Kriittisen korkeakoulun opetus

Haen tai en

Onko teillä kokemuksia Kriittisen korkeakoulun kaksivuotisesta kirjoittajaopetuksesta, millaisia? Suositteletteko ja jos niin miksi tai ettekö suosittele ja miksi ette.

46

7553

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scarabaeus

Loppuvaiheen viilauksia

tuossa ketjussa on juttua Kriittisestä.

• Fiktiota vain

Mitä tarkoittaa siinä Kriittiselle toimitettavassa materiaalissa se tunne-elämänkerta? Kuulostaa jotenkin naiivilta. En ole elämänkertakirjoittaja, vaan käytän oman elämän ainesosia tarvittaessa ripottaen sinne tänne. Ei mitään järkeä lähteä paljastelemaan kaikkia elämänkokemuksia ja niiden herättämiä tunnekokemuksia yksityiskohtaisesti, en ole hakeutumassa terapiaan, vaan kirjoittajakoulutukseen, jos nyt sinne päätän hakea.

• Tallelokerossa
        Fiktiota vain kirjoitti:

Mitä tarkoittaa siinä Kriittiselle toimitettavassa materiaalissa se tunne-elämänkerta? Kuulostaa jotenkin naiivilta. En ole elämänkertakirjoittaja, vaan käytän oman elämän ainesosia tarvittaessa ripottaen sinne tänne. Ei mitään järkeä lähteä paljastelemaan kaikkia elämänkokemuksia ja niiden herättämiä tunnekokemuksia yksityiskohtaisesti, en ole hakeutumassa terapiaan, vaan kirjoittajakoulutukseen, jos nyt sinne päätän hakea.

Esitin juuri oman arveluni tunne-elämäkerrasta tuossa toisessa ketjussa, jossa olit kysynyt samaa asiaa.

• scarabaeus

Käväisin siellä lukaisemassa ihan uteliaana, ja jotenkin sitten tyrmäännyin hetkeksi, kun siinä luki jotenkin niin että

draamaa

ei opeteta. Mitä hilskutinvimpulaa? Ei draamaa ?

Ehkä ymmärsin lukemani jotenkin väärin?

• Tallelokerossa

Draama on näytelmä- ja elokuvakäsikirjoittamista, eikö? Niihin saa koulutusta taideoppilaitoksissa (Aallon elokuvapuoli, TeaK).

• scarabaeus
        Tallelokerossa kirjoitti:

Draama on näytelmä- ja elokuvakäsikirjoittamista, eikö? Niihin saa koulutusta taideoppilaitoksissa (Aallon elokuvapuoli, TeaK).

draamaa kirjoitetaan myös täällä Helsingin Työväenopistoissa ja varmaan muissakin vastaavissa.
        Nykyiset romaanit kirjoitetaan draaman keinoin suoraan elokuvakelpoisiksi. Käsittääkseni esim. Westö kirjoittaa niin.

• Tallelokerossa

Kirjoittajan teksti voi olla "elokuvallista", mutta kyllä romaanista tai muusta kirjasta "elokuvakelpoisuudestaan" riippumatta kirjoitetaan draamakäsikirjoitus, jos siitä draamaa halutaan tehdä.

Googlettamalla lisää.

• scarabaeus

Tuolla toisessa ketjussa esimerkiksi otettu
        Paul Auster

on myös näitä "elokuvallisen tekstin" kirjoittajia.

Onhan niitä, mutta onko Suomessa montaa?

• hjnkmjlkj
    • skdgäiksgjösg'sodgk'

Minuakin kiinnostaisi tuo hakeminen, mutta samaan aikaan epäröin.

Onko muita vastaavia kirjoittajakouluja? Jollain isolla kustantamolla oli joku kirjoittajakoulu josta on tullut useampia esikoisia. Oliko tämä (Kariston?) hommeli ainutkertainen vai onko näitä muita? Saattaisiko tämä hakutilasuus toistuakin?

• Antero L.

Olen tavannut kirjoittajalyhytkursseilla useita, jotka ovat käyneet Kriittisen ja sanovat, että siinä on paljon tarpeetonta, tosin eihän siitä opetuksesta ole tarkoituskaan poimia kuin osa. Lisäksi arvelen, että koulutus voi olla turhan teoreettista.

• scarabaeus
        Antero L. kirjoitti:

Olen tavannut kirjoittajalyhytkursseilla useita, jotka ovat käyneet Kriittisen ja sanovat, että siinä on paljon tarpeetonta, tosin eihän siitä opetuksesta ole tarkoituskaan poimia kuin osa. Lisäksi arvelen, että koulutus voi olla turhan teoreettista.

Tiedän muutamia, joita ei ole hyväksytty Kriittiseen, siis pyrkineet mutta rankattu.
        Olenkin tullut päätelmään, että Kriittiseen pääsy
        on se juttu.

Joo.

• Väännä
        scarabaeus kirjoitti:

Tiedän muutamia, joita ei ole hyväksytty Kriittiseen, siis pyrkineet mutta rankattu.
        Olenkin tullut päätelmään, että Kriittiseen pääsy
        on se juttu.

Joo.

Siis mikä juttu, voisitko sanoa selvemmin?

• scarabaeus
        Väännä kirjoitti:

Siis mikä juttu, voisitko sanoa selvemmin?

No rautalangastako väännän. Ookoo. Siis pari kolme, jotka eivät ole päässeet. Mutta jos joskus pääsevät niin ovat sitten siinä Kriittisen korkeakoulun käyneiden joukossa.
        Eli meriitti. Yksi muiden meriittien mukana.

Korkeakouluthan on.

• käkkilän rämä
        scarabaeus kirjoitti:

No rautalangastako väännän. Ookoo. Siis pari kolme, jotka eivät ole päässeet. Mutta jos joskus pääsevät niin ovat sitten siinä Kriittisen korkeakoulun käyneiden joukossa.
        Eli meriitti. Yksi muiden meriittien mukana.

Korkeakouluthan on.

Minusta se on aika turha ja hintava. Ei kirjoittaja tarvitse kriittistä "korkeakoulua". No itse en varmaan pääsisi sinne vaikka yrittäisin, mutta kirjoittajahan tekee töitä yksin ja oppaita on pilvin pimein, on netissä tietoa, on arvostelupalvelut ja työväenopistojen kurssit ym. Joten ei haittaa vaikkei sinne pääsisi tai jos ei huvita pyrkiä, koska se on sellaista turhanpäiväistä lässytystä, vähän huonosti toimeentuleville huonoille kirjailijoille opetustyötä, että saavat raukat jostain rahaa. Ja wannabe-kirjailijat menee lankaan. Mikään kunnollinen ei maksa 1000 euroa vuodessa.

• Aik No.

Tarkoittanet Gummeruksen kirjailijakoulua. Se oli ainutlaatuinen kokeilu. Karistolla ei ole sellaista näkynyt.

Oriveden opisto antaa vuoden mittaisen koulutuksen ja lyhytkursseja, monimuotokursseja sekä kesäkursseja.

Kaiketi joillekin kirjoittajakoulutus sopii, joillekin ei. Joidenkin kirjoittamista se nopeuttaa matkalla julkaisuun, kuten julkaisseet ja mainittuja oppilaitoksia käyneet kirjailijat ovat kuvanneet.

Hintapolitiikka on aina suhteellista. Harvardissa vuosi maksa Y-määrän krediittejä, Helsingin yliopiston lukukausi maksaa X-määrän ja kirjoittajakoulutus Z-määrän. Mikä on paljon, mikä on vähän ja mikä sijoituksen hyöty? Oman pohdinnan paikka.

• Konkretiaa kehiin
        käkkilän rämä kirjoitti:

Minusta se on aika turha ja hintava. Ei kirjoittaja tarvitse kriittistä "korkeakoulua". No itse en varmaan pääsisi sinne vaikka yrittäisin, mutta kirjoittajahan tekee töitä yksin ja oppaita on pilvin pimein, on netissä tietoa, on arvostelupalvelut ja työväenopistojen kurssit ym. Joten ei haittaa vaikkei sinne pääsisi tai jos ei huvita pyrkiä, koska se on sellaista turhanpäiväistä lässytystä, vähän huonosti toimeentuleville huonoille kirjailijoille opetustyötä, että saavat raukat jostain rahaa. Ja wannabe-kirjailijat menee lankaan. Mikään kunnollinen ei maksa 1000 euroa vuodessa.

Hinta on ihan kohdallaan, kyllä pienipalkkainen työntekijäkin voi irrottaa 500 lukukaudessa tähän, jos se on sen arvoista.

Mutta onko se? Siinäpä se, jota kukaan ei ole onnistunut minua vakuuttamaan. Tosin Kriittisen kautta on ilmestynyt useiden kirjailijoiden esikoisia eli siellä voi luoda hyödyllisen verkoston, saada itselleen kasvot. Varsin hyödyllistä. Niitä vastaanottoja on moni kehunut.

Mutta entä luennot? Ehkä juuri ne ovat sitä hömppää, jota edellinen kirjoittaja kritisoi, keino työllistää huonosti hoimeentulevia kirjailijoita.

Ja kaikenkaikkiaan kukaan ei ole onnistunut kertomaan, kuinka paljon se tosiasiassa vie aikaa, siis kuinka paljon siitä opetuksesta ja muusta otetaan. Jos käyn viitenä päivänä viikossa Helsingissä työssä, tarkoittaako Kriittisen opetus, että käyn siellä vielä lauantaisin ja sunnuntaisinkin? Ei siis yhtään vapaa-aikaa, niinkö?

• scarabaeus
        Konkretiaa kehiin kirjoitti:

Hinta on ihan kohdallaan, kyllä pienipalkkainen työntekijäkin voi irrottaa 500 lukukaudessa tähän, jos se on sen arvoista.

Mutta onko se? Siinäpä se, jota kukaan ei ole onnistunut minua vakuuttamaan. Tosin Kriittisen kautta on ilmestynyt useiden kirjailijoiden esikoisia eli siellä voi luoda hyödyllisen verkoston, saada itselleen kasvot. Varsin hyödyllistä. Niitä vastaanottoja on moni kehunut.

Mutta entä luennot? Ehkä juuri ne ovat sitä hömppää, jota edellinen kirjoittaja kritisoi, keino työllistää huonosti hoimeentulevia kirjailijoita.

Ja kaikenkaikkiaan kukaan ei ole onnistunut kertomaan, kuinka paljon se tosiasiassa vie aikaa, siis kuinka paljon siitä opetuksesta ja muusta otetaan. Jos käyn viitenä päivänä viikossa Helsingissä työssä, tarkoittaako Kriittisen opetus, että käyn siellä vielä lauantaisin ja sunnuntaisinkin? Ei siis yhtään vapaa-aikaa, niinkö?

" voi luoda hyödyllisen verkoston, saada itselleen kasvot. Varsin hyödyllistä. "........... näinhän se on,
        ja kouluissa, oli se sitten mikä hyvänsä opinahjo ammatti-ihmisten vetäminä, niin nämä ammatti-ihmiset tuntevat suunnilleen kaikki toisensa jollakin tasolla.
        Ja ammatti-ihmiset noppivat rusinat pullasta.

• djgaäigja orga'odg

Kiitos tarkennuksesta, juuri Gummerusta tarkoitin. Huomasin, että Oriveden opisto järjestää kursseja myös Helsingissä. Taidan skipata Kriittisen korkeakoulun haun.

• Konkretiaa kehiin

Oriveden Opisto järjestää Helsingissä mm. lyhytkursseja. Niistä suorittelen Jyrki Vainosen novellipajaa ja jatkopajaa.

Romaanipajaa, jonka Taija Tuominen pitää en suosittele kenellekään kirjoittamiseen vakavasti suhtautuvalle, siis joka ihan oikeasti haluaa tekstistään kriittistä plautetta ja kehittyä kirjoittajana.

• käkkilän rämä

Oriveden Opisto järjestää Helsingissä mm. lyhytkursseja. Niistä suorittelen Jyrki Vainosen novellipajaa ja jatkopajaa.

Romaanipajaa, jonka Taija Tuominen pitää en suosittele kenellekään kirjoittamiseen vakavasti suhtautuvalle, siis joka ihan oikeasti haluaa tekstistään kriittistä plautetta ja kehittyä kirjoittajana.

Olen itse kyllä joskus muutama vuosi sitten käynyt juuri Tuomisen proosaryhmässä ja sain ihan asiallista palautetta josta oli hyötyä. Mikä parasta, palaute tuli täsmällisesti kun oli luvattu (ei ole aina itsestäänselvyys kirjoittajakursseilla). Esim. yksi nimeltä mainitsematon opettaja ei lähettänyt joistakin tehtävistä palautetta koskaan. Muutenkin palautteet tuli kuukausien päästä ja yleensä aina liian myöhään, että siitä olisi ollut mitään iloa.
        Tuominen on sitäpaitsi opettajana sympaattinen, hän oli minusta vähän kuin opettajien Oprah.
        Yksilöllistä se on minkä kukin kokee hyödylliseksi.

• Konkretiaa kehiin
        käkkilän rämä kirjoitti:

Olen itse kyllä joskus muutama vuosi sitten käynyt juuri Tuomisen proosaryhmässä ja sain ihan asiallista palautetta josta oli hyötyä. Mikä parasta, palaute tuli täsmällisesti kun oli luvattu (ei ole aina itsestäänselvyys kirjoittajakursseilla). Esim. yksi nimeltä mainitsematon opettaja ei lähettänyt joistakin tehtävistä palautetta koskaan. Muutenkin palautteet tuli kuukausien päästä ja yleensä aina liian myöhään, että siitä olisi ollut mitään iloa.
        Tuominen on sitäpaitsi opettajana sympaattinen, hän oli minusta vähän kuin opettajien Oprah.
        Yksilöllistä se on minkä kukin kokee hyödylliseksi.

Perustelen tuota vastaustani, koska oikeutetusti voi olla toistakin mieltä. Sympaattinenhan Tuominen on. Mutta hän yliarvioi kirjoittajan, antaa vain positiivista palautetta ylisanoilla. Se on mielestäni kirjoittajan aliarviointia. Kenties ylisanoin yreietään rohkaista kirjoittajaa eikä latistaa. Jokainen minut tunteva tietää kuitenkin, että mitä kriittisempää palaute on, sitä enemmän sitä arvostan.

Esimerkiksi arvostelupalvelut arvioivat saman tekstin paljon yksilöidymmin ja löysivät myös korjattavaa.

P.s. Herää kysymys, millaisilla kursseilla olet ollut, Känkkilän rämä, itse en ole moista leväperäisyyttä koskaan kohdannut.

• Itu

Minä taas suosittelen Taija Tuomisen kursseja, myös romaanipajaa (sen käyneenä) kaikille kirjoittamiseen vakavasti suhtautuville. Yhden opettajan tyyli ei välttämättä sovi toisille, mutta minä pidän T. Tuomista todella hyvänä opettajana. Ei hän pelkkiä ylisanoja anna, mutta ymmärtää, että opettajana hänen tehtävänsä on kannustaa, eikä lannistaa. Oman esikoiseni kirjoitin hänen ansiostaan. Mutta näkökulmia on toki monia.

Jos taas kaipaatte sellaista opetusta, jossa teille sanotaan heti ensimmäisellä tunnilla, kuinka paskoja kirjoittajia olette ja kuinka te ette osaa yhtään mitään, eikä suurimmasta osasta koskaan tulekaan mitään, menkää Kriittiseen korkeakouluun. Toisille kielteisen kautta meneminen on parempi tapa kehittyä, toisille myönteisen kautta. Siellä saa kyllä kunnon ryöpytystä, lupaan.

Kriittisen käytännön opetuksesta sen verran, että opetusta on viikonloppuisin nelisen tuntia päivässä lauantaisin ja sunnuntaisin eli ei kauheasti rasita. Osallistumisen määrän päättää toki opiskelija itse. Opetus on sangen tasokasta ja palaute opettajilta, kirjailijoilta ja kustannustoimittajilta monille tervetullutta. Kaikille en koulua silti varauksetta suosittele.

• Baset

Minulla oli positiivinen kokemus Kohti mestaruutta -stipendiaattikurssi Oriveden Opistossa. Ryhmässä oli monia taitavia kirjoittajia, heillä kiinnostavia romaaneita ja novellikokoelmia. Joukosta osa on möyhemmin julkaissut romaaneita, novellikokoelmia. Mukana julkaisseita kirjailijoita ovat mm. Satu Taskinen, Marja Björk, Johanna Hulkko, Sami Hilvo, Marjo Heiskanen, Janne Salminen, Anneli Kanto jne.

Toiminta oli melkein vuoden jatkuvaa, joka kuukausi oli tapaaminen. Kesällä oli pitempi lomajakso, jonka aikana moni kirjoitti käsikirjoitustaan uudestaan tai lisäyksiä tehden. Vetäjänä toimi Harri István Mäki.

Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Jotkut kirjoittajat eivät nauti ryhmätyöstä, eivät keskeneräisten tekstien sorkkimisesta ja näyttämisestä muille. Toisinaan arvostelupalvelun palaute riittää, toisinaan face to face -palaute. Yksilökysymys. Elämäntilannekysymys.

• Olen mörkki

Minä haluan palautett ja olen saanutkin. Sen sijan minua rassaa suunnattomasti sosiaalinen kanssakäyminen muiden kansa muissa kuin kirjoittamiseen liittyvissä asioissa. En ikinä menisi millekään internaattikurssille, edes viikonlopun mittaiselle. Viikonlopun mittaiset kurssit, joissa kurssille tullaan ja sen loppuessa mennään kukin omille tahoilleen ovat ok. Ei pakkoseurustelua. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin kirjoittamista. Olen mörkki ja aion mörkkinä pysyä.

• dks jflksdjf
        Olen mörkki kirjoitti:

Minä haluan palautett ja olen saanutkin. Sen sijan minua rassaa suunnattomasti sosiaalinen kanssakäyminen muiden kansa muissa kuin kirjoittamiseen liittyvissä asioissa. En ikinä menisi millekään internaattikurssille, edes viikonlopun mittaiselle. Viikonlopun mittaiset kurssit, joissa kurssille tullaan ja sen loppuessa mennään kukin omille tahoilleen ovat ok. Ei pakkoseurustelua. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin kirjoittamista. Olen mörkki ja aion mörkkinä pysyä.

Ei Oriveden kesän romaanipajoissakaan tarvitse seurustella, voi istua illat omassa huoneessa tai touhuta muuten omia.

• Erakkokirjailijarapu

Harvoin kirjailijat ovat sosiaalisia, enemmänkin he ovat keskittyneitä kirjailijantyöhönsä. Ja esiintyvät vain kirjan julkistamisreissuissa, messuilla ja kirjakaupoissa. Lienee sopivan erakkoluonne työn ominaisuuteen: mahdollisimmaan suureen keskittymiseen taustatutkimuksessa ja itse kirjoittamisessa. Aina mukaan sopinee poikkeavuuksiakin.

Olen itse ollut pitkällä romaanipajakurssilla ja hädin tuskin opin tuntemaan kurssikavereiden nimiä. Vapaa-ajalla iltasin keskityimme tehtävien tekemiseen, toistemme pitkien kässäreiden lukemiseen. Sosiaalisuus loisti katoavaisuudellaan.

Tunnen muutaman kirjailijan, heistä kaksi tekee työtään kaukana eristyksessä ihmisistä ja kolmas kirjoittaa ulkomailla. Pidän ajatuksesta. Nautin suorastaan. Sellainen haluan itsekin olla.

Mutta ei kirjoittamiskursseilla, joilla itse olen ollut, ole suurta sosiaalisuustarvetta ole kenellekään näkynyt. Suomalaiset nyt muutenkin ovat kaikkea muuta kuin pakkososiaalisia.

• Olen mörkki

Kyllä minä olen kokenut sen sosiaalisuuspaineen jopa lyhytkursseilla. Kirjoittamisen ulkopuolelta ei ole juuri mitään sanottavaa. Kurssikaverit rupeavat karttamaan, kun eivät tiedä, mitä puhua kanssani. Kurssinpitäjä samoin.

Myös päivätyössä en välitä puhua juuri muusta kuin työstä. En millään viitsisi kuunnella kaikenmaailman lapsenhoitokuljetuksia, sukujuhlia ja kuka kuninkaallinen on pamahtanut paksuksi.

Sen sijaan esiinnyn mielelläni, olen joskus nuorempana harrastanut näyttelemistäkin.

• jfffffffflskdjf
        Olen mörkki kirjoitti:

Kyllä minä olen kokenut sen sosiaalisuuspaineen jopa lyhytkursseilla. Kirjoittamisen ulkopuolelta ei ole juuri mitään sanottavaa. Kurssikaverit rupeavat karttamaan, kun eivät tiedä, mitä puhua kanssani. Kurssinpitäjä samoin.

Myös päivätyössä en välitä puhua juuri muusta kuin työstä. En millään viitsisi kuunnella kaikenmaailman lapsenhoitokuljetuksia, sukujuhlia ja kuka kuninkaallinen on pamahtanut paksuksi.

Sen sijaan esiinnyn mielelläni, olen joskus nuorempana harrastanut näyttelemistäkin.

Minäkin olen kokenut sosiaalisuuspaineen kaikilla kursseilla paitsi ehkä etäkursseilla. Mutta onhan se fakta, että kun on joku ryhmä, niin siinä on pakko olla jollain tavalla sosiaalinen, jotta olisi siedettävää ryhmässä. Joillain ihmisillä on ihmeelliset sosiaaliset taidot, he sopivat tämmösiiin ryhmäkursseihin hyvin. Mörkit ei oikein sovi, koska pilaavat ilmapiirin eristäytymällä. Sellaista se on.

• scarabaeus
        jfffffffflskdjf kirjoitti:

Minäkin olen kokenut sosiaalisuuspaineen kaikilla kursseilla paitsi ehkä etäkursseilla. Mutta onhan se fakta, että kun on joku ryhmä, niin siinä on pakko olla jollain tavalla sosiaalinen, jotta olisi siedettävää ryhmässä. Joillain ihmisillä on ihmeelliset sosiaaliset taidot, he sopivat tämmösiiin ryhmäkursseihin hyvin. Mörkit ei oikein sovi, koska pilaavat ilmapiirin eristäytymällä. Sellaista se on.

On kokemusta pienistä ja suurista
        osanottajamääristä.
        Mitä suurempi sen paremmaksi olen itselleni kokenut, kun heti kättelyssä erottelen
        taiteilijat
        ja
        daideilijat.
        Silloin ainakin itselleni on loogista ja
        yksinkertaista, että en
        astu kenenkään varpaille.
        Ainakaan montaa kertaa...

• Olen mörkki
        jfffffffflskdjf kirjoitti:

Minä en kyllä ole "pilannut ilmapiiriä" mitenkään niillä päiväkursseilla, käynyt muiden kanssa lounaalla ja jutellut väliajallakin, pinnistänyt yli omien kykyjen. Ja keskustellut tietenkin niistä teksteistä, muiden siinä kuin omistanikin, eikö se palaute toisille kuitenkin ole tärkeintä?

Jos internaattikursseilla koetaan se joka ei osallistu iltaistumiseen ilmapiirinpilaajaksi, niin silloin vika on mielestäni sen kokijan korvien välissä. No joka tapauksessa ehkäistäkseni sitä soisiaalista painetta en ole osallistunut internaattikursseille.

• scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

On kokemusta pienistä ja suurista
        osanottajamääristä.
        Mitä suurempi sen paremmaksi olen itselleni kokenut, kun heti kättelyssä erottelen
        taiteilijat
        ja
        daideilijat.
        Silloin ainakin itselleni on loogista ja
        yksinkertaista, että en
        astu kenenkään varpaille.
        Ainakaan montaa kertaa...

Kukakumma laittaa miinusmerkkiä, ja mitä se tarkoittaa? Nimittäin tuolla Kirja-arvostelut saitillakin lykkäävät miinuksia. Sielläkin kyselin, mutta ei tullut vastausta, että mitä nämä

miinus

tarkoittavat.

Outoa.

• Kriittisen kasvatti

Hei! Minä suosittelen kriittistä lämpimästi, jos haluaa monipuolista ja haastavaa opetusta. Koulu on tiivis, sille kannattaa varata kunnolla aikaa, jos haluaa siitä kunnolla hyötyä. Kirjailijaopettajia oli minun siellä opiskellessani noin 12 lisäksi muutama kustannustoimittaja. Teksteistään sai palautetta henkilökohtaisesti niiltä opettajilta joilta halusi. Palaute oli usein hyvin ristiriitaista, mikä oli hämmnetävää ja rankkaa. Pidemmän päälle se opetti näkemään kuinka paljon tekstissä on kyse valinnoista ja makuasioista. Pakotti muodostamaan oman käsityksen siitä miten itse haluan kirjoittaa.

Itse en olisi saanut käsikirjoitustani valmiiksi ilman kriittisen tiivistä opetusta. Kurssiltamme on ainakin kolme kirjoittajaa julkaissut, muutama isommalla, yksi pienemmällä kustantamolla...

Olen käynyt myös monella Oriveden ja Helsingin työväenopiston kurssilla. Näihin verrattuna kriittisessä oli erityisen hyvää opettajien (ja siis näkemysten) runsaus, sekä pitkäjänteinen, vaativa opetus.

• Konkretiaa kehiin

Tuo varata kunnolla aikaa juuri askarruttaa: ensiksi viikot työssä Helsingissä, sitten vielä viikonloput kursseilla ja yölläkö sitä pitäisi ehtiä kirjoittamaan vielä?

Milläs "varaat kunnolla aikaa" jos olet päivätöissä ja työmatkat päälle? Lopetatko työnteon vai mitä?

• dddddddfs

Tuo varata kunnolla aikaa juuri askarruttaa: ensiksi viikot työssä Helsingissä, sitten vielä viikonloput kursseilla ja yölläkö sitä pitäisi ehtiä kirjoittamaan vielä?

Milläs "varaat kunnolla aikaa" jos olet päivätöissä ja työmatkat päälle? Lopetatko työnteon vai mitä?

Juuri näin, mikä voi olla tuollaisen anti? Kirjoittaminenhan vie aikaa muutenkin niin mikä arvo on tuollaisella luennolla ramppaamisella? Ristiriitainen palaute kuulostaa oudolta. Mitä hyötyä sellaisesta on?

• scarabaeus
        dddddddfs kirjoitti:

Juuri näin, mikä voi olla tuollaisen anti? Kirjoittaminenhan vie aikaa muutenkin niin mikä arvo on tuollaisella luennolla ramppaamisella? Ristiriitainen palaute kuulostaa oudolta. Mitä hyötyä sellaisesta on?

Hihihhhhhh !!! ............ hyvät kysymykset
        dddddddfs
        jospa nyt yrittäisit ihan ensteksi
        vastata kysymyksiisi

ihan

itse !

• kriittisen kasvatti

Ristiriitainen palaute on hyödyllistä siinä että taide-aineissa ei ylipäätään ole yhtä oikeaa totuutta. Tietenkin palautteesa oli paljon myös yhtenäivyyksiä eri opettajien välillä, tietyt asiat toimivat tai eivät toimi. Mutta kyllä musta kiinnostavinta oli se ristiriitainen palaute, se herätti todella pohtimaan, miten minä haluan kirjoittaa, herätti etsimään kenties omaa ääntä, eikä jotain yleiskaunokirjallista. Kenties.

Mutta tiivis koulu kriittinen tosiaan on. Luennoilla ei ole pakko käydä, jotkut kävivät vain vastaanotoilla. Itse hyödyin luennoista paljon - ja siellä tutustui myös kanssakirjoittajiin, mikä oli mulle tärkeä juttu.

Suosittelen tosiaan kriittistä lämpimästi. Etenkin jos kokee kirjoittamisen todella tärkeäksi ja haluaa panostaa siihen paljon. Mutta ei se sovi kovin tiukkaan elämän tilanteeseen, silloin valitsisin jonkun kevyemmän tavan kirjoittaa...

• kriittisen kasvatti

Vielä ajankäytöstä: meidän kurssilla jotkut olivat osan aikaa osa-aikaisia tai pitivät töistä muutaman kuukauden palkatonta vapaata. Mikä on tietenkin taloudellisesti suuri panostus.

• scarabaeus

Tämä on kyllä hyvä ketju, ja laitanpa tähän väliin sopivasti
      Stephen King
      Kirjoittamisesta
      Muistelma leipätyöstä,
      kirjassa on aivan mainiota tekstiä myös
      kirjoituskursseista,omassa kirjassani (Loisto pokkari), sivulla 218:

Minulta kysytään usein, onko aloittelevalle kertojalle apua kirjoituskursseista. Kysyjät etsivät yleensä taikaluotia, poppaskonstia tai kentie Dumbon taikasulkaa, mutta sellaista ei löydy luokkahuoneesta tai luovan kirjoittamisen retriitistä, vaikka esitteet kuulostaisivat kuinka lupaavilta. Omalta osaltani suhtaudun kirjoituskursseihin epäluuloisesti, mutta en ole tyystin niitä vastaankaan.”.... ja juttua riittää tästäkin aiheesta,
      joten lukekaa hyvä
      opus Kirjoittamisesta,
      jossa alan todellisen ammattilaisen ja asiantuntijan vinkkejä ja syväluotausta.

• scarabaeus

.... aijaijai, alkuperäisessä tekstissäni oli kyllä

" -merkki tuossa , mutta ylläolevassa ei näyt, eli laitoin " Minulta.....,
        tuo kappale on siis lainaus Kingin kirjasta Kirjoittamisesta

• Konkretiaa kehiin
        scarabaeus kirjoitti:

.... aijaijai, alkuperäisessä tekstissäni oli kyllä

" -merkki tuossa , mutta ylläolevassa ei näyt, eli laitoin " Minulta.....,
        tuo kappale on siis lainaus Kingin kirjasta Kirjoittamisesta

-----Minulta kysytään usein, onko aloittelevalle kertojalle apua kirjoituskursseista.----

Arvelen, että me jotka edes harkitsemme Kriittistä, emme ole mitään aloittelijoita, vaan joko melko pitkään kirjoittaneita tai suht laadukkaita, siis esimerkiksi lyhytkursseilta ja arvostelupalveluilta saadun palautteen valossa. Itse harkitsin siinä mielessä, josko vielä olisi taho, josta saadun palautteen perusteella kirjoittaisin nykyistä paremmin. Palaute, vaikka kuulisi sitä annettavan muille, ihan erityyppisillekin kirjoittajille on kaikin tavoin hyödyllistä, samoin vuorovaikutus muiden kirjoittajien kanssa. Tottakai eri henkilöiden antama palaute on keskenään ristiriidassa, eri kriitikot painottavat erilaisia asioita. Mutta arvelen, että eri kriitikot saattavat olla yksimielisiä siitä, kenessä on potentiaalia, kenessä ei. Potentaalia muuhun kuin mukavaan harrastamiseen.

• scarabaeus

-----Minulta kysytään usein, onko aloittelevalle kertojalle apua kirjoituskursseista.----

Arvelen, että me jotka edes harkitsemme Kriittistä, emme ole mitään aloittelijoita, vaan joko melko pitkään kirjoittaneita tai suht laadukkaita, siis esimerkiksi lyhytkursseilta ja arvostelupalveluilta saadun palautteen valossa. Itse harkitsin siinä mielessä, josko vielä olisi taho, josta saadun palautteen perusteella kirjoittaisin nykyistä paremmin. Palaute, vaikka kuulisi sitä annettavan muille, ihan erityyppisillekin kirjoittajille on kaikin tavoin hyödyllistä, samoin vuorovaikutus muiden kirjoittajien kanssa. Tottakai eri henkilöiden antama palaute on keskenään ristiriidassa, eri kriitikot painottavat erilaisia asioita. Mutta arvelen, että eri kriitikot saattavat olla yksimielisiä siitä, kenessä on potentiaalia, kenessä ei. Potentaalia muuhun kuin mukavaan harrastamiseen.

..” Tottakai eri henkilöiden antama palaute on keskenään ristiriidassa, eri kriitikot painottavat erilaisia asioita. Mutta arvelen, että eri kriitikot saattavat olla yksimielisiä siitä, kenessä on potentiaalia, kenessä ei. Potentaalia muuhun kuin mukavaan harrastamiseen. ”

Kriittinen korkeakoulu on ilmeisen arvostettu kirjoittaja- sekä kirjailijapiireissä, eli
        kysäisenkin Teiltä tietäviltä,
        kutka ovat nykykirjailijoistamme ”suorittaneet” tämän opinahjon?
        ???
        Tässä ketjussahan myös ilmenee, että voi osallistua tai olla osallistumatta, siis luennoille. Mutta voiko olla myös esim.
        kirjoittamatta?
        Nimittäintuotanoin
        kun olen osallistunut erinäisille kirjoituskursseille täällä Helsingissä, niin minua aina ihmetyttää ne tyypit, jotka kurssin tms. alussa posket punoittaen ja puhtia täynnä aloittavat, mutta putoavat sitten hyvin äkkiä kokonaan poissaoleviksi, tai sellaistakin usein olen noteerannut, että käyvät tunneilla, mutta
        eivät suorita annettuja tehtäviä.
        Eli se läsnäolo sosiaalisessa meuhkaamisessa onkin se tärkein.
        On siis aina läsnä nämä
        taiteilijat ja daideilijat.
        Eikä siinä mitään.

Ah! Nämä rosoiset tyypit.

• Konkretiaa kehiin
        scarabaeus kirjoitti:

..” Tottakai eri henkilöiden antama palaute on keskenään ristiriidassa, eri kriitikot painottavat erilaisia asioita. Mutta arvelen, että eri kriitikot saattavat olla yksimielisiä siitä, kenessä on potentiaalia, kenessä ei. Potentaalia muuhun kuin mukavaan harrastamiseen. ”

Kriittinen korkeakoulu on ilmeisen arvostettu kirjoittaja- sekä kirjailijapiireissä, eli
        kysäisenkin Teiltä tietäviltä,
        kutka ovat nykykirjailijoistamme ”suorittaneet” tämän opinahjon?
        ???
        Tässä ketjussahan myös ilmenee, että voi osallistua tai olla osallistumatta, siis luennoille. Mutta voiko olla myös esim.
        kirjoittamatta?
        Nimittäintuotanoin
        kun olen osallistunut erinäisille kirjoituskursseille täällä Helsingissä, niin minua aina ihmetyttää ne tyypit, jotka kurssin tms. alussa posket punoittaen ja puhtia täynnä aloittavat, mutta putoavat sitten hyvin äkkiä kokonaan poissaoleviksi, tai sellaistakin usein olen noteerannut, että käyvät tunneilla, mutta
        eivät suorita annettuja tehtäviä.
        Eli se läsnäolo sosiaalisessa meuhkaamisessa onkin se tärkein.
        On siis aina läsnä nämä
        taiteilijat ja daideilijat.
        Eikä siinä mitään.

Ah! Nämä rosoiset tyypit.

Sinun kannattaisi tarkistaa, mihin osallistut.

Itse olen ollut koko kevätkauden kurssilla, jossa osallistujat ovat tuottaneet yli sadan prosentin sitä, mitä on sovittu. Tosin kukaan meistä ei ole taiteilija, tietääkseni. Eikä meuhkata.

• scarabaeus

Sinun kannattaisi tarkistaa, mihin osallistut.

Itse olen ollut koko kevätkauden kurssilla, jossa osallistujat ovat tuottaneet yli sadan prosentin sitä, mitä on sovittu. Tosin kukaan meistä ei ole taiteilija, tietääkseni. Eikä meuhkata.

Olen erittäin tarkka mille kurssille osallistun. Ei siis huolta eikä nyrpistelyä minun osallistumisistani tarvitse kantaa kenenkään ulkopuolisen.
        Viimeksi olen osallistunut
        Otavan
        Pentti Saarikoski -kirjoituskilpailuun.

Ja seuraavaksi ehkä osallistun Liken dekkarikilpailuun.

Ja osaan myös meuhkata
        kun aihetta on...

• Konkretiaa kehiin
        scarabaeus kirjoitti:

Olen erittäin tarkka mille kurssille osallistun. Ei siis huolta eikä nyrpistelyä minun osallistumisistani tarvitse kantaa kenenkään ulkopuolisen.
        Viimeksi olen osallistunut
        Otavan
        Pentti Saarikoski -kirjoituskilpailuun.

Ja seuraavaksi ehkä osallistun Liken dekkarikilpailuun.

Ja osaan myös meuhkata
        kun aihetta on...

Teot puhuvat, eivät sanat. Esimerkiksi se, millaista tekstiä saa aikaan. Yleensä ei ole syytä meuhkata.

Tyhjät tynnyrit.

• scarabaeus

Teot puhuvat, eivät sanat. Esimerkiksi se, millaista tekstiä saa aikaan. Yleensä ei ole syytä meuhkata.

Tyhjät tynnyrit.

ainikuet

tumma tunnor bullrar mest

vai

?

sitäkö tässä nyt tarkoitetaan tuolla
        Tyhjät tynnyrit

ja entäs sitten ............. olisit nyt laittanut alkuun sitä listaa, että kuka kirjailija on käynyt tätä
        Kriittinen korkeakoulu
        ja valmistunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59