Vanhempien suostumus omilleen muuttoon?

huolestunuttttttt

Olen 16-vuotias ja haluan muuttaa omilleni vuokrakämppään ainoastaan sen takia, että voisin ottaa itselleni koiran. Vanhempani kieltävät muuton sekä sen lisäksi sen, että ottaisin koiran heidän asuntoonsa!

Onko vanhemmillani oikeus kieltää minua muuttamasta omaan kämppään? Eikö 16-vuotias saa jo itse päättää muuttamisistaan? Olen saanut kestää ilman koiraa 16 vuotta ja enempää en kestä!

10

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiranomistaja.

      On on. Vanhemmillasi on oikeus kieltää sinua muuttamaan omaan kämpään aina kunnes täytä 18 vuottá. Heillä on myös oikeus kieltää koira heidän asuntoonsa. Mahdollisen vuokranantajan on oikeus kieltää sinulta koira heidän asuntoonsa. Ja sen he pääsääntöisesti kyllä tekevät tänäpäivänä. Joten unohda se koira ennenkuin olet aikuinen ja hankit oman asunnon taikka löydät vuokranantajan joka sallii lemmikkieläimiä. Varaudu myös myös muuton yhteydessä koiran aiheuttamiin korjauslaskuihin ta pahimmillaan häädölle mikäli koirasi tuottaa häiriöitä naapureille...

      Omistamme koiran joten kyse on faktoista ei piruilusta sinua kohtaan....

      • Koiranomistaja..

        Vähän lisäystä. Olin lapsena onekkas. Meille hankittiin koira. Olihan siitä iloa ja valitettavsti se kuoli kun olin 14 vuotias. Uutta ei hankittu koska koiran lopettaminen sairauden takia isälleni jolle se oli tärkeä ei halunnut. Itse halusin. Mutta tajusin opiskelujen aikana ettei minusta ollut poikamiehenä kantaa siitä vastuuta. Tapasin vaimoni 1995 ja aihe tuli taas esille. Totesimme että emme vielä hanki ennenkuin lapsi/lapset tulevet kuvioon ja olemme kotona enemmän. Poika syntyi 2001 joulukuussa jolloin päätimme että oikea hetki koiralle on silloin kun poika aloittaa koulun ja pystyy edes pienellä osuudella osallistumaan koiran hoitoon. Koira hankittiin kolme vuotta sitten ja miellestämme tehtiin oikein. Ainoan poikamme siis lapsemme lisäksi meillä on karvainen perhejäsen toivon mukaan koko sen ajan. kunnes lapsemme muuttaa pois. Muista ettei koiraa hankita ellei siihen ole varautunut pitää huolta koko sen elinkaaren ajan.


    • ?

      Eli olisit valmis maksamaan useita satoja euroja kuukaudessa siitä, että pääset asumaan itseksi ihan vaan, että saat koiran. No kerropa, miten ajattelit maksaa vuokran ja elämisen yleensäkin koirasta aiheutuvat kustannukset.

      • aloittajaaa

        No ensinnäkin mulla on säästöjä n. 5000 e ja niiden turvin pystyn helposti ostamaan koiran (1500 e) ja ruokaakin sille ainakin parin vuoden ajan. Rahat omaan asumiseeni hankkisin tietysti ottamalla pankista lainaa.

        Mutta ei hitto jos en nyt pääsekään omaan kämppään. Mun mielestä on epäinhimillistä kiduttamista että en saa koiraa tänne kotiin ja sen lisäksi en saa muuttaa omaankaan vuokrakämppään hankkiakseni sinne koiran!


      • Mieti vielä
        aloittajaaa kirjoitti:

        No ensinnäkin mulla on säästöjä n. 5000 e ja niiden turvin pystyn helposti ostamaan koiran (1500 e) ja ruokaakin sille ainakin parin vuoden ajan. Rahat omaan asumiseeni hankkisin tietysti ottamalla pankista lainaa.

        Mutta ei hitto jos en nyt pääsekään omaan kämppään. Mun mielestä on epäinhimillistä kiduttamista että en saa koiraa tänne kotiin ja sen lisäksi en saa muuttaa omaankaan vuokrakämppään hankkiakseni sinne koiran!

        Kai sentään lasket leikkiä? Rahat omaan asumiseesi hankkisit ottamalla pankista lainaa!!! Siihen tarvitset säännölliset tulot ja jotain lainan vakuudeksi. Se ostamasi koira tuskin kelpaa vakuudeksi, onko mitään muuta omaisuuta?


      • johan on..
        aloittajaaa kirjoitti:

        No ensinnäkin mulla on säästöjä n. 5000 e ja niiden turvin pystyn helposti ostamaan koiran (1500 e) ja ruokaakin sille ainakin parin vuoden ajan. Rahat omaan asumiseeni hankkisin tietysti ottamalla pankista lainaa.

        Mutta ei hitto jos en nyt pääsekään omaan kämppään. Mun mielestä on epäinhimillistä kiduttamista että en saa koiraa tänne kotiin ja sen lisäksi en saa muuttaa omaankaan vuokrakämppään hankkiakseni sinne koiran!

        ""Rahat omaan asumiseeni hankkisin tietysti ottamalla pankista lainaa. ""

        Asuminen ei kustanneta lainarahoin vaan työtä tekemällä tai asumistuin kun esim. opiskelee.


    • Mistänäitäoikein tul

      Ei kai kukaan 16-vuotias luule, että rahaa saa seinästä ja pankki maksaa asunnon.Ei alle tonnin kuussa oikein pärjää, asunnon vuokran lisäksi pitää maksaa sähkö, oma ruoka, vakuutus, matkat, lääkärit, myös eläinlääkäri, pesuaineet, harrastukset... voi hyvä jysäys. Kuka vuokranantaja ottaa 16-vuotiaan vuokralaiseksi, vaikka vanhammat takaisivatkin vuokran. Niin ja sen koiran. Menisikö idea kuuleviin korviin, jos ehdottaisi, että a.o. nuori tuleva koiranomistaja menisi harjoittelemaan koiranhoitoa vaikka löytökirien kotiin tai hoitaisi/ulkoiluttaisi vakituisesti jonkun naapurin koiraa. Koira pitää myös kouluttaa ja sekin maksaa.

    • Hei haloo

      "Rahat omaan asumiseeni hankkisin tietysti ottamalla pankista lainaa."

      Siis en usko lukemaani. Ovatko 16-vuotiaat yleisestikin noin naiveja?

      Että pankista vaan mennään hakemaan rahaa elämiseen, eikä tietoakaan, millä sen lainan maksaisi pois.

      Onneksi pankeissa ei olla noin naiveja. Saattaisi siinä pankin virkailijalla olla naurussa pidättelemistä, kun tuollainen lainanhakija tulisi lainaa hakemaan.

      • aloittttaja

        No onpa kummallista. Mä olen nimittäin kuullut että lainan voi hyvin maksaa takaisin vasta sitten kun alkaa saada palkkaa! Tuskinpa mä koko ikääni työttömänä olisin!


      • johan on..
        aloittttaja kirjoitti:

        No onpa kummallista. Mä olen nimittäin kuullut että lainan voi hyvin maksaa takaisin vasta sitten kun alkaa saada palkkaa! Tuskinpa mä koko ikääni työttömänä olisin!

        Kyllä mutta pankki edellyttää lainan saamiseksi saat/on opiskelupaikan jolloin saat opinto ja asumistukea sekä valtion takaaman opintolainaa pankilta. Koska olet alaikäinen niin vanhempien tulot huomioidaan ja tuet saattaa jäädä aika vähäisiksi.
        Pankin lähtö kohta on että laina menee opiskelukuluihin eikä asumiseen. Asuuminen pitäisi hoitua asumistuella ja mahdollisesti sivutyöllä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4985
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe