Kertoisko joku pari juttua turbosta

n00b

Mitä tarkoittaa sakkaus raja tai yleensäkkin sakkaus? Entä spoolaus

13

8521

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urbo

      tarkoittaa sitä kun ahtimen tuotto saavutetaan ja vaikka kuinka pyöritettäisiin luempaa tuotto ei nouse. Tavallaan ahdin "lyö tyhjää"

      • P.P.

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.


      • Xenon
        P.P. kirjoitti:

        Itse asiassa sakkaus tarkoittaa sitä, kun kaasuläppä äkisti suljetaan, ja ahtoputkistossa oleva paine iskee takaisin ahtimen pyörivää kompressorisiipeä päin. Tämä stressaa ahdinta kovasti ja hidastaa ahtimen reagointia kaasuläpän jälleen avautuessa.

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".


      • ere
        Xenon kirjoitti:

        Olen kyllä enemmän Urbon kanssa samoilla linjoilla, sakkauksesta olen kuullut puhuttavan juuri ahtimen ylikierrättämisen yhteydessä. Tekee tosin sekin pahaa ahtimelle...

        P.P:n kertomasta käytetään mun tietääkseni nimeä "paineshokki".

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).


      • Corvette
        ere kirjoitti:

        on nimenomaan tuo paineaalto joka lyö turbon siipiin. Siitä kuuluu se äänikin, mistä niin moni haaveilee. Ja hukkaportti huolehtii siitä ettei turbo pyöri liian lujaa (rajaa ahtopaineet).

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.


      • ere
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.


      • Ahti
        ere kirjoitti:

        en suinkaan tarkoittanut tuota sihahdusta, vaan nimenomaan sakkauksesta kuuluvaa ääntä. Oon kyllä muutaman turbovehkeen rakentanu, joten kyllä dumpin sihahdukset tiedetään. Ja niille jotka ei tiedä, niin kerrottakoon että juuri näillä dumpeilla ja by-passeilla tuota sakkausta koitetaan estää. Eli ohjataan joko ahdettu ilma takaisin ahtimelle tai suhautellaan ilmoille. Tuo sakkaus ei oo hyväksi ahtimen siiville.

        Sakkaus on kyllä vaikee asia näissä turbohommissa. Taannoin siittä oli täällä keskustelua ja joku viisaampi tiesi kertoa että virallisesti turbo sakkaa silloin, kun liian iso turbo herää liian aikaisin. Oireena mahtava posahtelu.

        Turbon maksimituoton ylittäminen ei varsinaisesti ole sakkaamista, ilma ei vain yksinkertaisesti pääse kovempaa ahtaiden reikien läpi.

        Tämä siis jos käsitetään sakkaaminen samalla tavalla kuin veneily- ja ilmailupuolella.

        Mutta joo, tarkemmin ajatellen sama ilmiöhän tapahtuu myös isolla turbolla kaasuläppä suljettaessa, siis jos ei ole dumppia.

        Noo, viisaammat korjaa jälleen. :)


      • cool'eri
        Corvette kirjoitti:

        Se monen ihannoima sihahdus ei suinkaan kuulu ahtimen sakkauksesta eikä siitä kun paine lyö ahtimen siipiin. Sihahdus kuuluu siitä kun kaasuläpän mennessä kiinni dump-valve aukeaa ja päästää painetta pihalle.

        Oma turbo-prätkä nk.sihautteli aina,kun sulki kaasun,esim.vaihdetta vaihdettaessa.Dump-valven asennuksen jälkeen tuo sihahdus poistui lähes kokonaan.


    • Mmm

      Kun puhut turbon yhteydessä "sakkausrajasta" niin tuo Urbon kommentti yleisin tapa asia ymmärtää, kompuran siivissä tapahtuvan sakkaamisen kannalta kaikki nuo kommentit kuitenkin oikeita. Parempi kuitenkin tutkia/kysellä taper kohtia jos asia oikeasti kiinnostaa, siitä löydät netistä juttua pilvin pimein.

      Spool up sitä kun ahdin alkaa keräämään ahtoja, puhutaan hitaasta/nopeasta spool upista turbon koosta ja tyypistä riippuen.

      Tai jotain tommosta...

    • Esa
    • Jep jep

      Eli sakkaus on lyhyesti: ahdin tuottaa enemmän ilmaa mitä kone pystyy käyttämään..

    • suattapiollannii

      Täällä on jonkin verran termivirheitä liikkeellä. Tulkinnat suurilta osin oikeita mutta.
      Sakkaus tarkoittaa yksiselitteisesti sitä että virtaus irtoaa ahtimen siiven(tai lentokoneen siiven tai vaikka helikopterin lavan) pinnasta (fysiikan lait pätevät näissä kaikissa samalla tavalla). Tämä johtuu siitä että ahtimen siiven kohtauskulma kasvaa liian suureksi ja virtauksen irrottua ilma alkaa pyörteillä eikä ahdin saa enää "pitoa".

      • pumppaus

        Eräänlainen puhallin se turbonkin kompressori on. Puhaltimien kohdalla ilmiö tunnetaan pumppauksena ja se johtuu siitä, ettei puhaltimen max. paineentuotto ole vakio, vaan riippuu kierrosnopeudesta ja puhaltimen läpi menevästä ilmavirrasta.

        Sehän on selvä, että ilmavirran kasvaessa kovasti paineentuotto laskee. Mutta yleistä on sekin, että paineentuotto kääntyy laskuun myös ilmavirran kuristuessa kovin pieneksi. Tämä johtuu siitä, että puhaltimen siivet antavat ilmalle kovan lähtönopeuden (ynnä ns. dynaamisen paineen), joka muuttuu puhaltimen kaavussa/turbon pesässä staattiseksi paineeksi. Jos ilmavirta (tilavuusvirta) on pieni, pieneenee myös virtausnopeus ja dynaaminen paine -> kokonaispaineenkorotus pienenee.

        Esim. puhallin tuottaa 1000 Pa ilmavirralla 100 l/s, mutta kuristettaessa virtaus 10 litraan sekunnissa, se kykenee tuottamaan enää 700 Pa.

        Eli kun kaasuläppä menee kiinni, päädytäänkin tilanteeseen, jossa välijäähdyttimessä yms. on korkeampi paine kuin turbo kykenee *pienellä ilmavirralla* tuottamaan -> nyt tosiaan siipyörän siivet sakkaavat ja paineistettu ilma karkaa väärään suuntaan turbon läpi ... kunnes paine on laskenut alemmaksi kuin mitä turbo pystyy ~nollavirtauksella tuottamaan -> nyt ahdin rupeaa taas toimimaan ja mättää ilmaa lävitseen -> paine välijäähyssä nousee -> ilmavirta pienenee, kunnes ilma toistamiseen karkaa väärään suuntaan ahtimen läpi. Nimitys pumppaus tulee just siitä, että ilmiö voi toistua monta kertaa peräkkäin.

        Siivet eivät tietenkään sakkaa ihan tasatahtiin, joten tämä pumppausilmiö ravistelee ahdinta kovasti -> johtaa ennen pitkää hajoamiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marja sulkee liikkeen

      Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      21
      5067
    2. Oulaisten vaalit ovat hyvä alku, mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

      Oulaisten vaalit ovat hyvä alku. Puolueväristä riippumatta hallituksen rikollisuutta torjuvat toimenpiteet tehoavat ja r
      Oulainen
      2
      3222
    3. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      136
      1300
    4. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

      kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      100
      1278
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1210
    6. Oletko loukannut

      Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1084
    7. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

      Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      17
      893
    8. viekää miehet naiset kunnon treffeille

      Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      168
      845
    9. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

      Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      61
      763
    10. Milloin se sitten

      On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      35
      742
    Aihe