Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Tiineenä oleva kissa uuteen kotiin, jossa jo kissoja.

*murunen*

Meillä on vuoden ikäiset kissasiskokset, samasta pentueesta. Toinen hellyydenkipeä sylikissa ja toinen oman tiensä kulkija. Hyvin on mennyt niiden kanssa - mitä nyt vähän verhoja revitty ja sen sellaista kissamaista :D

Nyt kuitenkin eteen tuli mahdollisuus "pelastaa" yksi aikuinen 4-vuotias kissaäiti, joka on tiineenä. Varmaan muutaman viikon sisällä synnyttää. Poikue on kissalle kuulemma kolmas. Ensimmäisestä poikueesta ei välittänyt (onneksi perheen toinen synnyttänyt kissa ruokki nämäkin pennut) ja toisen pentueen hoiti hyvin.

Eli. Olen kokematon kissakätilö. Ja nämä kaksi meillä olevaa ovat ensimmäiset kissani. Mielikuvissa on kaikenlaista mitä saattaisi sattua... Uudelle kissalle jää vähän aikaa tutustua uuteen ympäristöönsä ennen h-hetkeä. Ehtiikö se tuntemaan olonsa turvalliseksi? Miten se tulisi toimeen meidän kattien kanssa... Eihän niistä tiedä etukäteen tietenkään. Mutta pentujen syntymä olisi jännittävä paikka. Miten meidän kissat suhtautuisivat pentuihin. Miten äitikissa suhtautuisi pentuihin, kun on ehtinyt olla vasta vähän aikaa uudessa kodissa? Aika stressaavaa äitikissalle koko juttu. Miten eristyksissä kissaäiti olisi pidettävä pentujen synnyttyä?

Eihän mihinkään ole valmiita vastauksia. Kaikkea voi murehtia etukäteen ja luonto hoitaa hommat hyvin ja kaikki voivat tulla toimeen hyvin ja oltaisiin isoa onnellista kissaperhettä :) Harkitsematta en kuitenkaan lähde tekemään mitään uutta kissahankintaa, jos se voi olla liian stressaavaa sille uudelle kissalle. Sen omaksi parhaaksi.

3

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvallista

      Uusi koti on aina stressi kissalle ja vielä enemmän jos siellä on jo entuudestaan muita kissoja. Uusi kissa tulee porukkaan ulkopuolelta eikä sen asema ole vielä vakiintunut. Uudessa kodissa on oma bakteerikantansa ja lisää riskiä.

      Tästä syystä kissalle on järjestettävä oma tila, jossa se voi rauhassa olla ja synnyttää sekä hoitaa pentunsa. Muiden kissojen reaktioita ei voi koskaan tietää, eikä uuden kissan sen enempää. Emo on usein varsin suojelevainen pennuistaan ja voi helpostikin mennä toisten päälle, ilman että omistaja osaa ennalta siihen varautua. Pentujen synnyttyä voi tutustumista alkaa kokeilemaan, mutta ei koskaan ilman valvontaa. Jos emo näyttää, ettei se muita kissoja lähelleen halua, sen halut on etusijalla.

      Etukäteen opiskele synnytyksen kulkua, koska aina kissa ei itse pysty synnyttämään. Silloin sinun on osattava toimia oikein ja nopeasti. Jos tiedät milloin kissan on aika synnyttää, et jätä sitä yksin sitä tekemään. Varaat käsille myös lääkärin puhelinnumeron, jos vaikka apua sieltä tarvitset. Otat selvää paikkakuntasi päivystävästä lääkäristä myös, koska usein kissat alkaa synnyttää päivystysaikaan.

      Osa rotukissakasvattajista ottaa sijoitusemot kotiin takaisin synnyttämään ja hoitamaan pennut. Osa taas ei ja molemmilla on siihen syynsä. Jotkut sijoituskodit eivät halua ottaa kontolleen emon ja pentujen hoitoa, vaan haluaa omistajan/kasvattajan hoitavan sen. Itse taas en mielellään ota emoa kotiini, koska täällä on muita kissoja, bakteerikanta on aina erilainen vaikkei mitään varsinaista sairautta olisikaan ja stressi on iso tekijä. Eli minun sijoitusemot synnyttää sijoituskodissaan jossa on tutut bakteerit ja tutut kaverit sekä olosuhteet. Olen kuitenkin itse paikalla kun synnytyksen aika koittaa, jos se vaan on mahdollista.

      Siihen pitää aina varautua, ettei kaikki mene hyvin vaan aina voi sattua ikäviäkin juttuja. Jos emon synnytyksen on määrä tapahtua vasta muutaman viikon kuluttua, niin siirto teille kannattaisi tehdä nyt. Mitä lähemmäs synnytystä siirto menee, sitä enemmän ongelmia voi tulla. Kissan pitää tutustua ja tottua myös ihmisiin, eikä se tapahdu hetkessä.

      • *murunen*

        Tätä juuri mietinkin. Ja itse vielä päivätöissä, joten ei pysty valvomaan, mitä kotona tapahtuu. Synnytyspaikaksi ajattelin omaa makuuhuonetta, mikä on rauhallinen. Myös pieni vaatehuone siinä yhteydessä voisi olla alkuun hyvä, jos emokissa vain sen hyväksyisi. Ja oven saa kiinni. Ruuat, hiekkalaatikko huoneeseen jne.

        Mietin nyt vielä. Jos tuolle kissalle löytyy rauhallisempi koti muualta, niin sitten mennään niin. Emokissa on vielä tottunut olemaan ulkona (nyt ollut kuukausia sisällä ja karkasi, josta tuloksena tiineys) ja meillä kerrostalossa ei kyllä ulos voi antaa mennä.


      • Sijaiskotilaiset
        *murunen* kirjoitti:

        Tätä juuri mietinkin. Ja itse vielä päivätöissä, joten ei pysty valvomaan, mitä kotona tapahtuu. Synnytyspaikaksi ajattelin omaa makuuhuonetta, mikä on rauhallinen. Myös pieni vaatehuone siinä yhteydessä voisi olla alkuun hyvä, jos emokissa vain sen hyväksyisi. Ja oven saa kiinni. Ruuat, hiekkalaatikko huoneeseen jne.

        Mietin nyt vielä. Jos tuolle kissalle löytyy rauhallisempi koti muualta, niin sitten mennään niin. Emokissa on vielä tottunut olemaan ulkona (nyt ollut kuukausia sisällä ja karkasi, josta tuloksena tiineys) ja meillä kerrostalossa ei kyllä ulos voi antaa mennä.

        Oma huone on kaiken a ja o! Tarvitsee oman rauhansa. Myöskin emokissan ruokinta on toisenlaista koska sille pitää syöttää hyvälaatuisia penturuokia tiineys ja imetysajan. Sitten kun pennut on maailmassa ja on vierotuksen aika niin sittenhän sinun pitäisi tutustuttaa emo aikasempiin kissoihisi jos meinaat sen itselläsi pitää. En suosittele vielä pentujen luovutuksen jälkeen sitä tekemään. Emo on erittäin stressaantunut ja äkänen toisia kohtaan. Sinulla on pitkä projekti edessä jos siihen ryhdyt. Myöskin pentujen hoito, rokotukset, madotukset ja sosiaallistaminen on edessä. Kannattaa ottaa selvää oikeastaan ihan kaikesta koska eteen voi tulla mitä vaan ja jos synnytys ei suju toivotusti niin rahaa menee ja paljon että sekin kannattaa miettiä etukäteen. Tsemppiä otit kisun tai et:-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. 54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe