Polkupyörävarkaiden nappaaminen

Omankädenoikeudella

Ajattelin kesällä öisin harrastaa fillarivarkaiden bongailua paikallisella rautatieasemalla. Siellä meinaan lähtee fillari, jos sen sinne yöksi jättää. Kaksi kertaa olen jättänyt ja molemmilla kerroilla lähtenyt. Kaverilta lähti kolmas fillari samalta asemalta tänään. Tuli mitta täyteen.

Mitä laki sanoo tällaisesta kyttäämisestä? Ja miten kannattaisi toimia, jotta saisi vorot kiinni, mutta ei omaa henkeään riskeeraisi samalla?

Kyse on kaupungin keskustasta eli kauankohan poliisilla kestäisi tulla paikalle, jos hätänumeroon soitan?

32

1599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .l..................

      MIksi ei saisi kytätä? saahan sitä seisoskella vaikka koko yön siellä, se ei kuulu kellekään miksi sinä siellä olet, kukaan ei kiellä oleskelua ulkosalla yöllä.
      Ja se että yrität toimia rikoksia vähentävästi, ei ole väärin sekään.
      Saat puolustaa itseäsi jos varas käy kiinni menemättä hätävarjelun liioittelun puolelle, eli jos suhun käydään kiinni niin saat tehdä vastarintaa sen minkä tarpeelliseksi näet. Jos vastarinta ei auta, sinun tulee käyttää sitä enemmän koko ajan yrittäen soittaa poliisit paikalle. Jos sinuun käydään aseella uhaten kimppuun, saat mielestäni käyttää runsaastikin väkivaltaa minkä tarpeelliseksi näet sillä hetkellä.
      Ja jos näet rikollisen itseteossa, niin sinulla on jokamiehen kiinniotto oikeus eli saat pitää tyyppiä kiinni siihen asti kunnes poliisit saapuu, jos rikollinen tekee vastarintaa, sinulla on oikeus puolustaa itseäsi edellämainituin selityksin.

      Pitäisi tulla aika nopeasti, mutta riippuu mikä niillä on tilanne, koska pyörävarkautta ei pidetä tietenkään vakavana.

      • ....................

        Lisää tällaista tarvittaisiin.

        varkaita varten olisi periaatteessa ihan tervejärkistä perustaa pienimuotoinen ryhmä joka toimii ennalta ehkäisevästi tällaisia rikoksia vastaan.
        Onhan niitä hölmömmistäkin ideoista ryhmiä perustettu mm. rikollisliigat... mitä hyötyä esim. niistä on ???

        Kansalaisille tulisi olla mahdollista saada jopa tällaiseen pientä kurssitusta jonka jälkeen olisi neuvotkin hallussa ettei tulisi ongelmia lain kanssa..... toki itsekin voi oma-aloitteisesti toimia mutta joskus voi käydä hassusti jos ei tiedä miten tulee toimia...


      • vvvvvvvvvvvvvvvvv
        .................... kirjoitti:

        Lisää tällaista tarvittaisiin.

        varkaita varten olisi periaatteessa ihan tervejärkistä perustaa pienimuotoinen ryhmä joka toimii ennalta ehkäisevästi tällaisia rikoksia vastaan.
        Onhan niitä hölmömmistäkin ideoista ryhmiä perustettu mm. rikollisliigat... mitä hyötyä esim. niistä on ???

        Kansalaisille tulisi olla mahdollista saada jopa tällaiseen pientä kurssitusta jonka jälkeen olisi neuvotkin hallussa ettei tulisi ongelmia lain kanssa..... toki itsekin voi oma-aloitteisesti toimia mutta joskus voi käydä hassusti jos ei tiedä miten tulee toimia...

        ne resurssit joita poliisilla ei ole, saisivat tulla kansan kautta kuvioihin omatoimisesti.. ja sellaista toimintaa voisi joku taho jopa tukeakin antamalla ohjeistusta ja tiettyjä lisä-oikeuksia... näin kaupungin turvallisuutta parannettaisiin, myös varkauksia ennaltaehkäisevästi.


      • Niin se vaan on!

        nyt täytyy kyllä sanoa että olen täysin erimieltä. tosiaanki itseään saa puolustaa mutta tosi rajoitetusti. eli jos sinun päällesi käydään niin saat puolustaa itseäsi vain sen verran että on mahdollista juosta karkuun. jos lyöt ensin tai jäät tappelemaan vaikka olisi mahdollista juosta karkuun ni todennäköisesti syyte tulee pahoinpitelystä. todettu jo useita kertoja että suomessa syytteeltä välttyy varmasti vain välttämällä väkivaltaa.


      • konstaapelit!!
        vvvvvvvvvvvvvvvvv kirjoitti:

        ne resurssit joita poliisilla ei ole, saisivat tulla kansan kautta kuvioihin omatoimisesti.. ja sellaista toimintaa voisi joku taho jopa tukeakin antamalla ohjeistusta ja tiettyjä lisä-oikeuksia... näin kaupungin turvallisuutta parannettaisiin, myös varkauksia ennaltaehkäisevästi.

        hah hah haa...

        minä ajan traktorilla niiden pas-ka kasojen yli.

        eivät vie enää koskaan suomipojan omaisuutta...

        EU JA SENGEN ROSVOT!!!

        OMAN KÄDENOIKEUS jne...


      • pyörii pyörii
        Niin se vaan on! kirjoitti:

        nyt täytyy kyllä sanoa että olen täysin erimieltä. tosiaanki itseään saa puolustaa mutta tosi rajoitetusti. eli jos sinun päällesi käydään niin saat puolustaa itseäsi vain sen verran että on mahdollista juosta karkuun. jos lyöt ensin tai jäät tappelemaan vaikka olisi mahdollista juosta karkuun ni todennäköisesti syyte tulee pahoinpitelystä. todettu jo useita kertoja että suomessa syytteeltä välttyy varmasti vain välttämällä väkivaltaa.

        Mitenköhän joku romskunkerjäläinenkin osaa sanoa pollareille että häntä lyötii ?!

        Jos vahigossa lyö niin pitää sanoa että teki kaiken suuressa paniikissa. Ei pidä mainita että oli kyttäämässä vaan kaveria vartoomassa esim.

        Jos siellä kyttäät niin ota samalla rekkari ylös vaikka kännykameralla.

        Varkaita voi myös pelotella, kun on siinä pyörien lähellä muka vartoilemassa kamua, niin varasta vituttaa kun ei voi heitellä pyöriä pakun perään.

        Rautatieassalla on valvontakameroitakin mahdollisesti, joten älä tee mitään tyhmää varkaille.

        Muistit kai ottaa kotivakuutuksesta varastetun pyörän korvauksen. Mun poika tosin sai vain 60 e, kun Jopo vietiin. Oli aika vanha mutta ok pyörä. Lukossakin oli että voi vittu sentään.


    • 12

      Joo
      Kuten sinulle jo vastattin, niin sinulla on ns. jokamiehen kiinnotto-oikeus.
      Ehkä paras keino on se, että myös sinulla on pyörä käytettävissä. Kun varas lähtee ajamaan soitat hätäkeskukseen ja lähdet seuraamaan varasta. Kännyä kannattaa pitää auki ja kertoa mihin suuntaan ollaan menossa, samalla kerrot varkaan tuntomerkit. Poliisi ajaa silloin jo suoraan vastaan.
      Jos varas laittaa pyörän autoon, niin rekisterinumero, auton tuntomerkit ylös ja tietysti mihin suuntaan se ajaa.
      Yksittäisen pyörän varastaminen saattaa olla ammattimaista. Onhan joskus kotietsinnöissä löytynyt kymmeniä varastettuja pyöriä samasta paikasta.

    • Omankädenoikeudella

      Kiitos neuvoista. Tuo fillarivahdin pitäminen on ollut pitkään mielessäni. Ongelmallisinta tulee todennäköisesti olemaan piilossa pysytteleminen, että en vain pelota voroja muille apajille. Tarkoitus on siis saada heidät vastuuseen. Toisaalta, jos kykin aseman vieressä pusikossa epäilyttävästi kiikarien kanssa niin joku varmaan soittaa poliisit minun perääni. Viereisellä parkkipaikalla voisi istua autossa, mutta kun ei ole autoa niin ei onnistu. Mutta enköhän jotain keksi ;)

      Yksi apukeino mikä on tullut myös mieleen on syötin käyttö, mutta se varmaan menisi rikokseenyllyttämisen puolelle eikä olisi sallittua. Eli vaikkapa virittelisi pyöräänsä lähettimen ja odottelisi lähistöllä kunnes se varastettaisiin. Pyörä olisi lukittuna halvalla lukolla, jolloin voisi olla varma että kyseessä on ihan suunniteltu varkaus. Poliisia ei tosiaan voisi tuollaiseen tilanteeseen rikokseenyllyttämishomman takia varmaan sotkea eli homma ei oikein toimisi ellei tosissaan halua vigilantiksi ryhtyä.

      Jonkinlainen kansalaispartio olisi kyllä hieno homma. Silloin kiinniottaminen olisi porukassa mahdollista ja homma olisi muutenkin varmempaa ja turvallisempaa. En kuitenkaan ole vakuuttunut, että Suomalaiset hyysäyslait sallivat tuollaisen perustamista. Muuten sellaisia varmaan jo olisi olemassa.

      • uuusi harraste

        Lainaa kirjastosta kirja ja bongaile kiikareilla yölintuja (varkaita ;))


      • lähet in

        "Eli vaikkapa virittelisi pyöräänsä lähettimen ja odottelisi lähistöllä kunnes se varastettaisiin. Pyörä olisi lukittuna halvalla lukolla, jolloin voisi olla varma että kyseessä on ihan suunniteltu varkaus. Poliisia ei tosiaan voisi tuollaiseen tilanteeseen rikokseenyllyttämishomman takia varmaan sotkea eli homma ei oikein toimisi ellei tosissaan halua vigilantiksi ryhtyä."

        Tuota, laki ei millään tavalla kiellä sitä, ettetkö saisi pyörääsi laittaa lähettimiä tai huonoja lukkoja. Jos joku tuon vie, niin sittenhän rikos on tapahtunut ja voit soittaa poliisille. Jos lähetin toimii, niin kerrot tuosta ja neuvot poliisit paikalle. Jos kyse on suunnitelmallisista varkaista niin samalla varmaan moni muukin pyörävarkaus selviää kerralla.


    • hertyuiopå

      laita sähkönalli satulan alle ja kun rosvo lähtee poleksii niin painelet nappulaa niin pallit hajoo ja saat pyöräsi pois ps. satula riekaleena.

    • kkkkkkkhhhhhhhoooooo

      Mua kiinnostaisi laittaa vähän arvokkaampaan pyörään gps-lähetin ja sitten jättää pyörä jollain kevyellä lukolle jonnekin varmaan paikkaan, mistä se takuulla viedään. Sitten vaan kännystä seurailee minne pyörä viedään. Voisi löytyä vähän enemmänkin pyöriä samasta paikasta..

      Vaikeaa tästä tekee tosin se, että Suomessa on varmaan kauhean rikollista huijata nyt rosvoja näin törkeästi, ja pyörää ei sitten lopulta pääsikään hakemaan pois ainakaan poliisit apuna, koska "ei ole tarpeeksi näyttöä" kotietsintää varten tai minne pyörä nyt ikinä viedäänkään. Sen verran kuitenkin arvostan omaa hyvinvointiani että yksin, kaverin tai pesäpallomailan kanssa en mihinkään rikollisluolaan yhden fillarin takia mene.

      Oman pyörän kohtaloon voi kyllä vaikuttaa jonkinverran itsekin. Nykyään olen oppinut jättämään pyörän sellaisiin paikkoihin ja johonkin esineeseen kiinni lukittuna, että ei ole muutamaan vuoteen hävinnyt. Yöt pyörä viettää parvekkeella. Lisäksi eri käyttöön on erilaisia pyöriä, jos tietää että joutuu jättämään jonnekin vaaralliseen paikkaan niin sitten menen halvalla pyörällä. Kyllähän se toki harmittaa, että pyörää ei uskalla jättää minne vain, ja vie osan pyöräilyn vapaudesta. Ja aivan varmasti tulee multakin vielä pyöriä häviämään..

      • multakin vietiin

        Laajassa kotivakuutuksessa on korvattava varastettu omaisuus !

        Paikannuslaitteet ovat arkipäivää ja moni merkkaa omaisuutensa. Täysin sallittua. IPhoneenkin saa paikantimen.

        Pollari vai noutamaan sitten omaisuus kun paikannetaan. Rosvot kii.


    • 1+1=

      Hienoa,
      jos sulla on monta fillaria, mulla oli vain yksi viime kesänä.
      Hyvä maasturi, josta ensin vietiin talon lukitussa pyörävarastossa etuhaarukka, kun sen sain vaihdatettua, lähti koko fillari.
      Tänä keväänä ostan jonkun halpapyörän.

    • jarruvaijerista

      kravatti pyörävarkaalle niin loppuu lopullisesti pyörien varastelu

    • oma käsi hoitelee

      No multa varastettiin kirjaston edestä kerran fillari ja ja sit seuraavana päivänä huomasin sen mun fillarin jonkun äijän kanssa joka talutti sitä keskustassa. Tää on pieni kaupunki niin juoksin sit sen äijän kii ja vetelin turpaan Ja sanoin et mun fillarin kun varastaa niin turpaan tulee. Pyöritin sitä äijää sit siin kuralammikossakin vähän aikaa ja annoin monoa kylkeen samalla. Tätä mä sanoisin oman käden oikeudeksi kun oikeudessa se ei olisi saanut kun parikypää sakkoa.

    • Neuvoisin kyllä roikkumaan vaan tarakasta. Varkaaksi epäyllyn poistumisen fyysinen estäminen on aina arveluttavaa. Ainahan se saattoi erehtyä pyörästä...

      • Tunturi R

        Unohdin lukita pyöräni ja se pöllittiin. Valvontakamerassa oli kuulemma rosvo näkynyt mut ei sitä mulle näytetty. Pollarille ilmoitin kamerasta mut ei niit kiinnostanu.

        Mulla on pyörän avaimet. Jos näen sen jossain niin otan, tai sit laitan vaan lukkoon.

        Sainhan vähäsen kotivakuutuksesta.


    • jepjep

      Toi hätävarjelun kans pelleily ei kyllä välttämättä oo fiksua. Se lakihan menee siten että voit pysäyttää jo alkaneen tai kohta alkavan uhkaavan tilanteen. Tämähän tarkoittaa kuitenkin sitä että mikäli joku uhkaa sua esim. nyrkein, niin saat posauttaa tasan yhden kerran takasin nyrkillä, jonka jälkeen tulisi paeta ja soittaa apua poliisilta. Mikäli uhkaava tilanne on loppunu ensimmäisellä iskulla ja menet vielä toisen kerran lyömään niin syyllistyt hätävarjelun liioittelemiseen ja voit mahdollisesti saada kovemmat sanktiot kun pyörävoro. Mikäli erehdyt vielä käyttämään kättäpidempää niin ensimmäinen iskukin on jo hätävarjelun liioittelua.

      Eli toi kriminaalin seuraaminen omalla fillarilla, tai ansapyörän käyttäminen on mun mielestä parhaat keinot.

    • yes

      Saa napata vaikka pesäpallomailalla varasta!

    • ----------------
      • Kivaa vaa !!

        Hauskaa ajankulua. Mäkin teen ton.


    • Miten ois

      Multa ja mun naapureilta ja kavereilta viedään pyörät kerrostaloasuntojen sisäpihoilta. Ei auta poliisit siinä, kun yöllä viedään, eikä oo kameroita missään kuvaamassa.

      Siihen auttaa lukot molempiin renkaisiin: sellaiset lukot, joita ei saa rautasahalla auki (ei siis ainakaan mitään munalukkoja tms. halpoja). Näin sitä pyörää ei voi lähteä kuljettamaan pitämällä sitä lukittua rengasta ylhäällä. Ja vielä ketjulla kiinni johonkin isoon, painavaan esineeseen, esim. pyörätelineeseen tai katulamppuun, näin sitä pyörää ei saa nostettua edes autoon. Suosittelen jättämään pyörän myös sellaiseen paikkaan, missä ois kamera kuvaamassa. Esim. kauppojen eteen.

    • jotain rajaa

      Varmasti saat itse syytteen, mikäli kosketatkin rikollista.
      Itse olen muutaman kerran mennyt väliin väkivaltatilanteisiin, viimeksi koiran raakaan pahoinpitelyyn.
      Ja tulen edelleen puolustamaan heikompia, vaikka pari syytettä on tullut, tosin toimenpiteitä aiheuttamatta.
      Oman henkeään ei kannata silti riskeerata.Turpiin voi tulla, mutta puolustamisen arvoinen asia on varmasti sen arvoinen.

    • HivutustaPaskoille

      Rehelliset kansalaiset eivät koskaan tunnusta nähneensä rikollisen taltuttaneen kunnon kansalaisen väitettyä 'liiallista' voimankäyttöä (ihan kuin sellaista muka olisikaan) ;)

    • varkaiden paratiisi

      Minulta kaksi pyörää viety taloyhtion pyörätelineestä asukkaiden suurten ikkunoiden edestä viikonloppuina.
      Nykyään ei voi luottaa edes naapureihin. Meillä on varmasti pyörähuoneessa ainakin 10 varastettua pyörää, koska ei ole merkitty vaikka isännöitsijä on uhannut että kaikki nimettömät viedään jätelavaan.

    • rerhre

      Hivutat kunnolla sitä ihmisjätettä ja poistut paikalta. Mitä se meinaa tehdä? Valittaa poliisille: "Olin juuri lainaamassa pyörää,kun ömnöm nöö..."

    • tälleen suomessa

      Kerran menin grilli kioskille. Jätin fillarin siihen seinustaan kolmen metrin päähän ja tilasin lihiksen. Sit joku äijä tuli siihen ja yritti napata mun fillarin ihan pokkana. Se oli kännissä ja tolleen. No ei se kauas päässyt kun otin kiinni ja riuhtaisin sen fillarin siltä äijältä ja se kaatus maahan. Se yritti vielä käydä päälle ja sit löin sitä pari kertaa joten se tippui maahan ja sai ots otsaan haavoja kun oli kivikkoinen maa. No poliisit tuli siihen sit kun grilli kioskin muija oli ne soitellut ja sit ne sanoi mulle et saan syytteen pahoinpitelystä. Aloin sit siinä huutamaan ja räyhäämään et et mitä vit.tua ja huutelin et hakkaan sen äijän kunnolla kun nään seuraavan kerran. Sain sit jotain vi.tun sakkoa siitä mut vit.tu ei suomessa saa itseään ja omaisuuttaan puolustaa. seuraavan kerran kun mun fillari varastetaan niin vedän kunnolla turpaan sitten eikä mitään pari iskua.

    • ruotsinsuomalainen

      Joopase joo!
      Saahan sitä oman pyöränsä rosvolta pois ottaa luulisin.
      Åmselessä kuitenkin kävi huonosti perheelle, joka yrittivät
      ottaa polkupyöränsä pois rosvolta.Se rosvo kun sattui
      olemaan Juha Valjakkala.Tuloksena kolme vainajaa
      åmselen kirekkomaalla.

      Tämä kannattaa aina ottaa huomioon, nuiden rosvojen
      kaa kun joutuu tekemisiin.

      • pro-juha

        Tähän voi vielä lisätä, että pikku Juhasta tuli ns. pyhimysvanki, joka sai yhteiskunnalta loputtoman anteeksiannon ja luottamuksen siihen, että kyllä siitä Juhasta lopulta mallikansalainen tulee, kunhan vaan pääsee tarpeeksi monta kertaa koevapaalle törttöilemään..


    • buahahahaha!!!

      Sulla ei taida olla mitään elämää jos meinaat kesäyöt istua varkaita kyttäämässä. Jos olisin sinä, tappaisin kiireesti itseni.

      • fgasfgasdgff

        buahahahaha!!! sinulla ei ole muuta tekemistä ku haukkua ihmisiä täällä? Otan osaa raukka.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe