Avoin korvatorvi ja siitä johtuva tinnitus

Apua...

Sain riesakseni avoimen korvatorven laihduttuani rutkasti kasvisdieetillä (warning!) jossa ei ollut juurikaan proteiinia. Ennenkin siis painoa pudottanut paljon mutta aina ollut proteiinilähteitäkin muustakin kun hikisistä pähkinöistä...

mutta itse kysymykseen: nyt painoa tullut lisää ja avoin korvatorvi häiritsee edelleen vähän, ja pahempana riesana on lievähkö tinnitus. Kaikki hurisevat koneet aiheuttavat sitä sekä hiljaisuudessa kuulee eri taajuista ininää, sekä istuessa olen huomannut että pään kääntely vaikuttaa hiukan ininän voimakkuuteen.

Osaako joku sanoa mikä auttaisi kyseisiin vaivoihin ja niistä johtuviin oireisiin? :(

4

4363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jännä tosiaan...

      Itseänikin kiinnostaa tietää enemmmän korvatorven ja korvien soimisen yhteydestä. Oma tinnitukseni alkoi itsestään ja alkoi hiljentymään n. puolentoista kuukuauden kuluttua, mutta ei ainakaan vielä ole täysin kadonnut (vaikka pari kuukautta ei nyt elimistölle ole aika eikä mikään.) Ravasin lukuisilla lääkäreillä ja kävin kaikki kuulokokeet, sekä aivojen äänihermojen toimintatestin. Kaikki ok. Lopulta eräs (kerrankin) ystävällinen ja ymmärtäväinen lääkäri totesi, että ilmeisesti ongelma on korvatorvessa. Nenäni on aina tukossa ja korvakin usein (oma ääni ei kuulukkaan päässä). Poskiontelotulehduksia olen sairastanut elämäni aikaan enemmän kuin laki sallii. Kuitenkaan en ole koskaan antanut punkteerata. Myöskinpaineen tunne juurikin vinkuvan korvan puolen poskiontelossa on hyvin yleistä. Vinkuna lisääntyi voimakkaasti hengitettäessä nenänkautta erityisesti ja oli luonteeltaan katkonaista ja morsettavaa.

      Ääni voi syntyä itse torvessa, korvatorven läpässä, mikä jää jostakin syystä hiukan auki, tai paineeroista välikorvassa. Kaikki nämä johtuvat jonkinlaisesta korvatorviviasta. (Ainakin se lääppäjuttu kuulostaa luontevalta=Itselläni painetta ei siis kerry niin paljon korviin, vaan poskionteloon. Ilma ei kierrä ja tulehdus alkaa helposti. Paine yrittää purkautua korvaan ja viallinen läppä väpättää paineessa. Syntyy sirittävä/morsettava ääni. Tähän kaikkeen on kuitenkin hoitoja. Kuten aiemmin sanoin, itselläni ääni on PALJON hiljentynyt. Luulen, että ratkaisu on ollut runsas itsehoito: Monivitamiini, magnesium, neidonhiuspuunuute, tattaritabletit, luontaistuote nimeltä "karvakorva", möller kalanmaksatabletiti, nasonex nenäsumute, duact reseptilääke. Nämä kaikki avaavat pään onteloita/putkia, tai/ja vilkastuttavat verenkiertoa, mikä puolestaan auttaa pitämään röörit kunnossa. Uskonkin, että kaikki tämä on auttanut korvakäytävän lääppääni sulkeutumaan paremmin. Aiheuttaja voi olla myöskin korvakäytävän luonnollinen ahtaus tai kasvain/sakka. Myös huono purenta voi laittaa korvatorven solmuun. Ongelma voi hävitä itsestäänkin, mutta avaavat lääkkeet ja hieronta ovat hyvä alku. Leikkaus/punkteeraus voivat myös auttaa. Röntgen tai viipalekuvaus kertovat mahdollisista kasvaimista tai ym. paskasta torvessa.

    • jatkan...

      Lisään vielä, että syynä voi myöskin olla ihan vain tulehdus tai allerginen reaktio. Mahdollinen syy myöskin huono ilmanlaatu tai home. Jostakin syystä stressi voi laukaista korvatorven läpän toimintähäiriön.

      • lisää taas

        Ja vieläkin lisään, että itselläni kuuluu hampaat yhteen purtaessa, aivan jumalaton venttiilimäinen suhahdus korvatorvesta. Jollakulla voi olla samaa. Muutenkin vinkumisen epäsäännöllisyys, muuttuva muoto ja pään asennon, sekä korviin puhaltamisen vaikutus viittaavat juurikin korvatorveen. Leukojen venyttely on hyvä tehdä. Samoin kasvojen/torven kohdan hieronta. Mm liike missä työnnät leukaa toiseen suuntaan ja laitat kädellä vastaan, on loistava.


    • Anonyymi

      Todettu avoimen korvatorven korjausleikkaus. Odotus kestänyt jo yli vuoden. Jonossa on kiireellisempiä leikkauksia ja suomessa on vain kaksi lääkäriä jotka pystyvät leikkaamaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2089
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      201
      1773
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1685
    5. 80
      1155
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      272
      1034
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      126
      984
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      885
    Aihe