Ennenaikaiset supistukset RV25

_Tinttaliii84

Heippa,
Nyt neljättä päivää sairaslomalla ennenaikaisten/harjoitussupistusten takia.. Kymmenkunta tuntuvaa supistusta tullut, ja heti kun nousee ylös istumasta tai makuulta, vatsa kovettuu välittömästi. Alaselässä polttelua (ns. kuukautiskipujen kaltaista) ja lisäksi aivan alamahalla myös. Neukkulaan pääsee lääkärille vasta ensi viikon alussa. Onko muilla ollut samaa? Kannattaisko mennä aiemmin tarkistuttamaan tilanne äippäpolille? Mulla istukka lisäksi etinen.. Neukussa käskettiin olla levossa; nostelut/kanniskelut/kaikki rasittava kiellettyä, samoin yhdyntä. Huolestuttaa, kun pikkuinen asukki on niin pieni vielä..

5

4718

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 29+2

      Menisin äitiyspolille, välittömästi. Tai yksityiselle gynekologille, en odottaisi mitään neukkulan ensi viikon lääkäriaikaa.

      Voimia!

    • 31+1

      Kannattaa varmaan soittaa sinne äitiyspolille, eikä ootella, jotta voivat tarkistaa tilanteen sitten aikaisemmin..

      Itelläni on myös ollut harjoitussupistuksia (kivuttomia, missä maha menee kovaksi heti kun liikkuu johonkin) rv 23 lähtien, sairaslomaa en niiden takia saanut vasta kun nyt kun mukaan tuli myös kuukautismaista kipua alavatsalle, jota on ollut rv 28 lähtien ja saikun sain kun oli rv 30 4... Ja silloin kohdunkaula oli lyhentynyt ainakin käsipelillä mitattuna 3cm:stä 2cm:n... Liikuntakieltoa en saanut, sanottiin että saan käydä rauhallisilla kävelyillä ja olon mukaan kotona olla, kunhan en ala suursiivouksia tekemään... Itelläni tosin noi mihin liittyy kipua, on yleensä tullut istumisesta ja nyt kun ollut kotona, tuntuu että niitä ei niin helposti tule kun saa välillä makoilla jos siltä tuntuu...

      Tsemppiä sinulle!

    • toinentulossa

      Hei alkuperäinen!

      Kuinka paljon sulla on tota polttelun tunnetta? Oletko aiemmin synnyttänyt, eli osaatko verrata synnytyspolttoihin?

      Mietin kun itselläni myös välillä kovia poltteluja alaselässä, mutta menevät kyllä ohi ja nyt taas pari pv ei ole tullut mtn. Harjoitussupistuksia tulee myöskin, tai ainakin siltä vatsassa tuntuu.

      Ekasta lapsesta ei supistellut ollenkaan.

      Olen itse nyt rv 23 ja mietin pitäisikö myös soittaa neuvolaan.

    • _Tinttaliii84

      Hei "toinen tulossa"!

      Polttelua on ollut jonkin verran, ja juu olen synnyttänyt, eli tuntuu samalta,kuin ne ensimmäiset kivuliaammat supistukset.

      Tänään sitten kävinkin äippäpolin päivystyksessä; kohdunkaula oli lyhentynyt 0,5 cm (käsin kokeiltuna), eli ei paljoakaan, ja muuten oli kaikki kunnossa. Näytteitä otettiin erilaisia, mutta kaikki näytti olevan hyvin, eli kotiin pääsin ja lepäily vaan jatkuu. Kahden viikon päähän sai sitten kontrolliajan, jossa katsotaan tilanne uudestaan.

      Mullakaan ei esikoisesta ollut mitään tän tyyppistä, ihan satunnaisia harjoitussupistuksia vain. Lääkäri oli tänään kyllä tosi ihana ja tsemppaavainen, ja syyksi ehdotteli supisteluille ihan vaan sellaista, että joko vatsa kasvaa niin voimakkaasti nyt tai sitten kun on toissynnyttäjä, niin kohtu on jollain tavalla muuttunut, että on tullut supistusherkemmäksi.

      Mutta helpotushuokaus tosiaan, että masussa kaikki hyvin!

      Soita ihmeessä tosiaan oman mielenrauhankin tähden. Itse pitkitin aika paljon, kun ajattelin, että "turhaa" en halua mennä valittamaan, mutta ei sitä itse pysty millään arvioimaan oikeeta tilannetta. Tsemppiä odotukseesi!

    • pehmiskä

      Juu itse jouduin jäämään sairaslomalle kuukautta ennen äitiysloman alkua ennenaikaisten supistelujen takia. Kohdunkaula alkoi pehmenemään ja jatkuvasti supisteli, ei mitenkään kauhean kipeästi, mutta epämukavaahan se on, kun on jatkuvasti maha sementtiä. Ilmeisesti sitä pahentaa kaikki stressi ja esim. autolla ajaminen, kun täristää montut tiessä - maha kovettuu sit hetkessä aina. Supistelu väheni huomattavasti kun jäin pois töistä. Mutta varovasti joutuu touhuilemaan, just nousemista ja istualleen/makuulleen laskeutumista ja raskaampaa nostelua pitää vähän harkita. Mutta kyllä se kannattaa koittaa ottaa vaan rauhassa, on kuitenkin niin paljon helpompi pärjäillä täysiaikaisen lapsen kanssa kuin keskosen. Ikävä ajatus, että lapsi jäisi vastasyntyneiden teholle kun itse lähtisi synnäriltä kotiin... Nyt tosta on jo pari kuukautta aikaa ja viikkoja 37 1 eli voiton puolella ollaan!

      Ei muuta kuin saikulle vaan jos supistelua on jatkuvasti ja se vaikuttaa kohdunkaulaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      1835
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1479
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1262
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1180
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      969
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      942
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      895
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe