Astman paheneminen ja lääkitys

Köhköh :(

Hei, osaisiko kukaan auttaa: Minulla on diagnosoitu astma viisi vuotta sitten, lievä sellainen. Olen aina reagoinut ensisijaisesti yskimällä ja vasta toissijaisesti hengenahdistuksella. Avaavaa menee silloin tällöin, mutta hengenahdistus on todella harvoin pahempaa.

Astmani diagnosoitiin nimenomaan pitkäkestoisen ja kovan yskän perusteella tai siis sitä lähdettiin tutkimaan. Yöyskä oli pakottanut nukkumaan jo pitkään sohvalla ja päivälläkin alkoivat yskänpuuskat olla sietämättömiä (puhetyöläisenä vaikeaa). Kortisoni-inhalaatioiden myötä yskä pikkuhiljaa väheni ja jäi vähitellen pois. Ajoittain astman paheneminen näkyy juuri yskän palaamisena.

Nyt yskä on palannut, muutama kuukausi sitten, ja kiusallisena. Keväällä oli pahenemisjakso, jonka aikana hengenahdistustakin oli enemmän ja limaa paljon, mikä on minulle epätyypillistä. Yleensä yskäni on kuivaakin kuivempaa. Kun tämä paheneminen meni ohi, minulle jäi kuiva yskä, joka on nyt alkanut taas vaivata myös päivällä öiden lisäksi.

En tiedä astman hoidosta kovinkaan paljoa ja nimenomaan lääkehoito on kysymysmerkki. Beclometin nosto ei ole auttanut yskään. Singulairin sain kaksi viikkoa sitten -> ei mitään vaikutusta. Avaava EI auta yskään. Ainoa mikä auttaa edes muutamaksi tunniksi, on yskänlääkkeistä Codesan Comp tai Cocillana. Olen käynyt näitä ruikuttamassa moneen kertaan eri lääkäreiltä, että saisin yskän pidettyä kurissa. Olen luullut, että astmaa voi hoitaa pahenemisvaiheessa vain suun kautta kortisonilla. Nyt sain siis tuon Singulairin ja odotukset olivat korkealla, mutta ei mitään vastetta.

Onko siis olemassa jotain muuta lääkettä, johon siirtyä Beclometista tai sen lisäksi, kun avaava ei auta yskään??

Ja yskän muut aiheuttajat on suljettu pois ajat sitten. Keskimmäinen lapsistani reagoi itse asiassa ihan samalla tavalla. Astmasta tämä johtuu ja nyt on jostain syystä pahempi tilanne. Mikä neuvoksi?

Yskiminen on vaaratonta, mutta niin pirun kiusallista. Tuntuu, että elämänlaatu paranisi huomattavasti, jos vain voisi olla yskimättä.

7

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikkomyös

      Ensinäkin astmaatikot ei saisi käyttää yskänlääkkeitä. Yskäntabletit kuten erdopect on ok. Tämäkin voi olla syynä siihen että tilanteesi jatkuu.

      Pillerikortisonikuuria suositellaan jos puhallukset ovat huomattavasti alemmat. Mitä puhallat normaalisti ja mitä nyt? Siis onhan sulla pef-mittari ja ohjeet siihen?

      Astmalääkkeitä on monia.
      Lääkärin kanssa sun kannattaisi niistä keskustella.

    • kas, astmakas

      Onko sinulla mitään pitkäkestoista avaavaa käytössä? Minulla astma ei pysy hoitotasapainossa sitten mitenkään ilman pitkäkestoista avaavaa, joten käytän tällä hetkellä seretideä.

      Singulair ei ole kortisonivalmiste, enemmänkin allergisen astman hoitoon tarkoitettu lääke. Kaikille kyseisestä lääkkeestä ei ole apua, valitettavasti.

      Oletko varma, että sinulla on käytössä riittävän tehokas avaava lääkitys? Ja avaavaa kannattaa ottaa pahenemisvaiheissa esim vartti ennen kortisonien hengittämistä, jotta putket olisivat paremmin lääkkeelle auki.

      Kannattaa nyt vaan mennä uudelleen lääkärille, ja kertoa että astma estää normaalia elämääsi. Jos lääkäri ei suostu auttamaan, mene toiselle lääkärille. Meidän astmaatikkojen pitää olla sinnikkäitä, niin monet lääkärit vähättelevät tätä sairautta.

    • Ilmaiseksi:Sinde82

      Ei, mua ei lähde ahdistamaan.
      Mua ei kerta kaikkiaan lähde ahdistamaan.
      Kieltämättä liman irroittaminen olisi kivaa.
      Ei limalla irroittelu.

    • Miksi aina

      Pulloon puhallusta sitten vaan kehiin..
      tehokasta ja lima irtoaa!!! :)

      pep - pullopuhallusta..

      Olen vaikeasti astmaattinen ja nytten tosi paha flunssa päällä..
      keuhkot limaa täynnä.. rohisen , kuin mikäkin!
      Kaikki lääkkeet tuplattu ym.
      Lääkäriä kohta TAAS harkittava!

    • Miksi aina
    • 16.

      Astmasi paheneminen voi johtua lukuisista erisyistä, joita varten tarvitaan tarkempia tutkimuksia.

      Histamiinialtus, keuhkojen tulehdusten mittauksia, sekä onko kuvattu posket magneettitutkimuksella?
      Ja mahalaukun liikahappoisuutta ei myöskään pidä poissulkea.

      Lääkkeitä on lukuisia, sinuna lähtisin ensin liikkeelle tutkimuksista ja niiden tutkimuksista , mikä sitä astmaa pahentaa?

    • 100µg

      Uuden tutkimuksen mukaan runsas D-vitamiini helpottaa astmaa. Se esimerkiksi parantaa keuhkojen toimintakykyä ja astmahoidon tehokkuutta.
      http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=0546887

      Olen saanut erinomaisen hyvää palautetta D-vitamiinista astmaa potevien lasten vanhemmilta. Astman oireet lievenevät ja infektiot jäävät pois. Nyt uudet tieteelliset tutkimukset vahvistavat, että D-vitamiinilisä on todella tarpeen sekä lapsi- että aikuispotilaille. Mitä enemmän veressä on D-vitamiinia, sitä lievemmät ovat oireet ja sitä paremmin lääkitys auttaa, kertoivat amerikkalaisen National Jewish Health -instituutin tutkijat viime viikolla American Academy of Allergy, Asthma, and Immunology -kongressissa.
      http://terveyshymy.fi/tohtori-tolonen/d-vitamiini-auttaa-astmassa

      Dear Dr Cannell: D for childhood asthma
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/08/16/dear-dr-cannell-d-for-childhood-asthma/

      1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 ng/ml = 25 nmol/L

      50 ng/ml = 125 nmol/L

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
      http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe