"Helsingin Diakonissalaitoksen ylläpitämässä toiminnassa lähdetään siitä perusperiaatteesta, että asunto on perusoikeus, jota ei tarvitse ansaita. Puhutteleva tilaisuus ja asukkaiden tapaaminen herättivät jälleen kysymyksen, ymmärrämmekö aina kodin arvon."
Näin piispa Tapio Luoma facebookissa. Mitä mieltä?
http://www.facebook.com/piispatapioluoma
Asunto on perusoikeus
10
104
Vastaukset
- tarkennusta
Voi kysyä, mikä on yksilön vastuu tässä asiassa. Mutta toisaalta: mitä tehdä niille, jotka yksinkertaisesti eivät pysty hankkimaan tai ylläpitämään omaa asuntoa. Ajattelen nyt vaikka vanhuksia. Ei heitäkään voi heittää kadulle, vaikka ansaitsemaan heistä ei enää ole.
- opiskeluayrittänyt
Sain opiskelupaikan suurehkosta opiskelijakaupungista (ei pk-seutu), mutta olin vailla asuntoa. Muutin kuitenkin pieneltä kotipaikkakunnaltani opiskelemaan ja turvauduin opiskelijoille tarkoitettuunn patjamajoitukseen. Etsin koko ajan aktiivisesti asuntoa. Olisin ollut onnellinen jos olisin saanut opiskelija-asuntosäätiöltä solukämpän, mutta kun sanoin heidän kysyessä luottotiedoista, että minulla on maksuhäiriömerkintä (ei vuokrarästejä), torpattiin minut samantien ja annettiin jonkun kriisikeskuksen lappu käteen. Muuten olisi solu järjestynyt. Patjamajoitus loppui loppusyksystä (sekin maksoi jonkin verran) ja sosiaalitoimisto "ei järjestä asuntoja". Rahaa sain kuitenkin sen 419€ kuussa käteen (opintoraha toimeentulotukena), koska en saanut opintolainaa. 3 yötä kestin toisessa surkeita juoppoja täynnä olevassa asuntolassa. Viimeisenä pari yötä halvassa hotellissa sekä "reisimajoitusta" kokeillen, kunnes rahaa oli vielä bussilipun verran ja huomasin homman järjettömyyden -> pakkasin lätkäkassini ja lähdin takaisin kotipaikkakunnalleni lähtöpisteeseen. Opiskelusta ei olisi tullut mitään enään. Lisäksi huomasin, että yksityiset suosivat nuoria naisopiskelijoita paljon mieluummin kuin tällaista yksinäistä miestä. Varaa minulla ei ole kuin 1kk vakuuteen, jonka olisi saanut sossusta. Suurempaa takuuvuokraa ei olisi myönnetty, minkä avulla olisin ehkä voinut saada ajan kanssa kämpän.
Nykyhetki: elän sosiaalirahalla pienellä kotipaikkakunnallani.
Toista kertaa en lähde yrittämään enään opiskeluja, ellei asunto ole jollain ihmeen kaupalla järjestyksessä. Maksakoot yhteiskunta nyt viuluni. Olen savuton ja lähes raitis, joten tuet riittävät minulle perustarpeisiin ihan hyvin. Nyt minulla sentään on katto pään yllä.- 10+10
Nyyh nyyh. Miksi menit sössimään luottotietosi? Itse kun aikoinani lähdin opiskelemaan niin ei ollut mitään ongelmia ja kämppä tuli opiskelija-asuntosäätiöltä päivän sisällä. Ihan oli tilava kaksio ja vuokrakin kohtuullinen. Myöhemmin sitten vaihdoin pienempään yksiöön keskustaan. Kaikin puolin olin tyytyväinen vuokranantajan toimintaan.
- opiskelija vaan
10+10 kirjoitti:
Nyyh nyyh. Miksi menit sössimään luottotietosi? Itse kun aikoinani lähdin opiskelemaan niin ei ollut mitään ongelmia ja kämppä tuli opiskelija-asuntosäätiöltä päivän sisällä. Ihan oli tilava kaksio ja vuokrakin kohtuullinen. Myöhemmin sitten vaihdoin pienempään yksiöön keskustaan. Kaikin puolin olin tyytyväinen vuokranantajan toimintaan.
Itse asuin vanhempieni luona 25 vuotiaksi asti, ei sitä asuntoa heru niillekään, joilla luottotiedot on kunnossa.
Tilanne nyt on aivan eri kuin joskus 10 vuotta sitten. - numerouunouspakko
opiskelija vaan kirjoitti:
Itse asuin vanhempieni luona 25 vuotiaksi asti, ei sitä asuntoa heru niillekään, joilla luottotiedot on kunnossa.
Tilanne nyt on aivan eri kuin joskus 10 vuotta sitten.Numerouuno luulee olevansa maailman napa. Mitään, mitä hänelle itselleen ei ole tapahtunut, ei ole olemassakaan.
- yritinopiskelua
10+10 kirjoitti:
Nyyh nyyh. Miksi menit sössimään luottotietosi? Itse kun aikoinani lähdin opiskelemaan niin ei ollut mitään ongelmia ja kämppä tuli opiskelija-asuntosäätiöltä päivän sisällä. Ihan oli tilava kaksio ja vuokrakin kohtuullinen. Myöhemmin sitten vaihdoin pienempään yksiöön keskustaan. Kaikin puolin olin tyytyväinen vuokranantajan toimintaan.
En valita/nyyhkytä. Kuten sanoin, tulen toimeen näinkin, vaikka kouluttautuminen jäikin. Olen oppinut nauttimaan elämän pienistä asioista. Asuntoni täällä on kuitenkin rauhallisella paikalla luonnon äärellä. Alkuperäisen viestini tarkoitus oli lähinnä sanoa, ettei asunto ole lainkaan itsestäänselvyys isommilla paikkakunnilla.
- 17+16
numerouunouspakko kirjoitti:
Numerouuno luulee olevansa maailman napa. Mitään, mitä hänelle itselleen ei ole tapahtunut, ei ole olemassakaan.
On tietysti olemassa. Jos ei ole luottotietoja niin varmasti on vaikeuksia elämässä muutenkin eikä pelkästään vuokrakämpän kanssa. Mutta eivät ne luottotiedot keneltäkään nuorelta vahingossa lähde eli oma holtiton rahankäyttö on syynä. Ja sitä on sitten taas ihan turha itkeä ja rypeä itsesäälissä, että koko maailma on vastaan ja nyyh nyyh. Kannattaisi hoitaa asiansa kunnolla, niin ei olisi tuollaisia ongelmia.
- numerouunouspakko
17+16 kirjoitti:
On tietysti olemassa. Jos ei ole luottotietoja niin varmasti on vaikeuksia elämässä muutenkin eikä pelkästään vuokrakämpän kanssa. Mutta eivät ne luottotiedot keneltäkään nuorelta vahingossa lähde eli oma holtiton rahankäyttö on syynä. Ja sitä on sitten taas ihan turha itkeä ja rypeä itsesäälissä, että koko maailma on vastaan ja nyyh nyyh. Kannattaisi hoitaa asiansa kunnolla, niin ei olisi tuollaisia ongelmia.
"Nyyh nyyh....Itse kun aikoinani lähdin opiskelemaan niin ei ollut mitään ongelmia ja kämppä tuli opiskelija-asuntosäätiöltä päivän sisällä."
Kaikki varmaan saavat opiskelijakämpän päivässä, koska SINULLEKIN kävi niin.
"Kannattaisi hoitaa asiansa kunnolla, niin ei olisi tuollaisia ongelmia."
Oletko koskaan kuullut esim. mielenterveysongelmista, sellaisista, joiden takia luottotiedot saattavat hyvinkin mennä vituralleen? On toki toisenlaisiakin mielenterveyshäiriöitä, esim. sellaisia, joissa omat asiat hoituu kyllä hyvin, ainakin virtuaalisesti, mutta myötäelämisen kykyä ei ole lainkaan tai se on pahasti vajavainen.
- 16
Aloittajan olisi kannattanut kysyä peruskoulun opettajalta, että miten kirjoitetaan sana "enää"
- onpa leuhkat enäänit
Ketähän sinun wiseguyn olisi kannattanut konsultoida ennen typerää viisasteluasi? Osuiko nyt omaan nilkkaan omahyväinen räkäaivo?
http://fi.wiktionary.org/wiki/enää
"Oikeinkirjoitus
Puhekielen enään on asiasuomessa väärä kirjoitustapa."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427