Mykoplasman hoito

Takaisin terveeksi!

Aloitan ihan uuden ketjun tästä riivatusta taudista:

Yksilöllistähän se on, mutta kuinka pitkä yhtenäinen kuuri ja mitä lääkettä on auttanut teitä parantumaan mykoplasmasta lopullisesti?

Täällä on syöty putkeen
1. Zithromax 2 x 250 mg, kolme vrk, vaikutusaika 10 vrk, (selvinnyt jo, ettei tehoa mykoon)
2. Doximed 1 x 150mg /vrk, 10vrk
3. Doximed 2 x 100mg /vrk, 14 vrk

Lääkitysputki helpotti, mutta oireita jäi.
1½ kuukauden kuluttua lääkekuuriputken loppumisesta alkoi taudin uusi aktivoituminen. Miten tästä taudista pääsee eroon?

57

23315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kunnossa

      Mä ymmärrän sua! Mulel kun lääkäri eivät kirjoittaneet kuin sairastin kaksi keuhkokuumetta kuin Amorion kuurin.Niillä tulehdusarvot laski mutta astma tuli ja yskä ..ja siiten kun epäilin mykoa-sain vaan kerran doximed kuurin..Sen jälkeen lääkärin mielstä tauti on voitettu ja ei kannata mitään kalliita vasta-ainetestejä tehdä..Pakko etsiä joku keuhkolääkäri joka tästä jotain ymmärtää..

    • VAIVAA VAIN

      Täälä syödään parasta aikaa doximysin 150 mg kerran päivässä 20 - 30 vrk putkeen. Katsotaan miten auttaa. Lääkäri sanoi , että mitkään lyhytaikaiset kuurit ei auta. Se varsinainen mygoplasma-virus-tauti oli viime kesänä, kun myös silmät turposivat. Siihen sain korvatippoja ja se helpotti, mutta nyt on perusoireet uusiutunut. Hankalinta on yskä ja tavaton uupuminen ja yleinen haluttomuus ryhtyä mihinkään.

    • 2013 ilman mykoa?

      Jatkampa oman tarinani tänne, jos joku muukin harhailee etsimässä tietoa tai käytännön kokemuksia taudin kanssa elosta.

      Kova flunssa helmikuussa 2012. Maaliskuusta alkaen lämpöilyä ja olo, että koko ajan on tulossa kipeäksi eikä oikein uskalla rasittaa (hiihdin kuitenkin paljon).

      Maaliskuun lopusta huhtikuuhun jatkuvaa kurkku- ja korvakipua (etenkin öisin) ja hirveä väsymys. Töihin pyörilystä ei meinannut tulla mitään, kun keuhkot tuntui siltä ettei niillä saa happea.


      Huhti-toukokuussa Roxithromycin kuuri, jota 14 7 vrk. Olo hieman parani, mutta oireet säilyi. Ei enempää kuureja, koska tauti oli kuulemma hoidettu.

      Lievää oireilu myös kesäkuun alussa. Sitten tervehtyminen eli treeniä ja kisoja.

      Heinäkuun lopussa rankka flunssa herätti oireet jälleen. Keuhkoissa painaa, välillä rintakipua, toisinaan yöt vaikeita kun ei tiedä miten olisi jotta saa happea. On tunne että on hiekkasäkki rintalastan päällä. Väsymystä ja olo, että on tulossa kipeäksi. Tätä jatkunut nyt puolitoista kuukautta. Välillä hyviä päiviä ja välillä huonoja.

      Lisäksi oikean puolen käsi on koko tämän ajan ollut outo, toimii hitaasti. Esim. kasvojen pesun jälkeen, pitää keskittyä, että saa sormet suoriksi. Maalis-huhtikuussa oli öisin kovaa särkyä käsien nivelissä ja sormissa.

      Vasta-ainetaso pysyneet kohtalaisina koko ajan.
      Taudin myötä menee myös mielenterveys, ainakin jos on valmiiksi vähemmän iloinen ja positiivinen ihminen.

      • i.n.h.o.t.t.a.v.a.a

        Ymmärrän täysin. Itse harrastan jalkapalloa aktiivisesti kilpatasolla. Syksyllä 2011 tuli mykoplasma ja se kesti kesään 2012 asti (söin 4 antibioottikuuria), jonka jälkeen oireet hävisivät. Nyt tänä syksynä mykoplasma iski uudestaan, nyt syötynä 2 antibioottikuuria ja oireet vaan jatkuu ja jopa pahenee. Haluaisin kovasti harrastaa ja tehdä, muttei pysty. Mielenterveys järkkyy, kun pitää vaan sängyssä maata ja 1km kävelykin tuntuu pahalta...


    • Samatääl

      Lääkärit eivät pysty auttamaan mykoplasman hoidossa, heillä ei ole tarpeeksi tietotaitoa. Itse sairastuin tautiin olisko ollut 2010. 2011 sain doximysiiniä ja se auttoi(tai sitten meditaatio mitä tein tuolloin). Tauti on päällä on/off. Keuhkot on koko ajan valmiina yskään, heti kun vilustuu paha yskä tulee taas päälle. Ja just tuo painon tunne. Verikokeessa näkyy vieläkin arvoja, jotka vaan kohoavat, mutta lääkärin mielestä ne viittaa vanhaan tartuntaan.

      Paras apu löytyy omahoidosta ja luontaistuotteista, mm. pakurikääpäteetä ja D-vitamiinia. Ja itselläni lämpinä pysytteleminen. Liekö tähän edes antibiooteista apua.

    • liisa

      sairastan kaksi kertaa vuodessa mykoplasman keväällä ja loka,marraskuussa,tätä on nyt jatkunut kolme vuotta ja tiedän heti koska tauti oniskenyt,alkaa oikean jalan pohjetta särkemään ja siitä satunnaisesti muita lihaksia ja niveliä.Mitä tehdä kun se on näin usein?Sitten on vielä vaikea astma...:(

    • väärinymmärretty

      Keuhkolääkäri vaan nauroi pilkallisesti kun kysyin mykoplasman mahdollisuudesta..Sanoi että Suomessa vouhotetaan mykosta turhaan..ja kyllä se yksi Doximed-kuuri riittää..ja sekin kuulemma usein turhaan syötetään.Piti vaan keuhkoja astman suhteen epätasapainossa ja astmalääkitystä lisättiin..

      • jees jee

        Voi olla varsin viheliäinen pöpö. Itse sain perinteiset Doximysin ja Amorion kuurit. Kun homma toistui muutaman viikon päästä, tehtii viljely ja lääkkeksi tuli jos oikein muistan Amoksisilliini.

        Tauti lähti mutta hommaa meni noin 6kk, jonka jälkeen on ollut muutaman perinteinen poskiontelontulehus ja kaksi lääkekuuria. Nyt ei ole mitään lääkitystä eikä mitään oireita - syksy on yleensä ollut itselläni parasta aikaa. Allergia vaivaa kesällä ja kuiva ilma talvella.


    • hohhoijaa..

      Hyvillä puhetaidoilla sain 14 päivän doksisykliinin 150mg, ainoa vaikutus oli se, että pieni liman yskiminen loppui, muuten mykon positiivisuus ja vasta-aine arvo eivät ole muuttuneet mihinkään. Puoli vuotta sairastelua takana ja elämä hyvin vaikeaa kun voimia ei ole ja liikkuminen pahentaa tilannetta.

    • mykokiusaa

      onko kellään tietoa paljonko mykoplasman vasta-ainetesti maksaa? (ilman yksityislääkärikuluja)

      • sirkka4

        N. 50 E YKSITYISELLÄKIN MEHILÄISESSÄ, EI OLE KARMEAN KALLIS...


    • mykoplasma jyllää

      Hei kohtalotoverit!
      Olen sairastanut alkuvuodesta 2012 asti. Sairastelu alkoi flunssan oireilla, oli yskää, nuhaa, kurkkukipua, päänsärkyä, 2 kertaa poskiontelontulehdus jne. Väsymys oli hirveää ja välillä tuntui, että henki ei kulje. Kahden ja puolen kuukauden sairastelun jälkeen alkoi rintakivut ja rytmihäiriöt, sekä vasen käsi puutui. Kävin päivystyksessä ja sydänfilmissä todettiin muutoksia. Otettiin mtös keuhkojen ja poskionteloiden röntgenkuva, mitkä ok. Olin kuitenkin niin väsynyt ja kipeä, etten pärjännyt kotona usean pienen lapsen kanssa, joten jouduin sisätautiosastolle viikoksi. Epäilys oli sydänlihastulehdus. Eräänä yönä sain niin pahat rytmihäiriöt, että lähti taju ja jouduin tehohoitoon. Aamulla sydänlääkäri sanoi, että olisin voinut kuolla. Muutaman päivän jälkeen minut kuitenkin kotiutettiin. Vointi koheni hitaasti ja sain apua vyöhyketerapiasta. Lääkkeeksi sain Propral- rytmihäiriölääkkeen.
      Kesäkuussa 2012 lähdimme perheen kanssa lomalle Egypttin. Toisena matkapäivänä menin tajuttomaksi ja virkosin vasta tunnin tipassa olon jälkeen. Lääkäri epäili syyksi nestehukkaa, mutta vaikka kuinka lepäsin ja söin ja join, pyörtyilin myös seuraavana päivänä useita kertoja. Minut vietiin paikalliseen sairaalaan ja verenpaineeni oli 60/40 ja pulssi hakkasi. Vietin yön sairaalassa ja sain oireisiin lääkkeet. Pari päivää meni lepäillessä, kunnes puutumisoireet pahenivat. Hetkittäin puuduin kaulasta alaspäin kokonaan, välillä puutunut oli vain vasen käsi ja jalka. Jouduin taas sairaalaan ja minulla epäiltiin aivoveritulppaa. Sain jonkinlaista liotushoitoa ja pääsin palaamaan Suomeen muiden mukana. Oireita tutkittiin myös Suomessa kahdessa eri sairaalassa, mutta mitään ei löydetty.
      Sairastelu helpotti taas hiljalleen lepäilemällä, mutta lokakuussa 2012 tuli uusi aalto. Flunssaoireet pahenivat jälleen. Sain lääkekuurin poskiontelontulehdukseen ja tuntui, etten saa happea. Pef-arvot romahtivat ja sain myös kortisonikuurin. Rintakipu paheni ja tuntui, että keuhkot on tulessa ja sementtisäkit niskassa. Sydänfilmissä oli jälleen "ylimääräinen mykyrä". Lääkäri ehdotti mykoplasmakoetta ja sain vihdoin lähetteen verikokeeseen, yksityisellä puolella. Sain diagnoosiksi Mykoplasman ja odottelen toista verikoetta, jolloin tulee lopullinen tuomio. Verikoe maksoi tuolla 67 e. Helpottunut olo kun vihdoin sain diagnoosin. Joskin taistelu sairautta vastaan jatkuu edelleen.
      Voimia kaikille vastaavaa kokeneille! Toivossa on hyvä elää!

      • .tillintallin

        Mykoplasma voi sotkea hermostoa, eli hyvinkin erikoiset oireet (puutumiset jne.) voi johtua siitä.

        Kannattaa kyllä tuota sydäntä seurailla ja tutkia jatkossakin, sekä alkaa vetää erilaisia sydäntä tukevia lisäaineita, ihan magnesiumista alkaen.

        Tässä lisää mykosta:
        http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10616.pdf

        Ei sitten kannata ladata liikaa toiveita siihen todennäköiseen 14vrk(syö 16vrk jos tabut riittää) kuuriin mitä saat, sillä tauti on äärimmäisen sitkeä, eikä oikein ole menetelmää, millä voisi varmuudella sanoa onko myko kropassa aktiivisena vai ei.

        Muista lepäillä, sillä rasitus myko=katastrofi


    • Otello

      ROXHITROMYCIN AUTTAA MYKOPLASMAAN:::TÄSMÄBIOOTTI terveisin Olli

      • Anonyymi

        Ansatipin ja zeclar yrittävät saada m.intrasellularen pois. Ainakin ysköksissa vielä näkyy mykbakteerl . 3 kk oon jo näitä syönyt. Saapa nähhä miten tässä kay.


    • 3+3

      Mykoplasma?
      http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/vilustuminen/miten-mykoplasma-tunnistetaan-ja-hoidetaan

      Miten tautia hoidetaan?

      Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

      Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:aan.

      Mykoplasman hoitoon kannattaa perehtyä täällä (Lääkäri Olli Sovijärven näkemys asiaan):
      https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode15

      Paleoruokavalio pähkinänkuoressa (kesto 5 min)
      http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

      Leipä ei pidäkään miestä tiellä?
      http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/pekka-nieminen-muutti-ruokavalionsa-paleoksi

    • 6 + 17

      Mykoplasma on tauti, johon tietyt antibiootit esim. Doximed saattaa joillakin auttaa. Kaikilla tauti ei parane, koska antibiootit tehoavat huonosti solunsisäisiin bakteereihin. Ihmisen oman puolustusjärjestelmän kyky palautua on olennaisempi kuin mikään lääkehoito. Tämän vuoksi toiset parantuvat, toiset eivät.

      Suomessa kroonista infektiotautia sairastavalle ei ole tällä hetkellä saatavissa apua. Ulkomailta esim. Saksasta ja Englannista löytyy klinikoita, jotka käyttävät antibioottihoidon yhteydessä muita lääkkeitä, jotka tehostavat antibiootin vaikutusta siten, että lääke kykenee läpäisemään solukalvon.

      Olen itse saanut avun pitkäaikaisesta antibioottihoidosta, mutta on todennäköistä, että joudun turvautumaan uusiin kuureihin esim. sairastettuani flunssan, joka laskee puolustusjärjestelmää.

      Suomessa pitkäaikaisia antibioottihoitoja ei hyväksytä, todennäköisesti vaatii sen, että riittävän moni terveydenhuollon ammattilaisista tai heidän läheisensä sairastuu itse krooniseen infektiotautiin, jotta asiaan perehdyttäisiin.

      Pitkäaikaisia antibioottihoitoja ei Suomessa hyväksytä, koska riski antibiooteille resistenttejen kantojen lisääntymisistä on nykyisten hoitosuositusten mukaan suurempi.

      Astmalääkitykset ja kortisoni eivät paranna kroonista sairautta, päinvastoin saattavat heikentää potilaan puolustusjärjestelmää entisestään.

      Kyse on kuitenkin elämän laadusta - krooninen tulehdustauti voi heikentää elämänlaatua niin paljon, että pitkäaikainen antibioottihoito voi olla ainoa vaihtoehto. Minä valitsin tämän tien ja maksan hoidon kokonaan itse.

    • lkdsd

      Minulla on krooninen mykoplasma, joka muistuttaa olemassa olostaan aina kun puolustusjärjestelmä esim. flunssan takia pettää. Antibiooteista ei ole ollut mitään apua.

      Haluaisinkin kuulla onko joku onnistunut pääsemään tästä riivatusta taudista muilla keinoin puolustusjärjestelmää vahvistamalla?

      Aloitin tällä viikolla keräämään kuusenkärkkiä ja nokkosta ja haudutan niistä teetä. Vältän sokeria ja hiilihydraatteja.

      Lisäksi:

      -pakurikääpäteetä
      - C-vitamiinia
      - Zinkkiä
      - D-vitamiinia
      - maitohappobakteereita

      Tässä vaiheessa olen valmis kokeilemaan jo kaikkia. Homeopaattisista ei ole ollut mitään hyötyä eikä yhdestäkään yskänlääkkeestä.

    • ravinto vaikuttaa

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava.

      Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia.

      Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

    • onnekas5

      MINÄ OLEN PARANTUNUT!
      Kahden vuoden epätoivoisen sairastamisen jäkeen uskallan viimeinkin sanoa 1.5vuoden terveen jakson jälkeen, että olen parantunut mykoplasmasta. Sain ROXHITROMYCIN 150mg kuurin jolla paranin. Aijemmin söin kyseistä antibiottia lyhyillä jaksoilla, mutta oireet palasi aina pahaksi 2kk sisällä lopettamisesta. Lopulta tauti talttui kun söin ensin ROXHITROMYCIN 150mg aamuin illoin yht. 21pv ja sen jälkeen 6kk estolääkityksenä aamuisin yksi tabletti 150mg.
      Kaikkea huuhaata voi kokeilla, mutta jos on oikea tauti kyseessä niin en usko kuin antibioitin voimaan.

    • maitohappoja

      Parhaimmat maitohappobakteerit (aina antibioottikuurin aikana ja jälkeen vähintään 6kk), joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:




      Jokainen antibioottikuuri muuttaa bakteeristoa jopa vuosien ajaksi (39).
      http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto9_1.pdf




      Dr. Ohhiran probiootti

      Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

      Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).



      Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

      • esssssi

        Tärkein hoitokeino on L E P O ! Malttakaa pysyä pois sieltä lenkkipolulta ja treeneistä! nimim. kokemusta on..


    • ravinto on avain

      Tulehdusta vähentävä ravinto

      viljat -> kasvikset, marjat

      D-vitamiinia 100µg/vrk

    • calf88
    • gammer

      Flunssaa jo pian 4 viikkoa. 2 yrittänyt liikuntaa kun olo ollut terve. Seuraukset;entistä syvemmin sairastunut.Omat epäilykseni herännyt. Ja pelot

    • ei 2 ilman kolmatta?

      Olen juuri Zeclar OD 500mg lääkekuurilla, minulla todettiin mykoplasman aiheuttama keuhkoputkentulehdus.
      Kärsin 4pv todella kipeästä kurkusta, ääni oli lopulta pelkkää raakkumista ja kähinää, harvat yskimiset alkoivat tehdä kipeää rintakehän alueella ja olo oli väsynyt, tukkoinen ja "epämääräinen". Kuumetta ei ollut juurikaan, korkeimmillaan 37,5
      Toivottavasti Zeclar toimii...on ainakin aiheuttanut uusia oireita kuten tajuton päänsärky, jota lääkitsen Buranalla. (on tämä jotenkin nurinkurista, että lääkkeen aiheuttamiin oireisiin joutuu ottamaan toista lääkettä!!)
      Olo tuntuu kuitenkin taas tukkoisemmalta kuin eilen ja on alkanut yskittää, ei kai vaan takapakkia...

      2011 vuoden joulukuussa oli samanlaisessa taudissa kuin nyt, tosin paljon rajummassa. Löydettiin poskiontelotulehdus, hoidettiin antibiooteilla ja oireet palasivat lievempinä parin viikon kuluttua, uusi kuuri. Tammihelmikuun vaihteessa olin taas kipeänä ja sekavassa olotilassa. Tulehtuneet keuhkoputket, lopulta kuumeeton keuhkokuume ja tekivät myös mykoplasmatestin, jonka perusteella olin sairastanut mykoplasmaa joulukuussa.

      Jotkut sanoo kun kerran sairastaa mykoplasman ei se enää tule uudestaan.
      Tiedä sitten mitä uskoa :/

      Pitkään oireilleita kehoittaisin menemään lääkäriin, jälkitaudit voivat olla hengenvaarallisia sydäntulehduksineen.

      • josmo

        Mykoplasma on parasiittinen ja sulla on se ollut kehossa kokoajan siitä asti kun sen ensimmäisen kerran sait. Vaikka media ja lääkärit usein sanovatkin että "saa uudestaan mykoplasman", se ei yleensä pidä paikkansa, sillä mykoplasma on kokoajan kehossa ja se vain aktivoituu uudestaan.

        Toivottavasti saat avun antibiootista. Itse söin 5 antibioottikuuria, eikä niillä ollut mitään vaikutusta. Antibiootti ei pysty tappamaan mykoplasman bakteereita, vaan ainoastaan lopettaa sen leviämisen. Oman immuunijärjestelmän pitää tehdä työ tappaaksen mykoplasma, tai edes "sammuttaakseen" sen. Yleensä se vain sammuu ja aktivoituu taas myöhemmin uudestaan.

        Itse olen etsinyt ja kokeillut erinäisiä luontaistuotteita, sillä en enää usko antibioottien voimaan mykoplasman hoidossa. On olemassa yksi tutkimus, jossa on kuvattuna erinäisiä "luonnollisia" antibiootteja, jotka laboratorio-olosuhteissa ovat tappaneet soluseinättömän mykoplasman, näistä pari esimerkkiä ovat oregano leaf extract ja thyme. Tässä linkki tutkimukseen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3517410/#!po=63.3333


      • mykomikki

        Minulla vasta-aineet eivät kestä kahta vuotta kauempaa. Olen saanut Mycoplasman kahden vuoden välein. Olentestauttanut avsta-aineita.


    • Mykoplasman hoito on
    • ÄrtynytPotilas

      Sairastuin itse mykoplasmaan vajaat kolme vuotta sitten ja taistelen vieläkin sen kanssa.

      Alussa kaikki näytti siltä, että kyseessä on tavallinen flunssa, mutta tauti vain jatkui ja jatkui. Lääkärissä (arvauskeskuksessa) todettiin vain, että tulehdusarvot ovat normaalit (ne ovat minulla harvoin koholla) ja kärsin pitkittyneestä flunssasta. Oireet pahenivat koko ajan ja sain lopulta aika pahan sydänlihastulehduksen.

      Päätin mennä yksityiselle puolelle, koska arvauskeskuksessa suhtauduttiin hyvin vähättelevästi oireisiin.

      Olen nyt syönyt useita antibioottikuureja, jotka ovat helpottaneet oloa, mutta eivät ole tappaneet pöpöä. (Kuinkahan kauan tästä saa "nauttia"?)

      Olen huomannut, että lepo auttaa, mutta siinä on vain se ongelma, että en voi olla koko ajan pois työelämästä taudin takia. :(

    • Mycon uhi

      Myko on todella salakavala tauti. Puoli vuotta ehdin kummastella meneviä ja tulevia lihasoireiluja. Liikuin paljon ja yhdessä yössä lihaskirys sitten jäi pysyväksi ja vauhtiliikunta hiipui. Luulin aluksi, että lihakset olivat treenistä maitohapoilla, koska kipu oli samanlainen. Kävin hierojalla, venyttelin hullun lailla ja poikkesin parilla yleislääkärillä (tk ja yksityinen), mutta normaalista perusverenkuvasta eikä ENMG-tutkimukseta löytynyt mitään.

      Nyt 3 viikkoa sitten pamahti pitkittynyt kuume, lihaskivut pahenivat ja mm. sormiin tuli nivelvaivoja. Taas lääkäriin, joka julisti vaivojen syyksi mykon. CRP ja mykovasta-aineet olivat koholla. Sain doksisykliinikuurin ja Flavamedin nielussa majailevaa limanuljaskaa vastaan. Tilanne ei reilussa viikossa muuttunut miksikään, joten lääkäri päätti vaihtaa antibiootin levofloksasiiniin, kauppanimeltään Tavanic. Luin onneton pakkausselosteen ja nyt pidän arpajaisia aloittaako vai ei tuo lääke, joka vaikuttaa haitoiltaan kovalta kamalta. Tappaa kotona, pihassa ja puutarhassa ja ties mitä haittaoireitta voi ilmetä vielä useita kuukausia hoidon päätyttyä. Mykohan ei sillä välttämättä lähde. Onko käyttökokemuksia Tavanicista?

    • Tyyteli1

      Itsellä ihme oireita ollut jonkin aikaa. Ensin oli pikku flunssa helmikuun puolivälissä...se parani...ja sitten alkoi pikku kuumeilu, 37,1 joka päivä, sydän tykyttelee ihmeellisesti ja rinnasta ahdistaa, tosi voimaton olo ja tulee tuska heti jos jotain vähän tekee.

      Saikulla olen ollut nyt 2 viikkoa tämän takia, ja vielä jatkuu. Polvissa tuntuu myös välillä turvotusta vaikkei mitään näy, ja nivelet jumittaa ja naksuu normia enemmän. Lihaksia särkee välillä. Voisikohan tämä olla mykoplasmaa? Luulivat jo keuhkoveritulpaksi ja kävin sairaalassa, mutta ei löytynyt mitään siihen viittaavaa. Kotiin vaan lepoon kun on kuulemma joku virus, mutta ei sitten tutkittu sen enempää...

      • Mycon uhri

        Kandee pitää mielessä mykoplasma yhtenä vaihtoehtona ja jos noi oireilut vain jatkuvat, niin eikun sanot istuvasi tohtorin vastaanotolla niin pitkään,että määrää mykovasta-aineet. Tosin, mykossa IgM-luokan vasta-aineet raportoivat jo aiemmin saatua tartuntaa ja vasta-aineet voivat säilyä positiivisina jopa reilun vuoden ajan. Mykon IgG vasta-aineet raportoivat tuoreesta tartunnasta.
        Sitten erilaiset infektiot (mm. yersinia, salmonella, clamydia, borrelioosi ym.) voivat laukaista reaktiivisen artriitin eli niveltulehduksen. Verkokeessa s-Art paketista voi nähdä, onko taustalla jokin infektio, jonka on voinut sairastaa huomaamattakin.
        Jos pitkään jää odottelemaan parempaa huomista, niin noi vaivat voivat myös kroonistua.


      • josmo
        Mycon uhri kirjoitti:

        Kandee pitää mielessä mykoplasma yhtenä vaihtoehtona ja jos noi oireilut vain jatkuvat, niin eikun sanot istuvasi tohtorin vastaanotolla niin pitkään,että määrää mykovasta-aineet. Tosin, mykossa IgM-luokan vasta-aineet raportoivat jo aiemmin saatua tartuntaa ja vasta-aineet voivat säilyä positiivisina jopa reilun vuoden ajan. Mykon IgG vasta-aineet raportoivat tuoreesta tartunnasta.
        Sitten erilaiset infektiot (mm. yersinia, salmonella, clamydia, borrelioosi ym.) voivat laukaista reaktiivisen artriitin eli niveltulehduksen. Verkokeessa s-Art paketista voi nähdä, onko taustalla jokin infektio, jonka on voinut sairastaa huomaamattakin.
        Jos pitkään jää odottelemaan parempaa huomista, niin noi vaivat voivat myös kroonistua.

        Muuten hyvä, mutta taisit sekoittaa vasta-aineluokat keskenään. lgM ollessa positiivinen, on kyse tuoreesta infektiosta ja jos se on negatiivininen, ei ole tuore. Se ei silti tarkoita etteikö mykoplasmaa olisi kehossa vaikka lgM olisikin negatiivinen.


    • 10 + 17

      Mykoplasmaa epäilty vuosia, mutta vasta viime kesänä lääkäri suostui ottamaan vasta-ainearvot. Koholla olivat.

      Olen ollut sitä mieltä, että keho korjaa itse mokoman mykon, mutta lopulta annoin periksi ja pyysin antibioottikuuria.

      Roxithromycin 150 mg kuuri aloitettu muutama päivä sitten, 14 vrk ajattelin ottaa ja jos ei yhtään helpota koitan vielä 7 vrk päälle. Onneksi lääkkeitä sain tarpeeksi. Ventolino ja Pulmicort-myös ahkerassa käytössä.

      Mitään ei pysty tekemään tämän yskimisen takia. Koko ajan pitää rykiä ja niellä limaa.

      Juu, olen välttänyt viljoja, sokeria sekä maitotuotteita.

      Niin kypsä, mutta toivon, että antibiootit auttaisivat.

      • what to do?

        Olen itse kärsinyt mykoplasmasta jo toista vuotta. Ensin oireitani hoidettiin flunssana, koska kaikki viittasi flunssaan päin, mutta kun olo ei parantunut, alettiin tutkia asiaa paremmin. Lääkäri epäili ensin borrelioosia, mutta sitä minulla ei ollut. Lopulta hän otti mykoplasmatestit ja niistä selvisi mistä on kyse - minulla oli mykoplasma.

        Kärsin itse lihasväsymyksestä ja pahasta yskästä, kun liikun liian paljon. Voimat ovat usein aivan lopussa, kun liikkuu enemmän, eikä silloin voi tehdä muuta kuin levätä.

        Olen ollut sairaslomalla viimeiset 6kk. Onko teillä muilla ollut näitä lihas- ja väsymysoireita mykoplasman takia? Mikä auttaisi näihin oireisiin?


    • urheilija1

      What to do oletko syönyt toista vuotta lääkkeitä mykoplasmaaan? itse söin viimetalvena 1kk putkeen lääkkeitä tautiin ennen kun alkoi olo tuntumaan norm.

      minulle mykoplasma iskee talvisin..nyt 4 talvi putkeen. oireina raskas hengittää,väsymys ja kropan lämmöt seilaa 35,5-37 välissä. mut en kyllä ikinä ole ollut sairaslomalla mykoplasman takia.. ZECLAR 500mg auttanut parhaiten laskemaan mykoplasma arvot alaspäin. korkeimmillaan oli 257 sieltä tippui 187. nyt taas oli yli 200

      • what to do?

        Olen syönyt melkein kaikkea mahdollista ja kokeillut kaikenlaista, mutta mikään ei tunnu auttavan. Tämä on vähän turhauttavaa, koska alan kyllästyä todella pahasti oireiluun ja köhimiseen. Lääkäri varoitti, että tauti on pahimmillaan sitkeä, mutta en kyllä olisi uskonut, että se on näin sitkeä ja ärsyttävä tauti. :(

        Minulla lämpö vaihtelee 35,9-37,7 välillä. Minulla on normaalisti n. 36,2C ruumiinlämpö. Joskus otsa tuntuu tosi kuumalta, mutta sitten lämpö taas normalisoituu.

        Muuten, hassua tässä taudissa on se, että CRP ei ole koskaan ollut koholla minulla. Lääkäri totesi sen olevan normaalia joillakin henkilöillä, mutta minusta se tuntuu aika oudolta, koska bakteeri-infektion takia tuon arvon pitäisi nousta.


    • urheilija1

      minulla sama juttu ettei CRP ole koholla. lääkäri sanoi että on alettu urheilijoilla käyttämää jotain ylläpitohoitoa missä syödään 1v lääkettä että mykoplasma pysyy poissa. Itse aattelin kokeilla samaa jos vuoden päästä taas alkaa vaivaamaan

    • myko

      Minulla todettiin mykoplasma muutama viikko sitten. Oireina on ollut väsymys, lihaskivut, heikkous, vapina, hengenahdistus, sydämen tykytykset ja muljahtelut, ja huonovointisuus. Onko muilla ollut samantapaisia oireita? Eniten ihmetyttää nuo sydänoireet, kuuluuko ne mykoon?

      • Josmo

        Kyllä, kaikki samat oireet on minullakin ja sydänoireet kuuluvat mykoplasmaan.


      • Joo. t

        Joo samat oireet ja sydän niistä ilkein


    • Fillaristi2k

      Olen itse kärsinyt mykoplasmasta jo yli vuoden ajan. Tauti todettiin tarkkojen tutkimusten jälkeen ja minulle sanottiin, että palautuminen voi olla hidasta. Oireeni pääsivät pahoiksi "arvauskeskuksen" lääkäreiden tietämättömyyden takia.

      Minullakaan CRP ei ole ollut koholla tämän taudin aikana. Luulen, että sen takia tätä tautia ei alunperin tunnistettu "arvauskeskuksessa", enkä saanut antibiootteja, vaikka olisin tarvinnut niitä. Kun pääsin yksityislääkärin hoitoon, oireisiini alettiin suhtautua vakavasti ja lääkäri totesi, että tauti on muuttunut normaalia pahemmaksi.

      Kärsin ärsyttävästä väsymyksestä, yskästä, hengenahdistuksesta ja sydämen tykytyksestä tämän taudin takia. Lisäksi minulla on toisinaan melkoisen huono olo, josta en ole koskaan kärsinyt esim. flunssan takia (flunssaan liittyvä huono olo on ollut vähän toisenlaista ja siedettävämpää huonoa oloa). Lepäämisestä on ollut apua, mutta antibiooteista ei tunnut olevan apua.

      • Fillaristi2k

        Unohdin mainita, että ruumiinlämpöni heittelehtii toisinaan ärsyttävällä tavalla tämän taudin takia. Otsa tuntuu toisinaan tulikuumalta ja on kuumeinen olo. Minulla on harvoin kuumetta, mutta tämä tauti nostaa toisinaan kuumeen.


    • Mykopaniikki

      Kuuluuko muilla mykoplasmaan ahdistus/paniikkioireet? Minulla mykoplasma laukaisi jonkin asteisen paniikki/ahdistuneisuushäiriön. Oireita mm. lisälyönnit/muut sydänoireet, hermostuneisuus, vapina, kuoleman pelko.

    • Miten eroon mykosta?

      Minun kohdallani mitkään antibiootit eivät ole auttaneet mykoplasmaan. Antibiootit hillitsivät oireita vähän aikaa, mutta sitten tauti aktivoitui uudelleen ja entistä pahempana. Terveyskeskuslääkärit eivät tahdo antaa antibiootteja, koska lääkärin mielestä tauti on jo voitettu, vaikka niin ei ole käynyt.

      Olen kärsinyt oireista jo 2 vuotta ja haluaisin parantua. On *erittäin* ärsyttävää, kun tauti suuttuu heti, jos rasitan itseäni liian paljon tai tulee kova stressi esim. töiden takia.

      Miten ihmeessä tästä taudista pääsee eroon?

      • Lihe

        Täällä kanssa taudin kanssa painittu jo 8 kk..minulla ollut kans sydänoireita, lihassäryt, järkyttävä väsymys ja alussa oli myös paniikkikohtauksia ja kuolemanpelkoo..eli kaikilla mausteilla sanoisin. 3 antibioottia syöty ja myko edellen oli positiivinen kesäkuun alussa..nyt mietin ottaisko syksyllä vielä arvon et mikä tilanne!!


    • parantunut

      10 vuotta sairastin kaikkia mahdollisia kroonisen myco/Chpn oireita. Kymmenet ab-kuurit, sekä maitotuotteiden poisjättäminen auttoi hieman ja väliaikaisesti, mutta ei poistanut ongelmia. Sitten sain 2013 kovan keuhkokuumeen, jota hoidettiin alkuun iv-kefalosporiinilla sekä 5 päivän kuurilla Avelox 400mg. Tästä 2 viikon kuluttua kuume alkoi nousta jälleen, johon sain uuden 14vrk:n Avelox kuurin. Sille reissulle jäi ongelmat. Kun siitä toivuin, ei mitään oireita enää sen jälkeen.

      Buustasiko raju infektio ( CRP yli 400 ) puolustusjärjestelmän iskuun, vai onko Avelox ihmelääke krooniseen tautiin, jota ei osata tai haluta hoitaa, siihen en pysty vastaamaan.

    • mykohel
    • Tellervo47

      Aloin hillittömästi yskiä huhtikuussa 2015. Lopulta marraskuussa yksityispuolen keuhkolääkäri lähetti labraan. Mycon vasta-aineet olivat reilusti koholla. Olen syönyt viimeksi kaksi Avelox-kuuria ja ainakin neljät kortisonikuurit, Prednisolon. Lisäksi käytössä päivittäin Symbicort-inhalaatiot ja tarvittaessa avaava Buventol. CRP normaali aina. Allergialääkettä otan myös, koska kohtauksia aina aamuisin. Nyt on tammikuu 2016, ja sama yskä ja hengenahdistus jatkuvat. Syön vitamiineja ja maitohappobekteereja. Nyt lopetin leivän syömisen ja vähennän rajusti hiilihydraatteja. Olen kala-kasvissyöjä enkä ole käyttänyt lehmänmaitoa enää vuoteen. Olen luullut eläväni terveesti.

      Viimeksi tutustuin/perehdyin otsoniterapiaan ja aion ottaa siitä vielä tarkemman selon. Siitä saattaisi olla apua tällaisen hirveän viirus/bakteeritaudin selättämisessä.

    • zzzzzzzzz

      Hei
      Minulla samat oireet olleet jo 2 vuotta.
      Olen aika varma ettei tämä tauti ole mykoplasma. Tämän taudin sain kun harrastin seksiä tuntemattoman naisen kanssa. Hän kertoi olevansa sairaslomalla ja lääkärit pitävät hulluna koska eivät löydä mitään vikaa. Noin viikon jälkeen tuli hirveä väsymys ja kurkukipu sekä tunne että iskee flunsa.
      Oireet ovat lisääntynyt lihaskipua, elohiirä,puutumista, kirvelyä naamassa,
      Suun ja kielen puutumista,kutinaa kurkussa ja ruokatorvessa. Onko täällä muita joilla on samoja kokemuksia.
      pahinta on että olen tartuttanut taudin myös vaimoon. Kirjoittakaa jos on samoja epäilyksiä.

      • Josmo

        No onko sukupuolitaudit tutkittu kuten HIV? Mycoplasma hominis ja Mycoplasma genitalium pitäisi myös poissulkea.


      • Josmo
        Josmo kirjoitti:

        No onko sukupuolitaudit tutkittu kuten HIV? Mycoplasma hominis ja Mycoplasma genitalium pitäisi myös poissulkea.

        Lisään vielä äskeiseen: Hengitystieinfektioista siis Mycoplasma Pneumoniae ja Chlamydia Pneumoniae on tutkittu? kroonisia Mykoplasmainfektioita harvat lääkärit hoitavat, ja se on ymmärrettävää sillä niiden tulkinta labratuloksista on vaikeaa ja antibioottihoito ei ole erityisen tehokas niihin. Moni lääkäri ei tietysti myös usko nihiin, vaikka näyttöä niiden olemassaolosta on tutkimuksissa. Antibioottia tehokkaampi on esim. otsoniterapia.


    • mykohel
    • Ite sairastun sen kaks vuotta sit vielki on heikko olo

    • Auringostavoimaa

      Hei! Vanha ketju jo, mutta nostelen. Vajaa vuosi meni mykoplasman oireillessa monella eri tapaa. Aikaan sisältyi mm. keihkoputken tulehduksia, keuhkokuume, niveltulehduksia, sydänoireita, asentohuimaus ja vatsakipuja ripulointia. Kehkoihini kertyi myös nestettä.

      Ravasin talven lääkärissä ja jouduin astmatesteihinkin. Söin muutaman antibioottikuurin ja sain aina hetkeksi niistä avun. Astmaa ei onneksi löytynyt. Vasta 10 kk. sairastamisen alusta otettiin mykoplasmatesti, joka näytti positiivisen igg -arvon. Img oli normaali.

      Samaan aikaan lähdin pariksi viikoksi Kreikkaan, jossa oli kesä ja lämmin. Uin suolaisessa merivedessä useita tunteja päivässä ja otin aurinkoa (d-vitamiinia 😊) joka päivä hyvän tovin. Lisäksi söin koko ajan tuoreita kasviksia ja hedelmiä, mm. appelsiineja suoraan puusta. Viikon päästä havahduin siihen, että en enää yskinytkään. Ja yskä ei enää sen jälkeen palannut.

      Mahaoireet jatkuivat vielä loppukesän ja alkusyksyn aikana, joten niiden vuoksi sain vielä yhden Doximed -kuurin. Eli vahva suositukseni on, että jos vain mahdollista, niin menkää sinne, missä on lämmintä, aurinkoa ja mahdollisuus uida lämpimässä merivedessä! Parasta hoitoa mykopirulaiselle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe