täytynee sanoa ettei minun rodusta tykkäämättömyys perustu yleiseen mielipiteeseen en vain jostain syystä rodusta kovin innostunut ole(tunnekysymys täysin, varmasti rotu ok siitä ei ole sinällään kyse)..englannin kääpiöterrieristä kyllä pidän vaikka näyttää melkein samalta. Shipperke kuuluu samaan kastiin etten pidä. Lancashire heeleriä olen miettinyt hieman myös.Corgejakin olen harkinnut mutta liian pitkä selkä arveluttaa varsinkin kun käyn koirapuistoissa ja leikissä voi reväyttää selkänsä ja muu perhe ei innostu..vaikiata on..

        jenkkiä olen miettinyt myös mutta lienee aika paljon sairauksia? Vai löytyisikö siitä tervelinjaisiakin koiria. Ja onko sillä miellyttämishalua vai perustuuko koulutus enemmän nameihin?

        Jännä juttu :)
        Lhasa apso on ihan kiva vaikkei ole ihan tarpeeksi nopsa minun makuuni ;)
        Jenkki rotu ei ole tuolla nimellä tuttu... Voitko tarkentaa? Äidinkieli on ruotsi joten kaikki suomenkieliset lyhennykset ei ole tuttuja. Corgia fanitan kympillä, en ole ikäväntyyppistä ikinä tavannut :))


      • herttuatar42
        Kääkkämamma :) kirjoitti:

        Jännä juttu :)
        Lhasa apso on ihan kiva vaikkei ole ihan tarpeeksi nopsa minun makuuni ;)
        Jenkki rotu ei ole tuolla nimellä tuttu... Voitko tarkentaa? Äidinkieli on ruotsi joten kaikki suomenkieliset lyhennykset ei ole tuttuja. Corgia fanitan kympillä, en ole ikäväntyyppistä ikinä tavannut :))

        Juu ei saisi käyttää lyhenteitä.. :) Jenkillä tarkoitin amerikan cockeria. Corgit olleet tosiaan mukavan luonteisia mitkä tulleet vastaan ja cardiganit hauskoja mutta liian pitkäselkäisiä welshilläisillä hieman lyhempi selkä ja varmaan terveempi..perhe ei oikein innostu töppöjalkaisista ja kieltämättä mittasuhteet on hieman koomiset. :)

        Lhasassa tosiaan voi olla hieman liiankin vähän virtaa samoin lienee corgeissakin(ainakin lenkeillä aika hitaasti eteneviä)..minunkin makuuni. Omani kun olleet sporttisia. Olen nykyään hieman kiireisempi kun työ vaatii aikas paljon ja olen katsonut hieman rauhallisempaa lyhyemmillä lenkeillä toiminnalla pärjäävää. Mutta voin tosiaan mennä ojasta allikkoon..onneksi on aikaa pohtia koiran valintaa kauemmin..ja käyn näyttelyssä vielä katsomassa sitten lopulliset vaihtoehdotkin. Ei ole helppo valita kaveria joka on sitten 15v toivon mukaan kuvioissa mukana. :)

        Isommista roduista löytäisin jotenkin helpommin oikean yksilön mutta kun en omaa autoa haen pientä koiraa. Ja kun johonkin tykästyy niin pentuja ei tulekaan montaa vuodessa.


    • Riippuu missä mielessä.Kaikki rodut ylipäätään sopii,ellei ole kyse tavoitteellisesta(kilpailumielessä).
      Kyse on vaan vaan,että toiset on vaikeampia/haastellisempia,kuin toiset.Jolloin ohjaajan panos ratkaisee myös selkeästi.

      Helpoin noista on kingkalle.Rihveli ja apina minusta aika "samanarvoisia".
      Kingkallet jo luonteeltaan ns.helpompia.
      Terveys kannattaa kysyä rodun palstoilta(jos on) ja suoraan kasvattajilta/pitkäaikaisilta harrastajilta.Sekä käydä tsekkaamassa jto:T´,jos on tai muuten rodun sivut.

      Tokoon helpoin on kingkalle.Paras on vähän,miten kukakin ajattelee.
      Vapaana pysyvissä lähinnä tulee mieleen tuo mainittu ja sheltti.Tosin ei nuokaan mitään rotuna ihan satavarmoja ole.Tuskin mikään.Korkeintaan oletusarvoina.

      Mutta jos siis ei ole kyse selkeästä tavoitteellisesta,niin mikä vaan käy.Se on sitten itsestä loput kiinni,miten haasteellisen klaaraa.Ja siinä taas tullaan siihen,että jostain voi joutua tinkiä.Haasteellisimmissa voi löytyä esim.helpommin viettikestävyyttä.
      Eli välttämättä kaikkea ei saa samaan pakettiin.

      Apso käy siinä kuin muutkin."Hommia riittää motivoimisessa" tyyliin olevissa roduissa.

      • herttuatar42

        Kiitos sinullekin vastauksesta :)..harrastusmielessä mutta jos potkua riittää niin sitten kisaan menoa aattelen. Haasteellisesta mutta helposti motivoitavasta ei pitkäjänteisestä rodusta on kokemusta mutta jotenkin haluaisin kokeilla ns. miellyttämishaluista rotua eli hyväkoulutteista. Kuten sheltti tai villis..mutta haen mieluummin hieman epätyypillisempää rotua. Nämä mainitsemani kun ei ihan sytytä.

        Omistatko vai omistaako tuttusi kingkallen ja miten tokoillut on mennyt? Helppo rotu ei minusta ole sama kuin hyväkoulutteinen. Tipsukin lienee helppo muttei hyväkoulutteinen..? Griffonia olen kuullut mainostettavan tokokoirana..ja apinapinseriä himpun verran itsepäisempänä..kö?


      • molossi ei rek
        herttuatar42 kirjoitti:

        Kiitos sinullekin vastauksesta :)..harrastusmielessä mutta jos potkua riittää niin sitten kisaan menoa aattelen. Haasteellisesta mutta helposti motivoitavasta ei pitkäjänteisestä rodusta on kokemusta mutta jotenkin haluaisin kokeilla ns. miellyttämishaluista rotua eli hyväkoulutteista. Kuten sheltti tai villis..mutta haen mieluummin hieman epätyypillisempää rotua. Nämä mainitsemani kun ei ihan sytytä.

        Omistatko vai omistaako tuttusi kingkallen ja miten tokoillut on mennyt? Helppo rotu ei minusta ole sama kuin hyväkoulutteinen. Tipsukin lienee helppo muttei hyväkoulutteinen..? Griffonia olen kuullut mainostettavan tokokoirana..ja apinapinseriä himpun verran itsepäisempänä..kö?

        No en noista varsinaisesti miellyttämishaluiseksi sanoisi yhtäkään,jos koulutuksellisella pohjalla ajatellaan.Eli kaikissa on suuri merkitys ohjaajalla.Eli en mitään noista sanoisi helppokoulutteiseksi.

        En omista kingkallea,mutta muutama,kuin myös rihveli,on vuosien saatossa koulutusryhmässäni ollut.Ja sitten muuta kautta noita tunnen,enemmän ja vähemmän.
        Mutta en kyllä rihveliä tokokoiranakaan mainostaisi :D
        Tai sitten sanaa hyvä/helppokoulutteinen voi ymmärtää eri tavalla :D
        Ja jos nuot hyviä tokokoiria olisi,niin luulisi enemmän kentällä näkyvän ja kokeissa.


      • herttuatar42
        molossi ei rek kirjoitti:

        No en noista varsinaisesti miellyttämishaluiseksi sanoisi yhtäkään,jos koulutuksellisella pohjalla ajatellaan.Eli kaikissa on suuri merkitys ohjaajalla.Eli en mitään noista sanoisi helppokoulutteiseksi.

        En omista kingkallea,mutta muutama,kuin myös rihveli,on vuosien saatossa koulutusryhmässäni ollut.Ja sitten muuta kautta noita tunnen,enemmän ja vähemmän.
        Mutta en kyllä rihveliä tokokoiranakaan mainostaisi :D
        Tai sitten sanaa hyvä/helppokoulutteinen voi ymmärtää eri tavalla :D
        Ja jos nuot hyviä tokokoiria olisi,niin luulisi enemmän kentällä näkyvän ja kokeissa.

        Onpa jännä että tokoilemassa on ollut jopa kingkalleja kaksin kappalein..?
        Itse en ole nähnyt noita kuin muutaman näyttelyssä..vai sekoitatko nyt cavaljeeriin?

        Miten ne kingkallet pärjäsi ja kuinka pitkälle?

        No olisiko sinulla joku pikkukoiraehdokas joka hieman kuten bc eli miellyttämishaluinen ja helppokoulutteinen muu kuin sheltti?
        mikä olisi noin 7kg..


      • herttuatar42 kirjoitti:

        Onpa jännä että tokoilemassa on ollut jopa kingkalleja kaksin kappalein..?
        Itse en ole nähnyt noita kuin muutaman näyttelyssä..vai sekoitatko nyt cavaljeeriin?

        Miten ne kingkallet pärjäsi ja kuinka pitkälle?

        No olisiko sinulla joku pikkukoiraehdokas joka hieman kuten bc eli miellyttämishaluinen ja helppokoulutteinen muu kuin sheltti?
        mikä olisi noin 7kg..

        En sekoita.Cavoja nyt on silloin tällöinkin ryhmässäni ollut.Noit kingkallet on ollut joskus monta vuotta sitten.Mielikuva,että oli vissiin yhdessä.Muutaman kerran ne näin kentällä ylipäätään(alkeisryhmässä),että ei montaa kertaa näkynyt.Itse vedin sillä kertaa alkeisryhmää,kun minulla oli, eli ei voi puhua pitkälle menosta ylipäätään.

        Ei taida ihan bc:n veroista löytyä kääpiöistä.Tosin vaikea mistään muustakaan kokoryhmästä :D
        Kääpiöistä ehkä sheltin ja villiksen lisäksi voisi heittää cavalierin(muutenkin helppo koira),ja bichonin.Terriköstä voisi sanoa borderi.Tosin siinä löytyy sitä terrikkämäisyyttä,mutta voisi sen suht noihin raameihinkin laittaa,lähinnä kovan tekemisen halun johdosta.
        Mutta jos helpolla ei ole tarvis päästä ja taitoa ohjaajalta löytyy,niin kyllä kääpiöissäkin löytyy vaikka mitä.
        Mutta siinä mielessä olen jäävi sanomaan,koska en sellaista rotua edes keksimällä keksi,minkä kanssa ei voisi harrastella,ellei tarvetta ole mitään tokotykkiä saada :D


      • herttuatar42
        molossi kirjoitti:

        En sekoita.Cavoja nyt on silloin tällöinkin ryhmässäni ollut.Noit kingkallet on ollut joskus monta vuotta sitten.Mielikuva,että oli vissiin yhdessä.Muutaman kerran ne näin kentällä ylipäätään(alkeisryhmässä),että ei montaa kertaa näkynyt.Itse vedin sillä kertaa alkeisryhmää,kun minulla oli, eli ei voi puhua pitkälle menosta ylipäätään.

        Ei taida ihan bc:n veroista löytyä kääpiöistä.Tosin vaikea mistään muustakaan kokoryhmästä :D
        Kääpiöistä ehkä sheltin ja villiksen lisäksi voisi heittää cavalierin(muutenkin helppo koira),ja bichonin.Terriköstä voisi sanoa borderi.Tosin siinä löytyy sitä terrikkämäisyyttä,mutta voisi sen suht noihin raameihinkin laittaa,lähinnä kovan tekemisen halun johdosta.
        Mutta jos helpolla ei ole tarvis päästä ja taitoa ohjaajalta löytyy,niin kyllä kääpiöissäkin löytyy vaikka mitä.
        Mutta siinä mielessä olen jäävi sanomaan,koska en sellaista rotua edes keksimällä keksi,minkä kanssa ei voisi harrastella,ellei tarvetta ole mitään tokotykkiä saada :D

        Kiitos edelleen..

        Niin perhoskoira lienee aikas lähellä hyväkoulutteista ja puurtamistakin kestävää ja lienee miellyttämishaluinen menee ehkä hieman bc.Ksi..Kö mitä mieltä olet siitä rodusta? Mutta hieman liian pikkarainen olen tainnut nyt mennä kaikki rodut pikkuisista läpi. Ja vaikia on sieltä sellaista rotua löytää joka totaalisesti miellyttää.
        Terrieriä en nyt tähän etsi jos aion hieman vaihtaa sillä niitä tulee olemaan kakkoskoirina muttei borderia. Cavaljeerin sairaustilanne arveluttaa..ja bichonin ulkonäkö ..niin en oikein kehtoo mennä semmoisen hattaran kanssa lenkille vaikka potkuakin olisi..

        Mitä mieltä olet jenkin helppoudesta koulutuksessa? en siis hae niinkään helppoa rotua vaan tokoa ajatellen eli miellyttämishaluista kuten bc?

        Kouluttajana olen ihan ok siitä ei ole kyse vaan haluan kokeilla ns.miellyttämishaluista rotua. Kahdesta syystä mielenkiinnosta ja ajanpuutteesta johtuen. Vaativampi rotu vaatii aikaa enemmän varsinkin pentuna.


      • herttuatar42 kirjoitti:

        Kiitos edelleen..

        Niin perhoskoira lienee aikas lähellä hyväkoulutteista ja puurtamistakin kestävää ja lienee miellyttämishaluinen menee ehkä hieman bc.Ksi..Kö mitä mieltä olet siitä rodusta? Mutta hieman liian pikkarainen olen tainnut nyt mennä kaikki rodut pikkuisista läpi. Ja vaikia on sieltä sellaista rotua löytää joka totaalisesti miellyttää.
        Terrieriä en nyt tähän etsi jos aion hieman vaihtaa sillä niitä tulee olemaan kakkoskoirina muttei borderia. Cavaljeerin sairaustilanne arveluttaa..ja bichonin ulkonäkö ..niin en oikein kehtoo mennä semmoisen hattaran kanssa lenkille vaikka potkuakin olisi..

        Mitä mieltä olet jenkin helppoudesta koulutuksessa? en siis hae niinkään helppoa rotua vaan tokoa ajatellen eli miellyttämishaluista kuten bc?

        Kouluttajana olen ihan ok siitä ei ole kyse vaan haluan kokeilla ns.miellyttämishaluista rotua. Kahdesta syystä mielenkiinnosta ja ajanpuutteesta johtuen. Vaativampi rotu vaatii aikaa enemmän varsinkin pentuna.

        No en perhostakaan miellyttämishaluiseksi kutsuisi,jos puhutaan koulutuksellisesta puolesta.Mutta kuuluu mielestäni kastiin,että mikäs sen kanssa touhutessa,jos ei mitään tokotykkiä tarvi ja on valmis panostamaan motivointipuoleen.Eli ihan sama,kuin yleensäkin rotujen kanssa,jotka on ns.vähemmässä määrin miellyttämishaluisia koulutuksellisesti.
        Yleisesti ottaen minusta perhoset on ihan kivoja pikkukavereita.Niille,ketkä noin pienistä pitää tai omiin "tarpeisiin" sopii.

        Jenkit on jenkkejä.Jenkeissähän löytyy jokusia tottelevaisuusvalioitakin.Että kyllä niistä jo enemmän potkua löytyy tuohon hommaan.Kokeneelle suht helppo,muttei pohjimmiltaan mitään bc:n luokkaa sekään.Mutta voisi sanoa,että kyllä tuossa rodussa rahkeita jonkunverran,vaikkei ihan toptenin kärkeen pääsisikään.Mutta ihan näyttöä sopivuuteen siitä on jokusenkin verran.

        ps.Ne hattarat voi pitää perusturkissa :D
        Tosin eihän siinä nyt paljon ideaa ole ottaa karvarotu,jos ei ole kiinnostusta turkin kanssa pelata.
        Minun mielestäni nuot hattarat on vähän turhankin vahvasti leimattu "vaan" kehänkiertäjiksi ylipäätään.Rotuna niistä olisi potentiaalia moneenkin,jos vaan olisi potentiaalisella omistajalla.


      • herttuatar42
        molossi kirjoitti:

        No en perhostakaan miellyttämishaluiseksi kutsuisi,jos puhutaan koulutuksellisesta puolesta.Mutta kuuluu mielestäni kastiin,että mikäs sen kanssa touhutessa,jos ei mitään tokotykkiä tarvi ja on valmis panostamaan motivointipuoleen.Eli ihan sama,kuin yleensäkin rotujen kanssa,jotka on ns.vähemmässä määrin miellyttämishaluisia koulutuksellisesti.
        Yleisesti ottaen minusta perhoset on ihan kivoja pikkukavereita.Niille,ketkä noin pienistä pitää tai omiin "tarpeisiin" sopii.

        Jenkit on jenkkejä.Jenkeissähän löytyy jokusia tottelevaisuusvalioitakin.Että kyllä niistä jo enemmän potkua löytyy tuohon hommaan.Kokeneelle suht helppo,muttei pohjimmiltaan mitään bc:n luokkaa sekään.Mutta voisi sanoa,että kyllä tuossa rodussa rahkeita jonkunverran,vaikkei ihan toptenin kärkeen pääsisikään.Mutta ihan näyttöä sopivuuteen siitä on jokusenkin verran.

        ps.Ne hattarat voi pitää perusturkissa :D
        Tosin eihän siinä nyt paljon ideaa ole ottaa karvarotu,jos ei ole kiinnostusta turkin kanssa pelata.
        Minun mielestäni nuot hattarat on vähän turhankin vahvasti leimattu "vaan" kehänkiertäjiksi ylipäätään.Rotuna niistä olisi potentiaalia moneenkin,jos vaan olisi potentiaalisella omistajalla.

        Kiitos edelleen ja pohtinta jatkunee..on tosiaan vaikea löytää mieleistä rotua pienistä ja kysynkin vielä noista pienistä paimenkoirista muista kuin sheltistä niin tuleeko sinusta niistä joku mieleen joka olisi miellyttämishaluinen?

        pyreneitten paimenkoirasta ja shapendoesista pulista (leikkaisin kyllä senkin turkin lyhyeksi)?

        Mitä sanot pikkupodengosta vielä tai tanskalaisruotsalaisestapihakoirasta?

        kääk kohta luovutan..ja otan sitten tutun ja turvallisen eli hieman vaativamman ;)
        Mukavaa kuitenkin että olet jaksanut asiaa pohtia :)


      • herttuatar42 kirjoitti:

        Kiitos edelleen ja pohtinta jatkunee..on tosiaan vaikea löytää mieleistä rotua pienistä ja kysynkin vielä noista pienistä paimenkoirista muista kuin sheltistä niin tuleeko sinusta niistä joku mieleen joka olisi miellyttämishaluinen?

        pyreneitten paimenkoirasta ja shapendoesista pulista (leikkaisin kyllä senkin turkin lyhyeksi)?

        Mitä sanot pikkupodengosta vielä tai tanskalaisruotsalaisestapihakoirasta?

        kääk kohta luovutan..ja otan sitten tutun ja turvallisen eli hieman vaativamman ;)
        Mukavaa kuitenkin että olet jaksanut asiaa pohtia :)

        Kaksi ekaa sanoisin,ettei vaikeimmasta päästä ainakaan.Ihan harrastuskoirina niitä jokusiakin jo on.Myös tavoitteellisia tuloksia löytyy jokusenkin verran,varsinkin suhteuttaen kantoihin.Puli ei ihan samaa luokkaa harrastuskoirana kuiteskaan.
        Pikkupodengot on sitten oma juttunsa.Juoksupuolelle pikemmin,tokoon ei ehkä ihan omiansa tuosta vaan.Kentällä ei pahemmin ole tokopuolella näkynyt.
        Pihiksiä on ollut yllättävästikkin jo ryhmissänikin,rotuun nähden.Tosin tuloksia ei taida pahemmin olla,vielä.Ne mitä itse olen seuraillut,niin aika erilaisia olleet.

        Mutta toki,jos enemmän on jostain kiinnostunut,niin rotujen palstoille kyselemään ja jalostustietojärjestelmästä jotain osviittaa saa,kun katsoo tuloksia.
        Tosin joskus kaksipiippuinen juttu,kun jollain roduilla vaan on tiukka "näytelmäkoira vaan" leima niskassa.Joka taas tekee se,ettei harrastusmielessä välttämättä oteta tai ei lähdetä niin helposti edes kokeilemaan.Ellei sitten osu ihmiselle,joka nyt kokeilee vaikka sahapukilla :D


    • herttuatar42

      Jalostustietojärjestelmästä olen katsonutkin tuloksia mutta kuten sanoitkin "Tosin joskus kaksipiippuinen juttu,kun jollain roduilla vaan on tiukka "näyttelykoira vaan" leima niskassa"

      ja siksi kyselen täältä jos löytyisi rotu jota en ole huomannut. :) Ja otanta saattaa tokotuloksissa olla pieni.

      Joittenkin rotujen kanssa ei harrasteta muuta kuin näyttelyitä ja joissakin olisi potkua paljon muuhunkin.

      Heh mitkä on sahapukkikoiria sinusta? Chowit taitaisi olla mahdottomia ja pekingeesit, mopsit jss. juu ei minunkaan rahkeeni niiden kanssa tokoon riittäisi vaikka kivoja rotuja ovatkin.

      • Kääkkämamma :)

      • Ei sahapukkikoiria ole.Kaikissa on omat potentiaalinsa.Toisissa vaan enemmän ja pidemmälle.
        Sahapukki on sahapukki siis :D
        Ja jos minulta siis kysytään,mikään ei ole mahdoton.Ne on pelkkää ali-arviointia rotuja kohtaan.Realiteetit on vaan erit ja kannattaa huomioida.
        Itseasiassa muuten mopsukat on erittäin älykkäitä ja nopeaoppisia koiria.Omasta mielestäni klassinen esimerkki rodusta,jolla iskostettu pelkkä sohvaperunan leima otsaan.
        Suoraan sanottuna,mopsin älykkyys menee ihan haaskuun pitkälti tuon leiman takia.


      • herttuatar42
        molossi kirjoitti:

        Ei sahapukkikoiria ole.Kaikissa on omat potentiaalinsa.Toisissa vaan enemmän ja pidemmälle.
        Sahapukki on sahapukki siis :D
        Ja jos minulta siis kysytään,mikään ei ole mahdoton.Ne on pelkkää ali-arviointia rotuja kohtaan.Realiteetit on vaan erit ja kannattaa huomioida.
        Itseasiassa muuten mopsukat on erittäin älykkäitä ja nopeaoppisia koiria.Omasta mielestäni klassinen esimerkki rodusta,jolla iskostettu pelkkä sohvaperunan leima otsaan.
        Suoraan sanottuna,mopsin älykkyys menee ihan haaskuun pitkälti tuon leiman takia.

        Mikä on ollut vaikein rotu jonka olet kouluttanut ja miten pitkälle pääsit?

        Pekingeesi mopsi chowchow tokovaliona on kyllä varmasti mahdoton tehtävä vaikka olisi kuinka taitava kouluttaja alokastokoon kyllä varmaan menee kuten kaikki rodut?

        Mitä mieltä olet kettuterriereistä?


      • herttuatar42 kirjoitti:

        Mikä on ollut vaikein rotu jonka olet kouluttanut ja miten pitkälle pääsit?

        Pekingeesi mopsi chowchow tokovaliona on kyllä varmasti mahdoton tehtävä vaikka olisi kuinka taitava kouluttaja alokastokoon kyllä varmaan menee kuten kaikki rodut?

        Mitä mieltä olet kettuterriereistä?

        itselläni nuot pääasiallisesti harrastamani nyt suht kaikki on vaikeita.
        Noh,jos sanoisin näin,että ihan mukavasti...
        En sen tarkemmin omistani,koska olen anonyyminä täällä.

        Mutta ryhmissäni on monenmoisia ollut.Tuohon vaikeuteen on kyllä vaikea sanoa,kun ei mikään ole ihan "hankalaa" näyttänyt.Enemmän omistajat :D
        Noista mopsin voisin ihan hyvin kuvitella vaikka valiona,oikealla ihmisellä.Kuten sanoin,sen verran kapasiteettiä löytyy.
        Pekessä voisi tulla jo fysiikkakin vastaan.Mutta koulutettavuutensa puolesta en ihan välttämättä pekeä tai chouwia tokotykkinä myisi.

        Sileät ei ollenkaan "huonoja",vaikkei helpommastakaan päästä.Osaavilla aika päteviäkin.
        Karkkarit sitten jo vaikeampia.


      • herttuatar42
        molossi kirjoitti:

        itselläni nuot pääasiallisesti harrastamani nyt suht kaikki on vaikeita.
        Noh,jos sanoisin näin,että ihan mukavasti...
        En sen tarkemmin omistani,koska olen anonyyminä täällä.

        Mutta ryhmissäni on monenmoisia ollut.Tuohon vaikeuteen on kyllä vaikea sanoa,kun ei mikään ole ihan "hankalaa" näyttänyt.Enemmän omistajat :D
        Noista mopsin voisin ihan hyvin kuvitella vaikka valiona,oikealla ihmisellä.Kuten sanoin,sen verran kapasiteettiä löytyy.
        Pekessä voisi tulla jo fysiikkakin vastaan.Mutta koulutettavuutensa puolesta en ihan välttämättä pekeä tai chouwia tokotykkinä myisi.

        Sileät ei ollenkaan "huonoja",vaikkei helpommastakaan päästä.Osaavilla aika päteviäkin.
        Karkkarit sitten jo vaikeampia.

        Miten vaikeiksi luokittelet karkkarit sileisiin nähden ja miksi? Onko ryhmissäsi ollut kettuterriereitä?

        Jännä että sanot mopsista noin että potkua löytyisi tokoon..minulla taitaa olla lukkiutunut käsitys rodusta. Täytynee tutustua uudestaan tähänkin rotuun. Tosin en itselleni ajattele huonon hengityksen takia ja hieman liian vähän virtaa.

        Mukava kuulla mitä mieltä olet näistä erilaisista roduista joita olen heitellyt esiin ja olen saanut hyvää tietoakin siinä sivussa. Varsinkin kun kerran toimit kouluttajana on näkemyksesi senkin pohjalta mukava kuulla. :)


      • viisas hän on
        herttuatar42 kirjoitti:

        Miten vaikeiksi luokittelet karkkarit sileisiin nähden ja miksi? Onko ryhmissäsi ollut kettuterriereitä?

        Jännä että sanot mopsista noin että potkua löytyisi tokoon..minulla taitaa olla lukkiutunut käsitys rodusta. Täytynee tutustua uudestaan tähänkin rotuun. Tosin en itselleni ajattele huonon hengityksen takia ja hieman liian vähän virtaa.

        Mukava kuulla mitä mieltä olet näistä erilaisista roduista joita olen heitellyt esiin ja olen saanut hyvää tietoakin siinä sivussa. Varsinkin kun kerran toimit kouluttajana on näkemyksesi senkin pohjalta mukava kuulla. :)

        molossi tuntee kaikki koirarodut. Ilmeisesti on lukenut aika paljon koirakirjoja.


      • kääpiö hakusessa
        viisas hän on kirjoitti:

        molossi tuntee kaikki koirarodut. Ilmeisesti on lukenut aika paljon koirakirjoja.

        Mees sä muualle kaltaistes pariin. Anna ihmisten keskustella rauhassa.


      • herttuatar42 kirjoitti:

        Miten vaikeiksi luokittelet karkkarit sileisiin nähden ja miksi? Onko ryhmissäsi ollut kettuterriereitä?

        Jännä että sanot mopsista noin että potkua löytyisi tokoon..minulla taitaa olla lukkiutunut käsitys rodusta. Täytynee tutustua uudestaan tähänkin rotuun. Tosin en itselleni ajattele huonon hengityksen takia ja hieman liian vähän virtaa.

        Mukava kuulla mitä mieltä olet näistä erilaisista roduista joita olen heitellyt esiin ja olen saanut hyvää tietoakin siinä sivussa. Varsinkin kun kerran toimit kouluttajana on näkemyksesi senkin pohjalta mukava kuulla. :)

        Sen otannan perusteella,mitä tutustunut lähinnä siis kentällä,niin sileät on olleet jotenkin "enemmän" mukana.Karkkarit on vaikuttaneet enemmän jäyhemmiltä,siis tuossa hommassa.Mutta tuttavapiirissä ei noita ole yhtään,joten sen parempaa kuvaa en osaa antaa.
        Sileitä on vuosien aikana ollut jokusiakin,karkkareita hyvin vähän ollut,ainakin omilla kerroillani.

        Minusta mopsi tosiaan olisi ihan ok,jos ei ei nyt mitään tokotykkiä tarvi.Ei mikään helppo ja yksinkertainen,mutta hyvin motivoituneena ihan simppeli pikku kaveri.Ja hyväkuntoisena...
        Terveyspuoliin en ota nyt minkään kohdalla mitään kantaa.Ne saa jäädä omaksi jutuikseen,vaikka osuisi omakin kohdalle :D

        Kiva :),jos jotain,ellei muuta,niin mietittävää olet saanut.Toki viimekädessä kannattaa sitten kääntyä laajemman tietämyksen perään per rotu eli alan harrastajien.Ja jos harrastuspuoli kiinnostaa,niin aina parempi,jos löytyisi joku,joka on myös harrastanut.
        Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa,että niin turhan usein omia rotuja aliarvioidaan,jos itseä ei kiinnosta mikään harrastuspuoli tai ei ihan niitä hommia itse hanskaa.Minusta valitettavaa,koska jo pelkästään koirien kannaltahan on aina mukavaa,kun ne pääsevät monenmoista touhuamaan :)


      • viisas hän on kirjoitti:

        molossi tuntee kaikki koirarodut. Ilmeisesti on lukenut aika paljon koirakirjoja.

        Ei tunne kaikkija.Mutta mikäs sen hienompaa,jos tuntisikin :)
        Ja on lukenut koirakirjoja,paljonkin.Ihan niinkuin moni muukin,jos joku harrastus kiinnostaa tai sen parissa toimii,niin haluaa ottaa mahdollisimman paljon selvää.
        Kuten sanotaan,lukeminen kannattaa aina, suosittelen...
        Mutta jos olisi itse koiraharrastaja tai edes vähänkään viisas,niin tietäisi,että saa sitä kokemusta muutenkin ;D
        Sitä kun voi tehdä muutakin,kun lukea ;)

        Mutta ihan kiva,jos viisaana pidetään.Ei se hullummalta tunnu :D
        Jos nyt itse puhun ihan kokemuksesta vaan kuitenkin...


      • herttuatar42
        molossi kirjoitti:

        Sen otannan perusteella,mitä tutustunut lähinnä siis kentällä,niin sileät on olleet jotenkin "enemmän" mukana.Karkkarit on vaikuttaneet enemmän jäyhemmiltä,siis tuossa hommassa.Mutta tuttavapiirissä ei noita ole yhtään,joten sen parempaa kuvaa en osaa antaa.
        Sileitä on vuosien aikana ollut jokusiakin,karkkareita hyvin vähän ollut,ainakin omilla kerroillani.

        Minusta mopsi tosiaan olisi ihan ok,jos ei ei nyt mitään tokotykkiä tarvi.Ei mikään helppo ja yksinkertainen,mutta hyvin motivoituneena ihan simppeli pikku kaveri.Ja hyväkuntoisena...
        Terveyspuoliin en ota nyt minkään kohdalla mitään kantaa.Ne saa jäädä omaksi jutuikseen,vaikka osuisi omakin kohdalle :D

        Kiva :),jos jotain,ellei muuta,niin mietittävää olet saanut.Toki viimekädessä kannattaa sitten kääntyä laajemman tietämyksen perään per rotu eli alan harrastajien.Ja jos harrastuspuoli kiinnostaa,niin aina parempi,jos löytyisi joku,joka on myös harrastanut.
        Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa,että niin turhan usein omia rotuja aliarvioidaan,jos itseä ei kiinnosta mikään harrastuspuoli tai ei ihan niitä hommia itse hanskaa.Minusta valitettavaa,koska jo pelkästään koirien kannaltahan on aina mukavaa,kun ne pääsevät monenmoista touhuamaan :)

        Kiitos vastauksistasi edelleen on tosiaan mukava kuulla näkemyksiä erityyppisistä roduista.

        Ja nyt on tunnustettava kysyin ohimennen karkkari kettuterrieristäkin sillä niitä minulla on ollut ja tulee vielä olemaankin. En halunnut vaikuttaa mielipiteeseesi :)

        Viimeisimmän kanssa tokoilin ihan harrastusmielessä ja minusta on ns.aliarvioitu rotu eli potkua löytyy tokoon. Meillä vain oli tokokenttä huonossa paikkaa kulkuyhteyksien kannalta ja hankaliin aikoihin ja menin tokoa vain avoliikkeisiin asti ja itsekseni muita temppuja ja arkitottelevaisuutta. Mutta karkkarin hieno puoli oli helppo motivointi ja innokkuus sekä on kaikessa aina mukana täpöllä. Sileitä itselläni ei ole ollut ja en osaa oikein itse verrata. Karkkari näyttää jäyhältä mutta ei ole sitä ainakaan omani kaukana siitä. Muutama tokovaliokin jo rodusta löytyy. Mikä on hieno juttu :)
        Olisi hauska kokeilla ns.erittäin helppoa rotua ja nähdä kuinka paljon koulutettavuudessa eroaa..mutta vain sellainen rotu joka on muutenkin mieluisa itselle sopiva koiruus. Tulisi kokemusta ja näkemystä lisää.

        Siksi paljolti tätä kyselyä teen sillä monta rotua jää vain sinne sohvachampiooniksi ja näyttelykehiin kun voisi olla paljon muuhunkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe