Kertoisko joku pari juttua turbosta

n00b

Mitä tarkoittaa sakkaus raja tai yleensäkkin sakkaus? Entä spoolaus

13

8833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urbo

      tarkoittaa sitä kun ahtimen tuotto saavutetaan ja vaikka kuinka pyöritettäisiin luempaa tuotto ei nouse. Tavallaan ahdin "lyö tyhjää"

      • P.P.

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.


      • Xenon
        P.P. kirjoitti:

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".


      • ere
        Xenon kirjoitti:

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).


      • Corvette
        ere kirjoitti:

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.


      • ere
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.


      • Ahti
        ere kirjoitti:

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.

        Sakkaus on kyllä vaikee asia näissä turbohommissa. Taannoin siittä oli täällä keskustelua ja joku viisaampi tiesi kertoa että virallisesti turbo sakkaa silloin, kun liian iso turbo herää liian aikaisin. Oireena mahtava posahtelu.

        Turbon maksimituoton ylittäminen ei varsinaisesti ole sakkaamista, ilma ei vain yksinkertaisesti pääse kovempaa ahtaiden reikien läpi.

        Tämä siis jos käsitetään sakkaaminen samalla tavalla kuin veneily- ja ilmailupuolella.

        Mutta joo, tarkemmin ajatellen sama ilmiöhän tapahtuu myös isolla turbolla kaasuläppä suljettaessa, siis jos ei ole dumppia.

        Noo, viisaammat korjaa jälleen. :)


      • cool'eri
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        Oma turbo-prätkä nk.sihautteli aina,kun sulki kaasun,esim.vaihdetta vaihdettaessa.Dump-valven asennuksen jälkeen tuo sihahdus poistui lähes kokonaan.


    • Mmm

      Kun puhut turbon yhteydessä "sakkausrajasta" niin tuo Urbon kommentti yleisin tapa asia ymmärtää, kompuran siivissä tapahtuvan sakkaamisen kannalta kaikki nuo kommentit kuitenkin oikeita. Parempi kuitenkin tutkia/kysellä taper kohtia jos asia oikeasti kiinnostaa, siitä löydät netistä juttua pilvin pimein.

      Spool up sitä kun ahdin alkaa keräämään ahtoja, puhutaan hitaasta/nopeasta spool upista turbon koosta ja tyypistä riippuen.

      Tai jotain tommosta...

    • Esa
    • Jep jep

      Eli sakkaus on lyhyesti: ahdin tuottaa enemmän ilmaa mitä kone pystyy käyttämään..

    • suattapiollannii

      Täällä on jonkin verran termivirheitä liikkeellä. Tulkinnat suurilta osin oikeita mutta.
      Sakkaus tarkoittaa yksiselitteisesti sitä että virtaus irtoaa ahtimen siiven(tai lentokoneen siiven tai vaikka helikopterin lavan) pinnasta (fysiikan lait pätevät näissä kaikissa samalla tavalla). Tämä johtuu siitä että ahtimen siiven kohtauskulma kasvaa liian suureksi ja virtauksen irrottua ilma alkaa pyörteillä eikä ahdin saa enää "pitoa".

      • pumppaus

        Eräänlainen puhallin se turbonkin kompressori on. Puhaltimien kohdalla ilmiö tunnetaan pumppauksena ja se johtuu siitä, ettei puhaltimen max. paineentuotto ole vakio, vaan riippuu kierrosnopeudesta ja puhaltimen läpi menevästä ilmavirrasta.

        Sehän on selvä, että ilmavirran kasvaessa kovasti paineentuotto laskee. Mutta yleistä on sekin, että paineentuotto kääntyy laskuun myös ilmavirran kuristuessa kovin pieneksi. Tämä johtuu siitä, että puhaltimen siivet antavat ilmalle kovan lähtönopeuden (ynnä ns. dynaamisen paineen), joka muuttuu puhaltimen kaavussa/turbon pesässä staattiseksi paineeksi. Jos ilmavirta (tilavuusvirta) on pieni, pieneenee myös virtausnopeus ja dynaaminen paine -> kokonaispaineenkorotus pienenee.

        Esim. puhallin tuottaa 1000 Pa ilmavirralla 100 l/s, mutta kuristettaessa virtaus 10 litraan sekunnissa, se kykenee tuottamaan enää 700 Pa.

        Eli kun kaasuläppä menee kiinni, päädytäänkin tilanteeseen, jossa välijäähdyttimessä yms. on korkeampi paine kuin turbo kykenee *pienellä ilmavirralla* tuottamaan -> nyt tosiaan siipyörän siivet sakkaavat ja paineistettu ilma karkaa väärään suuntaan turbon läpi ... kunnes paine on laskenut alemmaksi kuin mitä turbo pystyy ~nollavirtauksella tuottamaan -> nyt ahdin rupeaa taas toimimaan ja mättää ilmaa lävitseen -> paine välijäähyssä nousee -> ilmavirta pienenee, kunnes ilma toistamiseen karkaa väärään suuntaan ahtimen läpi. Nimitys pumppaus tulee just siitä, että ilmiö voi toistua monta kertaa peräkkäin.

        Siivet eivät tietenkään sakkaa ihan tasatahtiin, joten tämä pumppausilmiö ravistelee ahdinta kovasti -> johtaa ennen pitkää hajoamiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      80
      3671
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      37
      3020
    3. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      2837
    4. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2674
    5. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2605
    6. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2342
    7. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2027
    8. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1957
    9. Oletko uhriutuja?

      vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1796
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

      Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1718
    Aihe