eli tilanne on se että olen muuttamassa ensi kuussa uuteen vuokra-asuntoon. onko ihan kauheaa jos en kerro vuokranantajalle että minulla on kaksi koiraa? molemmat on jo vanhoja ja tiedän tasan tarkkaan että ne eivät aiheuta mitään "tuhoja". onko tämä yleistä että näin tehdään?
Lemmikit vuokra-auntoon, sopimus kieltää..
38
2714
Vastaukset
- Sopimusrikkomus.
Jos sopimus kieltää lemmikit, ja otat ne kuitenkin kertomatta vuokraisännälle, niin se on sopimusrikkomus, ja peruste vuokrasopimuksen purkamiseksi.
Joten mieti kaksi kertaa.
Kun vuokrasopimus puretaan, niin ei ole irtisanomisaikaa, vaan vuokraisäntä voi esim. ilmoittaa, että sinulla on viikko aikaa muuttaa pois asunnosta.- höpsistä
Höpö höpö, ei ole sopimuksen purkuperuste, eikä oikein edes itrisanomisperuste, tarkista vaikka laista, "sopimusrikkomusta" ei ole mainittu perusteiksi.
Asunto on pitänyt perustella allergiakäytöllä tms. jotta voitaisiin käyttää perusteena huoneiston käyttämistä väärään tarkoitukseen kuin mihin on sovittu.
- elämää nähnyt
Lemmikit kielletään myös siksi, että seuraava vuokralainen voi olla allerginen k.o. eläimelle. Silloin joudut maksamaan remontin koska olet rikkonut sopimusta. Mieti tarkkkaan, kannattaako.
- logiikka ontuu
Mitä jos seuraava asukas ei voi asua asunnossa jossa on olut nainen. Voisiko tällä perusteella vuokrata asuntoa vain miehille?
- näinseon
Näinhän se on, että jos sopimuksessa ne kieleetään niin sillon ei kannata sitä ruveta rikkomaan. On kuitenkin todella väärin, koska koirat tms. eläimet on ihmisen perheenjäseniä ja jokaisen oma asia haluaako eläimiä vai ei ja sitten vuokranantaja voi kieltää ne... Tosi typerää.
- sun pitää..
ostaa oma asunto...typerää(kö)?
- Ei koirille
Koirat eivät ole perheen jäseniä vaan eläimiä, joita ihmiset hyysäävät pelkästään omaa typeryyttään. Aloittajalle vinkki; Laita koirat pois, niin voit hyvin mielin muuttaa asuntoon ja aikaa jää muuhunkin kuin koiran venuttamiseen ulkona, sen paskan keräämiseen ja miettimiseen haittaako se naapureita. Koirat eivät kuulu ihmisasuntoon!
- paskankerääjä
koirat ovat perheenjäseniä.Ei koirille on itse kohtuullisen typerä ja tunneköyhä.Toivon ettei moisia osu omaksi naapuriksi,puistattaa.
- Ei koirille
paskankerääjä kirjoitti:
koirat ovat perheenjäseniä.Ei koirille on itse kohtuullisen typerä ja tunneköyhä.Toivon ettei moisia osu omaksi naapuriksi,puistattaa.
Miten niin tunneköyhä ja kerrohan mikä suuri viisaus koiran hyysäämisessä sitten oikein on? Sinähän voisit muuttaa koirinesi metsään asumaan niin ei tarvitse murehtia naapureista. Sinne elukat muutenkin kuuluvat. Fakta kuitenkin on se että koiran pitämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyötyä voisi olla opas -tai metsästyskoirana mutta kaupunkilaiselle siitä ei ole kuin haittaa. Muiden ihmisten haittaamisesta enää puhumattakaan. Koiraihmiset ovat tavallisen lapsellista porukkaa...
- kis
Ei koirille kirjoitti:
Miten niin tunneköyhä ja kerrohan mikä suuri viisaus koiran hyysäämisessä sitten oikein on? Sinähän voisit muuttaa koirinesi metsään asumaan niin ei tarvitse murehtia naapureista. Sinne elukat muutenkin kuuluvat. Fakta kuitenkin on se että koiran pitämisestä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Hyötyä voisi olla opas -tai metsästyskoirana mutta kaupunkilaiselle siitä ei ole kuin haittaa. Muiden ihmisten haittaamisesta enää puhumattakaan. Koiraihmiset ovat tavallisen lapsellista porukkaa...
Asioita voi tehdä ilman suurta viisauttakin.
- Miksiköhännäinon
Tilanteessasi tietty pitäisi kertoa tai hakea uutta asuntoa. Mutta, jos asunnontarve on akuutti. Itse en kertoisi. Minulla myös eläimiä.
- mä vaan
mä sain asunnon, johon ei saa lemmikkejä ottaa ja mulla on kissa. vuokranantajat kielsi lemmikit, mutta asia on usein silti soviteltavissa kuten mun tapauksessa. asia kirjattiin vuokrasopimukseen, jos jotain tuhoja kissasta tulee, oon velvollinen korvaamaan. niitä ei tietenkään tuu, koska tuo kissa ei oo mikään tuhooja :D en suosittelen etsii toisen asunnon ellet haluu ongelmia... kysy heti esittelytilaisuudessa onko lemmikkiasia soviteltavissa.
- pitäisi käräjöidä
Lisäsittökö maininna että kissa saa hengittää huoneessa olevaa ilmaa?
Tarkoitatan että on typeryyttä kirjata sopimukseen itsestään selvyyksiä. Tietysti vuokralainen vastaa AINA lemmikkinsä tekemistä vahingoista, oli lupa lemmikinpitoon tai ei.
Kai sitä pidetään lähtökohtana että jos suostutaan johonkin ehtoon, niin sitten sitä myös noudatetaan. Laki kuitenkin suojelee vuokralaista kohtuuttomilta ehdoilta. Näistä lemmikkikielloista ja niiden rikkomisista ei tunnu olevan oikeustapauksia, joten ihan tarkat rajat on vielä vetämättä.
- No dogssss
Koiran hilse menee joka paikkaan. Sokkeleiden sisään, pattereiden taakse, jalkalistojan alle, joka ikiseen paikkaan ja alkaa haisemaan. Kaikkea ei saa pois millään. Kämppä haisee vuosia koiran karvalle. Koiran omistaja ei haista sitä kun on tottunut ja vielä kun tupakoi, niin hajuaisti kadonnut. Täysremontti. Kaikki uusiksi. Varaudu kaksiossa 20.000€ remonttilaskuun, kun muutat pois.
- JJJJJJJJJ
Höpö höpö, kyllä pitää olla tosi paha allergia, että koiran karva hiukkaset hyvän siivouksen jälkeen haistaa.
Älä kerro koirista, jos haluat saada vähänkin siistimmän asunnon. - faktaa pöytään
On olemassa oikeusistuimista päätöksiä, että lemmikkejä ei voi vuokra-asunnoissa kieltää. Jos sopimuksessa on ne kielletty, niin sellainen kielto on mitätön.
- linkkiä
Pystytkö osoittamaan tällaisen päätöksen? Itse en ole löytänyt.
- LH
linkkiä kirjoitti:
Pystytkö osoittamaan tällaisen päätöksen? Itse en ole löytänyt.
Käsittääkseni ainoa oikeuden päätös on kultaiselta 40-luvulta. Voidaan taas miettiä, mikä tämän päätöksen todellinen arvo on n. 70 vuotta myöhemmin.
Monesti on toivottu, että oikeus ottaisi tällaisen asian käsiteltäväkseen, jotta saataisiin oikeasti relevantti oikeustapaus.
- Aaaaamen
Hyvä vuokrasuhde perustuu molemminpuoliseen luottamukseen ja sopimukseen.
Kysy vuokranantajalta saatko ottaa asuntoon kaksi vanhaa koiraa. Jos hän kieltää niin etsi asunto muualta.
Vuokralaisenkin täytyy olla luottamuksen arvoinen.
Ensimmäinen asia elämässä on se että on luotettava eikä toimi selän takana.
Ihmisen täytyy olla sanojensa mittainen. Muuten kerää vain vaikeuksia itselleen. - 20+2
Lemmikkieläinkielto on töysin sitova jos vuokranantaja haluaa pitää omaisuutensa allergikkoystävällisenä.
Sinulla ei ole mitään oikeutta tuhota toisen ihmisen omaisuutta pitämällä salaa elukoita.
Vähimmillään joudut korvaamaan koiriesi aiheuttamat tuhot ja ylimääräisen siivoustarpeen. - 5 x vastuullinen om
Hei, ymmärrän murheen kun olet löytänyt juuri sopivan asunnon mutta lemmikit estää. Meillä on koira, kaksi kissaa ja marsuja. Mikään noista ei ole tuholainen, mutta ymmärrän hyvin asunnon vuokranantajan kannan jos hän haluaa lemmikit kieltää.
Paras asunto lemmikkejä omistavalle on vuokranantajan joka hyväksyy lemmikit ja ymmärtää minkä riskin on ottamassa sillä edellytyksellä että vuokralainen on vastuullinen.
Lukeeko ilmoituksessa erikseen, että on kielletty pitää lemmikkejä vai mistä kuulit? Onko asunto yksityiseltä?
Jos ei lue mutta löydät jostain ilmoituksesta kohdan "ei lemmikkejä", kysy miten on.Kysy myös onko mitenkään soviteltavissa, ainahan vuokralainen on vastuussa korvaamaan lemmikkinsä vahingot.
Itsellä tällä hetkellä melkeen sama, tai siis on vielä täysin epäselvää onko sallittu. En saanut ketään kiinni, joten on kysyttävä näytössä vaikka mieluummin olisin halunnut tietää jo aiemmin.
Oletko ajatellut että myös naapuri voi ilmoittaa jos näkee koirasi ja tietää kiellosta? Silloin tilanne on kaikista ikävin.
Tv. Viiden karvaisen omistaja :) - että silleen
Kyllä pitää kertoa. Oletko ajatellut, kun muutat pois joskus ja vuokranantaja ei tiedä koirien olemassa olosta, voi seuraava asukas saada allergisia reaktioita asunnossa. Itse olen muuttanut koira perheen jälkeen erääseen asuntoon, olin jatkuvasti kipeä ja lääkärissä tehtiin allergiatestit, koira-allergia oli puhjennut, vaikkei minulla ollut edes koiraa.
- tipsukoira
Kyllä sinun on oltava rehellinen vuokraisännälle, jos viet koirat asuntoon. en ole sellaista koiraa tavannut joka ei ajan mittaan tee mitään tuhoja. Parketti lattiat kärsii koiran kynsistä ja koiran hilse pysyy huonestossa monia vuosia. Mieti tarkkaan, jos et halua joutua korvauksiin.
- yx hirvimies
Minulla oli taannoin Sepän kadulla vuokralainen, joka kiellosta huolimatta otti koiran asuntoon. Koira kuseskeli parketin pilalle. Ja vuokralainen oli varaton. Oli lopuksi kallis vuokralainen. Ja röyhkeä.
- Ymmärrys hoi!
Mitä sä et nyt ymmärrä? Siis jos vuokranantaja kieltää elukoitten pidon asunnossaan, niin se tarkoittaa että sinne ei koiraa viedä! Miksi lemmikkien pito sitten erikseen jossain kiellettäisiin, jos asialla ei olisi mitään merkitystä? Jos muutat asuntoon, toivottavasti jäät myös pian kiinni ja joudut vastaamaan sopimusrikkomuksesta.
- VilunIkiootti!
Aloittajalle:
Kuvittele että sinulla on kohtuu siisti auto. Vuokraat sen minulle ja kiellät ettei sitten lemmikkejä (koiria) sillä kuskailla, koska pelkäät, että sisusta voi kärsiä.
Kuskaan kuitenkin useita kertoja viikossa kahta koiraa ja pieniä tuhoja tulee. Kun tyrmistyneenä kyselet, että ovatko nuo koiran jättämiä äkillisiä kulumia, niin vastaan sinulle vaan:"Se on normaalia kulumista enkä maksa sinulle mitään!" :D Ja mitä väliä, sehän on SINUN autosi ja minua ei pätkääkään kiinnosta missä kunnossa se luovutetaan takaisin kun vahingot ovat kuitenkin sen verran "mitättömiä". :) - ei kannata
Sitova sopimus eli lennät viiikossa ulos nykylain mukaan.Jos asunto remontoitu ja sattuu vielä olemaan omistaja allerginen eli ei voisi muuttaa omaan asuntoon ilman koko remonttia sinun jälkeen sinä maksat.Ja yksityisen saatavat ulosototssa vanhenee 20 vuodessa ei 15 vuodessa.Sama on tupakointi nykyään.Asunnossa ei tupakoida ja sillä hyvä tai lentää ulos ja täysremontti maaleineen ja tapettineen tulee sinun maksettavaksi.Ei ole ehkä rahaa heti maksaa jos köyhä,mutta onko jossakin vaiheessa 20 vuoden sisällä niin maksat korkoineen ja ulosottokuluineen jotka nostaa jo 10 vuodessa summaa 40%
- rjpaeän
Valehtele lisää! Oletko kuullut kohtuuttomasta sopimusehdosta?
- lycka.till.....
Itse annan pitää koiraa / kissaa jos on laminaatti tai muovimatto.
Jos pehmeä parketti en anna.
Koirat helposti haukkuvat kun omistaja poissa.
Eräs raapi asunnon oven sisäpuolelta.
Sitten voi niitä vahinkoja tulla.
Jos ei ole kielletty niin sinuna ottaisin ne sinne.
Tosin silloin voi tulla ongelmia kun et niistä etukäteen ekrtonut.
Nimittäin kertomalla voi olla että ehdottaa vuokrasop. purkua, tosin siihen ei ehkä perustetta jos ei kieltänytkään sopparissa eläimiä.
Paras on sitten neuvotella ja ottaa lisäliite soppariin jossa tosiaan vakuutat korvaavasi kaiken vahingon ja asunnon ''ylikulumisen'' eli eläinten vahinko ei koskaan ole normaalia kulumista!
Hankalaa, itse olen koiraihminen ja opiskelijalapsellani on koira mutta oli erittäin vaikea saada koiran kanssa asuntoa eikä omamme sopinut sijainnin vuoksi. Toivon, että asiat sujuvat! - jurristiikka
Eihän niistä lemmikeistä tarvitse erikseen kertoa. Sopimukseen kirjattu lemmikkikielto on yleisesti juristien mielestä kohtuuton eli laiton lukuunottamatta erikseen allergia-asunnoiksi tehtyjä asuntoja.
Kielto on kertaalleen korkeimmassa todettu laittomaksi mutta päätös on muistaakseni 50-luvulta eli jos riita nykyään riideltäisiin loppuunasti niin päätöstä voi vain arvailla. Vanhoihin aikoihin verrattuna vuokralaisen irtisanomisturva on kuitenkin heikentynyt eli jos vuokraisäntä irtisanoo sopimuksen niin paha siinä on pullikoida vaikka todellinen syy olisi lemmikki. - anti-loordi
asuntoon voi viedä elukoita vaikka sopimuksessa ne kiellettäisiin. etsi oikeuden päätös asiasta!
- 4524525
laiton kielto! Enkä muutenkaan usko oikein että joku allergikko voisi saada pahan reaktion jos asuu paikassa jossa on ennen ollut koira tai kissa. Koska eihän se voisi asua yhtään missään!! Ei mennä vaikka kirjastoon, kauppaan, yleisiin paikkoihin, kaikisa niissä on joskus käynyt joku koira esim. opaskoira sokean kanssa. Ja allergikon täytyy sitten vaan otaa lääkettä ja mennä johonkin inva-asuntolaan, ohan niitä heille tehty.Ei koko maailma voi pyöriä yhden herkän ympärillä.tai ostaa oma uusi talo, tai uudiskohteeseen muuttaa.
- neuvoja
Kannattaapa lukaista oheinen artikkeli, se ei oikeuden päätös, vuokranantajien keskusliiton lakimiehen kirjoitus kumminkin. Lähtökohtaisesti siis niin, että sopimus on sopimus ja siitä pidetään kiinni.l
http://www.kiinteistolehti.fi/lehti/lehti/ei-lemmikkeja-kiitos- laki kuten luetaan
No tuo nyt oli lähinnä vuokranantajien propagandaa.
Siitä huolimatta tuossakin neuovottiin malttia lemmikkieltoihin ja perustelut pitää aina ola, ylimalkainen "ei lemmikkejä" kielto on kohtuuton ehto.
- sopimuksesta kiinnin
Miksi te vuokranantajat ette kiellä vuokralaiselta alkoholin käyttöä ja tupakointia? Suurin osa vahingoista sattuu kännissä ja suurin osa tulipaloista syttyy tupakista.
- kyl vaa
Moni vuokranantaja kieltää tupakoinnin, myös parvekkeella.
- lukisit tämän..
kieltää kyllä, mutta vuokralainen tupakoi, sen huomaa kyllä naapurissa, mitähän tässä pitäs tehdä, sillä asunnonomistaja sano ettei ota tupakoijaa, nyt tulee savua minun kotiin juuri siitä asunnosta..
- .......
miten sen saa varmasti selville, kun ei voi mennä asuntoa tarkastamaan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-83313239Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2062853Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy592447Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1721512Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa
MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har181299Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?
Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään551290Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!
Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j14925- 60923
- 85860
- 20834