Epoksia vai Polyesteriä?kumpaa vene on

Apua pleaceee

Mistä näkee, onko vene tehty polyesterillä vai epoksilla?

Veneeni on purettu kokonaan ja aprikoin, kumpaa tavaraa on käytetty tehtaalla...
Materiaali on kellertävää, säännöllisen "ruudullista" samaan tapaan, kuin lasikuitutapetti
---

12

6406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuvaus lasikuitutapetista kertoo sen olevan ns. rovinkia eli ristiinkudottua lasikuitua. Kovetteena siinä on käytetty polyesteriä koska se on huomattavasti halvempaa kuin epoksi. Epoksi tekisi lasikuidusta lujemman mutta siinä missä polyesteriä menee 100kg epoksin kanssa pärjäät 10kg:a

    • esterin p

      Jos veneesi olisi laminoitu epoksilla, olisit takuulla kuullut siitä ostaessasi. Myyjä olisi varmasti muistanut suorastaan hehkuttaa sen verran poikkeuksellista ja kallista rakennetta. Hyvin todennäköisesti olisi silloin käytetty myös hieman eksoottisempia lujitteita kuin tavallisia rovinkeja ja katkokuitumattoja.

    • 358925tipk

      Epoksi on kirkasta ja polyesteriharsi kellertävän sameaa.

    • ihan vaan tiedoksi

      Jos ajattelit korjata vanhaa lasikuitua, niin silloin on sama kumpaako se on ennen ollut, koska vain epoksi tarttuu kunnolla vanhaan pintaan.

      Polyesterihartsi on kelpo aine (=halvempi) uuteen lasikuiturakenteeseen, mutta sillä tehty paikkaus ei ole koskaan kunnolla kiinni.

      Vähän yksinkertaistaen epoksi on liima ja polyesteri täyte.

      • R.N

        "vain epoksi tarttuu kunnolla vanhaan pintaan"

        -Ja vitut! Hyvin hiottuun ja putsattuun polyesteriin tarttuu polyesteri vallan mainiosti.

        "epoksi on liima ja polyesteri täyte"

        -Ja sinä olet pelle!


      • VP
        R.N kirjoitti:

        "vain epoksi tarttuu kunnolla vanhaan pintaan"

        -Ja vitut! Hyvin hiottuun ja putsattuun polyesteriin tarttuu polyesteri vallan mainiosti.

        "epoksi on liima ja polyesteri täyte"

        -Ja sinä olet pelle!

        No no R.N. Oliko toi nyt asiallinen vastaus? Kyllä epoxy on parempi, muttei asia nyt ole noin selkeä. Miten esim auringonvalon kestävyys - pärjääkö epoxy siinä?

        Koko rakenteen lujuus riippuu paljon siitä paljonko siinä on lasikuitua ja minkälaistpa se on ja miten se on laminoitu. Yöeensä voi sanoa että epoxy ei sinällään tuo paljon lisäarvoa vakioveneeseen, kunhan muut asiat on kunnossa.


      • biokemisti66
        R.N kirjoitti:

        "vain epoksi tarttuu kunnolla vanhaan pintaan"

        -Ja vitut! Hyvin hiottuun ja putsattuun polyesteriin tarttuu polyesteri vallan mainiosti.

        "epoksi on liima ja polyesteri täyte"

        -Ja sinä olet pelle!

        EPOXI ON KERTAMUOVIA !!
        Epoksi on kertamuovi, joka kovettuu kovettajan avulla. IG Farben keksi materiaalin Saksassa vuonna 1939. Epoksimuovien käyttökohteita ovat maalit, liimat ja rakennuspinnoitteet, sähkötarvikkeet, elektroniikka, autojen ja veneiden osat sekä urheiluvälineet.


      • Johtopäätöksiä
        biokemisti66 kirjoitti:

        EPOXI ON KERTAMUOVIA !!
        Epoksi on kertamuovi, joka kovettuu kovettajan avulla. IG Farben keksi materiaalin Saksassa vuonna 1939. Epoksimuovien käyttökohteita ovat maalit, liimat ja rakennuspinnoitteet, sähkötarvikkeet, elektroniikka, autojen ja veneiden osat sekä urheiluvälineet.

        Entä sitten?


      • Anonyymi
        biokemisti66 kirjoitti:

        EPOXI ON KERTAMUOVIA !!
        Epoksi on kertamuovi, joka kovettuu kovettajan avulla. IG Farben keksi materiaalin Saksassa vuonna 1939. Epoksimuovien käyttökohteita ovat maalit, liimat ja rakennuspinnoitteet, sähkötarvikkeet, elektroniikka, autojen ja veneiden osat sekä urheiluvälineet.

        Ei se polyesteri ilman kovettajaa toimi sekään..


      • Anonyymi
        VP kirjoitti:

        No no R.N. Oliko toi nyt asiallinen vastaus? Kyllä epoxy on parempi, muttei asia nyt ole noin selkeä. Miten esim auringonvalon kestävyys - pärjääkö epoxy siinä?

        Koko rakenteen lujuus riippuu paljon siitä paljonko siinä on lasikuitua ja minkälaistpa se on ja miten se on laminoitu. Yöeensä voi sanoa että epoxy ei sinällään tuo paljon lisäarvoa vakioveneeseen, kunhan muut asiat on kunnossa.

        Paremmin epoksi pärjää kun polyesteri joka ei pidä edes vettä. Polyesteri vaati pintaan aina veden pitävän tavaran.


      • Anonyymi

        Järjetön väite ettei kiinnittyisi, se vaan täytyy tehdä oikein. Laminoinnin täytyy mennä kunnolla ehjän pinnan päälle. Ja pinta pitää puhdistaa huolella asetonia säästämättä. Olen jokusen veneen korjannut eikä yksikään ole irronnut. Epoksi fillerillä voi korjailla pieniä kolhuja, siinä se on ihan ok.


    • Anonyymi

      Parhainmmat ovat vinylesteri hartsilla laminoituja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe