Flytta till Finland från Sverige

p_a_carlsson@

Har vissa planer på att flytta från Sverige till Finland. Självklart då till en svenskspråkig miljö. Tyvärr är jag inte särskilt insatt i finländska föhållanden. Jag undrar: var kan jag fåt jobb som lärare eller jouralist? Hur får man bostad. Jag har hört talas om stiftelser för finslandsvenskar - är det av intresse för mig som rikssvensk? Tacksam för svar.

18

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustbo

      Gudbevare mig,flytta inte till Finland,det är inget bra ställe för svenskspråkiga längre.Sannfinländarna vill utrota allt som är svenskt.

    • 228w

      Om du nu menar allvar med att flytta till Finland,då är det bäst att söka sig till svenskstrakterna i Österbotten.Trots att Borgå,Lovisa,Hangö och Ekenäs är officiellt tvåspråkiga måste man nog kunna finska för att klara sig.Svenska Folkpartiet i Finland har en hel del stiftelser som stöder svenska språket.

    • gffggf

      Kuule opettele sinä ääliö suomen kieli jos Suomeen haluat. Vitun mulkku!!!!!

      • 99669966

        Som du ser så är klimatet inflammerat.


      • p_a_carlsson@

        Varför det? Du förstår ju svenska uppenbarligen. Och själv kan jag översätta med hjälp av Translation.com vid behov.


    • p_a_carlsson@

      Österbotten, alltså. Hur är det med jobb?

      Vissa finnar har väl alltid försökt utrota svenskarna. Idag är det Samfinnarna, förr var det Fennomanerna.

      • gfffgfg

        Ruotsalaiset ovat kautta vuosituhansien yrittäneet tuhota suomalaisuuden, Suomen ja suomen kielen. Yritätte edelleen. Että vedä kätees vaan.


      • barbara.b.

        Sannfinnarna är aggressiva av sig,de tycker om att skrika och bråka.Bland oss finlandssvenskar är kanske arbetslösheten mindre än på finska sidan.Men ,men bra vore det ju att kunna åtminstone litet finska.Du kan inte ryska,det är en merit,vi har både ryskspråkiga medborgare och jättemycket turister från ryssland.


      • Hur då??

        Innehållsmässigt låter det inte som skrivaren p_a carlsson är rikssvensk. Österbotten, kan rikssvensk förstå den uråldriga dialekten? Vadå, vissa finnar har väl alltid försökt utrota svenskar skrivs det. Vadå svenskar? Finlandssvenskar är inte svenskar...


      • 6s6s6s
        gfffgfg kirjoitti:

        Ruotsalaiset ovat kautta vuosituhansien yrittäneet tuhota suomalaisuuden, Suomen ja suomen kielen. Yritätte edelleen. Että vedä kätees vaan.

        Sinulla näyttä tämä suomen kielen osaaminen ja fiksuuskerroin olevan samaa tasoa.


      • enspråkigt finskt
        6s6s6s kirjoitti:

        Sinulla näyttä tämä suomen kielen osaaminen ja fiksuuskerroin olevan samaa tasoa.

        Ett land ,ett språk är väl på många Sannares agenda.


    • finskläraren

      Lär dig finska om du vill komma hit. Det lönar sig verkligen. Det finns inga riktigt "svenska" miljöer längre.

      • Språkprofessor

        Jo här i Ekenäs klarar vi oss ännu bra på svenska, kom hit!


    • punttijuntti

      ruotsista suomeen muuttaa vain ne joilla on rahaasiat kunnossa,

    • Galaxy-20-4

      Varför vill du (ni?) flytta till Finland om jag för fråga?

      • För ett år sen

        Inlägget gjordes för ett år sen. Personen har nog redan dragit vidare till ngt land...


      • dåliga erfarenheter
        För ett år sen kirjoitti:

        Inlägget gjordes för ett år sen. Personen har nog redan dragit vidare till ngt land...

        Om man är svenskspråkig då bör man nog inte flytta till Finland.


    • :-)

      Vi flytt int :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe