Lentokonehan rupeaa nousemaan kun vetää rattia itseensä päin, ja laskeutumaan kun työntää sitä pois päin.
Ja polkimillahan ohjataan konetta vasemmalle ja oikealle, mutta mitä ohjataan tuolla ratin kääntelyllä?
Lentokoneen ohjaaminen
24
5623
Vastaukset
- ererwqe
Itse ole lentokonetta koskaan ajanut, mutta veikkaan että se ajaa samaa asiaa kuin junissa oleva ratti, eli kääntämällä sitä oikealle tulee lisää tehoja ja vasemmalle niin vähemmän. en tiedä varmaksi, mutta joku tietävämpi voi kertoa
- Anonyymi
Tehonsäätö on säätöpanelissa. Rattia kääntämisellä hallitaan kaarrettaessa kallistusta, jotta kone ei liukuisi esim sivuittain sivuttain, tai kaatuisi kyljelleen. Vektorioppiahan se vain on eri suuntiin vaikuttavista voimista.
- Lentäjätär
Ei mikään hullumpi kysymys.
Tosiaan, kun ratti kaumpana kuljettajasta, on siivet siinä asennossa että kone laskutuu, ja kun lähimpänä kuljettajaa, niin siinä asennossa että kone nousee, ei siis ole mitään "keskikohtaa" jossa kone lentää suoraan itsestään, ja painamalla tai vetämällä saa koneen nousuun.
Kaasutus hoidetaan kaasukahvalla, itseenpäin vetämällä tulee vähemmän kaasua, ja poistapäin työntämällä lisää kaasua, usein kaasukahva koostuu pienemmistä vivuista, joilla voidaan tarvittaessa ohjata eri moottoreita eri kierroksille.
Kun rattia kääntää, vaikuttaa se siipiin, ja kone alkaa kääntymään, ja aina kun käännytään niin tulee myös vetää rattia itseään kohden, koska muuten kone lähtee luonnollisestikin laskeutumaan hieman.
Ne polkimet taasen vaikuttaa peräsimeen, jolla saadaan ohjattua perää.
Eli voisi verrata sitä tähän, että ratti ohjaa autossa etupyöriä, ja ne pokkimet ohjaisi takapyöriä.
Eli periaatteessa konetta voi ohjata vain ratilla tai polkimilla, mutta jotta saadaan tasaisia käännöksiä, tulee käyttää aina kumpaakin, ja tätä ideaa on sovellettu myös autoihin, kun iso bussi kääntyy jyrkästi, niin myös takapyörät kääntyy hieman, jolloin auto ei lähde luisiin niin helpolla ja kääntyy notkeammin.
Ja junissa tosiaan se ratti on kaasukahva, mutta se taas ei liity lentokoneisiin lainkaan- harrastaja22
Mehtään mentiin.....ensinnäkin se ei vaikuta siipiin vaan siivissä oleviin pienempiin ohjaus"siivekkeisiin"joita myös ns.lavoiksi jotkut kutsuvat.nousussa lavat ovat ala-asennossa että saadaan nostetta ja kun saavutetaan tietty nousukulma suoristetaan lavat ja kone jatkaa tasaista nousua.kun saavutetaan ns lentokorkeus,lavoilla suoristetaan kone vaakasuoraan lentoasentoon tosin maapallo on pyöreä niin täytyyhän sitä välillä korjata ja nuo siivet aiheuttavat rakenteellaan itsekin nousua.joten kun sauvaa vedetään itseen päin niinn siivekkeet menevät ala-asentoon ja tapahtuu nousu riippuen kaasun asennosta,joissain koneissa lavat voivat olla napillakin on/off.....ja kun käännetään,niin ohjaus-sauvaa kään.esim.vasemmalle,niin vas.siiven siiveke nousee ylös ja oikean menee alas ja samal painetaan vas.poljinta
- eli.elikkäs
Lentäjätär taitaa olla jälkeenjäänyt,aloittaa lauseen sanalla ELI.
Hoh hoh hoijaa - mutupetteri
Taakse nousee, eteen laskee, sivuille muuttaa siivekkeiden balanssia jompaan kumpaan suuntaan.
O
-----O-----
O-----
-----O- Mutupetteri
**** Mutupetteri Brassailee ****
- -O - - tasapaino
O---- kallelleen oikealle
----O kallelleen vasemalle
Siipien epäbalansilla aiheutetaan vektori suureeseen x komponenttia, jolloin painovoimaa vastaan vaikuttava noste kallistaa voiman F vektoria kallistus suuntaan.
Lentäessä tilanne on, että z-suuntaan, eli menosuuntaan vaikuttava moottoreista tuleva voima aiheuttaa siipien pinnalle paine-eroa, josta syntyy noste y-suuntaan. Kun noste ja painovoima m*9.81 ovat yhtä suuret lennetään eteenpäin.
Siipien balanssin muuttaminen kallistaa konetta, jolloin ilmavastuksen siivissä aiheuttaman nosteen kulma muuttuu ja koneelle muodostuu keskipakoiskiihtyvyyttä ja piste, ja kone alkaa tehdä ympyrää.
- lentäjätärsäälittävä
Mielenkiintoinen viesti lentäjättäreltä. Aiemmissa viesteissään hän väitti mm. näin:
Lentäjätär 18.3.2012 14:31
"Kannattaa muistaa, että lentokone osaa kyllä laskeutua turvallisesti ilman kuljettajaa, mutta nousuun vaaditaan aina se kuljettaja.
Eli käytännössä nousu tapahtuu niin että kone ajetaan maata pitkin kiitotien päähän, kytketään seisontajarru päälle, ja painetaan automaattiohjauksen nappia, ja se on siinä.
Sitten kun kone on laskeutunut, niin taas tarvitaan ihmistä, sillä kun kone menee kiitotiellä noin 80km/h, siirtyy ohjaaminen taas siiten rattiin, mutta mikäli rattiin ei kosketa, pysäyttää kone turvallisesti itse itsensä pikkuhiljaa.
Tietenkin laskeutuessa on hyvä olla siellä ohjaamossa, jos kuitenkin kiitotiellä on jotain odottamatonta, esim toinen kone lähdössä samaan aikaan.
Mutta ei siis todellakaan lentäjien tarvitse koko aikaa kytätä sieltä ikkunasta silmä kovana.
Eli usea rekkamies ajaa muutamssa päivässä sen mitä lentokapteeni vuodessa, uskomatonta?"
Lentäjätär 18.3.2012 19:21
"Siis se on juuri ELOKUVISSA kun painetaan nappeja ja vipuja kokoajan, vaikka lennettäisi suoraan eteenpäin.
Ja tottakai ennen lähtöä tulee säätää tarkkaan määränpäät yms, HIEMAN hankalemmin kuin autonavigaattoreissa.
Mutta tosiaan ennen nousua ei ole PAKKO tehdä muutakuin ajaa se romu sinne kiitien päähän, ja laittaa käsijarru päälle.
Ja laskeutuessa ruveta sitten ohjaamaan siinä noin 80km/h vauhdissa.
Tietenkin jotkut lentäjät tykkää hämmentää itse ohjaimia, ja tämä on ihan ok.
Eli matka jonka USET lentäjät "ajaa" on juuri sieltä kiitotieltä terminaaliin, mitään muuta ei ole pakko ajaa.
Eli ei ne koneet täysin automaattisesti tule menemään pitkään aikaan, ja esim kentällä tarvitaan ihminen ajamaan konetta, että menee oikean paikkaan.
Rekka voi ajaa parissa päivässä esim 1500 kilsaa, ja lentokapteeni päivässä vaikkapa 3 kilometriä.
Mutta eihän tällaisia asioita saisi julkisuuteen kertoa, ammatin arvostushan laskisi saman tien"
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10496883- Lentäjätär
Niin, kato kun JOKAISTA lentokonetta VOI ajaa käsiohjauksella, ja silloin ohjaus menee jotenkin niin kuin kerroin, mutta UUSISSAA koneissa on myös AUTOMAATTIohjaus, jolloin konetta ei ole PAKKO "ajaa" muutakuin maata pitkin
- kuolen nauruun
täytyy sanoa että melkoinen asiantuntija on tuo nimimerkki "lentäjätär". Puhuu ratista jne eikä hajuakaan miten lentokonetta lennetään. Ottaisi edes selvää ja yrittäisi sitten. Lentokoneissa on on autopilot jo 70 luvulta ettei se nyt ihan vain uusissa koneissa ole. Ja entä miten hän selittää sen että esim. Airbusseissa ei ole rattia lainkaan...on vain joku muu? En ole ikinä tyhmempää asiantuntijaa lukenut...oikea neropatti ja takuulla blondi.
- Lentäjätär
Oho, toi onkin pahin synti sulle sanoa lentokoneen rattia ratiksi, varmaan yhtä paha loukkaus kuin sanoa Espoota Helsingiksi ;)
No minä selitn ohjainten toiminnan perinpohjaisesti, sinä et siihen pystynyt.... pystyi pelkkään tyhjään vittuiluun - Suomen suurin lähiö!
Lentäjätär kirjoitti:
Oho, toi onkin pahin synti sulle sanoa lentokoneen rattia ratiksi, varmaan yhtä paha loukkaus kuin sanoa Espoota Helsingiksi ;)
No minä selitn ohjainten toiminnan perinpohjaisesti, sinä et siihen pystynyt.... pystyi pelkkään tyhjään vittuiluunEi kukaan Espoota Helsingiksi kutsuisi ikipäivänä, vaan sen sijaan kaikille paitsi espoolaisille itselleen on päivän selvää, että Espoo on Helsingin lähiö.
- typerä akka
Lentäjätär kirjoitti:
Oho, toi onkin pahin synti sulle sanoa lentokoneen rattia ratiksi, varmaan yhtä paha loukkaus kuin sanoa Espoota Helsingiksi ;)
No minä selitn ohjainten toiminnan perinpohjaisesti, sinä et siihen pystynyt.... pystyi pelkkään tyhjään vittuiluunotahan ne lääkkeet ajoissa ja jätä kommentit jotka koskee lentokoneita. Sinun mielipiteet ovat totuudesta yhtä kaukana kuin Espoo ja Ivalo....valovuosi sinun järjen mukaan.
- Lentäjätär
typerä akka kirjoitti:
otahan ne lääkkeet ajoissa ja jätä kommentit jotka koskee lentokoneita. Sinun mielipiteet ovat totuudesta yhtä kaukana kuin Espoo ja Ivalo....valovuosi sinun järjen mukaan.
Hmm, kumpi selittikään PAREMMIN ratin ja polkimien toiminnan, minä vai sinä?
Aivan, sinulta ei tullut sanaakaan siitä miten ne toimii... - kerro blondi
Lentäjätär kirjoitti:
Hmm, kumpi selittikään PAREMMIN ratin ja polkimien toiminnan, minä vai sinä?
Aivan, sinulta ei tullut sanaakaan siitä miten ne toimii...Että saisin vielä kerran nauraa niin kerro blondi mitä tapahtuu kun lentokoneen ohjaimista kääntää vasemmalle, entä kun painaa oikeaa poljinta jalalla? Ja lopuksi kun työntää kaasukahvaa eteenpäin ja taaksepäin? ja kun ohjaussauvaa vetää itseen päin...ja kun sitä työntää eteenpäin...mistä tulee renkaat ulos...mistä menee sisään? Miten lentokone löytää perille kohteeseen? Kuinka korkealla yleensä lennetään? Kuinka paljon painaa A330 kone...ja A380 kone....ja Bo 737?
Mikä on matkustajakoneen matkanopeus, mikä lentoonlähtönopeus, mikä laskeutumisnopeus? Miten lentokone lentää? Miksi lentokone tehdään alumiinista? Mistä lentokoneen pyörät on tehty? - Lentäjätär
kerro blondi kirjoitti:
Että saisin vielä kerran nauraa niin kerro blondi mitä tapahtuu kun lentokoneen ohjaimista kääntää vasemmalle, entä kun painaa oikeaa poljinta jalalla? Ja lopuksi kun työntää kaasukahvaa eteenpäin ja taaksepäin? ja kun ohjaussauvaa vetää itseen päin...ja kun sitä työntää eteenpäin...mistä tulee renkaat ulos...mistä menee sisään? Miten lentokone löytää perille kohteeseen? Kuinka korkealla yleensä lennetään? Kuinka paljon painaa A330 kone...ja A380 kone....ja Bo 737?
Mikä on matkustajakoneen matkanopeus, mikä lentoonlähtönopeus, mikä laskeutumisnopeus? Miten lentokone lentää? Miksi lentokone tehdään alumiinista? Mistä lentokoneen pyörät on tehty?Edelleen, itse pystyin kertomaan mitä ratti ja polkimet tekee, sinä et siihen pystynyt, pystyt vain aukomaan päätäsi ilman faktatietoja.
Ja jos sulla on parempaa tietoa noista ohjaimista, niin kerro ihmeessä, ja vaikka ei olisi, niin kopioi se tieto netistä ;) - typerä akka
Lentäjätär kirjoitti:
Hmm, kumpi selittikään PAREMMIN ratin ja polkimien toiminnan, minä vai sinä?
Aivan, sinulta ei tullut sanaakaan siitä miten ne toimii...lentäjätär on ei tii mitään. hähähää!
- on meitä
et osannut edes vastata mikä korvaa ratin Airbus koneissa? Kun tuon selvität niin osaat jo jotain mutta lopeta sitten siihen...sinun asiantuntemus ei enempään riitä...keskity jatkossa pitsin nypläykseen ja lopeta opettaminen lentämisestä.
- Lentäjätär
Koita ymmärtää, että aloittaja EI kysynyt ohjauspoukoista vaan RATISTA
JA toiminta on sama, koostui se ratti pyörästä ympyrästä, kahdesta puikosta, tai vaikka se olisi neliön tai kolmion mallinen.
Ja edelleen, olen kuitenkin AINUT täällä palstalla, joka osasi vastata aloittajan kysymykseen edes auttavasti.... - vittuilunlopetus
kun ohjaussauvaa käännetään vasemmalle niin vasemman SIIVEN siivekkeet nousevat ylös jolloin kone kaartaa vasemmalle ja kun ohjaussauvaa kääntää oikealle niin oikean siiven siivekkeet nousevat ylös ja vasemman siiven siivekkeet alas jolloin kone kaartaa oikealle.
- Lentäjätär
Voisi vielä kertoa lyhyesti miten helikopterin ohjaus toimii.
Eli helikoptereiden ohjauslaitteet koostuu ohjainvauvasta, kahdesta polkimesta, ja vetokahvasta, joka muistuttaa auton käsijarrua.
Työntämällä ohjainsauvaa eteenpäin, menee kopteri eteenpäin, vetämällä sitä itseensäpäin, menee kopteri taaksepäin, työntämällä sitä vasemmalle, menee kopteri sivuttain vasemmalle, ja oikealla työntäessä menee se sivuttain oikelle, eli sauvalla ei saa käännettyä konetta lainkaan. Tulee myös huimoida, että helikopteri ei pysy mitenkään "automaattisesti" paikallaan, vaan asentoa tulee kokoajan korjailla tuulen yms. takia jos halutaan olla paikallaan.
Polkimilla taasen käännetään sitä suuntaa johon nokka osoittaa, samalla lailla kuin lentokoneissa, polkimilla estetään myös koneen lähteminen pyörimään paikoillaan, sillä koneen päällähän on vain yksi ropelli, joka väkisinkin vääntää konetta toiseen suuntaan, eli aina kun annetaan lisää kaasua, painetaan myös toista polkinta enemmän, ettei tule pyörimisliikettä. tosin uusissa koneissa on jo hieman tekniikka, jolloin kone osaa pysyä pyörimättä vaikka kaasua säätäisikin, eli kone säätää itse lapakulmat.
Ja sillä vivulla säädetään lentokorkeus, eli kun se on aivan alhaalla, ei ole nostetta lainkaan, ja täysin ylhäällä, on päällä täysi noste, eli tämän vivun kanssa taiteilemalla pidetään kone halutussa koreudessa, ja laskeudutaan ja noustaan. Ja taas, kone ei pysy automaattisesti halutussa korkeudessa, eli siinä vivussa ei ole mitään säätöä "ylös/paikallaan/alas" vaan tilanteen mukaan. Ja samaista vipua vääntämällä, säädetään moottorin kierroslukua.
Näin kato kun selittää selkokielellä nämä asias, niin myös tavallinen tallaaja tajuaa mistä on kyse, eli turha selittää liian monimutkikkaasti.
Onhan tietenkin lentokoneissa, ja helikoptereissa niitä nappuloita vaikka kuinka, mutta kyllä autoihinkin saataisi yhtä paljon nappeja melko helposti, lisäämällä jokainen toiminto napin taakse ;)- akka
lopeta nyt akka
- :o)
Todella loistava, ihan oikeesti hyvin kerrottu juttu. Mutta en silti sun kyytiin lentolaitteeseen lähtisi. :o)
Kirjoituksestasi: Ten Points!
- hoitoon ja heti
nyt sitten kaikki osataan...kyllä on tyhmä akka jos nyt akka on?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631443Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on561247Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241229Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141130- 1261068
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994- 42939
- 72905
- 73899