Miten usein peltikaton ruuvien tiivisteet on uusittava?

Ja katonrakentajaa.

Meneekö vuosikymmeniä vai miten?

16

6500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jokaviikkokatolla

      sitten kun vanhat on rapistuneet pois.

      • Ja katonrakentajaa.

        Eikö ruuvin reiästä mene vesi sisälle, jos noin kauan odottaa?


      • Ja katonrakentajaa. kirjoitti:

        Eikö ruuvin reiästä mene vesi sisälle, jos noin kauan odottaa?

        Ei mene.

        Muutama pisara voi kovemmilla sateilla mennä, mutta siinä alla on siten aluskate, joka ohjaa vedet pois.

        Itse käyn kerran kesässä katolla tutkimassa kuntoa. Maalailen rapistuneet kohdat ja kiristän / vaihdan ruuveja tarpeen mukaan - ihan itse arvioiden. Ihan mukavaa puuhaa, kunhan ei ihan lämpimimmillä helteillä mene (jo ihan sen maalauksenkin takia).


    • raappanapoika jukka

      Se ihan riippuu... miten aurinkoisia kesiä tulee ja miten talvi rasittaa. 4-10 vuotta on aika hyvä vaihtoväli.

    • tiilikatto

      Kuka hullu tekee peltikaton jos 4-10-vuoden välein pitää ruuvitkin vaihtaa?
      Jo kohtuullisen kokoisessa peltikatossa on ruuveja ainakin 300-500kpl.
      Mikäli tuo vaihtaminen pitää paikkansa peltikattoa en laittas itselleni koskaan!

    • ruuvi itsekin

      Heh, 4-10 vuotta ruuvinvaihtoväli.

      Totuus taitaa olla 30 vuotta.

    • kaapro

      Itse olen vaihtanut joka kolmasvuosi. 30 vuottavanhaa ruuvipeltikattoa ei ole olemassakaan. Tarkoittanet konesaumapeltikattoa joka on pitkäikäinen

    • onhan siinä hommaa

      Naapurin kanssa meillä on järjestetty vuorot, aamupäivällä vaihdan minä ja iltapäivällä naapuri. Seuraavalla viikolla vuorot vaihtuu, emäntä vaihtaa joskus viikonloppuisin kun minä en pääse katolle.

    • Käys vilkasee

      Jos ihan melkeen tosissaan vastaa niin kestäähän ne mutta jos on liian kireään tai löysään tiukattu niin saattaa vuotaa heti.

    • timpurm.

      Ei sitä joka katossa ole aluskatetta. Entiset aaltopeltikatot lyötiin kiinni kampanauloilla, joissa oli muoviprikat. Aurinko ja vuodet tuhosivat prikat ja pumppasivat naulat ylös. Vesi tuli sisään. Satakunnassakin eräs yrittäjä rakensi pellot täyteen, ilman aluskatetta.Ja se oli vähintä, mitä puuttui.

    • Satakunta 1960

      uskoisin että laadukkaat ruuvit todellakin kestävät katon iän.
      Sen sijaan esim. Tokmannilla myytävät kiinalaiset peltikattoruuvit saattavat haurastua kumitiivisteestään ja alkaa vuotaa 10 vuoden jälkeen.

      Itse en todellakaan koskisi näihin halpisruuveihin, jos kustannusarvio 15 000 euroa katolle, tuntuu inhottavalta jos 20 euron säästö aiheuttaa ongelmia, eli vettä alkaa virrata aluskatteella ja se ei ole tarkoitus.
      Jos vielä aluskate ei olesi rakentajan toimesta suunniteltu siihen mihin pitäisi.

      Seinissä menee kyllä varmasti tokmanninkin ruuvit ja on helpompi kymmenen vuoden päästä tarvittaessa vaihtaa ja saattaa jopa kestää koska UV-rasitus kolmea kokoluokkaa pienempi kuin katolla lukuunottamatta etelänpuoleista seinää siis UV voimakkaimillaan 11-14

    • Uusia ruuveja

      Minä vaihdan joka kesä,aina viikkoa ennen Juhannusta.

    • Neuvoja nyt

      21vuotta nyt ollu ja vaihto kunnossa. Tiivisteet on mutta ihan haperot. Ei vuoda mutta ei kyllä saakkaan vuotaa kun ei ole aluskatetta ollenkaan
      Miten ne vaihtaa niin ettei pelti veny? Kamala homma varmaan..

    • ruuvari...

      No ei ole kamala homma jos et sitä semmoiseksi tee.
      Jos ei itsellä ole akkukonetta niin lainaat semmoisen ja siihen ruuveille tarkoitettu kärki ja liivit päälle ja toinen tasku täyteen ruuveja, ja toinen tyhjäksi johon voi kerätä vanhat ruuvit.

      Koko hommassa ei montaa tuntia mene ja tekee vaikka lappeen päivässä nin ei mene urakoinniksi.

      Jos kyseessä naulattu katto niin entiset naulat semmoisella heittomulkun tapaisella työkalulla pois eikä vasaralla tai sorkkaraudalla.

      Ja suosttelen ehdottomasti turvaköyttä koska ei tarvitse kuin kerran horjahtaa niin hapertuneet tiivisteet ovat pienin murheesi.

    • työ haluja

      heittomulkun ......tuo on ihan uusi termi....yö työkalulle

    • Anonyymi

      mulla 32 vuotta wecmanin peltikatto nauloilla eikä vielä mitään vaihdettu.Ei vuotoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe