Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa

Wickström W 3

Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin.
Kyllä samat sähköopin säännöt toimii veneissäkin, vaikka E.d.K:in ja kainalokasvaimensa "tiedot" jotakin muuta räkättää.

39

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se mottorimies

      Niillä kaikilla on vaihtovirtamoottorit rataspilssipumpuissaan. Vaihda sinäkin sellainen. Pitää vain olla pitkä johto vetää perässä 230 V laiturilta Lauttuksesta Iniöön. Mutta tulee siinä valotkin samalla ja voi keittää kahvit Moccamasterilla.

      Älä sinä Wici riitele näiden lahjattomien kanssa!

      • hiiihiii hyiii

        ny mää snaijaaan .....


    • Reikä päässä

      Lopeta jo tuo länkytys ja käy lukemassa tekstit, jos ei tahallaan halua käsittää väärin. Siellä keskustellaan siitä laitetaanko kytkin miinus vai plus -puolelle pumppua. Voisitko lopettaa palstalaisten kiusaamisen näillä jutuillasi.

      • rörrrrrr

        Ei sitten kuitenkaan a.k.o tai Välittäjä_LKV nimmareilla?


    • En oikein ymmärtänyt kuinka tämä liittyy persoonaani, mutta perustiedoissa kirjoittajilla näyttää olevan runsaasti paikattavaa.

      Selvittäkää nyt ensin mikä toimintaero on kenttäkäämityllä- ja kestomagneettimoottorilla, niin alkeet rupeaa selviämään ja se miten napaisuus niihin vaikuttaa eri tavalla.

      Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD:

      • .,uyjmtr

        sulla ei sitten ole oikeaa autoa, että kokeilisit ---sillä leikkiautolla vaan matolla?


      • Ole tarkka

        "Wickström W 3
        24.3.2012 06:35
        0
        Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin. "

        Ei tuossa Wickström puhu startin kierrossuunnasta mitään, vai kirjoittaako? Sun edkki pitää olla tarkka, tai taas pyyhit naurettavuuksiasi kohta.


      • Tarkkuutta
        Ole tarkka kirjoitti:

        "Wickström W 3
        24.3.2012 06:35
        0
        Parikymmentä "tietäjää" tietää, että tasavirrassa ei ole merkitystä kuinka päin napaisuus on. Menkää heittämään autoissanne akkukengät ristiin ja startatkaa. Laittakaa sitten puhallin päälle ja vaikka ilmastointikin. "

        Ei tuossa Wickström puhu startin kierrossuunnasta mitään, vai kirjoittaako? Sun edkki pitää olla tarkka, tai taas pyyhit naurettavuuksiasi kohta.

        Eihän e.d.k. maininnut sanallakaan että Wickström olisi väittänyt starttimoottorin pyörivän mihinkään suuntaan.
        Tarkkuutta, ettet vaikuta täysin pöllöltä selittelijältä.


      • hihiiihiii
        Tarkkuutta kirjoitti:

        Eihän e.d.k. maininnut sanallakaan että Wickström olisi väittänyt starttimoottorin pyörivän mihinkään suuntaan.
        Tarkkuutta, ettet vaikuta täysin pöllöltä selittelijältä.

        e.d.k
        24.3.2012 09:37
        0

        "Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD: "

        Googlaa! googlaa!


    • Eino 63 v.

      Niin minun Focuksessani akun vaihdossa syksyllä tunari heitti sen väärin. Ei se startannut, solenoidi kuumeni vaan. Lämppärin puhallin imi ilmaa ja lasinnostimet meni väärin. Kaukosäätö ovissa remppasi sitten viikon ja chk motor valo vilkutteli.
      Kyllä kai sillä jotakin väliä on, miten plussat akuun laitetaan ja maahan?

      • Toinen fossiili

        Off topic, mutta muistanpa joskus kun autot oli vielä ilman nykyisiä sähköhirvityksiä, niin jotkut oli alunperin maassa ja kun ensimmäiset autoradiot tuli myyntiin, oli helpompi vaihtaa auton napaisuus kuin radion, ne kun olivat silloin kalliinpia kuin nöösipoikien autonraadot.
        Uskokoon kuka mitä haluaa, ainoa toimenpide akun käännön lisäksi oli tasavirtalaturin kentän kytkennän vaihto, startti toimi niine hyvineen, lämppärin puhallin pyöri väärään suuntaan, mutta keskipakopuhallin puhalsi samaan suuntaan, joskin vähän heikommin ja siinä kaikki !

        Nykyisiin autoihin ei taida uskaltaa edes katsoa konepellin alle ettei joku failure-valo rupea välkkymään kojelaudassa.


      • Heh hee

        Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
        Keksi jotain uskottavampia satuja.


      • öl.i7yj65ger
        Heh hee kirjoitti:

        Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
        Keksi jotain uskottavampia satuja.

        Et sitten ole ikinä nähnyt Fordin FoMoGon akkua kenkineen? Se siitä sun tiedoistasi taas. Googlaa!


      • Reikä päässä

        Tuskinpa Focuksesen mikrokontrollerit starttaa ollenkaan väärillä napaisuuksilla. Täten koko auton can-väylät ja sitä myöden ikkunannostimet ja puhaltimet eivät tottele kytkimiä. Kuulostaa epäuskottavalta.


      • 56465464468
        Reikä päässä kirjoitti:

        Tuskinpa Focuksesen mikrokontrollerit starttaa ollenkaan väärillä napaisuuksilla. Täten koko auton can-väylät ja sitä myöden ikkunannostimet ja puhaltimet eivät tottele kytkimiä. Kuulostaa epäuskottavalta.

        iskä ja äiskä hässii kokoajan - Äiti ja isä - Suomi24
        22 henkilöä suosittelee tätä.


      • Niinpä.
        56465464468 kirjoitti:

        iskä ja äiskä hässii kokoajan - Äiti ja isä - Suomi24
        22 henkilöä suosittelee tätä.

        Wickströmi taas omimmillaan


      • grbsfdeasw
        Niinpä. kirjoitti:

        Wickströmi taas omimmillaan

        googlaa poju! googlaaaa pojuuuu!


      • Kattaisen kunniaksi

        Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta.

        Jos akku oli kytketty väärinpäin, oli kaukosäätimen elektroniikan jännitesyöttö nurin, eikä varmasti toimi, saattaa olla jopa suojaamaton väärältä polariteetilta ja mennä rikki, samoin vikamuisti. Lasinnostimissa on kestomagneettimoottorit, joten ne toimivat väärin päin, sama tilanne puhaltimen moottorissa.

        Edki ei jaksanut kirjoittaa tietoaan, joka tällä kertaa oli oikein. Kenttäkäämityn tasavirtamoottorin pyörimissuunta ei vaihdu napaisuutta vaihtamalla, se kääntyy vasta, kun roottorin ja staattorin napaisuudet vaihdetaan ristiin.

        Lähtökohdasta taas voisi todeta, että mikään ei näkyvästi muutu siitä, onko kytkin kummalla puolella käyttölaitetta vain. Siis tasavirtatapauksessa plus- vai miinujohtimessa.

        Ai niin, eipä ole g-voimilla ja maan vetovoimallakaan muuta keskinäistä tekemistä kuin yksikön suuruuden määritys. Ja tämän kaiken olen oppinut Kattaisen lukion fysiikan oppikirjasta. Oli muuten erittäin pätevä opettajanakin.


      • jopa sekopää skriva!
        Kattaisen kunniaksi kirjoitti:

        Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta.

        Jos akku oli kytketty väärinpäin, oli kaukosäätimen elektroniikan jännitesyöttö nurin, eikä varmasti toimi, saattaa olla jopa suojaamaton väärältä polariteetilta ja mennä rikki, samoin vikamuisti. Lasinnostimissa on kestomagneettimoottorit, joten ne toimivat väärin päin, sama tilanne puhaltimen moottorissa.

        Edki ei jaksanut kirjoittaa tietoaan, joka tällä kertaa oli oikein. Kenttäkäämityn tasavirtamoottorin pyörimissuunta ei vaihdu napaisuutta vaihtamalla, se kääntyy vasta, kun roottorin ja staattorin napaisuudet vaihdetaan ristiin.

        Lähtökohdasta taas voisi todeta, että mikään ei näkyvästi muutu siitä, onko kytkin kummalla puolella käyttölaitetta vain. Siis tasavirtatapauksessa plus- vai miinujohtimessa.

        Ai niin, eipä ole g-voimilla ja maan vetovoimallakaan muuta keskinäistä tekemistä kuin yksikön suuruuden määritys. Ja tämän kaiken olen oppinut Kattaisen lukion fysiikan oppikirjasta. Oli muuten erittäin pätevä opettajanakin.

        Pystyykö joku vielä sekavampaan tarinaan?


        "Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta."


      • Sjundo pojke
        jopa sekopää skriva! kirjoitti:

        Pystyykö joku vielä sekavampaan tarinaan?


        "Viikon verranko ajelit autolla, jossa vain solenoidi kuumeni, eikä startannut? Jaksoit sen viikon käydä ainakin istuskelemassa autossa solenoidia lämmittämässä ja siinä ihmetellä kaukosäädön toimattomuutta."

        Etkö ymmärtänyt ?
        Sehän oli piikki tuolle satusedälle, joka kertoi keskipakopuhaltimenkin puhaltavan väärään suuntaan.
        Muilta osinkin kirjoitus oli yksi harvoista "täyspäisistä" tässä ketjussa.


      • 13
        Heh hee kirjoitti:

        Ei niitä akkuja laiteta väärinpäin vahingossa, on ne navat sen verran erikokoisia puhumattakaan että joku rupeaisi tutkiskelemaan miten lukitukset ym toimivat !
        Keksi jotain uskottavampia satuja.

        Olen nähnyt väärinpäin laitettuja. Siinä mielessä tietysti kyseessä ei ole vahinko, että eivät ne ihan vaivattomasti sujahda ristiiin. Mutta hiukan voimaa käyttämällä menevät; jos tekijä ei tiedä napojen erikokoisuutta eikä siten tule ajatelleeksi, että voi olla syy, miksei kenkä tahdo mennä vaivatta paikoilleen, niin sitä voimaa voi tulla käytettyä. Itselleni ei ole sitä käynyt, mutten silti tiennyt napojen erikokoisuutta ennen kuin se yhtä väärinpäin kytkettyä akkua ihmetellessä minulle kerrottiin. Ei se ero niin iso ole, että sen automaattisesti huomaisi, jos ei ajatuksella katso. Minä en ollut huomannut, vaikka kymmeniä akkuja vuosien aikana olen autoissa ja veneissä nähnyt, irrotellut ja kiinnittänyt. Ei kai ole ollut mitään syytä huomata, kun plus- ja miinusjohdot on niissä erottuneet niin selvästi, että akut on aina pistänyt automaattisesti oikein päin.


      • öl.i7yj65ger
        13 kirjoitti:

        Olen nähnyt väärinpäin laitettuja. Siinä mielessä tietysti kyseessä ei ole vahinko, että eivät ne ihan vaivattomasti sujahda ristiiin. Mutta hiukan voimaa käyttämällä menevät; jos tekijä ei tiedä napojen erikokoisuutta eikä siten tule ajatelleeksi, että voi olla syy, miksei kenkä tahdo mennä vaivatta paikoilleen, niin sitä voimaa voi tulla käytettyä. Itselleni ei ole sitä käynyt, mutten silti tiennyt napojen erikokoisuutta ennen kuin se yhtä väärinpäin kytkettyä akkua ihmetellessä minulle kerrottiin. Ei se ero niin iso ole, että sen automaattisesti huomaisi, jos ei ajatuksella katso. Minä en ollut huomannut, vaikka kymmeniä akkuja vuosien aikana olen autoissa ja veneissä nähnyt, irrotellut ja kiinnittänyt. Ei kai ole ollut mitään syytä huomata, kun plus- ja miinusjohdot on niissä erottuneet niin selvästi, että akut on aina pistänyt automaattisesti oikein päin.

        Niin se Fordin akku on kahdella suorakaiteenmuotoisella lyijylaatalla. Reikä läpi ja siihen kiristetään pultti/mutterilla samanmuotoinen kenkä. Väitän näistä tumpeloista 80% laittavan sen väärin hieman hämärässä ja suuressa "viisaudessaan".


      • Höh...
        öl.i7yj65ger kirjoitti:

        Niin se Fordin akku on kahdella suorakaiteenmuotoisella lyijylaatalla. Reikä läpi ja siihen kiristetään pultti/mutterilla samanmuotoinen kenkä. Väitän näistä tumpeloista 80% laittavan sen väärin hieman hämärässä ja suuressa "viisaudessaan".

        Miten saat kaapelit yltämään, jos akku on väärin päin ?


      • uyjtr
        Höh... kirjoitti:

        Miten saat kaapelit yltämään, jos akku on väärin päin ?

        Yltämään? Mitä se on? Googlaa erkki googlaa taas!


      • No tässä

      • ilukjdef
        No tässä kirjoitti:

        http://suomisanakirja.fi/yltää

        Käännät siis akun nurinniskoin (alassuin, väärinpäin, pohja ylöspäin) ja yllät sitten kaapeleihin?


    • Jospa kuitenkin

      Wickström pysyisit lestissäsi.
      Jaloteräsveneiden kuparointi on omimpaa aluettasi, sähkömoottorien sielunelämä näyttää sinulle olevan niin mystistä että paras jättää sen käsittely niille, jotka ovat edes alkeista perillä.

      • 5154545546546

        "pillunkorkkausbileet" - Tampere - Suomi24
        13 henkilöä suosittelee tätä.


      • 5

        e.d.k
        24.3.2012 09:37

        Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD:


      • otan vaihtovirtaa ai
        5 kirjoitti:

        e.d.k
        24.3.2012 09:37

        Huvittavaa tässä oli juuri maininta auton starttimoottorista, joka on tyypillinen sarjakytketty ja mainio esimerkki jokaisen itsekin kokeiltavaksi, kuinka se pyörii samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. D: D: DD:

        Mä oon sun kans juur samaa mieltä. Tasavirta on yhtä haileeta. Sitä voi laittaa tietsikkaan, blotterii ja vaikka mihin miten päin vaa. Sä oot Ekki palstan viisain. Eläköön E.d.K ja vaihtovirta!


    • Pärre Taalintehdas

      Jospa lopettaisit tuon räkätyksen jos ei muuten niin ihan Auliksen muiston kunniaksi.

    • Muuan mies vain

      Täällä lähes kaikilla on tietovajetta siitä mitä on tasavirta ja yksi / kolmivaihevirta ja miten ne toimivat pyörivissä laitteissa.
      Vielä hullumpia juttuja on kestomagneetti-, sarjakytketystä, rinnankytketystä, oikosulku-, askel-, kolmivaihe-, epätahti-, sulkunapa-, ja yksivaihemoottorit. Jätin vielä mainitsematta puolitusinaa sovelluksia.
      Tasavirtamoottori muuttuu helposti generaattoriksi napaisuusvaihdolla ja virran suuntamuutossyötöllä.

      En ole varma onko pyörivä rataspilssipumppu (kahdella rattaalla, epäkeskolla, tai kumihammaspyörällä) vielä yleisin malli, mutta paljon myynnissä niitä on. Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee.
      Voihan sitä mummolaan ajaa Vantaalta autolla peruuttamallakin, mutta harva sitä kokeilee ja harva haluaa pilssipumpun toimivan väärin.

      • Hmmm..

        Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.

        Esitit käsityksenäsi että :

        "Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "

        ? ? ?...
        Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
        Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.

        Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ?


      • öluigyh
        Hmmm.. kirjoitti:

        Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.

        Esitit käsityksenäsi että :

        "Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "

        ? ? ?...
        Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
        Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.

        Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ?

        Oletko montakin henkilöa kun monikossa taas skitsoltasi esiinnyt?


      • nthedstg
        Hmmm.. kirjoitti:

        Arvostamme vaivaasi erilaisten sähkömoottoreiden nimitysten hakemisesta ja niiden esittämisestä, mutta tässä on pysytty vain tasavirtamoottoreiden parissa ja muu tieteellinen pohdiskelu, esimerkiksi mitä sähkö oikein on, on jätetty keskustelun ulkopuolelle näin vene-palstalla.

        Esitit käsityksenäsi että :

        "Ei ole sama asia miten sen kenttäkäämitetyn DC-moottorin syötön kytkee. "

        ? ? ?...
        Yleisin tapaus on että moottorista tulee 2 johtoa, joihin kytketään virtalähde. !
        Kytkennän voi tehdä vain kahdella tavalla, tietenkin pitäen selvänä että kukaan ei rupea avaamaan moottoria ja tinailemaan käämien keskinäisiä liitoksia.

        Mitä tapahtuu eri kytkennöillä ?

        otan vaihtovirtaa ai
        24.3.2012 13:01
        0
        Sulje
        Mä oon sun kans juur samaa mieltä. Tasavirta on yhtä haileeta. Sitä voi laittaa tietsikkaan, blotterii ja vaikka mihin miten päin vaa. Sä oot Ekki palstan viisain. Eläköön E.d.K ja vaihtovirta!


    • w00terman

      En saanut selville mistä tässä kiistellään, mutta sen verran, että auton napaisuuden vaihto kyllä onnistui aikoinaan (kuten joku mainitsikin). Tuskinpa kuitenkaan enää tänä päivänä, johtuen elektroniikasta.

      Mutta tein sen itse. Auto oli englantilainen BLMC 850, muistaakseni myös nimellä Austin Minor, vuosimalli 64. Sama korimalli, ja muutenkin sama auto, löytyi myös nimellä Morris Mini. Eli siis juuru vanha (kunnon?) Mini Morris, jolla Timo Mäkinen joskus voitti RAC rallyn.

      Siinä oli englantilaisittain rungossa. Jos nyt oikein muistan, ei tarvinnut tehdä yhtään mitään kuin kääntää akun ja kytkeä - runkoon, ei siis vaihtaa mitään osia. Sen verran tapahtui, että laturi pyöri moottorina jonkun aikaan, kunnes sen kestomagneettisuuden polariteetti oli kääntynyt (eli vaikka mottorissa on kenttäkäämi, sen rautasydän kuitenkin magnetosoituu ajan mittaan, "tahattomasti"). Tämän polariteetin pitä kääntää.

      Muutoin kaikki toimi kuten ennen, releistä en tarkkaan muista, mutta ehkä Lucas Electronicsin releissä oli kytektää "kahteen suuntaan" juuri tätä ajatellen. Laturikin alkoi lataamaan, ja startti toimi, kuten puola, sähköinen (!) bensapumppu jne.

      • w00terman

        Niin, tarkennuksena vielä, tuosta on 32 vuotta aikaa - en muista juotinko jotain laturissa tms., hehe. Ei mitään suuria muutoksia kuitenkaan.


      • huiopåö
        w00terman kirjoitti:

        Niin, tarkennuksena vielä, tuosta on 32 vuotta aikaa - en muista juotinko jotain laturissa tms., hehe. Ei mitään suuria muutoksia kuitenkaan.

        Älä tule selittämään tänne asiaa! Täällä pitää räkättää asioista.


    • ho hoijaaa vaanb

      Tästä letkusta "viisastuin" sen verran, että tasavirran olemus lienee monille vieläkin arvoitus. Lisäksi olen huomaavinani vain 3-5 henkilön siinä kirjoittavan toisilleen käsittämättömyyden kompiaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      68
      5463
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      61
      3664
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      152
      2708
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2156
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      102
      1943
    6. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1299
    7. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1277
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1258
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      195
      1212
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1136
    Aihe