Missä vaiheessa ruoansulatus voisi mahdollisesti toipua ?

tarvitsen apuanne

Hei! Sairastin bulimiaa noin 2,5 vuotta. Lopetin oksentelun 8kk sitten. Sen jälkeen olen syönyt hyvin ja monipuolisesti.

Tiedän että tämä kuulostaa oksettavalta (heh) , mutta olen huomannut että ruoansulatukseni ei ole ilmeisesti kohdillaan tämän syömishäiriön jäljiltä - huomaan ulosteissani vieläkin sulamatonta ruokaa ja ulosteet on usein kellertäviä ja sellaisia "happaman" hajuisia.

Keliakiaa minulla ei ole - verikokeet negatiiviset. Lopetin kuitenkin gluteenin syömisen vuoden vaihteessa ja turpoaminen helpotti. Veikkaukseni on että bulimiani runteli elimistöäni siihen malliin että kehittyi jonkin sortin gluteeni herkkyys. Ennen bulimiaa minulla ei ollut mitään allergioita. Bulimiani aikana en tietenkään edes olisi mitään oireita huomannut, koska oksensin aina ruoat ulos. Kuitenkin ryhdyttyäni viime kesänä syömään normaalisti ja lopetin oksentelun, huomasin että esim. leipä turvotti ihan sairaasti.

Verikokeet katsottiin ja keliakiaa ei siis ole, kuten ei myöskään laktoosi-intoleranssia.

Mutta tuo ruoansulatus nyt tuntuu edelleen olevan jotenkin vialla, joten kysyisin jos joku toinen toipilas voisi kertoa että kuinka kauan voisi odottaa siinä menevän jos/kun elimistö toipuisi ? Tosiaan 8 kuukautta jo mennyt. Mulla ei sinänsä ole vatsavaivoja (varsinkaan gluteenin pois jätettyäni), mutta tosiaan ulosteista huomaan että ruoka ei sulaudu. Ja siitä johtuen mulla on ehkä vieläkin niin huono olo sitten kun keho ei saa ravinteita.

Gastroskopiaan en päässyt koska keliakia-testit näytti negatiivista (mikä logiikka siinä on ?). Yritän nyt kuitenkin saada ajan gastroskopiaan - näkyisikö siellä mahdolliset bulimian aiheuttamat vauriot ?

Ja mikä olisi voinut mennä hajalle elimistössäni bulimian ansiosta ?
Olen kyllä lukenut kaiken mahdollisen haittavaikutuksista tämän syömishäiriön suhteen mutta jos jolla kulla olisi kertoa ihan oma tarinansa ?

Mielestäni tuo kahdeksan kuukautta on jo varsin pitkä aika ottaen huomioon että en kuitenkaan kärsinyt bulimiasta kuin vain tuon 2,5 vuotta.

Auttakaa joku pliis.. lääkärilleni en siis aikanaankaan kertonut millään tapaa bulimiastani.

En jaksaisi enää. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta elimistö ei vaan tunnut toipuvan.

Jos olisi vain mahdollista niin päättäisin päiväni.

1

471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokailija

Kokeile jotain ruoansulatusentsyymilisää, niitä saa apteekista, mm nogasin. Auttavat elimistöä käsittelemään ja sulattamaan paremmin ruokaa... elimistösi ei välttämättä eritä tarpeeksi vahvoja entsyymejä enää omasta takaa. Pureskele myös ruoka hyvin, syljeneritys nimittäin aktivoi suolistoakin toimimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6059
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4095
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4021
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3823
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2978
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2577
    7. 41
      2445
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      28
      2262
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2141
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      450
      1859
    Aihe