2 eri näyttöä ja kuvat täysin erilaisia..?

wbcs55

Käytän siis 2 eri konetta ja mikä nyt pistää huomattavasti silmään on että omat kuvani näyttävät täysin erilaisilta näillä eri näytöillä! Ja ongelmahan nyt sitten on että en tiedä kumpi näyttö on ns. ''oikeassa'' ja mitä tässä pitäisi tehdä. Jaan esim. kuviani netissä, joita toisinaan muokkailen, mutta nyt kun katson toisella koneella muokkaamiani kuvia tältä toiselta niin tää on ihan järkyttävää katseltavaa! Ero on erittäin huomattava ja muokkaukset näyttää siis täysin mitättömiltä tältä koneelta katseltuna ja täysin värittömiltäkin..

Tämän toisen koneen näyttö (LED), jota käytän enemmän ja jolla pääosin työskentelen ja muokkaan, näyttää kuvat hyvin värikylläisinä, joskus ehkän liiankin, joten voisiko tämä näyttö silloin vääristää kuvia tai tätä värikylläisyyttä? Olen käyttänyt muitakin koneita ja en ole huomattavaa eroa kuvissani silloin huomannut tämän ei led näytön ja niiden välillä, mutta nyt eron huomaa todella hyvin.
Johtuuko 'ongelmat' nimenomaan tästä LED näytöstä tai onko mahdollista muuttaa näyttöasetuksia siis värikylläisyyttä vai missä vika?

Olen aika shokissa, koska tosiaan jaan paljon kuviani ja nyt ihmiset sitten näkevät nämä kuvat mitkä minä olen nähnyt ja muokannut ilmeisesti vääristyneinä. Ei se maailma tähän kaadu, mutta kuvani ovat kuin täysin eri kuvia ja olisi mukava jos muut ihmiset näkisivät kuvani niinkuin itse ne näen ja olen muokannut yms, koska valokuvaus on hyvin tärkeä harrastukseni ja minulle ei ole ihan sama paljonko kuvissani on kontrastia tai värikylläisyyttä yms ja mahdollisesti minkä tyylisiksi ne on muokattu..

23

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wanha walokuvaaja
      • nuori urpo

Meinaat, että aloittajan jakamien kuvien katselijatkin ovat kaikki omat näyttönsä kalibroineet?

• Wanha walokuvaaja
        nuori urpo kirjoitti:

Meinaat, että aloittajan jakamien kuvien katselijatkin ovat kaikki omat näyttönsä kalibroineet?

Niin. Urpo saa olla, siitä ehkä pääsee iän myötä eroon.

Riittää, kun kuvien muokkaus tehdään oikeissa säädöissä olevalla näytöllä (oikeastaan tietokoneohjelmalla, mutta varmaankin tajusit idean). Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos hänellä on monitorin säädöt pielessä.

• nuori urpo
        Wanha walokuvaaja kirjoitti:

Niin. Urpo saa olla, siitä ehkä pääsee iän myötä eroon.

Riittää, kun kuvien muokkaus tehdään oikeissa säädöissä olevalla näytöllä (oikeastaan tietokoneohjelmalla, mutta varmaankin tajusit idean). Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos hänellä on monitorin säädöt pielessä.

"Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos hänellä on monitorin säädöt pielessä."

Ei, kyllä se näyttää tässä vitsiketjussa olevan erittäin paljon ketjun aloittajan ongelma. Olisi hyvä oppia lukemaan, ennen kuin oppii pätemään.

"Olen aika shokissa, koska tosiaan jaan paljon kuviani ja nyt ihmiset sitten näkevät nämä kuvat mitkä minä olen nähnyt ja muokannut ilmeisesti vääristyneinä. Ei se maailma tähän kaadu, mutta kuvani ovat kuin täysin eri kuvia ja olisi mukava jos muut ihmiset näkisivät kuvani niinkuin itse ne näen.."

• siivullinen
        nuori urpo kirjoitti:

"Se on sitten vastaanottajan ongelma, jos hänellä on monitorin säädöt pielessä."

Ei, kyllä se näyttää tässä vitsiketjussa olevan erittäin paljon ketjun aloittajan ongelma. Olisi hyvä oppia lukemaan, ennen kuin oppii pätemään.

"Olen aika shokissa, koska tosiaan jaan paljon kuviani ja nyt ihmiset sitten näkevät nämä kuvat mitkä minä olen nähnyt ja muokannut ilmeisesti vääristyneinä. Ei se maailma tähän kaadu, mutta kuvani ovat kuin täysin eri kuvia ja olisi mukava jos muut ihmiset näkisivät kuvani niinkuin itse ne näen.."

Ajattelukykyä voi kehittää, vaikka ei kaikkea saanutkaan eväinä.
        Olisi hyvä oppia ymmärtämään, ennen kuin alkaa sönkkäämään.
        Tiedosto on tiedosto, kuvatiedostokin. Vai kuvitteletko, että bitit muuttuvat eri koneilla?

• nuori urpo
        siivullinen kirjoitti:

Ajattelukykyä voi kehittää, vaikka ei kaikkea saanutkaan eväinä.
        Olisi hyvä oppia ymmärtämään, ennen kuin alkaa sönkkäämään.
        Tiedosto on tiedosto, kuvatiedostokin. Vai kuvitteletko, että bitit muuttuvat eri koneilla?

Siivullinen my ass.

Keskity sinäkin wanha walokuvaaja vaan siihen mitä aloittaja tai minä olen ketjussa kirjoittanut. Eli olisi hyvä oppia luetun ymmärtämistä ennen kuin itse alkaa sönkätä.

aloittaja: "Jaan esim. kuviani netissä,....Olen aika shokissa, koska tosiaan jaan paljon kuviani ja nyt ihmiset sitten näkevät nämä kuvat mitkä minä olen nähnyt ja muokannut ilmeisesti vääristyneinä. Ei se maailma tähän kaadu, mutta kuvani ovat kuin täysin eri kuvia ja olisi mukava jos muut ihmiset näkisivät kuvani niinkuin itse ne näen"

No, kerro nyt ww suuressa viisaudessasi kuinka saat kaikki potentiaaliset kuvankatsojat eli käytännössä kaikki netin käyttäjät näkemään ne aloittajan käsittelemät kuvat täsmälleen samalla lailla kuin mitä aloittaja ne haluaa nähtävän, kun juuri se tuntui aloitusviestin perusteella olevan aloittajan suurin ahdistuksen aihe? Suurinta osaa tietokoneen peruskäyttäjistä ei näytön kalibroinnit kiinnosta hökäsen pökäystä, jos ovat siitä koskaan kuulleetkaan.

• 4.5g

Kannattaisi kysyä joltain jolle olet kuviasi jakanut, kai nyt jokusen niistä tunnet?

• kuviesi katselija

Olenkin ihmetellyt miksi kuviesi värit toistuvat niin vääristyneinä omalla näytölläni, mutta nyt syy minullekin selvisi ja se syy on todella huono säkä. Olemme vahingossa ostaneet erilaiset näytöt ja/tai säätäneet ne toisistamme poikkeavalla tavalla.

• wbcs55

Okei, kiitos näistä vinkeistä, täytyy muuten ottaa vähän enemmän selvää tästä kaliboroimisesta yms, kun ei ollutkaan ihan pikkujuttu tai sellainen yksinkertainen, että vois vaan säätää jotain värikylläisyyttä esim. ohjauspaneelista tai jotain!! :D

Koska olis kuitenkin todella kiva, että ne kuvat näkyis nyt silleen ihan oikeanlaisina, koska nyt en tiedä minkälaisia kuvia esim. kamerani ottaa luonnostaan. Käytän hyvin värikylläisiä asetuksia kamerassa ja tällä LED näytöllä, jota enimmäkseen käytän ja johon aina kuvanikin laitan,kuvissa näkyy esim joku pieni alue lähes pelkästään tätä yhtä väriä, joka ei ainoastaan näytä laaduttomalta pskalta, vaan hankaloittaa asioita, muokkaamista yms. Nytkin kun katselen kuviani blogissani, niin kuvat joiden piti olla vihreäsävyisiä ovat hävittäneet lähes koko vihreän värinsä ja pari muuta värikylläistä kuvaa ovat todella elottomia, koska kylläisyys on siis paljon pienempi.

Ja niin ongelmahan tämä on mulle, ei se sitten haittaa jos ihmisillä siellä toisessa päässä on näyttöasetukset minkälaiset tahansa, pääasia kunhan itse tietäisin minkälaisia kuvani todellisuudessa ovat.

Mutta siis onko ihan normaalia, että näytöissä on luonnostaan tälläisä näin suuria eroja, ilman että niille on tehty tätä kaliborointia tai mitään muutakaan säätöjä? Kun ero on todella huomattava. Vai onko tavallaan jokainen kone ns. väärässä ja sitten kun sen kaliboroi niin se on sitten ihan oikeessa oikeessa? Vai joissain koneessa on samanlaiset säädöt luonnostaankuin mitä toi kaliborointi tuottaa tulosta?

t. tietämätön

• mie täältä

Kalibrointi on tottakai se oikea tapa. Mutta kyllä näytön saa aika hyville säädöille ilmankin, http://www.lagom.nl/lcd-test/ on sivu jonka avulla olen näytöt saanut aika hyvälle mallille. Siis niin hyvälle, että paperiprintteihin verrattuna ei ole enää paljoa pielessä.

Näytöt on useimmiten tehtaalla säädetty mahdollisimman herkullisiksi, värikylläisyys, valoisuus ja kontrasti huipussaan sekä wb mitä sattuu. Näyttää sitten myyvältä kun niitä hyllyille laitetaan. Ja kyllä niissä on huomattavia eroja, silmä vain tottuu aina siihen mitä sattuu katsomaan.

Säädä ne näyttösi ja vertaile uudelleen. Äläkä säikähdä, kun näyttösi näyttää säätöjen jälkeen valjulta tai harmaalta, se johtuu siitä että olet tottunut liian kirkkaaseen ja värikylläiseen näyttöön. Itse ainakin saan pääni kipeäksi, jos nyt vaihdan säädöt takaisin oletuksiin.
        Kamerassa muuten kannattaa käyttää mahdollisimman neutraaleja asetuksia, parempi niitä kuvia on säätää koneella sitten.

• wbcs55

voi järkytys nyt alan kohta itkemään oikeesti noi kuvat on aivan järkyttäviä kun aloin kattelemaan lisää! Siis nämä kuvat näyttää suurimmaks osaks täysin elottomilta ja värittömiltä ja kaikkea muuta p*skaa tällä toisella koneella mikä ei siis sovi ollenkaan kuvieni tyyliin ja tarkoitukseen.

Vaivuin nyt masennuksen syvimpään onkaloon, josta en varmaan enää ikinä nouse, koska olen varma että muut ihmiset näkevät ne samanlaisina kuin tällä koneella mistä niitä nyt katselen!!! Kaikenlisäksi todella turhauttavaa että olen kuluttanut tuntikausia muokkaamiseen ja todennäköisesti tämäkin työ mennyt täysin hukkaan!:D

Niin ja tarkotin sitä edellisessä viestissä etten tiedä että olisko mahdollisesti kameran asetukset liian värikylläiset kun se näyttö näyttää ne sellaisena, mutta nyt näyttää siltä että näyttö on vääristäny ne ihan täysin. Luulin vielä että näyttääpäs jotkut kuvat todella hyviltä, ei tarvitse edes muokata kun niin oli värit ja kaikki runsaat ja hienot...... :D: Ja nyt karu totuus paljastui!

• dsfdsfdsfdsdsds

ei voida auttaa...

Et kertonut mitään esim. kamerastasi, miten muokkaat kuvia ja millä ohjelmalla.

Paintia jos käytät niin en ihmettele ollenkaan....

• mht651

Etkö osaa säätää sitä toista näyttöä/näytönohjainta, niin että kuvat olisivat samanlaisia molemmissa koneissa? Ota kameralla kuva vaikka olkkarista, ja sitten säädät molemmat koneet niin että kuva näyttää samalta kun omilla silmilläsi katsoen.

• wbcs55

No ei sen kameran asetukset pitäis paljon vaikuttaa, kun jos pidän niitä samanlaisina niin kyllä se sama kuva silloin pitää samalta näyttää eri koneissa. Tai muokattu kuva. Tai mikä tahansa, jos on se sama kuva niin ei se nyt erilaiseksi yhtäkkiä muutu, oli se sitten millä tahansa muokattu tai mitä tahansa. Näyttö tässä nyt kusee.

En osaa säätää näyttöä, mutta jos on siis jotenkin mahdollista säätää näyttöä niin otan kyllä selvää tässä mahd. pian kunhan kiireiltäni kerkeän, että enköhän mä jotain saa aikaan, jos näin vaan voi tehdä.

Mutta ongelmallista tämä on silti, koska nämä kaksi konetta sijaitsevat eri osoitteissa (opiskelukämppä ja ''koti'' (vanhempien kämppä) ja välimatkakin on sellaiset vajaa 200km ja toinen ei edes ole kokonaan oma koneeni, joten aika hankalaa muutenkin alkaa raahaamaan. Ja tää LED näyttö (pöytä)kone on just tääl opiskelukämpäs ja siellä oon kuitenkin enemmän. Nyt oon kolmannella koneella ja tässä toi ero ei oo niin iso ja kuvat näyttää enemmän siltä miltä niiden ''pitäis'' tai millasen oon ne nähny kun oon muokannu.

Mut tosiaa vois tosta näytönohjaimen säädöst enemmä tietoo ettii ja vähä opetella et jos onnistuis jotai tekemään ja sit just kattoo jostain kuvast et näyttäs samalt ku omil silmil, vaik kameratki toki aina vähä vääristää..

• Otat jonkun testikuvan ja säädät sen avulla. Niin että valkoinen näyttää molemmissa valkoiselta, ei kellertävältä eikä sinertävältä. jne.

Edelleen olisi ollut helpompaa jos olisit maininnut mitä ovat nämä näytöt tyypiltään.
      LED EI ole NÄYTTÖ. Se on pelkkä taustavalo näytössä ei muuta.
      Onko IPS vai tn paneeli vai jotain muuta?

• Jokue

Niin todennäköinen syy on väriprofiili. Katso http://www.tuuli.fi/file/colors.htm naisen kuvat joista alempi vastaa juurikin selitystäsi.

Et kertonut miten kuviasi katselit, selaimella, kuvankäsittely ohjelmalla jne... kaikki selaimet kun ei tue väriprofiileja, joten ongelmien välttämiseksi kannattaa nettiinlaitettavista kuvista ne poistaa (muunnat sRGB profiiliin). Profiilin poistolla tiedostonkoko pienenee hieman.

• Tottahan tuo, väriprofiileilla säädetään laitteet näyttämään samalta.
      (Tulostimet,skannerit,näytöt...)

Itse mietin lähinnä sitä jos käytössä ihan perus tn paneelit perus kaupasta. On niiden värientoisto muutenkin heikompaa kuin laadukkaampien näyttöjen. Kaikki näytöt toistavat kuitenkin värejä hieman erilailla. Riippuen näytön iästäkin.

• NSDAP----

kuvasi näkyy vihreän sävyisinä........

säädä kameraa, tutki sen asetuksia. esim. mun nokian n70 kamera ottaa super hyvii kuvia kun olen sen asetukset laittanu ok, mutta nokian e71 ottaa juurikin vihreän keltaisen kuvia eikä sitä saa asetuksista oikeeksi millään.

oletko sitten omat näyttösi virittäny niin että vihreät kuvat näkyy ok.

• NSDAP------

jos muut intternetin kuvat näkyy näytössäsi hyvin älä muuta näytön asetuksia.
      jos niitä kerran muuttaa ajautuu päättymättömään silmukkaan, kaikkia aseuksia tulee sen jälkeen muuttaneeksi.
      se on FAKTA.

• wbcs55

Joo erottelinkin nää näytöt LED näyttöiseen ja ei lediin siks että pysyis paremmin kärryillä kun selitän, eikä tarvis koko ajan selittää mistä on kyse. Mistään paneelista en kyllä tiedä mitään, senkin varmaan kuitenkin näkis jostain..

Ehkä tota väriprofiilia voisin tarkemmin tutkia kohta tai kokeilla jotain asetuksia, kyllä mä tälle varmaan jotain saan tehtyä näillä vinkeillä, että kiitoksia kaikille!:D Vaikka ei tässä sinänsä mitään vikaa ole, joskus vaan toi värikylläisyyden tuoma suttu häiritsee, mutta just se jos kaikilla koneilla sama kuva näyttää erilaiselta, niin mistä tiedän että mikä se on se oikea versio.

Ja kuvat tulee kamerasta sRGB:nä ja JOS muokkaan, nii silloinkin on sRGB eli se asia on kyllä kunnossa.

Ja siis kuviani oon vertaillu selaimilla, eri kuvankäsittelyohjelmilla ja sitten ihan tällä jollain windowsin oletus kuvankatseluohjelmalla tms. Ja niissä ei kai suurtakaan eroa ole ollut, jos samalla koneella on ollut, mutta sitten eri näytöillä se ero näkyy.

NSDAP------ : tarkotin kyllä ihan sitä, että olin kuvaa muokannut vihreäsävyisemmäksi ja toisella koneella tästä kuvasta näytti kadonneen lähes kokonaan tää vihreä sävy, missä taas huomas että eroja näytöissä tai asetuksissa on..

• wbcs55 2

Siis hyi tää on ihan järkyttävää nyt koska näyttö ei ollutkaan ollut sRGB asetuksilla, vaan joku 'photo' ja kun vaihdoin sen nyt sRGB niin kaikki värit kuoli!! Tää ei voi olla totta ollenkaan, en tosiaankaan usko tohon sRGB, mun kamerasta ei voi tulla tälläsiä kuvia!! :D Nyt tää näyttö on kyllä varmaa samoissa asetuksissa muiden käyttämieni koneiden kanssa, mutta erohan näyttää vielä radikaalimmalta kun sen näin tekee!

En voi enää olla koneellakaan, kun tää on joku kuolleiden sävyjen hautausmaa. En kyllä jätä asiaa tähän vaan yritän tätä selvitellä vielä. Tuntuu kyllä aika oudolta nyt, että kamerasta tosiaan muka tulis näin neutraaleja kuvia, koska käytän tosiaan toisinaan melko runsaita väriasetuksia..

• Vedäppä kätösee

Voin kyl sanoo et kuvat näyttää eri näytöillä erilaisina.ethän voi mennä jokaisen joka kuvia katsoo luokse laittamaan näytön asetuksen itsellesi sopiviksi.

Ps. Oot iha vitun tyhmä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4381
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      98
      3936
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      50
      3446
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      22
      2693
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      25
      2532
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2393
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      43
      2237
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1877
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47