LLL.N SAARNA 1855. NÄILLÄ PAIKKEILLA PAASTOA

teuta

N RO 75 .Pieksämäen paini 1964 ., ja siitä evankelium osa .
Joh 6:1-15. , Ensimmäinen tutkistelu, : Minkälainen se kristillisyys on ollut ?
Toinen tutkistelemus :Minkälainen se nyt on ?

Ensimmäinen : Minkä lainen se ensimmäinen kristillisyys on ollut ?

Vähästä aineesta on ensin kristillisyys alkunsa saanu8t. Kun Kristuksen tähti ensinnä ilmestyi taivaan rannalle , silloin oli koko maailma surkeassa sokeudessa jua pimeydessä . Ainoastaan muutamille paimenille Bethelemissä
ympärivalaisi se taivaallinen kirkkaus . Ja tietäjät Idästä jotka näkivät Kointähden , vaelsivat pitkän matkan päästä sen tähden johdatuksella ja tulivät Betlehemiin ja löysivat sieltä maailmn Vapahtajan makaavan heinien ja olkien päällä hevosen tallissa . Näillä tietäjillä oli siis vahva usko , koska he uskoivat
vastoin kaikkia maailman koettelemuksia , että niin vähästä aineesta piti niin suuri asia tuleman , Ei ihmisjärki voi käsittää ,kuinka köyhä lapsi , joka makaa seimessä heinien ja olkien päällä , pitää olemaan maailman vapahtaja .

Mutta koska Jumala on saattanut tyhjästä Luoda koko maapallon , niin vissi-
mästi Hän on saattanut vähästä aineesta tehdä suuret työt . Mutta per ke le
ja maailma on jo varsin kristillisyyden alusta tahtonut tyhjastä tehä Jumalan
aikomuksia maaiman ruhtinas on tahtonut jo varsin pienenä hävittää Kristuksaen . Minkälainen on maailman kristillisyys ollut silloin, kun kristillisy-
yden alku ilmestyi maailmaan ? kristillisyys on silloin ollut huonolla rajalla . apit olivat juomareita, kansasta yksiosa oli juomareita , yksi osa huoria .. Viinaäissään mentiin Herran Ehtoolliselle , juotiin Herrankalkista ja per ke leen kalkista samana päivänä Ja koska koska heräys tapahtui , tultiin monesta paikasta kurkistelemaan ja ihmeitä näkemaan ,ja he arvelivat keskenänsä,:

jatkan jos herra suo,

36

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumala ompi linnamme

Moi teu...

Mielenkiintoista...niin ei voi kulkea kahta tietä eikä palvella kahta Herraa samaan aikaan...

Nytkin maailma on laittomuuden vallassa ja yhä enenevissä määrin...
      Kyllä meidän Jumalan lastenkin keskellä pitäisi jo jonkunlaista herätystä alkaa tapahtumaan...monet kulkevat epäuskossa sokeina hapuillen...

Rukoillaan kaikkien puolesta...

• teuta

No se on ainoa asia jota me voimme tehdä . Tästä herätyksestä puheen ollen
        Se kyllä enemmäntarkoittaa sitä , .Kuinka Jumala herättää Israelilaisia määristä
        en tiedä , mutta se tosi iso herätys tulee sinne . Vieläkin siellä on säilynyt sitä
        Kristillisyyttä Joka on ollut kuin siemen HERRAN VALTAKUNNASTA Ja joka
        on Tutkimusten mukaan vähän isompi kuin LLL:n määritys mutta jatkan ,
        tuota saarnaa , kun jaksan taas , JUMaLAN RAUHAA.

• Jumala ompi linnamme
        teuta kirjoitti:

Se kyllä enemmäntarkoittaa sitä , .Kuinka Jumala herättää Israelilaisia määristä
        en tiedä , mutta se tosi iso herätys tulee sinne . Vieläkin siellä on säilynyt sitä

Moi teu,

Hyvä, kun jaksat aina käsitellä noita saarnoja...
        On mielenkiintoista lukea...
        Oot sen verran perillä asioista ja sulla on tietoa niistä...

Jumalan Rauhaan...

• teu.

Minä koetan tästä . muistin taas sen ajatuksen . Että kun luin tämän saarnan
        tutkintoaineen sain valtavan paljon paremman käsityksen , kuin mitä se oli .
        elikkä.. Minkälainen kristillisyys on ennen ollut . Kyllä LLL:n veto oli hiukan
        vajaa .. Hän ei noteraanut niitä ,mitä Jotakii täst" toi esiin 2,7 miljoonaa pyhiin
        vaelluksella Jerusalemiin Pääsiäisenä , aivan liian suuri ihmis määrä kun
        temppeliin mahtui enintään 2000 henkeä , kysyisinkin nyt mitä ne loput
        teki . Loikoili pitkin ketoa ? Oletteko koskaan miettineet ,mitta suhteita .

Me haimme kaikki esiin mitä Salomonin temppelistä löytyi , silloin kun olimme rakentamassa Lahden rukkaria Lahti on 3x suurempi kuin se ,mutta kun otamme penkit pois siihen mahtui ehkä juuri tuo 2000 seisomaan , no voi olla
        että ne piti Jumalan palvelusta nonstoppina se oli tunnin välein 10 x2000.
        Perjantai oli valmistelu päivä sillä varmaan annettiin viiniä ja leipä .
        vali lauantai oli heillä sapatti 20'000, 1. pääsiäispv. 20'000. 2Pääs.pv. 20'000.=
        yhteensä 60'000. Ja se edellyttää että tekivät nostoppi ..

Sitten sain sen käsitryksen että LLL:n ei hyväkynyt yhtään , VT:uskovaa.
        jos joku viitsii niin vertaa sitä , ja yritä saada ajatus siitä .kuuntelen ..

• Leeviläinen
        teuta kirjoitti:

Oletko teutatess esikoislaestadiolaisuuden johtava puhemies ja saarnaaja?

• jotaki tästä

On tärkeätä ottaa huomioon, että sanalla kristitllisyys tarkoitetaan yleensä "piireissä" LESTADIOLAISTA HERÄTYSLIIKETTÄ.

Mutta siis Pieksämäen paini tuntuu peräti oudolta ilmaisulta.

On tärkeätä ymmärtää että Jeesuksen tullessa maailmaan Aabrahamista alkanut vanhan liiton uhrijumalanpalvelukseen perustuva kristillisyys oli elänyt jo 2000 vuotta.

On hyvä tietää ehkä muidenkin, että esimerkiksi Pääsiäisjuhlille kokoontunut väkimäärä oli noin 2,7 miljoonaa henkilöä. Eli mistään kovin pienestä väkimäärästä ei sentään ollut kysymys.

Sillä oli suuri merkitys, että enkelit ilmestyivät paimenille, hehän olivat juutalaisten keskuudessa hyvin halveksittuja ja halpa-arvoisia ihmisiä.
      Heidät oli palkattu paimentamaan karjaa sabatin päiviksi, koska juutalainen ei voinut tehdä mitään työtä (fariseus kun oli) sabattina.

Fariseusten autuus perutuu nimenomaan tarkkoihin (itse valittuihin) lain pykäliin ja niiden noudattamiseen.

• teu.

Joo osittain totta , Mutta LLL:n ei puhunut tahallakaan vanhanliiton ajasta ,
      vaan jos olit tarkkavainen Muutamista paimenista . Tietäjistä ,Maria ,Josef
      eipä monta muuta , kunnas yht äkkiä on omassa herätys liikkesä.

• teu.

Kirjoitin tänne varmaan pikkasen enemän kuin aloitusessa ei ole vielä
      mennyt sisään , tuossa oli ilmoitettu påivitys , kesto tunnin joka kesti 2h.
      viesti on toisell koneella edelleen , minä aloin 5:50 enkä tiennyt päivi-
      tyksestä , nyt on sitten saanut elville kaiken laista . muttei kai se viesti mene että kaiton toisen koneen voi vapauttaa , onko tietoo. .: se on vain siinä että kun
      näillä nakeilla hakee pitkän viestin kaks nakki järjestelmällä ei viitteis heti
      peruuttaa ,, mutta voi sen sit tehdä jollei muuta vaihtoehtoo ole..

• Teuta

Koska se viesti vaarmaan hävis , olen tässä pakäillyt et voin varmaan
        jättaa n väliin koska se oli vähenpi sanainen jos niin voi sanoa LLL:n
        saarnasta koskaan .

Pietarin sanoja. :
        Jos hurskas tuskalla tlee autuaaksi , missä sitten jumalaton ja suntinen näkyy .
        Hän on myös tarttunut , mitä' rietas vaikuttaa ihmisessä. koska hän kirjoittaa kristityille , että vihollinen käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura etsien kenet
        hän saisi niellä ..Kaikkia näitä kiusauksia on Pietai tuntenut . Ja Pietari kantaa sen tähden taivaan valtakunnan avaimia , kosk hänellä on itsensä tunteminen , ja tuntee myös parhaiten mitten sydämet . Vaikka Paavalin täytyi kerran nuhdella Pietaria , siitä kahdenkertaisesta elämän laadusta , kun hän rupesi ontumaan molemmille puolille ja vaatimaan , että Mooseksen Laki piti kaikin puolin täytettämän , niin emme me voi uskoa , että Pietari sen tähden tahtoi tulla kristittyjen päämieheksi , ehkä hän ensiheräyksessä , kun Pyhä Henki vuodatettiin ,, oli kristittyjen päämies ja sanan pitäjä , kuin myös Johannes hänen rinnallaan oli seurakunnan pylväs .

• teuta
        Teuta kirjoitti:

Koska se viesti vaarmaan hävis , olen tässä pakäillyt et voin varmaan
        jättaa n väliin koska se oli vähenpi sanainen jos niin voi sanoa LLL:n
        saarnasta koskaan .

Pietarin sanoja. :
        Jos hurskas tuskalla tlee autuaaksi , missä sitten jumalaton ja suntinen näkyy .
        Hän on myös tarttunut , mitä' rietas vaikuttaa ihmisessä. koska hän kirjoittaa kristityille , että vihollinen käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura etsien kenet
        hän saisi niellä ..Kaikkia näitä kiusauksia on Pietai tuntenut . Ja Pietari kantaa sen tähden taivaan valtakunnan avaimia , kosk hänellä on itsensä tunteminen , ja tuntee myös parhaiten mitten sydämet . Vaikka Paavalin täytyi kerran nuhdella Pietaria , siitä kahdenkertaisesta elämän laadusta , kun hän rupesi ontumaan molemmille puolille ja vaatimaan , että Mooseksen Laki piti kaikin puolin täytettämän , niin emme me voi uskoa , että Pietari sen tähden tahtoi tulla kristittyjen päämieheksi , ehkä hän ensiheräyksessä , kun Pyhä Henki vuodatettiin ,, oli kristittyjen päämies ja sanan pitäjä , kuin myös Johannes hänen rinnallaan oli seurakunnan pylväs .

Jos Pietarilla oli taivaan valtakunnan avaimet , niin oli Johannes Vapahtajan
        Rakkain opetuslapsi . Jos Pietari oli se kallio , jonka päälle Vapahtaja rakensi seurakuntansa , niin makasi Johanes Jeesuksen rinnalla ,ehtoollisella , Jos Pietari on saarnannut voimallisesti Helluntaipäivänä, suruttomalle väestölle , niin on Johannes saarnannut Rakkaudesta . Ja ei ole muille kristityille tullut arvelusta heidän kristillisyydestään , koska he molemmat olivat kristittyjen jotajat autuuteen . Mutta korinttolaisille tuli tinka siitä , kuka niistä opetuslapsista olisi paras opettaja, Koska yksi sanoi : "Minä olen Paavalin" ; toinen sanoi:: "Keevafksen "; ja kolmas sanoi "Minä olen Apollon ". ja neljäs sanoi minä olen : minä olen Kristuksen opetus lapsi"
        Tämän kaltaisesta Riidasta , joka oli juuri joutava , nuhteli Paavali
        korinttolaisia kovin .

TÄMMÖINEN on ollut se ensimmäinen kristillisyys . Ja me tiedämme , että kristittyjen , alku on ollut oikea . Vähästä on tämä ,suuri asia lähtenyt matkaan . Aivan vähällä on suuri väen paljous ravituksi tullut . Ja nyt on tullut käsky opetus lapsille , että heidän pitää muruja kokoamaan , etti mitään menisi hukkaan , sillä me tiedämme vakaisesti , että semmoiset talon piiat , jotka kantavat muruja rikkaläjään , saavat viimein syödä olkia ja petäjä'ä , kun oma nokka tulee eteen .

sitten se 2.

• Jumala ompi linnamme
        teuta kirjoitti:

Rakkain opetuslapsi . Jos Pietari oli se kallio , jonka päälle Vapahtaja rakensi seurakuntansa , niin makasi Johanes Jeesuksen rinnalla ,ehtoollisella , Jos Pietari on saarnannut voimallisesti Helluntaipäivänä, suruttomalle väestölle , niin on Johannes saarnannut Rakkaudesta . Ja ei ole muille kristityille tullut arvelusta heidän kristillisyydestään , koska he molemmat olivat kristittyjen jotajat autuuteen . Mutta korinttolaisille tuli tinka siitä , kuka niistä opetuslapsista olisi paras opettaja, Koska yksi sanoi : "Minä olen Paavalin" ; toinen sanoi:: "Keevafksen "; ja kolmas sanoi "Minä olen Apollon ". ja neljäs sanoi minä olen : minä olen Kristuksen opetus lapsi"
        korinttolaisia kovin .

TÄMMÖINEN on ollut se ensimmäinen kristillisyys . Ja me tiedämme , että kristittyjen , alku on ollut oikea . Vähästä on tämä ,suuri asia lähtenyt matkaan . Aivan vähällä on suuri väen paljous ravituksi tullut . Ja nyt on tullut käsky opetus lapsille , että heidän pitää muruja kokoamaan , etti mitään menisi hukkaan , sillä me tiedämme vakaisesti , että semmoiset talon piiat , jotka kantavat muruja rikkaläjään , saavat viimein syödä olkia ja petäjä'ä , kun oma nokka tulee eteen .

sitten se 2.

Sanopa muuta taas nimimerkkien vaihtelija...

Nöyryys onkin tärkeä asia krtistittyin elämässä...

Ei rikkaa kannata etsiä verellä pestyn Jumalan lapsen silmästä, jos malka on omassa silmässä...
        Eikä sormella muutenkaan lähimmäisiään osoitella ja kadotustuomioita jaella!

• Jumala ompi linnamme
        Jumala ompi linnamme kirjoitti:

Sanopa muuta taas nimimerkkien vaihtelija...

Nöyryys onkin tärkeä asia krtistittyin elämässä...

Ei rikkaa kannata etsiä verellä pestyn Jumalan lapsen silmästä, jos malka on omassa silmässä...
        Eikä sormella muutenkaan lähimmäisiään osoitella ja kadotustuomioita jaella!

Kyllä sinä Teuta ymmärrät asian ketä tarkoitan nimimerkin vaihtajalla...en sinua...vaan erästä...joka yrittää vesittää palstalla kaiken totuuden...

Sinä olet Jumalan mielenmukainen mies ei anneta periksi kiljuvalle jalopeuralle, joka käy ympäri...

Jumalan Rauhaan ja veren suojaan...
        Jatka vaan hyviä opetuksiasi...niitä täällä ei liikoja ole ollut..paitsi sinun...

• Jumala ompi linnamme

Kyllä sinä Teuta ymmärrät asian ketä tarkoitan nimimerkin vaihtajalla...en sinua...vaan erästä...joka yrittää vesittää palstalla kaiken totuuden...

Sinä olet Jumalan mielenmukainen mies ei anneta periksi kiljuvalle jalopeuralle, joka käy ympäri...

Jumalan Rauhaan ja veren suojaan...
        Jatka vaan hyviä opetuksiasi...niitä täällä ei liikoja ole ollut..paitsi sinun...

ps.teuta...

Jumala näkee ja ohjaa....

Ollaan verensä suojassa...

Lopetan keskustelun vähäksi aikaa...

Täytyy mennä yhteen palaveriin Pasilaan...
        Olen nimittäin, jos Herra hyväksi näkee antaa voimia miulle lähdössä toukokuussa Brysseliin yhteen konferenssiin, jossa käsittellään sellaisten ihmisten asioita, jotka ovat köyhiä ja syrjäytyneitä.
        Se on köyhyyden ja syrjäytymisen estämiseksi pidettävä konferenssi, jonne tulee ihmisiä yli 20 maasta...
        Olen aika tiukoilla, mutta Herra antakoon voimia tähänkin...jos jotenkin voisi vaikuttaa vähäosaisten asioihin, kun itsekin sellainen olen ikäni ollut maallisessa mielessä...

Mutta mulla onkin suurin aarre ja helmi sydämessä...Herrani Jeesuksen Kristuksen lahjavanhurskaus ja sitä ei kukaan voi riistää minulta...

Jäädään veren suojaan ja rukoile mulle voimia, kun monella taholla saan sielunvihollista karistella kannoiltani...onneksi on Pyhän Hengen voima.

Jumalan Rauhaan...

• su
        teuta kirjoitti:

korinttolaisia kovin .

sitten se 2.

teuta, kun nyt näitä aluaikoja muistellaan, miten vanhaksi sanotkaan maapallon olevan?

• teuta
        teuta kirjoitti:

korinttolaisia kovin .

sitten se 2.

Toinen tutkistwelemus : Minkä lainen Kristillisyys nyt on .
        Kootkaa muruja , ettei mitään hukaan menisi !. Kootkaa muruja ensimmäisestä
        kristillisyydestä ja muistakaa , kuinka silloin kansalla on ollut nälkä ja jano
        vanhurskauden perään .Silloin kansa on ollut ilman evätä ja ilman särvintä ja on kuitenkin aivan vähällä tullut ravituksi .

Jeesus on käskenut opetuslapsien koota muruja , ette mitään hukkuisi ? TE
        taidatte ajatella ole tarpeellista koota murja , ja ettei rikkaalle miehelle tule hät ruuasta . Mutta vanha koettelemus todistaa että semmoisen talon piiat , jotka muruja kantavat rikkaläjään , saavat syödä olkia ja pettua . Jumalan viljan arvossa pito , niin siunausta on yltäkyllä . vaan ne yahtovat naida ja joutuvat naimisen kautta omaa ruokaa syömään , ja silloin he saavat katua , että ovat
        ennen vellin loppja kaataneet rikkaläjään ..

Ruvetkaa siis nyt kokooamaan muruja. Te Jeesuksen opetuslapset , ettei mitään nukkuisi. siitä Jumalan viljasta ,josta kansa on ravituksi tullut
        Kqansa on. Mooseksen aikaan ollut semmoinen , että se istui syömään ja
        nousi mässäämään . Ja Vapahtajan aikana oli kansa semmoinen , että se tahtoi väkisin tehdä Jeesuksesta Kuninkaan ja rupesi häntä vilä toisenakin päivänä hakemaan . Mutta Jeesus sanoi heille "ette sanan tähden minua etsi , mutta sen vuoksi , että te saitte eilen raittua". .

Näistä sanoista kuuluu , minkä tähden Suruttomat etsivät Jeesusta nimittäin maallisen voiton tähden ,. Mutta jos Jeesus sanoo jonkun kovan sana , he kääntävät selkänsä ja menevät tiehesä . Meillä on se toivo , että jeesuksen opetuslapset ovat ruuan jakajat , joiden käsissä leipä lisääntyy ,Jeesuksen siunauksen kautta ..Me näemme , että kovat ajat on tulossa . Kansa nouse kansaa vastaan sotia tulee, nälkää ja ahdistusta tulee eri kansoille . Ja kun
        Karitsa tulee löytäneekö Uskoa maan päältä .

Moni sanoo uskovansa ,kun koettelemukset tulee, silloin alkaa uskoa puuttumaan , kuinka monta leipä koria te olette koonneet , ettei mailman rrrrRakkaus pääsisi varastamaan teidän sydämiänne ..Muistakaa että
        meidän elämä'mme aika on lyhykäinen ja vaivalloinen . Ja ettei ole tämän nykyisen ajan vaivat mitään sen ylenpalttisen ilon ja riemun suhteen , joka
        odottaa niitä , jotka kalliimmassa uskossansa pysyvät vahvana loppuun sati .
        Ja Rukoilkaa sitä duurta leivän antajaa , että te saisitte syödä leipää taivaassa Jumalan valtakunnassa , siinä suuressa Ehtoollisessa , jossa Jeesus on Ehtoollisen jakaja , jotka täällä isoavat ja janoavat vanhurskautta.

• teu.
        su kirjoitti:

teuta, kun nyt näitä aluaikoja muistellaan, miten vanhaksi sanotkaan maapallon olevan?

Su , se on toinen juttu , tiedemiehellä on vaikka kuinka vanhaa , siihen voi sanoa
        etä , olkoon vaan , mutta jumala on kuitenkin vanhempi . koska Hön on ollut aina
        niin kauankuin jotain muutakin on ollut , älä sitä koskaan unohda .

Raamatumme MT ylettyy pikkusen reilu( 6o88)
        ja LXX, Sepuaginta on 7654vuotta minä käytän tätä ajoitukssiin , sillä
        siinä on moni asia loksahtanut paikoilleen , viimeksi se öyzi joka
        tiedemisten mukaan kuoli alpeilla n.536-5400. . oli mennyt luolaan
        kuollut sinne , muumioitu , löydettiin joskus 30 v, sitten ja ne tiedemihet
        ei tidä kaikkeen. en minäkään ,ei su. mutta kun yhdistetään avot.

• teu.

ps.teuta...

Jumala näkee ja ohjaa....

Ollaan verensä suojassa...

Lopetan keskustelun vähäksi aikaa...

Täytyy mennä yhteen palaveriin Pasilaan...
        Olen nimittäin, jos Herra hyväksi näkee antaa voimia miulle lähdössä toukokuussa Brysseliin yhteen konferenssiin, jossa käsittellään sellaisten ihmisten asioita, jotka ovat köyhiä ja syrjäytyneitä.
        Se on köyhyyden ja syrjäytymisen estämiseksi pidettävä konferenssi, jonne tulee ihmisiä yli 20 maasta...
        Olen aika tiukoilla, mutta Herra antakoon voimia tähänkin...jos jotenkin voisi vaikuttaa vähäosaisten asioihin, kun itsekin sellainen olen ikäni ollut maallisessa mielessä...

Mutta mulla onkin suurin aarre ja helmi sydämessä...Herrani Jeesuksen Kristuksen lahjavanhurskaus ja sitä ei kukaan voi riistää minulta...

Jäädään veren suojaan ja rukoile mulle voimia, kun monella taholla saan sielunvihollista karistella kannoiltani...onneksi on Pyhän Hengen voima.

Jumalan Rauhaan...

Kyllä rukoilen , asia tuntuu hyvälle . se onnisttuu jotkin ,uskon niin
        ole rauhallinen , pistä turvasi Herraan. . Kristuksen Rauha. .

• Jumala ompi linnamme
        teuta kirjoitti:

vanhurskauden perään .Silloin kansa on ollut ilman evätä ja ilman särvintä ja on kuitenkin aivan vähällä tullut ravituksi .

taidatte ajatella ole tarpeellista koota murja , ja ettei rikkaalle miehelle tule hät ruuasta . Mutta vanha koettelemus todistaa että semmoisen talon piiat , jotka muruja kantavat rikkaläjään , saavat syödä olkia ja pettua . Jumalan viljan arvossa pito , niin siunausta on yltäkyllä . vaan ne yahtovat naida ja joutuvat naimisen kautta omaa ruokaa syömään , ja silloin he saavat katua , että ovat

Ruvetkaa siis nyt kokooamaan muruja. Te Jeesuksen opetuslapset , ettei mitään nukkuisi. siitä Jumalan viljasta ,josta kansa on ravituksi tullut
        nousi mässäämään . Ja Vapahtajan aikana oli kansa semmoinen , että se tahtoi väkisin tehdä Jeesuksesta Kuninkaan ja rupesi häntä vilä toisenakin päivänä hakemaan . Mutta Jeesus sanoi heille "ette sanan tähden minua etsi , mutta sen vuoksi , että te saitte eilen raittua". .

Näistä sanoista kuuluu , minkä tähden Suruttomat etsivät Jeesusta nimittäin maallisen voiton tähden ,. Mutta jos Jeesus sanoo jonkun kovan sana , he kääntävät selkänsä ja menevät tiehesä . Meillä on se toivo , että jeesuksen opetuslapset ovat ruuan jakajat , joiden käsissä leipä lisääntyy ,Jeesuksen siunauksen kautta ..Me näemme , että kovat ajat on tulossa . Kansa nouse kansaa vastaan sotia tulee, nälkää ja ahdistusta tulee eri kansoille . Ja kun

Moni sanoo uskovansa ,kun koettelemukset tulee, silloin alkaa uskoa puuttumaan , kuinka monta leipä koria te olette koonneet , ettei mailman rrrrRakkaus pääsisi varastamaan teidän sydämiänne ..Muistakaa että
        meidän elämä'mme aika on lyhykäinen ja vaivalloinen . Ja ettei ole tämän nykyisen ajan vaivat mitään sen ylenpalttisen ilon ja riemun suhteen , joka
        Ja Rukoilkaa sitä duurta leivän antajaa , että te saisitte syödä leipää taivaassa Jumalan valtakunnassa , siinä suuressa Ehtoollisessa , jossa Jeesus on Ehtoollisen jakaja , jotka täällä isoavat ja janoavat vanhurskautta.

Kylläpä veljeni taas viisauksia puhut....kiitos...
        Tulin palaverista...hyvin meni... poiki toisen paneelikeskustelun... pikkuparlamentissa ensi viikolla olisi keskustelua köyhien asemasta Suomessa ja työvoimapoliittisista asioista...no menen jos Herra suo...en itseni vuoksi vaan syrjäytyneille oikeutta...ja Herra antaa voimaa ja viisautta, että sanani oikein tulevat suusta...lempeydellä ja rehellisyydellä...

Koettelemukset ne vasta ovatkin hyväksi kristitylle, sillä silloin Herra tulee rakkaammaksi ja luottamus Häneen kasvaa, kun huomaamme kuinka huolehtivainen Hän on meitä kohtaan viimeistä piirtoa myöden.

Tässä tulee paastottuakin ...ei ole aikaa ollut syödä...lähdenkin kohta ruuanlaittoon...kaksi mandariinia ja teetä olen tänään syönyt...

Ruokaa ei ikinä pidä heittää pois, ei kuivia leipiäkään roskiin, eikä mulla jääkään, jos jää vien kesällä Seurasaareen sorsille tai tutun hevosille...
        Meillä ei ikinä heitetty ruokaa pois...se on synti Jumalan edessä...toiset näkee nälkää ja me vaan porskutellaan....

Kyllä on ihana olla Jeesuksen oma ja verellä pesty, ei siitä sen enempää etteivät ala taas parjaamaan...

Kirjoittelen taas, kun ehdin...
        Luen mielelläni kirjoittamaasi Jumalan sanaa...

Jää veli Jumalan Rauhaan ja rukouksin...

• su
        teu. kirjoitti:

Su , se on toinen juttu , tiedemiehellä on vaikka kuinka vanhaa , siihen voi sanoa
        etä , olkoon vaan , mutta jumala on kuitenkin vanhempi . koska Hön on ollut aina
        niin kauankuin jotain muutakin on ollut , älä sitä koskaan unohda .

Raamatumme MT ylettyy pikkusen reilu( 6o88)
        ja LXX, Sepuaginta on 7654vuotta minä käytän tätä ajoitukssiin , sillä
        siinä on moni asia loksahtanut paikoilleen , viimeksi se öyzi joka
        tiedemisten mukaan kuoli alpeilla n.536-5400. . oli mennyt luolaan
        kuollut sinne , muumioitu , löydettiin joskus 30 v, sitten ja ne tiedemihet
        ei tidä kaikkeen. en minäkään ,ei su. mutta kun yhdistetään avot.

teuta, Maapallo on miljoonia vuosia vanha. Sinne ei sinun alkutarusi Aatamista ja Eevasta ulotu.

Se luomiskertomus on tietysti hyvä ja rauhoittava kun siihen uskoo. Se on sama kuin lapselle satu. Siitä avautuu lapselle sadun maailma, jossa on lapsena hyvä elää.

Todellisuus on aivan muuta. Me olemme tässä ajassa. Me emme tiedä tarkkaan maailman syntyä, eikä ihmisen alkua. Luomiskertomus on mielikuvituksen tuoté, joka on syntynyt aikoinaan ihmisen päässä, josta hän sitten on tehnyt siihen uskon.

Mutta jokainen saa uskoa mihin haluaa, varsinkin hyvään. Meillä on uskon vapaus.

• teu.

Kylläpä veljeni taas viisauksia puhut....kiitos...
        Tulin palaverista...hyvin meni... poiki toisen paneelikeskustelun... pikkuparlamentissa ensi viikolla olisi keskustelua köyhien asemasta Suomessa ja työvoimapoliittisista asioista...no menen jos Herra suo...en itseni vuoksi vaan syrjäytyneille oikeutta...ja Herra antaa voimaa ja viisautta, että sanani oikein tulevat suusta...lempeydellä ja rehellisyydellä...

Koettelemukset ne vasta ovatkin hyväksi kristitylle, sillä silloin Herra tulee rakkaammaksi ja luottamus Häneen kasvaa, kun huomaamme kuinka huolehtivainen Hän on meitä kohtaan viimeistä piirtoa myöden.

Tässä tulee paastottuakin ...ei ole aikaa ollut syödä...lähdenkin kohta ruuanlaittoon...kaksi mandariinia ja teetä olen tänään syönyt...

Ruokaa ei ikinä pidä heittää pois, ei kuivia leipiäkään roskiin, eikä mulla jääkään, jos jää vien kesällä Seurasaareen sorsille tai tutun hevosille...
        Meillä ei ikinä heitetty ruokaa pois...se on synti Jumalan edessä...toiset näkee nälkää ja me vaan porskutellaan....

Kyllä on ihana olla Jeesuksen oma ja verellä pesty, ei siitä sen enempää etteivät ala taas parjaamaan...

Kirjoittelen taas, kun ehdin...
        Luen mielelläni kirjoittamaasi Jumalan sanaa...

Jää veli Jumalan Rauhaan ja rukouksin...

Kirjoitinsulle jonkun rivin siinä kohtaa jossa kerroit menosta.
        Ja nyt vastaan tähän , minä soin ,aika reiliustikin , meitä kun on kaksi laitoimme pussillisen porkkanita savi astiaan 4kyljysta , mausetteuna , 2H uuniin 175 astetta .ja lyllä on hyvää . nyt ei paastottu ,se päivä on perjantai ,,nykyaikainen paastoaminen , viisi päivää yhteensä , ja vain perjantaisin sen kerkiää hyvin
        kun laskiasena laskeutuu paastoon , ja ennen pitkäperjantaita on 6-7 pe.

Kiva kun asiasi hoitui , ja poiki uuttakin . . kyllä se asia jos mikä on lähimmäisen etu , sitä ei voi tehdäkkään liian oma hyvinen ,
        Ota sellainen mietintä myssyyn , että Suomeen on otettu monia sellaisia
        ihmisiä , että heille annetaan suurempia elanto maksu rahoja kuin esim.
        suomen kotona työttömäksi jäänyt ..se tekee pahaaverta esim työttömälle
        puhumattakaan kun tämä porukka menee tullessaan ostoksille , siinä sataset viuhuu , minä en ole kateellinen , mutta jo alle 600 ekua saava on köyh'ä
        ja työtön eisaa lähellekkään .

sitten sellainen asia että , ennen vanhaan sanottiin että jos menen johku
        maahan ,minun pitaa olla maassa maan tavalla tai maasta pois , tämä
        minusta on selvästi myös tänne tulevan väestön otettava sanonnaksi
        jos tulee tänne , täällä pitää olla kuin valtaväestö maassa maan tavalla
        no nyt kerron sinun mielstä liian voimakkain sanoin , mutta minä ajattelen
        täällä olevia ,,työllisyyden takia ei olisi vielä tarvittu ainoatakaan , tuottaa
        tänne ja millä hinnalla ?

Näihin uus tulokkaisiin en paljon uhraisi , voin kertoa lammilla tuotettiin
        160 henkilöö ehkäpä somlia me muutimme tänne heti , siellä oli näköpiirissä
        krahinoita , tottakai kun joku niistä miehistä raiskasi hämäläisen tytn niin
        kylältä keräsivät 20 nuortamiest ja pesäpallo mailat ja asutoloihin , tulos
        siitä oli että jos 3-4 on vielä muista pääsivät , sitten sellainen pikku seikka
        kun niillä oli kauppamatkaa ja jos ei ollut bussi lijaa ne viteiin /tuotiin takseilla
        kikissa oli ostoskärryt täynnä ostoksia ainakin 20 muovikassia , ei niitä
        millään työttömyys rahalla meksettu. ,,niin läheltä katsoin toimia.
        Järki käteen noissakin asiossa .

• teu.
        teu. kirjoitti:

Kirjoitinsulle jonkun rivin siinä kohtaa jossa kerroit menosta.
        Ja nyt vastaan tähän , minä soin ,aika reiliustikin , meitä kun on kaksi laitoimme pussillisen porkkanita savi astiaan 4kyljysta , mausetteuna , 2H uuniin 175 astetta .ja lyllä on hyvää . nyt ei paastottu ,se päivä on perjantai ,,nykyaikainen paastoaminen , viisi päivää yhteensä , ja vain perjantaisin sen kerkiää hyvin
        kun laskiasena laskeutuu paastoon , ja ennen pitkäperjantaita on 6-7 pe.

Kiva kun asiasi hoitui , ja poiki uuttakin . . kyllä se asia jos mikä on lähimmäisen etu , sitä ei voi tehdäkkään liian oma hyvinen ,
        Ota sellainen mietintä myssyyn , että Suomeen on otettu monia sellaisia
        ihmisiä , että heille annetaan suurempia elanto maksu rahoja kuin esim.
        suomen kotona työttömäksi jäänyt ..se tekee pahaaverta esim työttömälle
        puhumattakaan kun tämä porukka menee tullessaan ostoksille , siinä sataset viuhuu , minä en ole kateellinen , mutta jo alle 600 ekua saava on köyh'ä
        ja työtön eisaa lähellekkään .

sitten sellainen asia että , ennen vanhaan sanottiin että jos menen johku
        maahan ,minun pitaa olla maassa maan tavalla tai maasta pois , tämä
        minusta on selvästi myös tänne tulevan väestön otettava sanonnaksi
        jos tulee tänne , täällä pitää olla kuin valtaväestö maassa maan tavalla
        no nyt kerron sinun mielstä liian voimakkain sanoin , mutta minä ajattelen
        täällä olevia ,,työllisyyden takia ei olisi vielä tarvittu ainoatakaan , tuottaa
        tänne ja millä hinnalla ?

Näihin uus tulokkaisiin en paljon uhraisi , voin kertoa lammilla tuotettiin
        160 henkilöö ehkäpä somlia me muutimme tänne heti , siellä oli näköpiirissä
        krahinoita , tottakai kun joku niistä miehistä raiskasi hämäläisen tytn niin
        kylältä keräsivät 20 nuortamiest ja pesäpallo mailat ja asutoloihin , tulos
        siitä oli että jos 3-4 on vielä muista pääsivät , sitten sellainen pikku seikka
        kun niillä oli kauppamatkaa ja jos ei ollut bussi lijaa ne viteiin /tuotiin takseilla
        kikissa oli ostoskärryt täynnä ostoksia ainakin 20 muovikassia , ei niitä
        millään työttömyys rahalla meksettu. ,,niin läheltä katsoin toimia.
        Järki käteen noissakin asiossa .

anteesi et kirjoitin , ja anteeksi että niin monta kirjoitus virhettä .

• Jumala ompi linnamme
        teu. kirjoitti:

anteesi et kirjoitin , ja anteeksi että niin monta kirjoitus virhettä .

Moi teu...ei multa tartte anteeksipyytää. Kaikki ok. Söin...nyt lepään. Huomenna meen auttamaan vanhusta...on mulle läheinen ja rakas. Huomenna enemmän....SIUNAUSTA JA JUMALAN RAUHAA....sinulle ja vaimolle!

• teu.
        su kirjoitti:

teuta, Maapallo on miljoonia vuosia vanha. Sinne ei sinun alkutarusi Aatamista ja Eevasta ulotu.

Se luomiskertomus on tietysti hyvä ja rauhoittava kun siihen uskoo. Se on sama kuin lapselle satu. Siitä avautuu lapselle sadun maailma, jossa on lapsena hyvä elää.

Todellisuus on aivan muuta. Me olemme tässä ajassa. Me emme tiedä tarkkaan maailman syntyä, eikä ihmisen alkua. Luomiskertomus on mielikuvituksen tuoté, joka on syntynyt aikoinaan ihmisen päässä, josta hän sitten on tehnyt siihen uskon.

Mutta jokainen saa uskoa mihin haluaa, varsinkin hyvään. Meillä on uskon vapaus.

Ei ylety ei , minun raamattu ylettyy tästä 7654 v. taakse silloin on noin
        suurinpiirtein Jumala ,jeesus ja Pyhä Henki luoneet Aadamin , ja siitä päätellen
        että Aadam nimitti kaikki eläimet , jumala ajoi kaikkiluomansa eläimet ohi Aadamin ja halusi kuulla miksi hän ne nimittäisi , niitä oli paljon .

Siitä päätellen yksi päivä oli pidempi kuin 11-12 h valoa , sen jälkeen
        sanoi Jumala ei ole ihmisen hyvä olla yksin . minä teen hänelle avun .

Huomasko Aadam jonkin kiimaisen hevosen . Jos ne teki temput saattoi
        Jumalan olla paras tehdä Aadmille apu.

mutta kerron jutun joka voi olla tottakin . Täällä pastalla oli eräs joka
        kirjoitti että mailman kaikkeus on 14.3 miljarvia vuotta vanha . Kirjoitin
        hänelle että meidän Jumala sitten 14 4miljardia v. vanha , koska Raama-
        ttuun on kirjoitettu että Hän on aina ollut ennen kaikkea , siis turha on
        keksiä verukkeitä , vaikka me elämmekin Raamatun mukaan .

• teu.
        teu. kirjoitti:

Ei ylety ei , minun raamattu ylettyy tästä 7654 v. taakse silloin on noin
        suurinpiirtein Jumala ,jeesus ja Pyhä Henki luoneet Aadamin , ja siitä päätellen
        että Aadam nimitti kaikki eläimet , jumala ajoi kaikkiluomansa eläimet ohi Aadamin ja halusi kuulla miksi hän ne nimittäisi , niitä oli paljon .

Siitä päätellen yksi päivä oli pidempi kuin 11-12 h valoa , sen jälkeen
        sanoi Jumala ei ole ihmisen hyvä olla yksin . minä teen hänelle avun .

Huomasko Aadam jonkin kiimaisen hevosen . Jos ne teki temput saattoi
        Jumalan olla paras tehdä Aadmille apu.

mutta kerron jutun joka voi olla tottakin . Täällä pastalla oli eräs joka
        kirjoitti että mailman kaikkeus on 14.3 miljarvia vuotta vanha . Kirjoitin
        hänelle että meidän Jumala sitten 14 4miljardia v. vanha , koska Raama-
        ttuun on kirjoitettu että Hän on aina ollut ennen kaikkea , siis turha on
        keksiä verukkeitä , vaikka me elämmekin Raamatun mukaan .

su. Uskotko sinä Pyhään Hengeen . ?

• teu.

Moi teu...ei multa tartte anteeksipyytää. Kaikki ok. Söin...nyt lepään. Huomenna meen auttamaan vanhusta...on mulle läheinen ja rakas. Huomenna enemmän....SIUNAUSTA JA JUMALAN RAUHAA....sinulle ja vaimolle!

Minulla /meillä on vanhatäti (ei sukua ) mutta 90 Marraskssä täyttänyt .
        Olen häntä käytäyt kaupassa n.kerran viikossa , tulee yksinään toimeen
        muuten ,mutta ei ole enää 3 V, kesälläkään käynyt omin avuin kappareissulla .

Kävimme kahdessa kaupassa , molemmissa oli hänelle tuttuja , siinä tulee
        itsekin tutuksi näiden kanssa , tänään törmättiin Riittaan , joka on autoilijan
        tyttöjä vaikka on jo ainkin 70 täyttänyt , minä en niin tuntenut häntä ensin .
        Kun sitten kyselin autossa selvisi , hän on UM:N KANSSA naimisissa ollut
        todella uskomassa .

sellaisia juttuja t5ällä krtaa , nyt lahdemme ystävälle päivä kylään , hän
        kutsui oikeen syömään , ja kai katsoon sitä uuttä takkaa ..

ole kiitetty herra Jeesus aina ja kuisesti.

• Jumala ompi linnamme
        teu. kirjoitti:

Minulla /meillä on vanhatäti (ei sukua ) mutta 90 Marraskssä täyttänyt .
        Olen häntä käytäyt kaupassa n.kerran viikossa , tulee yksinään toimeen
        muuten ,mutta ei ole enää 3 V, kesälläkään käynyt omin avuin kappareissulla .

Kävimme kahdessa kaupassa , molemmissa oli hänelle tuttuja , siinä tulee
        itsekin tutuksi näiden kanssa , tänään törmättiin Riittaan , joka on autoilijan
        tyttöjä vaikka on jo ainkin 70 täyttänyt , minä en niin tuntenut häntä ensin .
        Kun sitten kyselin autossa selvisi , hän on UM:N KANSSA naimisissa ollut
        todella uskomassa .

sellaisia juttuja t5ällä krtaa , nyt lahdemme ystävälle päivä kylään , hän
        kutsui oikeen syömään , ja kai katsoon sitä uuttä takkaa ..

ole kiitetty herra Jeesus aina ja kuisesti.

Moi teu...

Hyvä, kun jaksat lähimmäisiä auttaa...se onkin Jumalalle otollista...varsinkin lapsia ja vanhuksia ja muitakin...sitä myöden kun voimavarat sallivat..Jumalan voimissa tietenkin...kun me ihmiset olemme tässäkin auttamistyössä heikkoja.
        Itsekin olen koko elämäni pyrkinyt auttamaan, kun vaan voimavarat sallivat.
        Itsestäänkin yritän pitää huolta, että jaksaa taas eteenpäin Herran voimassa.

Kiitos Jumalalle armollisuudestaan meitä heikkoja ja vajavaisia kohtaan...

Jumalan huolenpitoon turvaten...

• teuta

Moi teu...

Hyvä, kun jaksat lähimmäisiä auttaa...se onkin Jumalalle otollista...varsinkin lapsia ja vanhuksia ja muitakin...sitä myöden kun voimavarat sallivat..Jumalan voimissa tietenkin...kun me ihmiset olemme tässäkin auttamistyössä heikkoja.
        Itsekin olen koko elämäni pyrkinyt auttamaan, kun vaan voimavarat sallivat.
        Itsestäänkin yritän pitää huolta, että jaksaa taas eteenpäin Herran voimassa.

Kiitos Jumalalle armollisuudestaan meitä heikkoja ja vajavaisia kohtaan...

Jumalan huolenpitoon turvaten...

Kyllä, hänellä on sukulainen , veljen tytär , joka on naimissa ja ainakin
        tytär joka on euroopassa työ elämäsä . tuo veljen tytär pääsee kohta eläkkeelle
        ja asuu 26 km. päässä täältä . no on sitten tässä talossa toinen täti jonka
        otan silloin tällöin kyytiin kun on huno keli aaaaaaaaaaaaaaaaaaatai ilmä

Hän on vasta tammikuussa täyttänyt 80. . pirteä vanhus .

Meidän toinen seinä naapuri kuoli , jo kohta vuosisitten , kun tulimme tänne
        kutsuimme nuo seinänaapurit kahville , huomasin että tämä joka elää oli kuin sana kirja kaiki muisti ja oikein , sanotaan tätä toist sirkaksi , Hänellä oli
        aina ollut tarve pärjätä ulko hommissa iasän kanssa , koska isa oli toivonut
        ensimmäiseksi poikaa , ja siksi hän oli sitten ajanut Linja-auto kortin melko
        aikaisessa vaiheessa , kun oli 84 kuollessaan , niin joskus -57-8.

Hänellä oli Linjaatoilijan lakki vielä tallessa , hän oli vaha kristitty , hän
        sanoi kerran kun tapasimme taas pihalla ,pyysin että hän lähtisi seuroihin
        Niin ,sanoi Minä tiedän että minä pääsen taivaaseen ja tuli seuroihin ja
        käytimme monta kertaa kuitenkin isoissa seuroissa , kun hän loukkantui
        ja jouti sairaalaan kävimme katsomassa käytimme vielä Invatasilla kaksissa seuroissä ,, Silloin kun tavattiin , ( aluksi ) kertoi että hän on käynyt kirkossa
        sehän on 150 m päässä. ;

nyt olen tutustunut hänen veljeensä joka on ollut
        keimeistä pois.Rainer , ja olen ainakin 3 v .tuntenut Sepon , hänen
        luona olimme tammikuussa iesten illassa , hän on kova kirkon kävijä
        ja asuu sitä suvun taloa , on poikamies , ja sillai .

Meidän miesten illat on , kirkko pohjaiset , ja yleensä vietetään Leirikesku-ksessa Ärsjärven kupeessa vahvuus 11-21 miestä normaalisti kun minun
        alustus vuoro tuli , oli 3 pappia mukana , seurakunnan puheenjohtaja joka
        on lääkäri , ja joka on vetäjä , myös Perhe Raamattu piisissä , minäkin olen
        siellä käynyt . , Meillä on tapana ottaa edellisen Sunnuntain evankeliumi
        teksti , olen karkeasti käynyt noita läpi kerron sitten Es/Lestois joskus.

• tetua
        teuta kirjoitti:

Täällä . oli nyt se saarna suurinpiirtein jonka kirjoitin LLL:n teksteistä siksi
        kysyn joltakin Paljon LLL:n lukeneen ja hän tietämyksiin vastanneen , voin
        kai tehdä omasanaisen , mielipiteen koska näkyy selvästi että LLL:n ei
        kunnioita yhtään niitä uskovaisista jotka oli Jumalan kansaa ennen
        Jeesusta Kristusta Nimittäin Uusi liitto alkoi Ristinpuulta .

Kysymyshän oli Että vanha liitto , jatkui siihen asti Laiki oli voimassa siihen asti
        kun joku sanoi (taisi olla Jeesus pelastaa ) Että 2.7 miljoonaa kävi juhlilla
        Minä en kyllä saa millään päähäni miksi niin paljon pakkautuisi Jerusalmiin
        kerralla , minä tei pienen laskelman jossa pääsiäis julille mahtui n.60'000 H
        Pääsiäisena , kun pyhiä oli 3. entä ne 2.pyhäset.

Lasketaan pikkusen 2700'000/60'000= 45 temmpeliä olisi tarvittu ja
        kun oli vain yksi ? Ensinnä 2,700'000, on ainakin kuymmenen viisitoista kertaa paisutettuluku ,,jos se olisi ollut 270'000, väkeä oli vieläkin 4,5kertaa niinpajon
        kuin temppeli läpäisi . Toiseksi Synägoogat antoivat apu tietenkin .

Kolmanneksi , Pyhiin vaellus oli varmaan monen mielessä , ja leipä ,viini
        elikkä kaikki ei hakeneetkaan sanaa. ,.tulisiko tässä , LLL:n tiukka ilme
        asiaan , Muutamama paimen ,Maria ,Joosef jeesus 3 tietäjää ja pilvissä
        lauloi Taivaallinen sotajoukko . , Vastaus ei antanut oikein mitään
        Millainen kristillisyys nyt on ? Se jää selvittämättä , ja hän pureutuu Omaan
        Herätykseen , ei selvitä vanhaa kunnolla .
        on minun mielipide .

• Jumala ompi linnamme
        teuta kirjoitti:

Kyllä, hänellä on sukulainen , veljen tytär , joka on naimissa ja ainakin
        tytär joka on euroopassa työ elämäsä . tuo veljen tytär pääsee kohta eläkkeelle
        ja asuu 26 km. päässä täältä . no on sitten tässä talossa toinen täti jonka
        otan silloin tällöin kyytiin kun on huno keli aaaaaaaaaaaaaaaaaaatai ilmä

Hän on vasta tammikuussa täyttänyt 80. . pirteä vanhus .

Meidän toinen seinä naapuri kuoli , jo kohta vuosisitten , kun tulimme tänne
        kutsuimme nuo seinänaapurit kahville , huomasin että tämä joka elää oli kuin sana kirja kaiki muisti ja oikein , sanotaan tätä toist sirkaksi , Hänellä oli
        aina ollut tarve pärjätä ulko hommissa iasän kanssa , koska isa oli toivonut
        ensimmäiseksi poikaa , ja siksi hän oli sitten ajanut Linja-auto kortin melko
        aikaisessa vaiheessa , kun oli 84 kuollessaan , niin joskus -57-8.

Hänellä oli Linjaatoilijan lakki vielä tallessa , hän oli vaha kristitty , hän
        sanoi kerran kun tapasimme taas pihalla ,pyysin että hän lähtisi seuroihin
        Niin ,sanoi Minä tiedän että minä pääsen taivaaseen ja tuli seuroihin ja
        käytimme monta kertaa kuitenkin isoissa seuroissa , kun hän loukkantui
        ja jouti sairaalaan kävimme katsomassa käytimme vielä Invatasilla kaksissa seuroissä ,, Silloin kun tavattiin , ( aluksi ) kertoi että hän on käynyt kirkossa
        sehän on 150 m päässä. ;

nyt olen tutustunut hänen veljeensä joka on ollut
        keimeistä pois.Rainer , ja olen ainakin 3 v .tuntenut Sepon , hänen
        luona olimme tammikuussa iesten illassa , hän on kova kirkon kävijä
        ja asuu sitä suvun taloa , on poikamies , ja sillai .

Meidän miesten illat on , kirkko pohjaiset , ja yleensä vietetään Leirikesku-ksessa Ärsjärven kupeessa vahvuus 11-21 miestä normaalisti kun minun
        alustus vuoro tuli , oli 3 pappia mukana , seurakunnan puheenjohtaja joka
        on lääkäri , ja joka on vetäjä , myös Perhe Raamattu piisissä , minäkin olen
        siellä käynyt . , Meillä on tapana ottaa edellisen Sunnuntain evankeliumi
        teksti , olen karkeasti käynyt noita läpi kerron sitten Es/Lestois joskus.

Moi Teu...

Sulla onkin näköjään paljon tuttuja siellä päin, missä asut.
        Kuulostaa mielenkiintoiselta...
        Sain paperihommia tehtyä ja laitoin papereit järjestykseen, mulla on niin paljon kirjoja, että ei riitä kaksi kirjahyllyä...
        Eniten hengellisiä...Raamattuja eri kielellä ja eri painoksia...sitten tietenkin Lestadiusta..Postilla ja Isän ääni jne...
        Suomen kansan aikakirjat..10 osaa...Novumit 5 osaa...
        Isänmaan puolesta Jumalaan turvaten ...
        Koraalivirsikirjoja...
        Raamatun sanakirjoja...ym. Hengellisiä kirjoja...
        Taidekirjoja...kaikki Schjerfbeckit..Durer, Järnefelt...yms
        (olen taiteilija ammatiltani...mutta antautunut nyt köyhien asioiden edistämiseen, Jumala järjesti siihen mahdollisuuden..pikkuparlamentin ja Brysselin puitteissa nyt aluksi...jatkosta en tiedä..Herran kädessä)
        Olen perinyt suurin osa kirjoista isiltä iso Biblia ja tädiltä paljon...
        Kirjoista viis...Jumalalle kunnia nyt ja iankaikkisesti.Amen

Rakastan niin Jeesusta ja odotan, että saan nähdä kasvoista kasvoihin taivaassa...

Siunauksin veli teu Herrassa...

• Ville.
        tetua kirjoitti:

Täällä . oli nyt se saarna suurinpiirtein jonka kirjoitin LLL:n teksteistä siksi
        kysyn joltakin Paljon LLL:n lukeneen ja hän tietämyksiin vastanneen , voin
        kai tehdä omasanaisen , mielipiteen koska näkyy selvästi että LLL:n ei
        kunnioita yhtään niitä uskovaisista jotka oli Jumalan kansaa ennen
        Jeesusta Kristusta Nimittäin Uusi liitto alkoi Ristinpuulta .

Kysymyshän oli Että vanha liitto , jatkui siihen asti Laiki oli voimassa siihen asti
        kun joku sanoi (taisi olla Jeesus pelastaa ) Että 2.7 miljoonaa kävi juhlilla
        Minä en kyllä saa millään päähäni miksi niin paljon pakkautuisi Jerusalmiin
        kerralla , minä tei pienen laskelman jossa pääsiäis julille mahtui n.60'000 H
        Pääsiäisena , kun pyhiä oli 3. entä ne 2.pyhäset.

Lasketaan pikkusen 2700'000/60'000= 45 temmpeliä olisi tarvittu ja
        kun oli vain yksi ? Ensinnä 2,700'000, on ainakin kuymmenen viisitoista kertaa paisutettuluku ,,jos se olisi ollut 270'000, väkeä oli vieläkin 4,5kertaa niinpajon
        kuin temppeli läpäisi . Toiseksi Synägoogat antoivat apu tietenkin .

Kolmanneksi , Pyhiin vaellus oli varmaan monen mielessä , ja leipä ,viini
        elikkä kaikki ei hakeneetkaan sanaa. ,.tulisiko tässä , LLL:n tiukka ilme
        asiaan , Muutamama paimen ,Maria ,Joosef jeesus 3 tietäjää ja pilvissä
        lauloi Taivaallinen sotajoukko . , Vastaus ei antanut oikein mitään
        Millainen kristillisyys nyt on ? Se jää selvittämättä , ja hän pureutuu Omaan
        Herätykseen , ei selvitä vanhaa kunnolla .
        on minun mielipide .

Eikö olisi jo helpomi sovitaa paini sanaan O , koska sinäkin tiedän että kirjaimen virhe , ei teetä 16 eri juttua .
        Mutta jos välttämättä hakuat noin anna mennä vaan .
        mulla rupee silmät vädymään , lisäki alkaa näppäimistö väsymään , ja taaskun nuorimman tyttären poika tulee on
        mahdillista että paikat huononee lisää .o len katsellut että näppäimistö saa kyllä kyytiä häneltä .Oikeesti
        pitäi ostaa uusi näppis.

• su

Kun vanhuus tulee, se tulee kaikilta suunnilta. Siksi on hyvä, että on sellaisia ihmisiä, jotka ovat valmiita auttamaan vanhusta toimissaan. Vanhus ei paljoa enää tarvitse. Mutta se lähimmäisen huolenpito antaa voimia ja hyvän mielen elää.

Tässä kun on vaimo vielä kaverina, se menettelee. Ruumiillinen kuntokin on vielä kohtalainen. Ei sitä ajattele , mitä on 5-10 vuoden kuluttua jos saa elää sinne asti. Mutta se on elämän laki. Aina on ollut vanhuksia, jotka sitten ovat jättäneet tämän maailman. Pidettävä vai lippu korkealla, ja ajateltava myönteisiä asioita.

Ei monella vanhemmalla ihmisellä ole tällaista nettiä, jossa voi joko haukkua ihmisiä tai kehua. Se on sitä jonkinlaista ajankulua. Ja kun olen täällä nyt muutaman vuoden vieraillut, niin te kaikki olette minun puhekavereitani. Ne puheet meillä pitäsi ollakkin myönteisiä toisiamme kohtaa.

Kun tulin tänne, niin olin ehkä niin innoissani, että arvosteluni lestadiolaisuutta kohtaa, ei niinkään mitään uskoa kohtaan, vaan juuri katsoin lestadiolaisuuden olevan epäoikeudenmukaisen meitä "tavallisia" ulkopuolisia kohtaan ja se sai minut sitten sanomaan oman käsitykseni lestadiolaisuudesta.

Se olikin sitten kuin olisi bensaa tuleen heittänyt. Sain kohta parannusehdotuksen uhalla, että helvetti on edessä. Tämä tuomioni saanti ei mahtunut minun sieluuni. Koska uskon vain Jumalan armollisuuteen meihin kaikkiin. Ei hän pidä toinen toistaan parempana viimeisellä hetkellä. Hänellä on armo olemassa.

Tässä ajassa ja maailmassa, jos ihminen on toiselle , paha, niin hän saa kyllä sen takaisin ennen lähtöään. Ja jos ihminen on toiselle hyvä, niin hän saa sen jossain muodossa kaksinverroin takaisin. Onko tämä nyt sitten Jumalasta, varmaankin. Hyvä ja paha kun taistelee meissä loppuun asti.
      Toivon kuitenkin apua, vielä vanhempana jos on tarvis.Et sillee..

...nyt tuleekin eduskunnan kyselytunti, jotta mennääs politiikkaa seuraamaan, en tiedä onko se syntiä...heh

• Leeviläinen

Mitä? Oletko sinä syntinen savonukko tullut uskoon, esikoislaestadiolaisuuteen? Sinähän olet pehmennyt, hyvä niin! Siunausta vanhuudellesi!

• su
        Leeviläinen kirjoitti:

Mitä? Oletko sinä syntinen savonukko tullut uskoon, esikoislaestadiolaisuuteen? Sinähän olet pehmennyt, hyvä niin! Siunausta vanhuudellesi!

Leeviläinen , jos sinä sanot sitä sitten uskoksi, niin minäkin sanon, elämän usko. Tätä sitä ollaan oltu koko ikä. Liity sinäkin tähän uskoon. saat vapauden olla miten itse asiasi ajattelet parhaaksi, niin että se olisi itselle hyväksi ja eikä niistäisi toisten neniä liian usein puolustuksekseen. Se vaatii uskoa itseensä, ja omaan ajatteluun.

Kato ihminen pehmenee jos toinen sanoo kiitos tai anteeksi. Mutta takuulla niistää sanojan nenän, jos toinen sanoo tee parannus, tai joudut helvettiin. Se on kuule sellaista tämä oikea usko.

Vanha olen, mutta en höperö. Kun katselen tuossa ikäisiäni ja vähän nuorempia, ja entiset tyttöystävät ja poikakaverit tulevat rollaattorilla vastaan. Niin Jumala ei ole ollut heille niin hyvä kuin minulle.

ps. ja mistä piru/sta sinä tiedät että olen syntinen. Niistänkö nenäsi?

• teu.

Niin , ei se minusta ole synti , jos joku ihminen sanoo synnikksi . Voi sen
      määrityksen tehdä vaikka uusiksi . niin kuin eilen sanoin .

• "Pieksämäen paini 1964 ., ja siitä evankelium osa"

Joskus luulen jo ymmärtäväni teitä lestadiolaisia mutta sitten putoan taas kärryiltä ihan tykkänään.

Pieksämäellä joku painiottelu vuonna 1964? Onko se joku uskonnollinen riitti koska siinä on evankeliumiosa??????

• teutordi

N RO 75 .Pieksämäen paini 1964 .,

Minkälaista painia siellä Pieksämäellä painittiin? Vapaapainia vai kreikkalais-roomalaista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6113
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3219
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      212
      2226
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1961
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1908
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1833
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      20