Muilla näin?

Tytär.

Ärsyttää! Noh, minulla meni vuosia sitten välit poikki äidin kanssa. Rupesin sittemmin lukemaan tästä narsistisuudesta ja tunnistin siitä äitini. Noh, nyt kun vuosia on mennyt ja olen saanut etäisyyttä asiaan, on lähipiiri alkanut vähitellen odottaa että voisin sopia joku kaunis päivä äitini kanssa. Siinä on ihmisiä, jotka tietävät millainen äitini on ja ihmisiä, jotka tietävät millainen on narsistinen henkilö.
Mikä minua tässä siis ärsyttää? Silloin vuosia takaperin äidin käytös oli sen mukaista, että minusta tuli häntä kohtaan sen verran kylmä, että totta puhuen minua ei edes kiinnosta sopia. Nyttemmin niitä aikoja ja elämää siihen asti ajateltuna ja aiheesta paljon luettuani, tuntuu ettei sellainen ihminen yksinkertaisesti ole äiti. Sellaisella ei ole aitoa äidin rakkautta ja niin hän vaan kuvittelee välittävänsä ja rakastavansa, ei sellainen ihminen sellaiseen kykene.

Ongelma tässä nyt on, miten saisin nuo toiveikkaat ihmiset ymmärtämään että olisivat vain hiljaa koko sopimisesta, kun minua ei kiinnosta sopia, vaikka kyseessä onkin äitini. Tuntuukin paremmin että hän on vain etäinen sukulainen, jolle ei suomen kielessä ole nimitystä. Eräs sukulainen, jolle tällainen mielenterveyshäiriö on varsin tuttu, ajatteli että minua paremminkin hiertää tämä tilanne, ja niin ajatteli myös serkkuni. Eniten hiertää se, että toiset odottaa että sovitaan joku päivä. Tein aikoinaan äidille selväksi, että pyytää anteeksi käytöstään sitten voidaan sopia. Minulle on aivan sama sovitaanko, jos hän pyytää käytöstään anteeksi, mikä tuskin niin ylpeeltä ihmiseltä tapahtuu, sitten voidaan sopia. Mutta loppujen lopuksi on aivan sama sovitaanko.

Tekisi mieli vain sanoa niille: "Antakaa jo olla!"

13

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmätikku

Kuulostaa siltä että lähipiirisi eli "hoviporukka" mitätöi kokemustasi ja haluaa olla vain äidillesi mieliksi. Sanoudu vaan irti tuollaisesta! Ne on niitä mahdollistajia jotka itse pitkittävät tilannetta omilla odotuksillaan ja vaateillaan, todennäköisesti heillä on myös omat kohtaamattomat ongelmansa.

• kysymys kuuluu:

miksi et sitten sano?

Ja huomasitko, että mainitsit ainakin kolme kertaa, että sulle on aivan sama, sovitteko äitisi kanssa...

• Etsit täältä hyväksyntää päätöksellesi, joka on vain ja yksin sinun vallassasi.

"Ongelma tässä nyt on, miten saisin nuo toiveikkaat ihmiset ymmärtämään että olisivat vain hiljaa koko sopimisesta"

Ainoastaan joko välttelemällä kyseisiä ihmisiä, tai sanomalla toistuvasti että ovat hiljaa ja, että olet jo päätöksesi tehnyt.
      Vai epäröitkö sittenkin?

• -tytär-

Narsistinen luonnehäiriöhän ei mielestään koskaan ole syyllinen mihinkään. Eikä näin ollen myöskään näe mitään syytä pyytää anteeksi huonoa käytöstään. Koska hän kääntää aina asiat niin, että vastapuoli on syyllinen tapahtuneeseen. Vaikka tosi asiassa *syytetty* ei olisi tehnyt mitään.

Omalla kohdalla vanhempani kertoo minusta aivan uskomattomia juttuja sellaisille ihmisille, joiden kanssa hän kuvitteli, että en ole koskaan missään tekemisissä. Hän mustamaalasi minua jatkuvasti. Ja jopa syyttää minua siitäkin, jos joku ihminen ei pidä häneen enää yhteyttä. Vaikka minulla ei ole osaa, eikä arpaa tapahtuneisiin asioihin.

Kävin auttelemassa vuosia vanhempaani kodinhoidollisissa asioissa. Palkaksi sain kuulla olevani tosi tyhmä ja mielisairas. Minulle jopa näytettiin paljasta takapuolta kiitokseksi.
      Lopulta kyllästyin ja sanoin, että jos ilmaisapu ei kerran kelpaa. Niin tämä on nyt tässä. Ja hän voi hankkia itselleen ostopalveluja kaupungilta tämän jälkeen.
      Ja vähensin tapaamiset miniimiin.

No sanomista tietenkin tuli siitä, miten kiittämätön lapsi olen, kun en vanhaa vanhempaani viitsi käydä auttamassa.

*Hovin* pyynöistä ja painostuksesta huolimatta olen pysynyt edelleenkin kannassani.
      Suurin menetys narsistivanhemmalla oli vain *lähteen ehtyminen*.

• nisse..

Pidä vaan toi linja, ajan mittaan kaikki syyllistämiset valuu kuin vesi hanhen selästä eikä niihin tarvitse suhtautua kuin korkeintaan olankohautuksella. Sinä olet jo voiton puolella toisin kuin hovi joka rypee omissa liemissään.

• -tytär-
        nisse.. kirjoitti:

Pidä vaan toi linja, ajan mittaan kaikki syyllistämiset valuu kuin vesi hanhen selästä eikä niihin tarvitse suhtautua kuin korkeintaan olankohautuksella. Sinä olet jo voiton puolella toisin kuin hovi joka rypee omissa liemissään.

Kiitos kannustuksesta. Piina helpottaa pikkuhiljaa. Omalla kohdalla oli suuri apu Liisa Kelttikangas-Järvisen kirjasta, Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Suosittelen kaikille tämän kirjan lukemista lämpimästi.

• Tytär.

Kiitän myös tsemppaavista kommenteista. Tuo on aivan totta, että antaa niiden olla, jotka sitä sopua odottavat, mutta en vain ymmärrä, että vaikka joukossa on niitäkin, jotka ovat tunteneet myös narsisteja elämänsä aikana, odottavat silti minulta, että sopisin äitini kanssa. Varsin hyvin tietävät ettei sellaisen kanssa voi sopia, ja juurikin tämä, ettei narsisti koe tehneensä mitään väärää.

Tulipa taas puhelinsoitto yritys, onneksi tunnistan jo, milloin tämä häiriöinen on kyseessä ja osaan siten olla vastaamatta. Tässä ohjenuora muillekin uhreille: katkaistaa yhteydenpito, kaikenlainen! Älkää vastatko puheluihin, tekstiviesteihin, kirjeisiin, Mihinkään, millä narsisti koittaa ottaa yhteyttä! Narsisti keksii minkä tahansa, pienimmänkin syyn ottaa yhteyttä, vaikka lemmikin kuolema, niin naurettavalta kun se nyt tuntuukin.

Paremminkin toivon, että äitini alkaisi minusta puhua pahaa muille, mutta ilmeisesti ei. Sen sijaan hän ajattelee, että olen kääntänyt muut häntä vastaan. Sukulaiset ovat tietoisia hänen huonosta mielenterveyden tilastaan ja haluaisivat auttaa, mutta mites auttavat sellaista, joka kokee olevansa terve ja kokee ettei ole tehnyt mitään väärää -perus narsismia.

Ja asiassa avustaville voin hyvin mielin todeta, että asia ei epäilytä ollenkaan. Narsisti ei kykene keskustelemaan, saatika sopimaan. Hän on keksinyt sellaiset sadut, että pitäytyy näissä mielipiteissään. Ja ne, jotka toivoo että sopisin joku päivä, on myös sellaisia, jotka eivät edes tunne äitiäni, ainoa peruste vain on "onhan se sinun äitis"

Mutta joo, tämä selvä :)

• tytär.

Tuttua. Minulla on tällä hetkellä olemattomat välit äitiini ja hyvä niin. Hän ei ole koskaan pyytänyt tekemisiään ja sanomisiaan anteeksi, joten ei ilmeisesti ole pahoillaan. Äiti hän on, mutta mielestäni ei täytä tuon sanan mittaa.

Olen ilmoittanut, että välejä ei ole niin kauan kuin minua kohdellaan huonosti. En ole tekemisissä kuin pakosta elimax.2-3 krt vuodessa. Oman elämän eläminen on tuntunut pitkään hyvältä. En juokse enää muiden pillien mukaan ja nautin rauhallisesta, tasaisesta ja draamattomasta elämästäni : ).

• Naama varjossa

Ilmoitat, että sinulla ei ole äitiisi välejä mutta kuitenkin olet vuoden mittaan useamman kerran tekemisissä. Miksi et samantien laita välejä poikki kokonaan?

Meidänkin lähipiirissä on ihmisiä jotka pitävät jäätäviä välejä. Tulevat sitten sillloin tällöin näyttämään nyrpeää ilmettä ja vetämään herneen nenäänsä vieläkin syvemmälle. Se ei tunnu kivalta kenestäkään.

• 3+3

Eikö helpointa ole sanoa äitisi lähipiirille, ettet halua keskustella asiasta. Itselläni on ollut vähän samanlainen tilanne.
      Alkuun yritin keskustella "hovin jäsenien" kanssa, mutta pian huomasin ettei siitä ole mitään hyötyä. Jos kahdella ihmisellä on oma mielipide, eivätkä he ole valmiita edes yrittämään ymmärtämään toisen kantaa, niin ei ole mitään järkeä kääntää veistä haavassa.
      Minulla on toiminut hyvin, kun sanon etten halua keskustella asiasta. Jos vastapuoli on yrittänyt jatkaa keskustelua, olen häipynyt paikalta tai lopettanut puhelun. Ei tarvitse olla tyly, sanoo vain asian rauhallisesti.
      Ei aina tarvitse olla se "kypsempi tai järkevämpi" osapuoli, jos siitä seuraa vaan kakkaa niskaan....

• Tytär.

Haha, sanoin aiemmin ketjussa että toivottavasti äitini alkaa haukkumaan minua. Ja näin oli käynyt. Tämä on ensi askel kun hän lopettaa koukuttamiseni, hän ei saa minusta enää minkäänlaista otetta. Ja kyllä, millään tapaa en ota enää yhteyttä en muista, niin tökerösti minua kohdeltuaan en tunne enää koko ihmistä jos sitten joskus tulee vastaan. Hän voi alkaa puhumaan mitä tahansa, sopiiko muuten narsistille nauraa jos on sellainen fillis sillä hetkellä?

Nimim. tytär. minulla on aivan sama juttu, eli jos kuka vaan, koskaan on kohdellut huonosti, ei ole minulle enää mitään arvoa sellaisella. Ja minulla on kanssa sama, äiti on, mutta äidiksi ei voi sanoa, hän on sellainen sukulainen, jolle ei Suomen kielessä ole termiä.

• Immeinen

"eli jos kuka vaan, koskaan on kohdellut huonosti, ei ole minulle enää mitään arvoa sellaisella"
      Aika surullinen asenne. Taidat olla vielä melko nuori iältäsi, elämän myötä tulet ehkä joustamaan tuosta periaatteesta.
      Olen itse antanut anteeksi useille ihmisille, jotka ovat minua loukanneet. Myös ihmisille, jotka ovat pahasti horjuttaneet perusturvaani. Niin kuuluu mielestäni elämässä tehdä, jotta voisi elää ilman mielenrauhaa turmelevaa vihaa.

Kukin elää elämäänsä tietysti niin kuin parhaaksi katsoo.

• xcch

Tunnen narsistin tyttären joka ei halua olla tekemisisä narisistisen äitinsä kanssa. Nuo ylläolevat kertomukset tuntuvat hyvin tutuilta, olen kuullut niistä eräältä "tyttäreltä".

Meni pitkään ennenkuin ymmärisin mistä on kysymys tyttären ja äidin välsissä. Silloin kun tytär olisi tarvinnun kasvaessa äidin turvallista syliä ja tukea, lämpöä , rakautta. Sitä ei ollut, vaan ainoastaan narsisti joka pelasi omaa narsistista peliään hakien peiliä milloin syyllistämäällä ihmisiä milloin kerjämällä kehuja itselleen.

Vaikeina murrosiän kriisi vuosina, joilloin tytär olisi tarvinnut kärsivällistä ohjausta, hänellä oli vain narsisti äiti jonka normit vaihteli riippuen mitä narsimin ylläpito kulloinkin tarvisi. Välissä oli syyllistänyt pikku asioista välissä ei välittänyt mistää mitään mitä tytär teki, ei minkäälaista ohjausta eikä neuvontaa eikä tukea. Kohteli muutenkin tytärtä huonosti ja usein syyllistävästi, valehteli ja manipuloi jne...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      39
      5191
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      67
      4185
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3726
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      74
      2750
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2586
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      65
      2412
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2306
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      139
      1746
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1578
    Aihe