Luokanopettajaksi, Tampere vai Joensuu?

kumpikampi

Haen tänä keväänä luokanopettajaksi ensisijaisena vaihtoehtonani Tampereen yliopisto. Olen muutamalta taholta saanut vinkkiä, että kannattaisi hakea mieluummin Itä-Suomen yliopistoon Joensuuhun luokanopettajakoulutukseen, koska sinne on helpompi päästä sisään. Sitten halutessaan voisi hakea siirtoa Tampereelle.

Nyt mietinkin kumpi kannattaa, hakea suoraan Tampereelle vai Joensuuhun?
Tampereella otetaan soveltuvuuskokeeseen maksimissaan 256 henkilöä ja Joensuussa 200. Tampereella soveltuvuuskokeeseen sisältyy lisäksi visuaalisen ajattelun ja medialukutaidon koe, kun taas Joensuussa on vain ryhmätehtävä ja haastattelu. Osaako kukaan sanoa asiaan mitään? Onko fiksumpaa yrittää suoraan Tampereelle, vaikka hakijoita soveltuvuuskokeessa on luultavasti enemmän kuin Joensuussa? Ja kuinka helppoa on siirtyä yliopistosta toiseen, eli onko se ylipäätään varmaa, että se tulisi onnistumaan?

3

566

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakija_myös

Hei

Itse olin samassa tilanteessa, enkä osannut päättää kumpaan kaupunkiin hakisin. Ratkaisin tilanteen niin että hain 1. Tampere 2. Joensuu ja pistin sitten vielä Joensuuhun luokanopettajan ja matemaattisten aineiden opettajan linjalle (jossa siis sivuaineena matematiikka, jonka todennäköisesti olisin muutenkin ottanut) haun, kun sitä ei tarvinnut priorisoida "tavallisten" luokanopettajakoulutusten tavoin. Nyt jos VAKAVA-koe menee hyvin ja soveltuvuuskokeet eivät satu samalle päivälle, on periaatteessa mahdollista päästä hyväksytyksi molempiin kaupunkeihin. Mutta tämä kannattaa tietysti vaan jos on matematiikasta kiinnostunut :D En osaa vastata miten kannattaa tehdä tai tiedä noista yliopiston vaihtamisista, mutta ajattelin vain infota tuostakin mahdollisuudesta jos et sitä ollut vielä huomannut :)

• kumpikampi

Kiitos vastauksestasi!

Todella hyvä vinkki, en ollut tälläista edes tiennyt. Harmi vaan että itselläni tuo matematiikka ei ole niitä vahvimpia aineita, joten ei varmaan minun kohdallani kannata :D No, onneksi tässä on vielä reilu viikko aikaa miettiä kummin päin kaupungit laittaa! Vaikea päätös tulee olemaan.. :D

• kumpikampi

Nyt aloin kuitenkin miettimään tuota matemaattisten aineiden linjan vaihtoehtoa. Koska eihän sillä väliä ole, jos vuoden opiskelen sillä linjalla ja sitten vaan vaihdan Tampereelle. (Jos se nyt vaan niin helposti onnistuu.)

Mutta toisaalta tuntuisi epäreilulta, jos pääsisin sinne ja joku joka oikeasti osaisi matematiikkaa ja haluaisi paikan ei saisikaan sitä.. Ja en tiedä, onko mitään mahdollisuuksia tuolle linjalle edes päästä, kun en ole matematiikkaa kirjoittanut. Tuskin :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe