Olisko täällä joko joka tietäisi Volvon vetolaitteista?
Mulle tarjottiin venettä jonka perässä on kyseinen kikotin, tarkempi malli 290 Powertrim. Ikää tuolla taitaa olla aika paljon mutta kai nuo kestää jos on huollettu.
Mitä muuta siitä kannattaa tarkastaa kuin palje, onko jotain heikkoja kohtia tai tyyppivikoja?
Kuinka paljon tuo normaalisti heiluu sivusuunnassa kun kädellä heiluttelee?
Volvo Penta 290 Vetolaite
10
9366
Vastaukset
- 2x290dp
Moi! Jos kyseessä duoprop, niin vastaus on siihen. Kyllä se hiukan heiluu n.1.1,5 cm, kun klonksuttelet sitä. Kesto riippuu paljon huollosta ja siitä mikä kone sitä pyörittää. Huolloissa tärkeää oikea öljy, oikea määrä, muuten ruppee kartiokytkin luistamaan ja vaihde ei jossain vaiheessa kytkeydy enää. Voisit kysellä onko stefat vaihdettu milloin. Eli yläkerrasta löytyy stefa vaihteen siirtimestä ja alakerrassa kaksi stefaa potkuri akselilla, nämä pitävät veden loitolla öljyistä. Öljy kannataisi tsekata onko mustaa, kielii siitä, että on vanhaa ainakin kaksikautta ja jos harmaa niin on vettä päässyt stefoista. Tämän voi tarkistaa suht helposti vetarin päällä olevasta öljyn täyttömäärän tikusta. Varaa uusi tiiviste mittatikkuun muuten vesi imeytyy sisälle. Tietysti sinkit tsekkaat joka vuosi uudet tai sitten hiot ne karkealla santa paperilla. Vetareihi ei saa laittaa normaali myrkkyväriä vaan ainoastaan aluumiiniveneille tarkoitettua. Katso että veneen myrkky väri on 1-2cm päästä rajatu vetariin, yleensä puhdas gelgoat paistaa rajaus alueella, muuten tulee syöpymiä vetariin.
Koe ajo tämän jälkeen. Ensin tsekkaat miten vaihde kytkeytyy. Jos kolahtaa oikein kunnolla niin, että tuntuu vetari tipahtavan perästä, niin se kertoo vain hyvää eli kartiokytkin ei luista. Jos taas vaihde kytkeyttyy pehmeästi, niin että eil kolahda tämä kertoo tarpeesta karhentaa kartio tai voi olla, että saat nostaa paatin kesällä ylös kun vaihde ei napsaise päälle. Toisena tarkkailet tärinöitä jos ei pahemmin tule vibroja niin risti nivel on toden näköisesti kunnossa. Sitten kunnon liukuun ja yrität kuunnella ääniä, kunnossa olevasta tulee miellyttävä pieni matala virinä jos hurjempia ujelluksia, niin taitapi olla ongelmia.
Eli, kun teet kauppa nyt, niin laitat sopimukseen koeajon, kun vene on vesillä, Jos vetari ontuu, niin käsirahat palautetaan kokonaisuudessan, Muut tsekkaat veneen ollessa ylhällä.- Yamarin 750
Kaikki totta.
Uusi kartiokytkin n. 1700 Eur (jos menee vaihtoon, kannattaa uusia kaikki kaapelit myös, mukana ed hinnassa).. vanhemmiten ongelmia myös trimmin hydraulipumpun kanssa (kallis sekin, mutta Englannista saa järkevään hintaan). Hydrauliikkaa ohjaavat releet (2) joutuu vaihtamaan välillä myös (helppoa), ja jos on vanha vene, ei aina ohjauskytkimien toiminta ole luotettavaa (tsekkaa maadoitus). Muistaakseni n 1000 tunnin jälkeen koko vetolaite menee vaihtoon/uusitaan sisukset. Maksoi n 1300 egulia keväällä.
- wr5t566
Minulla on 290 SP Power trim, ajettu >1500h, heiluu useita senttejä.
Vanhat trimmi sylinterit voivat syöpyvä sisältä, jolloin perä ei pysy ylhäällä kipatuna eikä ajossa. Toinen vaihtoehoto on että pumpun venttiilit vuotavat.
Kippaa perä ylös ja mene päälle seisomaan, pitää pysyä ylhäällä.
Peräöljyn seassa ei saa olla vettä taikka metallimurusia. Tarkista tyhjennys ruuvista. - Varmistus asialle
Voiko volvo 290 vetolaitteen yläpaljekumin vaihtaa ottamatta vetolaitetta irti kannatustapeista´. Siis avaamalla yläpään. ???
- lisää varmistusta
Joo ei. kirjoita vaikka hakusanaksi dp paljekumin vaihto, niin volvoman ym kertovat sen seikkaperäisesti. vetari kannattaa aina ottaa irti kokonaan niin selviäää muutkin puutteet tai tulevat viat. vetarin irroitus kestää 20 min ja takaisin laitto 40 min, kun sen viitsii kerran harjoitella.
- VOLVOMAN 007
Kyllä voi. Olen vaihtanut kymmeniä kertoja. Helppo juttu, varsinkin jos ei ole käytettävissä asennustelinettä.
VOLVOMAN 007 kirjoitti:
Kyllä voi. Olen vaihtanut kymmeniä kertoja. Helppo juttu, varsinkin jos ei ole käytettävissä asennustelinettä.
Mikä ihmeen asennusteline??
- pwwwpp
Voi, on paljon helpompi, kun irroittaa vaan ylävaihteen. Palje löysäksi, kypärä" auki (kaksi ruuvia), ylävaide irti (2 ruuvia, 2 mutteria. Siinä se.
Homman pystyy hoitamaan yksinkin, joskin rihlojen osumisessa kohdallen takaisinlaittaessa voi olla hieman tepulointia. - bfhs
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Mikä ihmeen asennusteline??
Volvon erikoistyökalu 885146 Helpottaa hommaa mutta ei välttämätön.
- Siis kyllä
Voi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273643- 412479
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372333Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72097Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141412
- 1291329
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2751310Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451285