eli mitä se isännöitsijä tekee sellaista mitä kenties taloyhtiö ei pysty itse hoitamaan vai pystyisikö taloyhtiö itse hoitamaan kaiken
Voiko taloyhtiö olla itse oma isännöitsijä
5
3074
Vastaukset
- ITS...
Yhtiöjärjestys määrää ensinnäkin sen tarvitseeko olla isännöitsijäksi nimitettyä (ja kaupparekisteriin merkittyä) henkilöä laisinkaan, ja jos sellainen on nimettävä niin kaikki muut kuin hallituksen puheenjohtaja käy siihen hommaan.
Sitten tulee ne isännöitsijän tehtävät jotka ovat taloyhtiön koosta riippumatta periaatteessa samat, ne sujuu varmasti ilman alan koulutusta jos hyväksyy sen että ensimmäinen vuosi menee harjoittelun piikkiin. Taloudellinen riski kasvaa taloyhtiön koon mukaan ja yksityishenkilönä hommaa tekevälle ei ole tarjolla mitään vakuutusturvaa. Vahingonkorvausta voi hakea taloyhtiön lisäksi yksittäiset osakkaat, mutta suurin riski liittyy asuntokaupan yhteydessä virheellisten tietojen antamiseen.
Tiedän monia taloyhtiöitä jotka hoitavat isännöinnin itse ja tiedän monia jotka eivät sitä missään nimessä halua itse hoitaa. Asia on vähän sama kuin monessa muussakin asiantuntijapalvelussa, eli palvelun lisäarvon jokainen näkee erilailla kuten myös siihen uhrattavat taloudelliset panokset. Kuukausittain tulee vastaan taloyhtiöitä joissa omatoimi-isännöinti on aiheuttanut suoranaista vahinkoa jonka korjaaminen maksaa rahaa. - Niin tai näin.
Ja kuukausittain tulee vastaan myös taloyhtiöitä joissa ammatti-isännöinti on aiheuttanut suoranaista vahinkoa jonka korjaaminen maksaa rahaa.
- kumma_ juttu
Mikä kirous meidän taloyhtiötämme vaivaa tuossa ammatti-isännöinnissä.
37 vuoden aikana on ollut 5 oto-isännöitsijää ja 3 ammatti-isännöitsijöinä (2 heistä maineikkaita yrityksiä).
Vain otoihin olemme olleet tyytyväisiä.- Ex-Hpj...
Joissain tapauksissa ammatti-isännöitsijällä ei yksinkertaisesti ole aikaa. Täällä kun on puhuttu isännöitsijöistä, joilla on jopa 30 yhtiötä hoidettavana, siitä on aika helppo laskea. Keskiarvoisesti normaali työajan nettotunteja ei yhdelle yhtiölle jää kuin vähän reilu 1 h per viikko (35h/vko : 30 = noin 1h 10min). Loma-aikoina saattaa joku tuurata, mutta tuskin tuuraaja satsaa sitäkään vähää asioiden hoitoon. Tekee ehkä ne välttämättömät "hätätapaukset".
Oto-isännöitsijä taas saattaa tehdä isännöintiä osin aikansa kuluksi ja osin harrastukseksi pientä korvausta vastaan tai jopa maksutta. Oto-isännöitsijällä saattaa olla käytettävissä enemmän aikaa ja motivaatiota yhtiön asioiden hoitoon.
En tosin tiedä onko tällaisia 30 taloyhtiön isännöitsijöitä oikeasti olemassa, mutta tuon kaavan mukaan on helppo soveltaa.
- ....,,,,
Osakeyhtiö ei voi olla isännöitsijä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all231840Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔531681- 301423
- 691093
- 501022
- 53880
- 49851
- 23850
Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?175832Mitä Keskisarja tarkoitti maahanmuuttajien heikkolaatuisuudella? Sanomista vääristellään. Totta kai.
Seurasin A-studiota, jossa Teemu Keskisarja irrotteli verbaalisesti saaden valtavan määrän vihaa niskaansa. Kieltämättä174710