VHH:lla AINA kolesterolit korkealle ?

Ballerina Lutuunen

Jokainen tietää, että karppaus nostaa kolesterolit hiirrrrveeen korkealle kokonaiskolesteroli lähemmäksi kymmentä

23

2144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hkkmmnbbpp

      Niin, niin mullakin. Useamman vuoden vähähiilihydraattisen elämän jälkeen kokonaiskolesteroli oli 5. Verenpaine hyvä, veren sokeri hyvä. Minä olen kai juuri se yksi poikkeus, mistä Puskakin puhuu?

      • Balleriina Lutuunen

        Hieno puhe :D uskois varmaa jokainen. Niin joo, oletko unohtanut vhh-peikko-nimimerkin?


      • thgggeennbb
        Balleriina Lutuunen kirjoitti:

        Hieno puhe :D uskois varmaa jokainen. Niin joo, oletko unohtanut vhh-peikko-nimimerkin?

        Sellaista ei voi unohtaa, millä ei ole koskaan kirjoitellutkaan. Kyllä mietä on muitakin kuin vain ne kaksi, jotka tunnet. Emme vaan enää voi kirjoitella nimimerkeillämme, koska sinä varastat ne.


    • lääkäriKarppi

      Mitä välii jos kolesteroli nousee, sehän vaan suojaa ihmistä ja on siten terveellistä..

    • Artoj

      Tietääkseni korkea kolesteroli on hyvän terveyden merkki.
      Suomessa pidetään rajana 5,0 mml/l
      Kanadassa rajana 4,5 mml/l
      Norjassa raja on sensijaan 6,9 mml/l
      Keroppas mistä tälläinen ero johtuu, kun tiedät niin paljon.

    • lääkriKarppi

      Mitä korkeampi arvo sen tietävämmät päättäjät ja osittain myös maatalous politiikasta.

    • se on karppausta

      Juuri siinä on se syy miksi karppaajat puhuvat "kolesterloihuijauksesta". Joka viikko käydään labarassa tutkimassa veri ja aina tulokset ovat loistavia. Jos siellä oku arvo onkin liian korkea tai liian jotain muuta vaarallista niin se johtuukin siitä että kyseessä on huijaus: arvon kuuluukin olla juuri sellainen kuin potilaalla.

      • on karppausta

        Mitä yrität kertoa?


    • punttinainen92

      Saanen huomauttaa, että merkittävällä osalla sydän- ja verisuonitauteihin kuolleista kolesteroli on liian matala. Kolesteroli on solukalvon rakenneosanen ja solukkoa korjaava komponentti, jonka kokonaisarvo ilman erittelyä ei kerro tarpeeksi ihmisen terveydestä. "Eläinrasvojen kolesteroli tukkii suonet" -väittämä on silkkaa lääke-ja elintarviketeollisuuden levittämää propagandaa, joka on "todistettu tuhansilla tutkimuksilla." On se kumma kun Fågelholm ei saanut yhtäkään niistä nimettyä tv-lähetyksessä...

      Vastoin yleistä luuloa kolesteroli on ennemminkin seuraus kuin syy. Se rientää paikalle korjaamaan vaurioitunutta verisuonen seinämää. Tämä vaurioituminen puolestaan johtuu LIIALLISESTA HIILIHYDRAATTIEN SAANNISTA, LISÄAINEISTA (joita ihmiset pumppaavat itseensä mm. syömällä einesruokia) ja OMEGA 3 JA OMEGA 6 -RASVOJEN VINOUTUNEESTA SUHTEESTA (joka on seurausta siitä, että rypsiöljyssä paistamista luullaan paremmaksi vaihtoehdoksi kuin perinteinen voi). Hiilarit nostavat nopeasti verensokeritasoa ja lisäävät näin ollen insuliinin eritystä. Liiallisena tämä johtaa insuliiniresistenssiin (reseptorikapasiteetti heikkenee). Tästä seuraa 2 tyypin diabetes ja suonen seinämän vaurioista aiheutuva matala-asteinen krooninen tulehdus.

      Hiilareiden sietokyky on yksilöllistä. Itse harrastan paljon liikuntaa (salilla 5 kertaa viikossa, lenkkeilyä pari kertaa ja aina yksi lepopäivä), ja olen todennut parhaaksi nauttia hiilaripitoista ruokaa vain päivän treenin jälkeen. Tällöin elimistö saa glykogeenivarastot täyteen. Muulloin sitten proteiinilla ja rasvalla mennään, ja kasviksia tietenkin joka aterialla runsaasti. Ei ole VHH siis mikään sohvaperunaruokavalio! Ja sanonpa senkin, että silloin tällöin kun tulee syötyä sokeripitoisemmin on olo paljon väsyneempi ja tokkuraisempi kuin normaalisti ja keho kerää nestettä. Olen kolmisen vuotta käynyt puntilla ahkerammin ja ikinä ei ole kehitys ollut niin nopeaa kuin ensimmäisen VHH-kuukauteni aikana: lisäsin salilla treenipainot kaksinkertaisiksi ja tunnen itseni kovakuntoisemmaksi kuin aikaisemmin.

      Mitä tulee rasvattomiin ja vähärasvaisiin maitoihin ja muihin niin ei niitä soisi kellekään. Niistä on muun rasvan ohella myös CLA, joka edesauttaa rasva-aineenvaihduntaa...varsin nurinkurista! Lisäksi puuttuva rasva on usein korvattu sokerilla ja lisäaineilla, jotka ovat suorastaan vaarallisia verrattuna rasvaan.

      Jokainen VHH-ruokavalion solvaaja kokeilkoon kyseistä ruokavaliota ja tulkoon tänne satuilemaan vasta sitten, mikäli juttua enää on.

      • tämän lupaan!

        "Jokainen VHH-ruokavalion solvaaja kokeilkoon kyseistä ruokavaliota ja tulkoon tänne satuilemaan vasta sitten, mikäli juttua enää on. "

        Minä kokeilen sitä heti kun jokainen VHH:lainen kokeilee säännöllistä liikuntaa puolen vuoden ajan - siis liikkuu oikesasti vain palstalla kuten sinä.

        Tosin tätä palstaa ei sen jälkeen enä ole kun ei silloin enää ole VHH:laisiakaan. Ovat silloin terveitä, hoikkiakansalaisia ilman karppiuskonnon tuomaa painolastia.


      • rffggbbbbd
        tämän lupaan! kirjoitti:

        "Jokainen VHH-ruokavalion solvaaja kokeilkoon kyseistä ruokavaliota ja tulkoon tänne satuilemaan vasta sitten, mikäli juttua enää on. "

        Minä kokeilen sitä heti kun jokainen VHH:lainen kokeilee säännöllistä liikuntaa puolen vuoden ajan - siis liikkuu oikesasti vain palstalla kuten sinä.

        Tosin tätä palstaa ei sen jälkeen enä ole kun ei silloin enää ole VHH:laisiakaan. Ovat silloin terveitä, hoikkiakansalaisia ilman karppiuskonnon tuomaa painolastia.

        Minä olen ennen vhh-ruokavaliota kokeillut lautasmallia, äitini teki erinomaista kotiruokaa diabeetikkoisäni takia. Söin sitä ja voin hyvin -lapsena. Aikuisena minulle tuli vaivoja, vaikka en ollut lihava. Viljojen ja perunan poisjättö auttoi heti. Ja kaikenmaailman suositeltujen light -tuotteiden jättö.

        Liikuin myös, lapsena tietysi hyvinkin paljon, mutta kyllä minä sinut olisin päihittänyt aikuisenakin Cooperin testissä! ;D


      • Matti Runkka

        Sinä olet omialtainen tulemaan pienkoneeni kyytiin, puheesi on sitä luokkaa että lennolla tarvittaisi oikein karvalakki ja suojalasit.
        Oletko harkinnut mennä hoitoon? Voisin viedä sut sputnikilla.

        Ystävällisin terveisin, lennonopettaja, Matti Runkka. Pielavesi.


      • tämän-lupaan!
        tämän lupaan! kirjoitti:

        "Jokainen VHH-ruokavalion solvaaja kokeilkoon kyseistä ruokavaliota ja tulkoon tänne satuilemaan vasta sitten, mikäli juttua enää on. "

        Minä kokeilen sitä heti kun jokainen VHH:lainen kokeilee säännöllistä liikuntaa puolen vuoden ajan - siis liikkuu oikesasti vain palstalla kuten sinä.

        Tosin tätä palstaa ei sen jälkeen enä ole kun ei silloin enää ole VHH:laisiakaan. Ovat silloin terveitä, hoikkiakansalaisia ilman karppiuskonnon tuomaa painolastia.

        Kukas sulle on kertonut, että VHH-laiset eivät liiku. No onhan se ainakin mukavaa arvella, mutta todellista tietoa sulla ei ole. Takaan liikkuneeni enemän kuin sinä koskaa. Ei tommosta voi puhua, jos asiaa ei tiedä. Vaikka suurin osa tällä palstalla on kaltaisiasi matalaotsasia tyyppejä.
        Muuta arvosanaa ei voi antaa


      • Anonyymi

        Noudatatko vielä tätä vhh?


    • punttinainen92

      "Minä kokeilen sitä heti kun jokainen VHH:lainen kokeilee säännöllistä liikuntaa puolen vuoden ajan - siis liikkuu oikesasti vain palstalla kuten sinä."

      Jäiköhän jotain mitä et tajunnut..? Kirjoitin pitkän litanian asiaa ihan silkasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan. On kiva edes yrittää valaista asian todellista puolta kun täällä on niitäkin ihmisiä jotka tosissaan kyselee onko vyötäröllä hiilareita vai rasvaa!

      Korostaisin vielä sitä, että jokainenhan tietää oman kroppansa perusteella mitä kannattaa syödä ja kuinka paljon. Itse todella havaitsin VHH:n olevan eduksi elimistölleni ja näillä mennään. Miksi vaihtaisin vehnämössöihin ja sokerinhuurteeseen kun voin elää pirteänä ja timmikroppaisena? Olisi kiva jos ihmiset alkais tajuamaan ettei keho kestä loputtomasti insuliinipiikkejä. Toisaalta oma valintahan se on, turhaa vaan jauhaa sit mistään diabetes-tilastoista ja sydön-ja verisuonitautikuolleisuudesta.

      Kannattaa muuten lukea Kaisa Jaakkolan blogia jos Heikkilän tekstit ei kolahda. Nuori nainen, mutta kirjoittaa täyttä asiaa ;)

      • älijäke

        Ei nämä VHH:n vastustajat täällä mitään ruudin keksijöitä todellakaan ole. Ei ne tajua siis yksinkertaisiakaan asioita ja luetun ymmärtäminen on jotain aivan liian vaativaa heille. Siis ottaa ihan oikeesti itteenikin päähän kirjoittaa asiallista tekstiä tänne, kun nämä vatipäät eivät mittään lukemaansa ymmärrä.

        Minäkin liikun jonkin verran. Joskus laitoin ihan huvikseen viikon liikunnan tuonne heijaheijjaan ja siitä näytti tulevan 15h sille viikkoa. Niin, harrastan taistelu- ja kamppailu-lajeja, lätkää, pyöräilyä, hiihtoa jne. Kyllähän nuista jo jotain sitten kertyykin. Aivan hyvin jaksan vaikka karppaankin ja vääntöä löytyy ihan nokko.

        Sitten tuohon itse kolesteroliin. Sehän on täyttä huijausta koko homma, kun näin suoraan sanotaan. Ensin löydettiin statiinit punariisistä, huomattiin sen kolesterolia alentava vaikutus, ja vasta sitten keksittiin yhdistää kolesteroli sv-tauteihin. On kuitenkin uusimmissa tutkimuksissa todettu pienimolekyylisen LDL-kolesterolin olevan läsnä, kun sv-tauti riski kasvaa. Ihmisen elimistö itse tuottaa kolesterolia maksassa ja kolesterolia käytetään korjaamaan vaurioita. Itsessään tuo kolesteroli ei aiheuta yhtään mitään, kun sitä pienimolekyylistä LDL-kolesteroli on veressä niin sv-tautien riski vain kasvaa. Kaikissa tutkimuksissa missä on otettu huomioon nimenomaan tämä LDL-kolesterolin molekyylikoko ja sitten molekyylikokoon vaikuttava ruokavalio, niin on tultu aina samaan tulokseen. VHH alentaa pienimolekyylisen LDL-kolesterolin määrää suhteessa kokonaiskolesteroliin. Näin VHH alentaa suoraan sv-tautien riskiä, myös tämän kolesteroliin perustuvan tutkimusnäytön osalta. MOT


      • älijäke
        älijäke kirjoitti:

        Ei nämä VHH:n vastustajat täällä mitään ruudin keksijöitä todellakaan ole. Ei ne tajua siis yksinkertaisiakaan asioita ja luetun ymmärtäminen on jotain aivan liian vaativaa heille. Siis ottaa ihan oikeesti itteenikin päähän kirjoittaa asiallista tekstiä tänne, kun nämä vatipäät eivät mittään lukemaansa ymmärrä.

        Minäkin liikun jonkin verran. Joskus laitoin ihan huvikseen viikon liikunnan tuonne heijaheijjaan ja siitä näytti tulevan 15h sille viikkoa. Niin, harrastan taistelu- ja kamppailu-lajeja, lätkää, pyöräilyä, hiihtoa jne. Kyllähän nuista jo jotain sitten kertyykin. Aivan hyvin jaksan vaikka karppaankin ja vääntöä löytyy ihan nokko.

        Sitten tuohon itse kolesteroliin. Sehän on täyttä huijausta koko homma, kun näin suoraan sanotaan. Ensin löydettiin statiinit punariisistä, huomattiin sen kolesterolia alentava vaikutus, ja vasta sitten keksittiin yhdistää kolesteroli sv-tauteihin. On kuitenkin uusimmissa tutkimuksissa todettu pienimolekyylisen LDL-kolesterolin olevan läsnä, kun sv-tauti riski kasvaa. Ihmisen elimistö itse tuottaa kolesterolia maksassa ja kolesterolia käytetään korjaamaan vaurioita. Itsessään tuo kolesteroli ei aiheuta yhtään mitään, kun sitä pienimolekyylistä LDL-kolesteroli on veressä niin sv-tautien riski vain kasvaa. Kaikissa tutkimuksissa missä on otettu huomioon nimenomaan tämä LDL-kolesterolin molekyylikoko ja sitten molekyylikokoon vaikuttava ruokavalio, niin on tultu aina samaan tulokseen. VHH alentaa pienimolekyylisen LDL-kolesterolin määrää suhteessa kokonaiskolesteroliin. Näin VHH alentaa suoraan sv-tautien riskiä, myös tämän kolesteroliin perustuvan tutkimusnäytön osalta. MOT

        Tässä vielä vähän lihaa luiden ympärille:
        "Uusi löytö oli, että ”huonoa” LDL-kolesterolia on kahta tyyppiä, joista toinen kytkeytyy läheisemmin SVT:iin kuin toinen. Tiheys ei ehkä olekaan ratkaisevaa, vaan koko: mitä pienempi LDL-yksikkö, sitä tappavampi se on. Tutkijat jakoivat LDL-kolesterolin kahteen fenotyyppiin: A (iso ja melko harmiton) ja B (pieni ja ”paha”).

        Californiassa sijaitsevan arvovaltaisen Lawrence Berkeley National Laboratoryn tutkijat havaitsivat, että kun terveille miehille annettiin 20 % rasvaa sisältävää ruokaa, dieetin tuloksena veressä oli 50 % ”pahaa” LDL(B)-kolesterolia, mutta tämä osuus putosi 20 %:iin, kun dieettiä korjattiin niin, että siinä oli 45 % rasvaa. On siis olemassa selvä käänteinen suhde ravinnon rasvan ja ”pahan” LDL(B)-kolesterolin välillä. Tutkijat havaitsivat myös, että vähärasvaiset dieetit muunsivat miesten harmittoman A-kolesterolin tappaviksi B-kolesteroleiksi (Am J Clin Nutr, 1999; 69:411-8)."


    • Balleriina Lutuunen

      Se tulikin jo tänään selväksi....

    • Anonyymi

      Pötypuhetta kioskilta

    • Anonyymi

      Unohtakaa LDL.

      Se on korkea apoB, joka on sydäntautien syytekijä.

      »Ei ole epäilystäkään siitä, että monien ihmisten on vaikea hyväksyä luonnostaan apoB: tä syylliseksi - on ilmeistä, että jotkut tutkijat ja lääkärit pitävät kolesterolia enemmän kuin triglyseridit, ja päinvastoin. Tällä hetkellä ”apoB-koulu” näyttää väijyvän varjoissa. Lipideillä sinänsä on myös pitkät perinteet sekä CHD: n tutkimuksessa että kliinisessä riskinarvioinnissa. Kaikilla merkittävillä uusilla todisteilla ei kuitenkaan pitäisi olla mitään todellista syytä pysyä menneisyydessä rajoitetuilla näkemyksillä ateroskleroosista ja CHD-riskistä - se on LDL-kolesteroli, se on jäännös kolesteroli, se on lipoproteiini (a), se on triglyseridien - kaikki nämä ovat kuitenkin vain osittaisia näkemyksiä siitä, miten lipoproteiinialuokan profiili heijastuu erilaisissa metabolisissa tilanteissa. apoB: ta sisältävien lipoproteiinihiukkasten määrä voi selittää ne kaikki johdonmukaisella ja yksinkertaisella tavalla. Mielestäni meidän pitäisi todella vaalia äiti-luonnon yksinkertaisuutta, kun sitä tarjotaan kerran.»

      Lähde: https://academic.oup.com/ije/article/48/5/1389/5435920

      • Alipoproteiini B on LDL-kolesterolin tärkein proteiini joten kun LDL-kolesteroli on korkealla niin yleensä myös se on koholla. Itse mittautin alipoproteiinit ja olivat hyvällä mallilla.


    • Anonyymi

      Vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen ei tarkoita sitä, että mässäilee rasvoilla ja erityisesti kovilla rasvoilla. Voi karpata myös käyttämättä voita, kermaa jne. Hyviä rasvoja saa kalasta, pähkinöistä, avokadosta jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1290
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      50
      1197
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      63
      1025
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      177
      990
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      44
      893
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      123
      776
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      738
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      723
    9. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      691
    10. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      677
    Aihe