Saatuko kukaan

tuntemaan

taiteilija Raimo Kukkosta joka on syntynyt Karttulassa Syväniemellä oli Nokian kumitehtaalla mallimestarina ja eläkevuodet vapaana taiteilijana

5

1207

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunsin toki

tunnen, oli hieno mies!

älynsä suorastaan säkenöi jo Karttulassa Syväniemellä, taito joka jalostui Nokian kumitehtaalla mallimestarina ja eläkevuodet vapaana taiteilijana tekivät hänestä jopa neron!

hän oli jopa niin hieno että häntä luultiin itseksi anssi kukkoseksi, joka oli hänkin hieno mies!

• kalle kalunen

oli taiteilija - delas sastamalassa, siis vammalassa 2011

Raimo Kukkosen muistonäyttely Jaatsilla

Kuva: Heli Heino Heli HeinoLähetä palautetta toimittajalle

Jukka Kukkonen peri isältään maalaustelineen ja tarvikkeet. Telineellä on Sastamalan Mouhijoen rannassa maalattu maisema, joka jäi Raimo Kukkosen mielestä hieman kesken.
      Taidemaalari ja kuvanveistäjä Raimo Kukkonen teki vuosi sitten varauksen kulttuuritalo Jaatsista asettaakseen esille maisemamaalauksiaan 80-vuotispäiviensä aikaan.

Maalaukset on nyt ripustettu esille, mutta taiteilija itse on poissa. Hän menehtyi sairauteen viime marraskuussa Sastamalassa 79-vuotiaana.

”Äiti ja me lapset halusimme järjestää muistonäyttelyn. Kun soitimme Jaatsiin, kuulimme, että isä oli jo tehnyt varauksen tälle samalle ajalle”, Raimo Kukkosen poika Jukka Kukkonen kertoo.

Syntymäpäivänäyttelyn sijaan yleisölle avattiin muistonäyttely. Ajankohta on sama, jonka Raimo Kukkonen itse halusi.

Raimo Kukkonen opetti kuvataidetta kouluissa ja jopa vankilassa. Hänet muistetaan myös Sastamalan Ellivuoressa sijaitsevan Kivilinnan isäntänä 1970- ja 1980-luvuilla.

Käytössä oli pieni Fiat, jolla Kukkonen kiipesi Pirunvuoren kylkeä ylös niin pitkälle kuin pystyi.

”Kun kuulin moottorin äänen, tiesin, että taiteilija on tulossa”, Raimo Kukkosen leski Mirja Kukkonen hymyilee.

Perheen 5:ttä lasta kiellettiin Kivilinnassa kiipeämästä parvelle putoamisvaaran takia.

”Pirunvuorella meitä ei vahtinut kukaan. Remusimme pitkin luolia ja jyrkänteitä ja opastimme turisteja.”

Kukaan lapsista ei koskaan loukannut itseään louhikoissa. Käärmeitä oli runsaasti, mutta ne jättivät lapset rauhaan.

”Johtuisiko siitä, että isä vei käärmeille maitoa lautasella? Eihän niitä olisi pystynyt hävittämäänkään vuorelta.”

Raimo Kukkonen tunnettiin erityisesti maisemamaalauksistaan.

Muistonäyttely on kulttuuritalo Jaatsissa Sastamalassa 14. elokuuta saakka. Perheenjäsenet valvovat itse näyttelyä.

Lue lisää Tyrvään Sanomista 4.8.

• Anonyymi

Tunsin Raimo Kukkosen useita vuosia. Hän oli eläkevosinaan Emill Danielssonin Kivilinna kesäisäntänä.

• Anonyymi

Kyllä. Äitini kävi työväenopiston kursseilla Haaviston? vihreän puukoulun kylmässä yläkerrassa. Olin itse kansakoulukäinen. Minulla lapsena oli välillä tunneilla tylsää, jolloin Kukkonen kysyi, että mitä itse haluaisit piirtää. Sanoin sarjakuvia ja hän piirsi minulle ainakin kaksi karikatyyriä, nenänsä muurtaneen nyrkkeilijän ja Hitlerin. Onkohan enää missään tallessa...

• Anonyymi

Olin 1970 luvulla Raimon opissa Lauttalan koululla Nokialla. Kuvanveistoa ja mitallien tekoa opeteltiin. Innostava opettaja, hieno mies. Kävimme kiertämässä useita taiteilijakoteja porukalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      3193
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      16
      2092
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      361
      1865
    4. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1864
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      31
      1467
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      30
      1390
    7. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      22
      1207
    8. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      67
      1162
    9. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      1029
    10. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      54