oma omakotitalo

sonja..

Kyselisin tietäviltä hieman kustannusarviota. Harkitsen pienen okt:n ostamista. Talon ostohinta on 68.000 € ja hyvässä kunnossa, ei tartte remppaa, muuttovalmis. Talossa iso varaava takka sekä ilmalämpöpumppu. Asun yksin.

Olen itse järkeillyt sen niin, että kuluja tulee, lainasta, sähkömaksuista (talossa sähkölämmitys), vesi, jätehuolto ja vakuutukset, sekä nyt tietty ne kulut mitä tulee ennen kuin pääsee edes muuttamaan. ja ajoittain kaivon tyhjäys ym.

Voinko ajatella että kuluihin menisi max. 600 €/kk? Näin olen itse miettinyt, mutta en ole koskaan asunut omakotitalossa niin voi mennä pieleenkin.

19

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma koti hopean kall

      Sisälsikö tuo 600 lainan kulut? Aika oleellinen tieto puuttuu, ennenkuin voi arvailla muita kustannuksia. Tilanteesta riippuen muut kuin lainan lyhennykset ja korot maksavat 200-400 euroa kuussa. Elämäntavoilla voi tosi paljon vaikuttaa omaan talouteensa.
      Minulla 100 neliön talo ja kulut noin 300-350 kuussa. Sähkölämmitys ja vähän puita polttelen lisäksi. Ei ilppiä. Vähemmälläkin pärjäisi jos pitäisi.
      Tosi mukavaa asua omassa talossa.

    • sonja..

      ups sorry, juu tosiaan sisätyy laina tuohon :) erä olisi n. 360€ aina, entisellä omistajalla on tässä talossa mennyt sähköön joku 160 €/kk, luulisin et itelläki joku semmonen, yksin asun.

      eli laina 360€, sähkö 160€, vesi 30€, jäte 40€, sekä puut, mutta niitä saisin tutun kauppaan halvalla.

      ehkäpä teen tarjouksen :)

      • Ja sitten lasket päälle kiinteistöveron, täysarvovakuutuksen ja keskimäärin 5.000 €/vuosi korjaus- ja muita ylläpitokuluja.

        Lisäksi annuiteettilaina ei sellaisenaan ole satavarmasti pitävä kuukausierien kohdalla, ja pitkällä laina-ajalla kunnossapidon tärkeys korostuu, joten ainoa mitä pahimillaan saat saat on purkukuntoinen rakennus ja tontti pankille maksamasi korot.


    • sonja..

      jep tiedän ja olen miettinyt myös nuo, mun elämäntilantees vaan omakotitalo on oikeastaan pakollinen hankinta

      • Välittäjä on...

        Välittäjän jutut eivät tosiaan ole tästä maasta ! 5000 v hyväkuntoisen ok talon korjauksiin ei saa menemään ellei tee tarpeettomia remontteja.Myöskään täysarvo vakuutusta ei kannata pitää !


      • aika kehno?
        Välittäjä on... kirjoitti:

        Välittäjän jutut eivät tosiaan ole tästä maasta ! 5000 v hyväkuntoisen ok talon korjauksiin ei saa menemään ellei tee tarpeettomia remontteja.Myöskään täysarvo vakuutusta ei kannata pitää !

        Kuinka hyväkuntoista taloa ollaan ostamassa jos hinta on alle 70 tonnia?


    • Varo vielä kerran

      Omakotitalon hyvä kunto tarkoittaa monesti sitä, ettei kukaan ole vielä huomannut siinä olevia ongelmia. Tuttavapariskunta osti "hyväkuntoisen" talon ja joutui korjaamaan sitä muutaman vuoden sisällä 70000 eurolla. Omaan piikkin, kun myyjäkään ei tiennyt homeongelmasta. Ei ollut kenelläkään riittävän tarkka nenä.

      • sonja..

        niin, talo on kyllä vanha, 30 luvulla rakennettu, mutta siihen on tehty peruskorjaus, putkwet vedetty uusiks, lattialämmitys jne. tottakai tuo talon vanha ikä arveluttaa mutta yksin kun olen, en saa tuon korkeampaa lainaa ja ei täällä suunnalla missä asun, ole mitenkään hirveän paljon valinnanvaraa.

        Kosteusmittaus on kaupan ehtona, mistä joudun maksamaan ilmeisesti puolet. Jos vaatisin kuntokartoitusta, joutuisinko maksamaan puolet siitäkin? Sillä hintaa n. 1500 €, ja entä jos en ostaisikaan taloa, jäisinkö sitten vain miinukselle, vai pitäisikö myyjän palauttaa rahat. En oikein tajua miksi maksaminen tässä vaiheessa edes kuuluu mulle.


      • sonja.. kirjoitti:

        niin, talo on kyllä vanha, 30 luvulla rakennettu, mutta siihen on tehty peruskorjaus, putkwet vedetty uusiks, lattialämmitys jne. tottakai tuo talon vanha ikä arveluttaa mutta yksin kun olen, en saa tuon korkeampaa lainaa ja ei täällä suunnalla missä asun, ole mitenkään hirveän paljon valinnanvaraa.

        Kosteusmittaus on kaupan ehtona, mistä joudun maksamaan ilmeisesti puolet. Jos vaatisin kuntokartoitusta, joutuisinko maksamaan puolet siitäkin? Sillä hintaa n. 1500 €, ja entä jos en ostaisikaan taloa, jäisinkö sitten vain miinukselle, vai pitäisikö myyjän palauttaa rahat. En oikein tajua miksi maksaminen tässä vaiheessa edes kuuluu mulle.

        Tuossa tapauksessa ei taida riittää 5.000 €/vuosi, koska talossa tuskin löytyy yhtään rakennetta joka ei olisi käyttöikänsä päässä... Riipuen tietysti peruskorjauksen laajuudesta. Tuonikäisessä kaikkien rakenteiden persutuksesta lähtien tulee olla uusittuja, tai sitten talon tulee olla mahdollisimman alkuperäiskuntoinen mutta hyvin pidetty. Esimerkiksi talossa oleva suihkutila toimii vain jos se on oikeasti vanhoja rakennuksia ymmärtävän henkilön rakentama, muuten se tuhoaa talon muutamassa vuodessa!

        Kosteusmittaus ei auta sinua yhtään, koska pahimmat ja kalleimat korjaukset eivät sillä paljastu. Kuntoptarkastuksen tekijäksi kannattaa valita henkilö joka oikeasti osaa selvittää talossa vuosikymmenten aikana toteutetut rakenteet, tämä vaatii tosin myyjän suostumusta koska se ei rakenteita avaamatta yleensä selviä.

        Muista ainakin yksi nyrkkisääntö, kaikki nykyisten rakennusmääräysten mukaisesti toteutetut rakenteet ovat, kylpyhuonetta (ehkä) lukuunottamatta, 90 % varmuudella aiheuttaneet rakennukselle tuhoa!!


      • Luki.
        sonja.. kirjoitti:

        niin, talo on kyllä vanha, 30 luvulla rakennettu, mutta siihen on tehty peruskorjaus, putkwet vedetty uusiks, lattialämmitys jne. tottakai tuo talon vanha ikä arveluttaa mutta yksin kun olen, en saa tuon korkeampaa lainaa ja ei täällä suunnalla missä asun, ole mitenkään hirveän paljon valinnanvaraa.

        Kosteusmittaus on kaupan ehtona, mistä joudun maksamaan ilmeisesti puolet. Jos vaatisin kuntokartoitusta, joutuisinko maksamaan puolet siitäkin? Sillä hintaa n. 1500 €, ja entä jos en ostaisikaan taloa, jäisinkö sitten vain miinukselle, vai pitäisikö myyjän palauttaa rahat. En oikein tajua miksi maksaminen tässä vaiheessa edes kuuluu mulle.

        Kosteusmittaus ei näytä homevaurioita,eli voi olla kuiva ja silti hometta.

        Kuntotarkastus vaikka maksat 1500e ei takaa vielä mitään,eli vastuuta ei ole tarkastajalla.

        Ja jos se olisi puoliksi niin myyjä ei palauta sinulle toista puolta,eli omaksi tappioksi jää.Tosin se on pientä asunnon osto hinnassa,myös varainsiirto vero 4% kauppa hinnasta joutuu pulittamaan.

        Talo on todennäköisesti hirsirunkoinen,näitä on hyviäkin jos on pidetty kunnossa,alahirret voi olla sieltä täältä lahoja,et nää jos on ulkovuoraus,ikkunan aluset myös herkkiä paikkoja.

        Kuntotarkastaja ei nää näitä niin tarkasti kuin pitäisi.Suurinpia ongelmia sielä missä vesi kulkee esim.kylpyhuone jos tehty vanhoihin tiloihin,tuolloin olisi syytä tietää vesieristyksestä ja suhtautua erikoisella varovaisuudella.Vaikka on lattialämmiitys.

        Se että kallinpi asunto voi hyvinkin olla huonompi kuin 30 luvun talo on mahdollista.Hyvin pidetty ja vanhaa vaalien kyseinen kohde voi olla todellisuudessa arvokkaampi kuin paljon uudemmat talot tätä ei tiedä monet välittäjät.

        Tarvitsisit asiantuntijan apua,vanhat talot on erittäin vaikeita ostettavia varsinkin kun puhutaan hirsitalosta,toki se kestää hamaan tappiin kun pitää katon ja rännit kunnossa,onkohan talon vierellä salaojaputkia tai onko maa sellainen ettei vesi loju kivijalan vierellä.

        Seikkoja on monia ja jos on välittäjän kautta niin ne puheet kannataa tumpata saman tien toisesta korvasta ulos.tällä en tarkoita palstalla olevaa välittäjää loukatakseni mutta se joka mahdollisesti esittelee,heillä ei ole vastuuta kohteesta,ainoastaan vastuuvakuutus jos valehtelevat kohteesta räikeästi näitä on sattunut ja oikeudessa monesti puituja juttuja.


        Pitäisi tietää enemmän talon rakenteesta niin voisi arvailla näkemättä,Kosteusmittauksissa ei paljustu vaikka talo olisi purkukuntoinen.

        Yhtenä ratkaisuna voisit yrittää viettää aikaa sisällä mahdollisimman paljon monesti nenä haistaa tai käy hengitykseen,riippuu tietysti ihmisestä.

        Minulla mittari aina mukana homeelle altistunut henkilö joka reakoi välittömästi jos talossa on sisäilman kanssa ongelma lähinnä home ongelma.yksivaihto ehto on homekoira nämä haistavat yleensä.

        Viimeksi eilen katsoin yhden talon ja ja viidessä minuutissa oli kieros selvä talossa havaittiin home,mukana ollut henkilö alkoi menettämään äänen tuona aikana jos olisimme olleet 10minuuttia olisi hengitys ollut erittäin vaikeaa.

        Tälläisiä kohteita on ja ihmiset asuvat tietämättää niissä tosin niiskuttavat niin kuin kyseisen talon emäntäkin niiskutti tietämättään että talossa oli jo pahempi home ongelma.


        Tutki niin paljon kuin voit koska kauppaa ei voi jälestäpäin perua muutoin kuin erittäin painavilla syillä ja saako rahojaan enään se on toinen juttu.

        Tuolloin kyseessä olisi purkutalo joka on hinnoiteltu väärin.


      • opiisijs

        Seli seli, myyjän piikkiinhän se menee jos löytyy piileviä vikoja alle viidessä vuodessa kaupan teosta.


    • Luki.

      Korjaan jos on ensimmäinen talo niin varainsiirtoveroa ei tarvitse maksaa jos olet alle 40v.

      Ja osta jos hyväksi osoittautuu,sähköön menee 100e kuussa ja ylöspäin jos et ole aiemmin asunut se yllättää monesti,pakkasella menee paljon enemmän 200.300e kuussa ei ole ihme.

    • yksrakentaja

      Varmaan 600e/kk on tällähetkellä ok ilman remonttikuluja.

      Mutta.

      Lainan korot nousevat joten se tulee lisäämään kustannuksia. Lisäksi talo on mitä todennäköisimmin jossain syvällä periferiassa eli sieltä liikkuminen autolla maksaa (maksaa muuten todellisuudessa paljon enemmän kuin polttoainekulut)

      Lisäksi suhtautuisin vakavasti noihin remontteihin. 30-luvun taloa ei korjata millään tv:stä tutuilla pienillä pintaremonteilla. Se voi olla vaikka miten laho ja surkea vaikka näyttäisi hyvältä, joten jonkun ammattilaisen kannattaisi tsekata vesikatto, yläpohja, alapohja, perustusrakenteet, ovet, ikkunat, seinien alajuoksut ym. kriittiset paikat. Hyvä merkki talon pohjan terveyttä ajatellen on, jos se on kovapohjaisen kuivan kukkulan/ kallion päällä eikä haise "vanhalta" se kun on yleensä sama kuin haista ummehtuneelle = kosteutta.

      • yksrakentaja

        Niin ja vielä unohtui että jos talo tosiaan on kunnossa ja siihen on varaa ilman että viimeinen sentti menee niin toki periaatteessa suosittelen!

        Itse en muuta asumismuotoa edes harkitsisi kuin omakotitaloa.


    • Mörskä

      Nykyään monet meinaa et talo tarvii heti korjata kokonaan, kun siihen muuttaa. Jos siinä on asuttu monia vuosia tähänkin asti, niin mikä sen korjaamisen heti aiheuttais.

      Itse asun vanhassa mörskässä ja asumiskuluihin (sähkö, puut, nuohous, vakuutus, tienhoito, kiinteistövero) menee kk n. 220 € laina. Korjauksiin tietty saa menemään niin pal ku haluu.

    • a

      Kommentoisin tuota kosteusmittausta... meidän taloon tehtiin aikoinaan se mittaus ja mielestäni siitä ei kyllä ollut mitään hyötyä. mittaaja oli alan firmasta ja teki työnsä niin että porasi reikiä sinne tänne, missä ehkä olisi voinut olla kosteutta, mutta tuo mittaus on niin hetkellinen asia... tottakai jos jokin oikeasti vuotaa niin sitten asia on erikseen, mutta harvempaan esim kylppäriin voit käydä reikiä porailemaan jos ei ole muuten menossa remonttiin samantien.
      Lisäksi hän teki pintamittauksia porausten lisäksi.
      suosittelen siis täydellistä kuntokartoitusta, vaikka ei sekään ole 100% varmaa.
      Mutta ainakin kertoo enemmän kuin tuo pelkkä kosteusmittaus.

    • 400€/kk

      Minulla menee aika tarkasti asumiseen 400€/kk laina korkoineen 1200€/kk. Mutta meillä on viisihenkinen perhe ja talo on 200 neliötä ja rekennettu 2002, sähkölämmitys.

      Talon hinnan perusteella on mahdoton arvioida sinulle tulevia kk-kuluja. Ilmeisesti talo on pieni ja vanha, vanhan pienen talon lämmityskulut ovat enemmän kuin suuren uuden talon.

    • Scae

      Hieno homma osta heti. Nyt mietityttää, mutta huomaat, etytä voitat joka tapauksessa. Itsekin ajattelin ettei ikuna omaa vaan vuokraLLAS. MUT NYT OKT

    • OK-joskusmuuli

      Hahahahahahaahah muuliksi aioit sitten alkaa...No pankinjohtaja tykkää kun ok-muulina häärää nainen...ei sitä aina jaksa velanperintä reissulla pelkkää O-rengasta...mutta nyt Weber tulille ja Kasslerit kyytiin!!!!:..Mullapa on jo velaton katos kun ostin ajoissa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe