Luokanopettajaksi, Tampere vai Joensuu?

kumpikampi

Haen tänä keväänä luokanopettajaksi ensisijaisena vaihtoehtonani Tampereen yliopisto. Olen muutamalta taholta saanut vinkkiä, että kannattaisi hakea mieluummin Itä-Suomen yliopistoon Joensuuhun luokanopettajakoulutukseen, koska sinne on helpompi päästä sisään. Sitten halutessaan voisi hakea siirtoa Tampereelle.

Nyt mietinkin kumpi kannattaa, hakea suoraan Tampereelle vai Joensuuhun?
Tampereella otetaan soveltuvuuskokeeseen maksimissaan 256 henkilöä ja Joensuussa 200. Tampereella soveltuvuuskokeeseen sisältyy lisäksi visuaalisen ajattelun ja medialukutaidon koe, kun taas Joensuussa on vain ryhmätehtävä ja haastattelu. Osaako kukaan sanoa asiaan mitään? Onko fiksumpaa yrittää suoraan Tampereelle, vaikka hakijoita soveltuvuuskokeessa on luultavasti enemmän kuin Joensuussa? Ja kuinka helppoa on siirtyä yliopistosta toiseen, eli onko se ylipäätään varmaa, että se tulisi onnistumaan?

3

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakija_myös

      Hei

      Itse olin samassa tilanteessa, enkä osannut päättää kumpaan kaupunkiin hakisin. Ratkaisin tilanteen niin että hain 1. Tampere 2. Joensuu ja pistin sitten vielä Joensuuhun luokanopettajan ja matemaattisten aineiden opettajan linjalle (jossa siis sivuaineena matematiikka, jonka todennäköisesti olisin muutenkin ottanut) haun, kun sitä ei tarvinnut priorisoida "tavallisten" luokanopettajakoulutusten tavoin. Nyt jos VAKAVA-koe menee hyvin ja soveltuvuuskokeet eivät satu samalle päivälle, on periaatteessa mahdollista päästä hyväksytyksi molempiin kaupunkeihin. Mutta tämä kannattaa tietysti vaan jos on matematiikasta kiinnostunut :D En osaa vastata miten kannattaa tehdä tai tiedä noista yliopiston vaihtamisista, mutta ajattelin vain infota tuostakin mahdollisuudesta jos et sitä ollut vielä huomannut :)

    • kumpikampi

      Kiitos vastauksestasi!

      Todella hyvä vinkki, en ollut tälläista edes tiennyt. Harmi vaan että itselläni tuo matematiikka ei ole niitä vahvimpia aineita, joten ei varmaan minun kohdallani kannata :D No, onneksi tässä on vielä reilu viikko aikaa miettiä kummin päin kaupungit laittaa! Vaikea päätös tulee olemaan.. :D

    • kumpikampi

      Nyt aloin kuitenkin miettimään tuota matemaattisten aineiden linjan vaihtoehtoa. Koska eihän sillä väliä ole, jos vuoden opiskelen sillä linjalla ja sitten vaan vaihdan Tampereelle. (Jos se nyt vaan niin helposti onnistuu.)

      Mutta toisaalta tuntuisi epäreilulta, jos pääsisin sinne ja joku joka oikeasti osaisi matematiikkaa ja haluaisi paikan ei saisikaan sitä.. Ja en tiedä, onko mitään mahdollisuuksia tuolle linjalle edes päästä, kun en ole matematiikkaa kirjoittanut. Tuskin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2052
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1537
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1115
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      131
      1027
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      53
      847
    Aihe