Yksinäisten sähkölasku

yksin kotona

Paljon te muut joudutte maksamaan sähkölasua. Mulle tuli 130 ege sähkölasku / 2 kuulta. Edellinen lasku oli 80 egee. Ja tää mikä nyt tuli niin ei ollut mikään arviolasku. ihmettelen vaan et mikä tässä kämpässä vie niin paljon sähköö. Tietokone on 12 tuntii päivässä päällä, sit on jääkaappi mut se ei kuluta paljoo. telkkari on iltaisin päällä. Lamput katossa ei ole paljon koskaan päällä. Omavoima oy taitaa kusettaa ja rankasti kun 50 egee tuli korotusta edelliseen laskuun yhtäkkiä.

27

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ompas paljo... mullon n. 40€ / 2 kk. Kandee vaihtaa vähän kuluttavaan läppäriin tietokone... sit putoaa sähkölasku.

      • lplölplölp

        suurin osa läppäreistä on ihan tehottomia ja paljon kalliimpia kuin vastaavantehoinen pöytäkone


      • lplölplölp kirjoitti:

        suurin osa läppäreistä on ihan tehottomia ja paljon kalliimpia kuin vastaavantehoinen pöytäkone

        Totta, mut kuitenkin rahallisesti eli energiaa ajatellen läppäri tulee halvemmaksi pitää päällä.


      • väsyttää
        lplölplölp kirjoitti:

        suurin osa läppäreistä on ihan tehottomia ja paljon kalliimpia kuin vastaavantehoinen pöytäkone

        Mutta kun kaikki ei tarvitse sitä ylenmaallista tehoa. Tavan päivittäisiin askareisiin riittää mainiosti kannettava. Alentuneen sähkölaskun kautta se läppäri pikkuhiljaa maksaa itseään takaisin.


    • 3

      Tietääkseni joku EU direktiivi on velvoittanut sähkölaitokset vaihtamaan mittarit reaaliaikaisiin, elikkäs saat laskun aina kulutuksen mukaan, et arviona niin kuin ennen.

      Tahtoo sanoa sitä että kun istut kämpässäsi pimeässä hiljaa runkaten, kaikki rakkineet pois päältä on seuraava laskusi vain perusmaksun suuruinen.

    • laskutettu

      Onko sinulla pelkkä jääkaappi vai jääkaappipakastin? Joskus voi tulla jättimäinen sähkölasku jos on unohtunut pakastimen "tehonappi" päälle. Nimim. kokemusta on. Meinasin lentää perseelleni kun näin sähkölaskun, yhden laskun summa oli melkein puolen vuoden suuruinen ja ihan vaan siksi koska en hölmö tajunnut että siinä pakastimen virtakytkimen vieressä oleva nappi pidetään alhaalla vain silloin kun halutaan täydet pakastustehot (kun on juuri laitettu sisään iso määrä pakastettavaa).

      • yksin kotona

        ei mun pakastimes ole mitään nappeja. Jääkaapin yläpuolel on nappi josta saa pakastimen päälle tai pois päältä ainoastaan.


    • testaileppa

      Lattialämmitys on yksi paholainen, jos kämppä muuten siis lämpiää esimerkiksi kaukolämmöllä...

    • .

      Lattialämmitys on sähkösyöppö, en ymmärrä miksi se pitää laittaa kaukolämpö taloihin. Saahan sen pois päältä.
      Jos käyttää paljon sähköuunia sähkölasku nousee herkästi. Minulla on sähkösauna, kyllä sekin kuluttaa.
      Tietokonetta en ole tullut edes ajatelleeksi, sähkölaskuni on 60-70€ 2kk. Mökillä vähän enemmän, siellä on peruslämpö päällä.

    • yksin kotona

      Tää on kaupungin kämppä. Ei ole lattialämmitystä ja talvella tuntuu ettei ole muutakaan lämmitystä kun patteritkin on kylmiä. Talkkari niitä kävi katsomassa mut ei ne siltin lämmennyt. Mulla o jääkaappi ja sen alla erillinen pakastin ja ne on tietty aina päällä. sähkölaskussa lukee et arvioitu sähköenergia ja arvioitu sähkön siirto ja sit on ne summat. Ja sit mul on 24kk sopimussähkö, eli tein sopimuksen ja piti olla halvempi sähkö mut ei todellakaan ole. Ihan hanurista sanon minä.

    • väsyttää

      Edellinen lasku oli reilut 70e/3kk. En pidä turhia valoja päällä, käytössä läppäri jonka nappaan valmiustilaan aina kun poistun vähänkään pidemmäksi ajaksi. Vuosia sitten lasku oli vielä paljon suurempi kun käytössä oli tehokas pöytäkone. Vuosikulutus tippui puoleen kun aloin käyttämään pöytäkoneen sijasta läppäria. Läppäri on maksanut siten itsensä takaisin.

    • Oho!?!

      Mulla sellanen 65-70 € lasku/2kk. No valaistaan sen verran et pesukone, tiskikone, tv ja valot ym huutaa aikalailla päällä. Sulla on kyl ihmeen iso lasku. Ja siis yksin, noh, lapset kai "seuranani", mutta ei ne aikuista ihmistä korvaa.. Mut sun lasku on kyl käsittämättömän suuri.

    • yksin kotona

      Mä lähetin talkkarille sähköpostia ja kysyin et tietääkö se jotain et mistä johtuu. Ei mulla ole katossa ku yks lamppu ja se on harvoin päällä. Kyllä joku vetää välistä kun en yksin noin paljon millään kuluta sähköö. Olen tehnyt vertailuja ja esim mun veljen lasku on n 70 egee kaksiossa.

    • 171

      Mulle tuli kuukauden lasku 171euroo. On se vain aika vaikeaa maksaa tommosia laskuja yksin. Nyt oli ne pakkaset jospa se johtui siitä?

      • väsyttää

        No huhhuh... Kerrohan tarkemmin millaisessa asunnossa asut, mitä sähkölaitteita on käytössä ja kuinka kauan niitä käytät päivittäin jne. Lähdetään siitä sitten miettimään.


    • yksin kotona

      Yksiö 39 neliöö. jääkaappi ja pakastin on tietty aina päällä. Pesukonetta käytän joka toinen päivä noin 1.5 tuntii, tietokone on päällä joka päivä 12 tuntii ja telkkari on päällä ehkä 8-10 tuntii päiväs. Lamppuja ei ole ku yks katossa mut harvoin lamppu on päällä. Telkkarista tulevalla valolla näkee ja pärjään hyvin. edellinen lasku oli siis 80 egee eikä ole enempää sähkölaitteita ollut päällä kuin aikaisemmin.

      • väsyttää

        Pyykinpesukone? Sellainen hörppää kyllä ihan reilusti sähköä jos käytät sitä noin usein. Tehoahan niissä on yli 1kW. Tietokone voi syödä paljonkin sähköä jos on tehomylly. Suosittelen vaihtamaan läppäriin jos et sellaista omista. Jos et pelaa uusia pelejä ja surffailet vain netissä ym. kevyttä niin joku tuollainen huokea kannettava riittää mainiosti. Onko telkkarisi päällä vaikket sitä katso? Ihan turhaan menee sähköä. Itsellä oli koko lapsuuden ajan mutta kun omilleni muutin niin sitä alkoi vähän miettimään tarkemmin mitä pitää päällä ja milloin. Itsellä on telkkari visusti kiinni jos en sitä katso. Pidän muuten kaikkia viihde-elektroniikkalaitteitani poissa valmiustilastakin silloin kun en niitä käytä :) Siinäkin säästä ainakin pikkaisen. Kytkimellä pois/päälle napsautettava jakorasia on varsin kätevä. Ei tarvitse repiä johtoja seinästä. Turhia valoja ei tosiaan kannata pitää päällä. Polttaa niitä vain siinä huoneessa jossa oleskelee. Led-poltinta voi harkita sellaiseen valaisimeen joka on paljon päällä. Nehän ei syö kuin muutaman watin kun hehkulamppu syö kymmeniä.


      • yksin kotona
        väsyttää kirjoitti:

        Pyykinpesukone? Sellainen hörppää kyllä ihan reilusti sähköä jos käytät sitä noin usein. Tehoahan niissä on yli 1kW. Tietokone voi syödä paljonkin sähköä jos on tehomylly. Suosittelen vaihtamaan läppäriin jos et sellaista omista. Jos et pelaa uusia pelejä ja surffailet vain netissä ym. kevyttä niin joku tuollainen huokea kannettava riittää mainiosti. Onko telkkarisi päällä vaikket sitä katso? Ihan turhaan menee sähköä. Itsellä oli koko lapsuuden ajan mutta kun omilleni muutin niin sitä alkoi vähän miettimään tarkemmin mitä pitää päällä ja milloin. Itsellä on telkkari visusti kiinni jos en sitä katso. Pidän muuten kaikkia viihde-elektroniikkalaitteitani poissa valmiustilastakin silloin kun en niitä käytä :) Siinäkin säästä ainakin pikkaisen. Kytkimellä pois/päälle napsautettava jakorasia on varsin kätevä. Ei tarvitse repiä johtoja seinästä. Turhia valoja ei tosiaan kannata pitää päällä. Polttaa niitä vain siinä huoneessa jossa oleskelee. Led-poltinta voi harkita sellaiseen valaisimeen joka on paljon päällä. Nehän ei syö kuin muutaman watin kun hehkulamppu syö kymmeniä.

        Ei telkkari ole turhaa päällä. Pesen pyykkiä 3-4 kertaa viikos. ei sen pitäis nostaa paljon laskua jos normaalisti lasku on ollut 70-80 egee ja nyt oli 130 egee kun en ole tehnyt mitään mikä nostaisi laskua yhtäkkiä 50 egellä. ihan samanlaisesti olen elänyt monta vuotta . Eikä nyt ole rahaa ostella läppäreitä joten tää pöytäkone on ainoo mitä on. Valoja mulla ei ole koskaa päällä paitsi jos käyn vessas ja suihkus. Kattolamput on pimeenä lähes aina.


    • Maalaisjuntti oon...

      Kahden kuukauden ajalta tuli tonnin sähkölasku Fortumilta. Maaseudulla 200 neliön sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja yksin...

      Tämä on kuitenkin mun elämäntapa, maksan mielelläni tuon summan sähköstä sillä täällä saa olla luonnon rauhassa ja puuhata omalla pihalla mitä mieleen ikinä tuleekaan.

    • tuula-neiti

      Kolmen kuukauden sähkölasku on minulla 36,59 euroa (viimeisimmän laskun mukaan). Ja kaukolämpötalossa asun.

      • väsyttää

        Ei voi olla noin pieni lasku. Eihän tuohon hintaan saisi sähköä ollenkaan vaan pelkät perusmaksut. Kaukolämpötalossa asun minäkin ja sähkölasku on tuplasti sen mitä sinulla. Minkä kokoinen huoneisto?


      • tuula-neiti
        väsyttää kirjoitti:

        Ei voi olla noin pieni lasku. Eihän tuohon hintaan saisi sähköä ollenkaan vaan pelkät perusmaksut. Kaukolämpötalossa asun minäkin ja sähkölasku on tuplasti sen mitä sinulla. Minkä kokoinen huoneisto?

        47 neliöinen kaksio keittokomerolla. Minulla on jääkaappi-pakastin mutta en pidä päällä pakastinta kuin hyvin harvoin. Televisiota ei ole.


      • yksin kotona

        Mis ihmees sä asut kun 3 kk noin halpaa. Asutko sähkölaitoksella?


      • tuula-neiti
        yksin kotona kirjoitti:

        Mis ihmees sä asut kun 3 kk noin halpaa. Asutko sähkölaitoksella?

        Kuopiossa on näin edullista. Eihän täällä vuokratkaan ole ihan sietämättömiä.


    • Yksinkö yksinäisyys

      Vaikka yksin niin en sentään erakko.Mukavan kotoisen oloinen kossu-pullo tuossa tiivistää "yksinäisyyttä,eikä suinkaan aivan syyttä.Suosittelen kaikille yksinäisyyttä poteville:-kipaise alkossa ja jo on mukautuva jopa seurallinen puteli tuo kossu.Ei hätää,ei nälkää,kaikki poissa.Kossu,kavereista verrattomin.

    • jännä juttu

      Isoja laskuja. Luulin että minun laskuni ovat isoja, kun pidän pöytäkonetta joka päivä koko päivän auki. Yöksi kuitenkin kiinni. Noin 25-30e/kk laskut. Pakastinta ei tässä kämpässä ole, uunia en käytä ja pyykit pesen taloyhtiön koneella.

    • Kävin luovuttamassa

      Mulle tuli just sähkislasku ja se on kolmelta kuukaudelta 20,77 euroo.
      Asun kaksiossa kerrostalossa ja saunakin löytyy.

      Yksin ei mee kauheesti sähkistä, onneks.
      Tosin vois kai sitä yrittää vielä vähentää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      73
      1786
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      73
      1176
    3. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1064
    4. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      14
      950
    5. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      876
    6. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      261
      822
    7. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      789
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      61
      758
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      210
      739
    10. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      66
      736
    Aihe