Minulla on jo pidemmän aikaa, lähes kaksi vuotta, ollut silloin tällöin virtsatietulehduksen oireita. Joskus kyseessä on juurikin virtsatietulehdus, ja pahimmillaan olen ollut jopa sairaalahoidossa tulehduksen noustua munuaisiin.
Nyt minulla on taas satunnaisesti oireita, yleensä iltaisin ja öisin. Minulle iskee yhtäkkiä tunne, että on käytävä vessassa, vaikka tiedän ettei todellista tarvetta ole. Virtsaamisen jälkeen tunnen ikään kuin painetta virtsaputkessa, ja tunne virtsaamistarpeesta säilyy. Kävin vasta viikko sitten testeissä asian takia, ei ole virtsatietulehdusta, eikä klamydiaa (joka minulta on testattu jo turhan monta kertaa tämän asian takia).
Syön e-pillereitä, Yaz, mutta en usko niiden aiheuttavan tätä. En kyllä keksi yhtään mitään syytä oireilleni!
Joskus oireiden iskettyä kävin virtsatietulehdusnäytteen antamassa ja silloin sain samantien lääkkeet, vaikka myöhemmin selvisi näytteessä olleen ainoastaan tavallista enemmän oman kehoni bakteereja, eikä virtsatietulehdusta aiheuttavia bakteereja ollenkaan.
Nyt en saa lääkkeitä oireiden pahentuessa, vaan käyn aina ensin antamassa näytteen, jotta vältettäisiin turhat antibiootit (jotka sitten voisivat lisätä esimerkiksi hiivatulehdusten riskiä.)
Olen neuvoton, onko kukaan kokenut samaa, ei tulehdusta (eikä sukupuolitautia) ja silti oireilua satunnaisesti??
Virtsatietulehduksen oireita
19
6553
Vastaukset
- L
En osaa tarkasti vastata sun ongelmaan, mutta oma ongelmani on seuraava: mua alkoi viikko sitten pissattamaan kauheasti ja tunsin jatkuvaa paineen tunnetta rakossa. Menin seuraavana päivänä lääkäriin, jossa ilman virtsanäytettä antoi mulle reseptin (selexid) käteen. Oireet lievenivät 5 päivän kuurin aikana, mutta eivät hävinneet lopullisesti. Menin taas lääkäriin, otettiin virtsanäyte, vaikka lääkärin mukaan melko turha, koska antibioottikuuri juuri loppunut ja varmasti vaikuttaa vielä näytteeseen. Pikatestistä mitään ei löytynytkään, viljelyn tulokset saan huomenna, mutta lääkärin mukaan sieltäkään tuskin mitään löytyy tuon antibioottikuurin takia. Sain uuden kuurin (tarivid, 7pvä), jonka lääkärin mukaan pitäisi tehota "oikeastaan kaikkeen". Nyt kolmas päivä menossa, eivätkä oireet ole merkittävästi lieventyneet.. Viime yö oli kyllä helpompi. Mutta siis paineen tunnetta edelleen ja virtsaamisentarve on melko kova. Mikä avuksi..? Virtsatientulehduksia olen sairastanut viimeisen n. 6 vuoden aikana pari kertaa plus tämän kertainen. Toivottavasti tästä ei tule mitään kroonista ongelmaa. :(
- jh56
Estoon kokeilkaa karpalact 1x2. Halvemmalla netistä.
- NN
Täällä samanlainen tapaus! Aloitin siis päälle kuukausi sitten nuo Yaz- pillerit ja nyt vähän väliä pakko ravata vaan vessassa. Pillereiden alku vaiheessa kävin lääkärissä ottamassa virtsa- ja hiivanäytteen ja molempiin sain lääkkeet. Oireet ei kuitenkaan ole loppuneet siltikään. Alkaa jo ärsyttämään nämä oireet kun ite olen 17vuotias ja koulusta on tullut pari kuukauden sisällä tälläisten oireiden takia älyttömästi poissaoloja. Oon nyt pari kertaa koittanut ottaa ennen seksiä c-vitamini poretabletin jottei olo olisi niin huono, enkä oikeastaan tiedä onko ne kummosemmin auttanut. Heti kun ei tuota oloo mieti koko ajan olo helpottuu, hassua :D Haluaisin niin paljon jonkun avun pysyvästi tähän oloon! Ei mikään kiva jatkuvasti rampata vaan vessassa, ja välillä yöt valvoa :( Tosin parilta oon kuullut et olo saattais johtua siitä että harrastaa liikaa seksiä, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa :o
- Neuvoton
Hyvä kuulla kohtalotovereista! Voisikohan se sittenkin olla nuo Yazit mitkä aiheuttaa oireet.. Minulla tosiaan epäilty klamydiaa jo kahden vuoden ajan, turhaan. Silloin tällöin on ollut ihan virtsatietulehdus oireiden mukaisesti, mutta useimmiten on tosiaan tunnin tai kaksi kestäviä oirejaksoja jotka alkavat yhtäkkiä ja piinaavat oikeasti pahasti. Terveydenhoitaja totesi vain, että jos oireita tulee, pitää soittaa ja sitten katsotaan jatkoa.. Samalla kuitenkin totesi että soita vain mikäli oireet kestävät reilusti monta tuntia.
Ilmeisesti on kyseisen hoitajan mielestä mitätöntä muutaman kerran viikossa kärvistellä ja varsinkin öisin olla nukkumatta. Karpalomehua juon puoli litraa päivässä, en tiedä auttaako, mutta se on ainut mitä suositeltiin..
Seksin liika harrastaminen ei aiheuta, itselläni kuivien limakalvojen takia jää muutamaan kertaan viikossa. (Toisinaan tulee kyllä jaksoja että on 4 kertaa vuorokaudessa, mutta se nyt ei liity mitenkään mihinkään :D) Ainoastaan anaaliseksi ja muu peräaukon kiihottaminen voisi johtaa oireisiin, bakteerien siirtyessä emättimeen ja virtsateihin, mutta minun tapauksessani kyse ei ole siitäkään - anaaliseksiä ei peräaukon haavauman takia voi kuvitellakaan ja muutenkin koko ajatus kammostuttaa, hyi!
Ja kyllä, oloa kun ei mieti niin se helpottuu, kyse on siinä kai kehon herkistymisestä oireille. Suurimman osan ajasta on kyllä ihan todelliset ja erittäin häiritsevät oireet.
L, lisäksi sinun kohdallasi valitettavasti mielessä kävi juuri klamydia, sen takia että itselleni sitä on niin kovasti oireiden perusteella toitotettu.. Toivottavasti helpottaa pian! - NN
Hämärästi muistelisin että jossain muuallakin olisi lukenut että noista e-pillereista tulisi tuommoinen haittavaikutus että vessassa käynti lisääntyy. Tosin omalla kohdalla kun se on vähän väliä armotonta ramppaamista, että en sitten tiedä.
Itse join tuota karpalomehua myös silloin kun virtsatientulehdus todettiin ja sitä ennen joku 3 purkkia mutta eipä sekään kummosemmin auttanut.
Taas kauhea pelko ettei huomenna pysty taaskaan koko päivää koulussa oleen. No pitää toivoo et pystyis jotenkin olemaan! :/ - 30 vuotta kärsinyt e
Tietääkö kukaan muita keinoja virtsiksen ehkäisyyn kuin: karpalomehu ja karpalokapselit, hurja annos C-vitamiinia päivittäin, muita vitamiineja mm.D:tä, A:ta jne, uimisen ja kylpyjen välttämistä, kylmettymisen välttämistä, persiljamehua, jne jne. Estolääkitystä kokeiltu, samoin yhdynnän jälkeistä antibioottikapselia, bakteereja tappavaa voidetta virtsaputken suulle ennen yhdyntää. Ultra ja tähystys tehty, ei mitään poikkeavaa virtsaelinten rakenteessa.
30 vuotta kärsinyt eukko - kohtalotoverinne
Lueskelepa vastauksia myös toisesta täällä sivuilla olevasta ketjusta otsikolla "virtsatietulehdus".Löytyy paljon lisää kohtalotovereita. Itse tosiaan kärsin melkein 3v. samanlaisista vaivoista. Tulehdusolo(lähinnä paineentunne) tuntui olevan koko ajan päällä myös kuurien loputtua ja estolääkkeitä syödessäni. Lopulta 3v.kärsittyäni kokeilin lopettaa e-pillerit(mercilon) ja vaivat ovat loppuneet kuin seinään. Kumpa olisi tämän aiemmin tajunnut!!! Voimia sinulle!
- 30 vuotta kärsinyt e
Mulla alko nää tulehdukset 31 vuotiaana kun aloitin E-pillerit ja seksielämän. Pillerit on aikoja sitten jääneet mutta tulehdukset ei. Olen todella kokeillut lääkkeiden lisäksi kaikki tietämäni pehmeät keinot ja vähän kovemmatkin. Viimeisin mikä on vielä kokeilematta oli K ja T lehdessä ohra-sitruunakeite. Tänään kuulin myös että tyrninmarjoja pitäis syödä. Huhheijaa, mitä vielä?
- sara90
pillerit nämä aiheuttaa. Ne häiritsee normaalia ph/bakteeritasapainoa emättimessä. Limakalvot kuivuvat ja avot, tulehdukset iskee. Ratkaisu on jättää ne pois ja siirtyä ei-hormonittomaan ehkäisyyn. Kuparikierukkaa kehuvat monet, se laitetaan ennakkoluulojen vastaisesti myös synnyttämättömille, jopa 17-vuotiaille.
- turhautunut
minulla on ollut kolme vuotta virtsatietulehduksen oireita, ensimmäiset kerrat olivat n. 2kk välein eikä ollut mitenkään normaaleista poikkeavia, kaiken mailman estolääkkeitä ja antibiootteja tullu kokeiltua, nyt kolmen vuoden jälkeen oireet ovat pahentuneet ( kivut ), mutta kestävät vain tunnista päivään ja verivirtsassa on silloin paljon hyytymiä, kävin ultrassa ja tutkimuksissa, mutta mitään poikkeavaa ei löydetty. kellään muulla samaa? alussa käytin kyllä e-pillereitä, mutta lopetin ne pari vuotta sitten hommattuani kapselin..
- Kärvistelyä
Tarinat kyllä kuullostavat samoilta. Itselläni on ollut kohta vuoden verran virtsatietulehduksia ja parhaillaan taitaa olla 4.kerta kun ovat tulossa, ainakin sellainen tunne on...mutta kuitenkin, kaikki alkoi HETI sen jälkeen kun aloitin poikaystäväni kanssa sekstailun sekä pillerit joten paha sanoa kumpi sen nyt aiheuttaa vai aiheuttaako kumpikaan. Joka kerta olen saanut antibiootti kuurit ja ovat tehonneet mutta ärsyttävintä on sairauden jatkuvuus varsinkin kun tulehdusten väli on ollut 2kk.sta 3kk.teen. Vissiin on minun vuoro lähteä polille katsomaan onko tähän mitään syytä?
- Meillä toimi
kyllä se seksielämä on joka niitä tulehduksia aiheuttaa. Meillä oli sama juttu. Aikoinaan vaan lääkärit oli niin hienohelmoja, etteivät mitään siitä sanonee. Nuorena limakalvot ovat niin tottumattomat hankaukseen. Käyttäkää liukkaria, vaikka tuntuu ettei tarvitsisikaan. Se vähentää kitkaa ja suojaa virtsaputken suuta.
Kaupan karpalomehu on aika huono vaihtoehto, sillä siinä on paljon sokeria. Sokeroimaton mehu tai pelkät karpalot ja puolukat ovat parasta. Yhdynnän jälkeen kannattaa myös heti käydä pissalla. sehän puhdistaa virtsaputken. C-vitamiini TUPLA-ANNOKSINA on myös hyvä konsti silloin, kun oireita ilmaantuu. Ja runsas juominen.
Lääkitys kyllä heikentää vastustuskykyä kaikenkaikkiaan ja voi aiheuttaa sitten osaltaan hiivakierteen. - tiuski1
Kannattaa syödä puolukkahilloa, niin hassulta kuin se kuulostaakin! :D suosittelen! ennen ja aikana :)
- you,.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11070518 siinä voi olla vastaus vaivaasi :) Ole hyvä.
- kettuuntunut
Minulla on myös ollut useamman vuoden sama ongelma. Välillä kyseessä onkin ollut VTI, mutta esimerkiksi nyt taas infektiota ei näytteestä todettu ja silti oireita oli. Tulin labrasta kotiin vedet silmissä, kun kipu oli niin paha. Tilannetta vaikeutti sekin, että kävin samalla kolesterolimittauksessa, johon piti olla myös juomatta se 12 h, joten kipuun ei saanut helpotusta nesteytykselläkään. Kävin asiasta muutama vuosi sitten lääkärillä, joka teki perus gynekologisen tutkimuksen, mutta ei voinut todeta mitään. Nyt olen taas menossa gynekologille kuuntelemaan samat toteamukset: kun ei ole virtsatieinfektio niin ei kai se nyt voi olla mitään muutakaan. Pöh.
Mutta kehotan tarkkailemaan, miten kyseinen oireilu liittyy jalkojenne lämpötilaan. Kuulostaa varmaan oudolta, mutta itse olen huomannut, että välillä jalkateräni ovat jääkylmät, ja juuri silloin nuo oireetkin alkavat. Olen pärjännyt ongelman kanssa suhteellisen hyvin, kun käytän muutamaa kikkaa:
1. pidän jalkani lämpiminä (tarvittaessa vaikka kuuma jalkakyply auttaa, villasukat jne.)
2. juon "maagisen puoli litraa" vettä (tai vähitellen enemmän, jos vaiva ei helpotu, mutta kannattaa varoa liikaa veden juontiakin)
3. kiehautan veden vedenkeittimessä, laitan kuumavesipulloon ja pidän pulloa sylissä, tarpeen mukaan vaikka haaruksissani housujen päällä. Kuuma oikeasti helpottaa kipua, kuulostaa miten hassulta vain.
Nyt tosiaan olen menossa jälleen gynelle, vaikka pariin päivään oireita ei olekaan taas ollut. Eihän tämä nyt normaaliakaan ole. Vaikeaa sekin, että gyneaikoja ei tipu taivaalta, ja usein kun pääsee vastaanotolle, oireet ovat taas kadonneet. Käytän itse Yasmin-ehkäisypillereitä, ja oireilu on alkanut pillereiden käyttämisen jälkeen, mutten osaa sanoa, missä vaiheessa tarkalleen. Onnea koettelemuksiin, kanssasisaret. - itkusilmä
Minullakin ollut jonkin aikaa kummallisia virtsaoireita, mutta tulehdusta eikä klamydiaa ne eivät ole. Joudun juoksemaan pissalla kaiken aikaa ja lisäksi alavataa juilii ja outoa kipuilua on. Olen alkanut pelkäämään vulvudynian mahdollisuutta, äidilläni vaiva alkoi juuri näillä oirein. Vulvodynia on yleinen ja käsittääkseni hyvin alidiagnosoitu sairaus. Toivottavasti oireilut helpottavat!
- Vaivainen kaukana
Hei kaikille vti-vaivaisille! Asun ulkomailla ja onnekseni loysin erinomaisen urologin. Olen ihan nuoresta asti karsinyt vti:sta ja viime aikoina vahan valia. Antibioottikuuri poikineen on syoty ja apua ei tullut - kunnes tama urologi tutki, miten rakko tyhjenee. No eihan se tyhjentynyt kunnolla. Lekuri maarasi (miesten eturauhasvaivoihin tarkoitettua) laaketta ja tanaan kavin uudelleen mittauttamassa tyhjenemisen, kun sinne ennen laakitysta jai 160 ml, niin nyt pari kuukautta laaketta ottaneena enaa 70 ml.
Sekin on tietenkin liikaa, joten seuraavaksi lopetan lokakuun alussa laakkeen, 15.10. menen antamaan pisinaytteen ja siina olevista bakteereista valmistetaan minulle tasmalaake, joka suihkutetaan kielen alle ja jonka pitaisi tehota 3 kk.
Ikina en Suomessa ole tallaisesta kuullut?
Toinen vaihtoehto olisi antaa laittaa ihon alle eraanlainen tahdistin, joka lahettaa signaalin, kun pitaa menna pissille. Mutta tahan en ainakaan viela halua lahtea. Kammottaa tuollainen rasia ihon alla ja etenkin se, etta siita johdetaan selkarankaan jokin piuha(?), liian iso leikkaus ainakin nyt, kun olemme muuttamassa toiseen maahan.
Mutta kysykaa laakariltanne tuosta kielen alle suihkutettavasta laakkeesta! Ymmartaakseni se on jotain DNA-muunneltua bakteeria? - yuna1
heippa! mulla tuota samaa tuli odotusaikana. nyt jo toisessa raskaudessa myös. oireet on mut ei tulehdusta. nyt vasta toisen lapsen odotuksessa sain lääkäriltä tietää että johtuu kuivista limakalvoista. eikä asialle voi tehdä mitään, siihen ei ole lääkettä. :( mut itse löysin nuo luontaistuotekaupan karpalokapselit ja ne toimii mulla. :) kuulemma hajoo vasta rakossa ja tekee jonkun suojakalvon ettei pöpöt pääse tarttuu seinämiin. :)
- Anonyymi
Ei voi mitkään kapselit mennä rakkoon asti ilman jhjaoamistajossuun kautta otat,eriasia on jos niitä suoraan virtsaputkeen tunget,mutta tuskimpa niinkään sisällesi saat...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262826Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242052Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121558- 761319
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71238Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641026
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70901- 102877