Saatuko kukaan

tuntemaan

taiteilija Raimo Kukkosta joka on syntynyt Karttulassa Syväniemellä oli Nokian kumitehtaalla mallimestarina ja eläkevuodet vapaana taiteilijana

4

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunsin toki

tunnen, oli hieno mies!

älynsä suorastaan säkenöi jo Karttulassa Syväniemellä, taito joka jalostui Nokian kumitehtaalla mallimestarina ja eläkevuodet vapaana taiteilijana tekivät hänestä jopa neron!

hän oli jopa niin hieno että häntä luultiin itseksi anssi kukkoseksi, joka oli hänkin hieno mies!

• kalle kalunen

oli taiteilija - delas sastamalassa, siis vammalassa 2011

Raimo Kukkosen muistonäyttely Jaatsilla

Kuva: Heli Heino Heli HeinoLähetä palautetta toimittajalle

Jukka Kukkonen peri isältään maalaustelineen ja tarvikkeet. Telineellä on Sastamalan Mouhijoen rannassa maalattu maisema, joka jäi Raimo Kukkosen mielestä hieman kesken.
      Taidemaalari ja kuvanveistäjä Raimo Kukkonen teki vuosi sitten varauksen kulttuuritalo Jaatsista asettaakseen esille maisemamaalauksiaan 80-vuotispäiviensä aikaan.

Maalaukset on nyt ripustettu esille, mutta taiteilija itse on poissa. Hän menehtyi sairauteen viime marraskuussa Sastamalassa 79-vuotiaana.

”Äiti ja me lapset halusimme järjestää muistonäyttelyn. Kun soitimme Jaatsiin, kuulimme, että isä oli jo tehnyt varauksen tälle samalle ajalle”, Raimo Kukkosen poika Jukka Kukkonen kertoo.

Syntymäpäivänäyttelyn sijaan yleisölle avattiin muistonäyttely. Ajankohta on sama, jonka Raimo Kukkonen itse halusi.

Raimo Kukkonen opetti kuvataidetta kouluissa ja jopa vankilassa. Hänet muistetaan myös Sastamalan Ellivuoressa sijaitsevan Kivilinnan isäntänä 1970- ja 1980-luvuilla.

Käytössä oli pieni Fiat, jolla Kukkonen kiipesi Pirunvuoren kylkeä ylös niin pitkälle kuin pystyi.

”Kun kuulin moottorin äänen, tiesin, että taiteilija on tulossa”, Raimo Kukkosen leski Mirja Kukkonen hymyilee.

Perheen 5:ttä lasta kiellettiin Kivilinnassa kiipeämästä parvelle putoamisvaaran takia.

”Pirunvuorella meitä ei vahtinut kukaan. Remusimme pitkin luolia ja jyrkänteitä ja opastimme turisteja.”

Kukaan lapsista ei koskaan loukannut itseään louhikoissa. Käärmeitä oli runsaasti, mutta ne jättivät lapset rauhaan.

”Johtuisiko siitä, että isä vei käärmeille maitoa lautasella? Eihän niitä olisi pystynyt hävittämäänkään vuorelta.”

Raimo Kukkonen tunnettiin erityisesti maisemamaalauksistaan.

Muistonäyttely on kulttuuritalo Jaatsissa Sastamalassa 14. elokuuta saakka. Perheenjäsenet valvovat itse näyttelyä.

Lue lisää Tyrvään Sanomista 4.8.

• Anonyymi

Tunsin Raimo Kukkosen useita vuosia. Hän oli eläkevosinaan Emill Danielssonin Kivilinna kesäisäntänä.

• Anonyymi

Kyllä. Äitini kävi työväenopiston kursseilla Haaviston? vihreän puukoulun kylmässä yläkerrassa. Olin itse kansakoulukäinen. Minulla lapsena oli välillä tunneilla tylsää, jolloin Kukkonen kysyi, että mitä itse haluaisit piirtää. Sanoin sarjakuvia ja hän piirsi minulle ainakin kaksi karikatyyriä, nenänsä muurtaneen nyrkkeilijän ja Hitlerin. Onkohan enää missään tallessa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3620
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      70
      1915
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      64
      1027
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      843
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      834
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe