Välilevyn pullistuman paraneminen, miten paljon voi rasittaa?

mietityttää

Minulla on todettu iso välilevynpullistuma, joka on oireillut lähinnä kovana särkynä pakaraan ja takareiteen, pahimmillaan jatkunut myös pohkeeseen ja puutumisena jalkaterän ulkosyrjään. Leikkauspäätöskin tuli jo, mutta kun tapasin kirurgin kuukausi myöhemmin niin hän perui leikkauksen, koska olin kuulema paranemassa ilman leikkausta.

Tällä hetkellä säryt jalassa ovat vähentyneet huomattavasti, mutta nyt särkee selkää, mikä lienee vaan hyvä ja merkki siitä että pullistuma ei paina enää niin paljoa iskiashermoa. Kuitenkin olen ollut sairaslomalla selkäni takia, koska en kykene kahdeksaa tuntia tekemään työtäni (lastenhoitoa). Hyvinä päivinä kävelemään pystyn max.1km. Kotona olen ilman särkylääkkeitä, kun pystyn olemaan rasittamatta selkää liikaa.

Lääkärin määräyksestä syön maksimimäärän särkylääkettä ja olen töissä niiden voimin, kunhan sairaslomani päättyy n. viikon päästä. Minua mietityttää vaan, että onko turvallista rasittaa selkää juuri lasten nostelulla ja erittäin rasittavilla työasennoilla vai onko mahdollista että paranemassa oleva pullistuma alkaakin taas oireilla pahemmin ja paraneminen pysähtyy?

Onko kenelläkään tietoa, josta olisi apua mietteisiini?

6

2906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selkäkirurgi

Eipä oikein hyvältä näytä entiseen raskaaseen työhön palaaminen, ainakin kevennys on aiheen.

• eläkelläinen +40v

Siis otettiinko sinulla laajennetut mri kuvat josta tuo paraneminen nähtiin ? Jos lääkäri vain tutkimalla totesi et ole parantunut.

Minä odotan juuri leikkaukseen pääsyä. Uusi lääkäri ei missään vaiheessa väittänyt mun parantuneen sanoi vaan että leikkaus on aina riski. Eli minullakin eka lääkäri pelkäsi riskiä tämä toinen onneksi uskaltaa yrittää.

en kanna en kävele edes 1 km . Vain sauvakävelyllä uskallan ulkoilla. Olen eläkkeelle laitettu.

• Värmland

Minulla oli välilevynpullistuma noin 6 viikkoa sitten, kivut ovat melkein lähteneet, tunnen vain aika ajoin outoja pistoksia alaselässä. Mutta oikean jalan kolme varvasta, sekä jalkaterän ulkosyrjä on edelleen täysin puunnuksissa, sekä akillesjänteessäni ei ole minkäänlaista refleksiä.
        Pystyn hyvin kävelemään, mutta vauhti on tosi hidasta ja nilkutan, koska akillesjänne ei toimi, sekä en pysty nousemaan varpailleni ollenkaan.
        Nyt kysymys kuuluukin, että onko jollain tietoa, kaukanko tässä voin vaan katsella ja odotella tapahtuuko jalassa paranemista? Voiko tämä jalka nyt jäädä tällaiseksi toimintakyvyttömäksi?
        Lääkäri ei 6 viikkoa sitten ottanut mitään kuvia, totesi vain, että tämä on selvä tapaus, välilevynpullistuma. Kammottavat särkylääkkeet sain sitten kotiin, mutta nyt ei onneksi tarvitse ottaa enään mitään. Olen juuri muuttanut ruotsiin ja tuntuu nyt jotenkin, että täällä ei oikeen oteta tosissaan mitään. Tuntuu vain että itse täytyy ottaa netistä selvää. Onko jollain ollut samoja oireita kuin minulla? Olisin kaikesta tiedosta tosi kiitollinen!

• Värmland
        Värmland kirjoitti:

Minulla oli välilevynpullistuma noin 6 viikkoa sitten, kivut ovat melkein lähteneet, tunnen vain aika ajoin outoja pistoksia alaselässä. Mutta oikean jalan kolme varvasta, sekä jalkaterän ulkosyrjä on edelleen täysin puunnuksissa, sekä akillesjänteessäni ei ole minkäänlaista refleksiä.
        Pystyn hyvin kävelemään, mutta vauhti on tosi hidasta ja nilkutan, koska akillesjänne ei toimi, sekä en pysty nousemaan varpailleni ollenkaan.
        Nyt kysymys kuuluukin, että onko jollain tietoa, kaukanko tässä voin vaan katsella ja odotella tapahtuuko jalassa paranemista? Voiko tämä jalka nyt jäädä tällaiseksi toimintakyvyttömäksi?
        Lääkäri ei 6 viikkoa sitten ottanut mitään kuvia, totesi vain, että tämä on selvä tapaus, välilevynpullistuma. Kammottavat särkylääkkeet sain sitten kotiin, mutta nyt ei onneksi tarvitse ottaa enään mitään. Olen juuri muuttanut ruotsiin ja tuntuu nyt jotenkin, että täällä ei oikeen oteta tosissaan mitään. Tuntuu vain että itse täytyy ottaa netistä selvää. Onko jollain ollut samoja oireita kuin minulla? Olisin kaikesta tiedosta tosi kiitollinen!

Ketjun aloittajalle: Sinulla on ollut täysin samat oireet kuin minulla, ainoa, että minulla on lisäksi tuo akillesjänne toimintakyvytön.
        Tuosta sinun töihin menosta ja lasten nostelemisesta.....tuntuu minusta pelottavalta ajatukselta, itse olen ollut tosi varovainen mitä teen, en uskalla vieläkään nostaa mitään maitotölkkiä painavampaa esinettä. Minä sinuna menisin hakemaan lisää sairaslomaa, todella mukava juttu, kun olet juuri päässyt parempaan kuntoon ja kun töissä nostelet niin se menee sitten uudelleen. Ja jos selkääsi edelleen särkee, niin älä sinne töihin vielä mene. Minä pystyn kävelemään jo koiran kanssa kunnon lenkkejä, mutta edelleen tunne jotain outoja pistoja välillä selässä ja se tekee minut todella varovaiseksi. Ne kivut oli kyllä silloin muutamaa viikkoa sitten niin helvetillisiä, että minä en ainakaan halua niitä enää takaisin, joten varovainen olen. Ole sinäkin!

• Värmland

Hei eläkeläinen 40v
        Millä perusteella ne nyt leikkaa sinut? Paljonko siitä on aikaa kun pullistuma tuli? Millaisia oireita sinulla on edelleen?
        Tässä minä mietin, että pitäisikö minunkin nyt mennä uudelleen lääkäriin, kun tuo jalka on tunnoton? Siis kuvillako se pitää varmistää että on parantunut?

• polttava pelti-

levy tuntuu tuolla pakarassa koko leveydeltään välillä mulla, välillä lyö jääkylmäksi siitä kohtaa peppua kun istuu töissä.
      Oikean jalan reisi puutuu kun teen seisomatyötä, samoin kävellessä, reisi puutunut jo 10 vuotta!
      Välillä astellessa repäisee kuin puukolla vetäistäisiin selästä tai "notkauttaa" polvia!

Välillä olo parempi panacodin syönnin aikana, nyt taas ollut nuo kaikki "tunnot" heinäkuusta 2011 alkaen jatkuvasti, enempi tai vähempi, TK:n lääkäri ei tutki kummemmin, vain pitkäaikaista panadolia lisäsi ja panacodin "puotti" 1-3 v/vrk!

v. 2006 työterveydessä kuvattu, vaivoja oli kaikenlaisia kuvissa jo silloin. Nyt fysikaalisessa ovat sanoneet, että kuvauttaa selkä.
      No kerroin sen pyynnön TK:ssa lääkärille, sanoi ettei ota kantaa, hänellä on kaksi potilasta tuolla odottamassa (klo 9.00)!

Jäi sanomatta hänelle, että olen itsekkin asiakaspalvelussa, enkä sano asiakkaalle noin!
      Ei auta muu kuin että: kärsi kärsi saat kirkkaimman kruunun! Tuskinpa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1411
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1385
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1150
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1077
    5. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      894
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      31
      892
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      868
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      807
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe