90-luvun Toyotani ovien alareunat olivat kauttaaltaan pintaruosteen peitossa. Hioin osan ruosteesta pois ja maalasin kuusi maalikerrosta pensselillä.
Tein saman myös autossa olleille muutamille kymmenille pintaruostekohdille. Niitä löytyy yllättävän paljon, kun viitsii katsella autoa alaviistosta (ts. kontata autotallin lattialla).
Ostin Biltemasta vahapohjaista kotelosuoja-ainetta, sitä kunnollista, eikä sitä, joka on ympäristöystävällistä. Lisäksi ostin neljän euron ruiskun, jolla tököttiä voi levittää käsin pumppaamalla.
Työnsin ruiskun suuttimen letkuineen jokaisen oven jokaisesta valumareiästä sisään ja yritin saada ainetta mahdollisimman tarkkaan oven alaosan peltien peitoksi. Ruiskutin reilusti. Ainetta valui melkoiset lammikot lattialle.
Ovia availlessani tulin ottaneeksi pois muoviset kynnyslistat. Niiden alta paljastui näkymä reunapalkkien sisään. Pintaruostetta oli siellä täällä, mutta onneksi myös ehjää pintaa. Ruiskuttelin kotelosuoja-ainetta myös palkkien sisään. Ihmetytti, kun ainetta ei valunut mistään ulos. Onkohan mahdollista, etteivät palkit ole tuuletetut?
Tämän käsittelyn jälkeen auto on haissut pari viikkoa lakkabensiinille, mutta haju alkaa nyt hävitä. Toivon, että ovet eivät heti ruostuisi uudelleen.
Pohjalle en tehnyt mitään, kun en osannut. Toisaalta pohja oli varsin siistin näköinen, ainoastaan vasemman takajalkatilan kohdalla näytti olevan ruostetta. Saattaa olla, että meisseli olisi mennyt läpi. Säästin tämän riemun kuitenkin katsastusmiehelle.
Toyotan kanssa puuhastellessa huomio kiinnittyi siihen kauhistuttavaan seikkaan, ettei missään näkynyt merkkiäkään minkäänlaisesta aikaisemmasta ruostesuojakäsittelystä. Siihen nähden ohuiden peltien ja japanilaisen säästömaalauksen kestävyys on ollut jopa hämmästyttävän hyvä.
Niin hieno auto kun Toyota mekaaniselta laadultaan ja luotettavuudeltaan onkin, on melkoinen pettymys, ettei korin suojaukseen ole kiinnitetty minkäänlaista huomiota. Ei tehtaalla eikä maahantuojan toimesta.
Mainittakoon tässä yhteydessä kokemus aikaisemmasta ruostesuojakäsittelystä, jonka teetin alan liikkeessä toiselle autolle. Kyseinen käsittely tarkoitti helposti käsillä ja näkyvillä olevien osien pikaista käsittelyä kotelosuoja-aineella. Konepellin alapuolelta oli ruiskutettu suoraan ja pelti olikin aivan kellertävä. Lähempi tarkastelu paljasti, ettei tukirakenteen sisään ollut viitsitty laittaa mitään.
Oviin oli porattu reikiä, ja sisään oli roiskittu ilmeisesti samaa ainetta, lähinnä ovipahvien sisäpuolelle. Ovien alareunoissa ainetta ei ollut pisaraakaan.
Tavaratilassa ainetta ei ollut raskittu laittaa alhaalla oleviin saumoihin. Itse asiassa tavaratilan kansi oli käsitelty samalla pintapuolisella ja ilmeisen hätäisellä tavalla kuin konepeltikin, mutta minnekään muualle ei ainetta ollut joutunut.
Toinen esimerkki. Tuttavani omistama vuoden 1988 ruotsalaisvalmisteinen auto on uudesta asti käytetty kolmen vuoden välein Tectyl-käsittelyssä suurehkossa ruostesuojaamossa. Ruostesuojaus on tehty ilmeisen perusteellisesti, ainakin ovissa on ainetta reilusti. Autossa ei ole pientäkään ruostepilkkua missään, kävimme äskettäin pellit läpi.
Jos Toyotani olisi saanut samanlaista huolenpitoa, ei siinäkään varmasti monta ruostepilkkua olisi.
Tämä ei sitten ole (pelkkä) Tectyl-mainos, koska suosittelen tässä myös Mercasol-aineita, jotka menestyivät parhaiten n. 25 vuotta sitten järjestetyssä Tekniikan Maailman testissä.
Oleellista näyttäisi olevan huolellisen ruostesuojauksen tekeminen edes yhden kerran, vaikka vain halvoillakin aineilla, ja auton ollessa mahdollisimman uusi.
Parempi tietysti myöhään kuin ei milloinkaan.
Ruostesuojasin ovet
5
2173
Vastaukset
- carin
Juttu, teetätin tuon saman automaalaamossa omaani carina -97, kylkilistoja myöten maalattiin vänkärin puoli, myös sisäosat = saumattiin uudestaan ja maalattiin, nyt vein dinitrol ruosteenestokäsittelyyn = 3pv käsittelyssä, saas sitten nähdä...
- Carina-95
Tuntuu olevan enenmän ominaisuus kuin vika tuo ainakin E-Carinoiden ovien sisäpuolisten alareunojen ruostuminen! Ja niissäkin se yleensä koskee vain etuovia, mutta olen nähnyt tapauksia, joissa kaikki alareunat pommeja.. Toyotan mukaan kyse ei kuitenkaan ole tyyppiviasta vaan "muutamia yksittäistapauksia koskevasta ongelmasta" niinkuin saamani palaute kertoi. Yksittäistapaus siis on nykyään 2/3 jostain määrästä? Omien havaintojen mukaan se ruostuminen pääsee alkamaan kun alareunan maalipinta hilseisee irti siitä korikitin päältä. Sen valitettavasti huomaa yleensä aina liian myöhään ellei sitten konttaile autoa ympäriinsä esim pesujen jälkeen;) Kai se sitten on joku materiaali/valmistusvika jo alunperin?! Ärsyttävä ominaisuus muuten niin kestävässä käyttöautossa!
- carin
tehty dinitrol käsittely, nyt alkaa se kova jälkihoito = pienten valumajälkien puhdistus, ja kunnon vaha maalipintaan, kunhan nyt vielä muutaman päivän antaa olla tallissa kuivahtelemassa.
- ......
carin kirjoitti:
tehty dinitrol käsittely, nyt alkaa se kova jälkihoito = pienten valumajälkien puhdistus, ja kunnon vaha maalipintaan, kunhan nyt vielä muutaman päivän antaa olla tallissa kuivahtelemassa.
Olette tehneet ihan asiallista ja hyvää työtä, mutta herään hieman kysymys, oletteko hieman myöhään asialla,veikkaukseni on, että ruostuminen on jo lähtenyt liikkeelle.Kyllä tuo ruosteen ilaantuminen pellipinnalle on sitä, että se yleensä tulee sisältäpäin, joten kotelloiden sisäpinnat olisivat tarvinneet suojauksen jo 1-2 vuoden iässä.Toyota on karmeampia esimerkkejä huonosti tehdystä tehdassuojauksesta ja kaiken kukkuaksi valmistaja vielä kieltä jälkikäsittekyn ilmoittamalla takuun loppumisesta.
- carin
...... kirjoitti:
Olette tehneet ihan asiallista ja hyvää työtä, mutta herään hieman kysymys, oletteko hieman myöhään asialla,veikkaukseni on, että ruostuminen on jo lähtenyt liikkeelle.Kyllä tuo ruosteen ilaantuminen pellipinnalle on sitä, että se yleensä tulee sisältäpäin, joten kotelloiden sisäpinnat olisivat tarvinneet suojauksen jo 1-2 vuoden iässä.Toyota on karmeampia esimerkkejä huonosti tehdystä tehdassuojauksesta ja kaiken kukkuaksi valmistaja vielä kieltä jälkikäsittekyn ilmoittamalla takuun loppumisesta.
ne carinan ovien alaosien ruostuminen johtuu niistä sisäpuolen saumauksista ja tiivistekin voisi olla pois oven alareunasta...., käytin oviverhoulut pois omastani ja kyllä siellä ovikoteloissa oli kaikki ok = ei ruostetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565