Eli olen 37-vuotias. Sterilisaatio tehty reilu kolme vuotta sitten(mikä kuulemma "laiskistuttaa" myös hieman hormoonitoimintaa). Kohtu poistettu kaks vuotta sitten. Viime kesästä asti, eli pian vuoden verran ollut ihmeellistä oireilua. Ensiksikin mun mielialat heittelee jatkuvasti. Pääasiassa olen ärtynyt ja vittuuntunut. Yöt menee levottomasti. En tunne itseäni enää koskaan energiseksi. Jatkuva väsymys ja tympeä olo. MUTTA, pahin oireilu on, kun ns. kuukautisten pitäisi alkaa. Eli kierron tunnistan rintojen arkuudesta. Ja muutenkin pinna entistä kireempi pms viikolla, olen suorastaan agressiivinen. N. viikon kun olen kärvistellyt pms oireiden kanssa, herään aamulla siihen kun olo on voimaton, tuntuu kuin keho painaisi kymmeniä ylimääräisi kiloja. Olo on nuutunut ja päänsärky iskee. Sellaista migreeni tyyppistä, mikä aaltoilee päällä n viisi päivää. Olo on myös sekava ja tuntuu että tipahdan erittäin syvälle masennukseen! Elämä tuntuu raskaalta ja itken pitkin päivää. Pää on aivan SUMUSSA. Siis menen aivan ihmeelliseen tilaan.Särkylääkkeet ei auta päänsärkyyn. Ja tämä ollut nyt yli puolen vuoden ajan. Heti pms viikon perään siis tällainen kausi. Tätä oloa kestää noin puolitoista viikkoa. Työkykyinen en näiden päivien aikana ole. Ja koko ajan menee pahemmaksi. Olen juuri pääsemässä tästä kamalasta puolitoistaviikkoisesta, ja voin sano että nyt kävin todella pohjalla. en kyennyt enää olemaan nuorimman lapsen kanssa..kun olin niin uupunut ja epätodellisessa olossa. 4kk sitten otettiin estrogeeniarvot . Kierron seitsemäntenä päivänä. arvo oli viiterajojen sisällä, mutta aivan siellä alakantissa. Tai lääkäri sanoi että hieman vaikea tulkita, kun arvo olisi pitänyt ottaa vuodon 1-3 päivänä.
Olen miettinyt että laskeekohan mun estrogeeni liian alas, kun on ns. kuukautisten aika?? Kun vuotoahan mulla ei luonnollisesti tule, mutta hormoonitoiminta kuitenkin toimii.
Tiedän että kohdun poisto ja streilisaatio vähentää estrogeenin tuotantoa. varsinaisista vaihdevuosista ei tässä kuitenkaan ole kysymys, mutta epäilen vahvasti että estrogeenit romahtaa liian alas. Mielialalääkkeitä olen käyttänyt mysö vaivoihin, mutta ei niistä ole apua ollut. Päinvastoin.
En kohta enää tunne itseäni. Pelkään seuraavaa kertaa, kun on kuukautisten aika. viimeksi jo tuntui siltä että tulen hulluksi ja psykoosiinko kohta menen. Se masennus oli jotain aivan kamalaa.
Mitä luulette/onko kokemuksia.auttaisikohan estrogeeni??
Johtuukohan estrogeenin puutteesta?!
5
1351
Vastaukset
- yliviiskyt
Hei! Varsinaisesti itselläni ei ole kokemusta kohdun poiston tilasta ja vaivoista. Työkaveriltani poistettiin kohtu 38v ikäisenä ja hänellä alkoi n.5v päästä tosi kovat vaihtarivaivat. Hermot riekaleina ja vittuuntunut, eikä pystynyt jatkuvan hikoilun takia nukkumaan öisin ja pitkin päivää kihahti hiki päälle. Hän sai lääkäriltä Evorel laastarit ja niitä on käyttänyt jo yli 10vuotta.
Itselläni on kyllä saman tapaista vaivaa ja oireilua mitä itse kirjoitit ja välillä on sellaisia päiviä, ettei viitsisi yhtään mitään tehdä. Siivous inspiraatioitakin tulee nykyään niin vähän, että pitäs joku siivoja palkata. Mulla ei enää kylläkään ole pieniä lapsia hoidettavana, niin kuin sulla. Kyllä sun kannattais hankkia sitä estrogeenilisää, koska tilanteesi vain huononee tuosta, eikä varmaankaan parane ilman apua. Sulla on kyllä hyvin asiat siinä mielessä, että et tarvi progesteronilisää ja pelkkä estrogeeni on aika turvallista käyttää:) - ihan samanlaista
Pää on aivan SUMUSSA. Siis menen aivan ihmeelliseen tilaan.Särkylääkkeet ei auta päänsärkyyn.
Hormonaaliseen päänsärkyyn auttaa migreenilääkkeet ja estrogeeni lievittää oireita yksinäänkin, mutta ei poista kokonaan. Lääkäri voi ehdottaa jotain superhyperkallista, joita on kai enempi tarkoitettu tämäntyyppiseen ongelmaan, mutta halvemmilla pärjää yhtä hvyin, minulla on käytössä Sumatriptan, joka maksaa pari euroa 6 kpl, se alunperin määrätty oli jotain 10 euron luokkaa tabletti. Ilman estrogeenia särkykohtauksia oli harva se viikko ja tosiaan on lievää, mutta silti toimintakyvyn lamauttavaa jatkuen päiväkausia. Nyt hormonikorvaushoidon myötä kohtauksia on ollut huomattavasti vähempi ja lievempinä, vaikka kokonaan ilman migreenilääkitystä en ole pärjännyt. Täysin terässä sitä ei ole edes lääkityksellä, mutta pysytyy kuitenkin hoitamaan pakolliset kuviot jotenkuten. Nukkuminen auttaa, jos on mahdollisuus siihen ja yleensä sitä on silloin sen verran uupunut, että jaksaa nukkua päivälläkin. Samanlaista oireilua oli minulla aikoinaan murrosiässä, mutta kesti silloin sentään vähemmän aikaa.
Ihmettelen vaan, miten ne entisaikaan on selvinneet näistä. - Aika kamalaa
Tuollaisia oireita minullakin oli ja on vieläkin jo kahdeksan vaihtarivuoden jälkeen. Työ ei voisi vähempää huvittaa kun aina väsyttää ja masentaakin välillä, onneksi raivokohtaukset ovat vähentyneet vuosien varrella. Luulen, että ne paljolti johtuivat ankarasta väsymyksestä; kun ei jaksanut enää puhuakaan, niin piti huutaa ja raivota. Sellaista voimatonta riehumista. Välillä meitä oli kaksi palavasilmäistä vastakkain: murrosikäinen tyttäreni ja minä:)
Luulisinpa, että estrogeeni varmaan auttaisi Sinua, sillä kuulostavat aivan vaihdevuosioireilta nuo kertomasi. Kyllä nämä oireet voivat olla todella invalidisoivia toisilla, sitä ei pidä kieltää.
Olen kysellyt sukuni naisilta vaihdevuosioireista, kaikki isoäitiäni lukuunottamatta ovat eläneet lähes satavuotiaiksi, jopa nälkävuosien aikana syntyneet. Äitini ei muista edes isomummonsa valitelleen mitään vaivoja, eikä hänellä itselläänkään ole ollut kovin vaikeita oireita. Minusta tuntuu, että nämä vaihdevuosien ankarat väännöt vaivaavat juuri meidän sukupolvea. 1900-luku oli muovin ja kaikkien mahdollisten myrkkyjen aikaa pitkään ennen kuin ne oivallettiin vaarallisiksi, mm. DDT. Lihaa kasvatetaan hormoneilla ja karja syö geenimanipuloitua viljaa, samoin kuin ihmisetkin. Muovin pehmentimet, joita on kaikkialla, samoin kuin palonestoaineet toimivat elimistössä hormonien kaltaisesti. Isoäitimme ja äitimmekin söivät vielä puhdasta ruokaa, eivätkä käyttäneet muoviastioita ja - vaatteita. - Sanna(69)
Mä uskon että jos kokeilet estrogeenilisää niin sen kanssa ainakin tosi nopeasti näkee sen että tehoaako. Eli kun sinä et kohduttomana (kuten minäkin) tarvi muuta kuin puhdasta estrogeeniä, niin sen saa aika helposti kokeiltua.
Vaihtoehtoja on monia, illalla kun otat tabletin tai laitat geelin niin yöuniin helpottaa tosi nopeasti - jos siis on estrogeenivajeesta kyse.
Alkuun voi viikon-pari aiheuttaa rintojen aristusta ja päänsärkyä mutta ne menee yleensä siinä ajassa ohi jos tuote auttaa.
Kannattaa varmaan ottaa ne sun labrakokeet paperilla ja käydä vielä toisella gynellä. Ja jos sitä estrogeeniä saa niin varuiks pyytää jo pari reseptiä samantein eri tyyppisistä valmisteista kun kaikki ei sovi kaikille/tunnu hyvältä- yliviiskyt
Ihmettelen kyllä jos ei kohduttomalle anneta estrogeenihoitoa, vaikkakin munasarjat jäivät! Kohtu on kuitenkin osa kokonaisuutta ja useimmiten aiheuttaa aikaistamaan vaihdevuodet. Palaan vielä tuohon työkaveriini ja muistan hänen gynensä aina kysyneen, että pärjäätkö vielä ilman hoitoa, vai joko kirjoitetaan estrogeeniresepti, että kyllä se ainakin sillä gynellä oli tiedossa:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517003Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414734HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1401969
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321579Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161449
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201194mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101109