Tervehdys!
Meillä on vaimon kanssa mökki Virroilla, pohjois-pirkanmaalla ja olen nyt useana vuonna miettinyt josko laittaisin sinne puukiipijälle pöntön. En ole koskaan siellä nähnyt niitä, mutta voihan niitä siellä kyllä olla. Meillä on kymmenkunta pönttöä mökkipihassamme ja pesiöitä on yleensä kirjosieppo, sinitiainen-, talitiainen ja kuusitiainen. Havumetsää pääasiassa.
Kuinka suuri todennäköisyys on saada puukiipijä pönttöön? Mietin jos laittaisin sen mökkimme taakse, jossa on aika tiheetä ja harvaa kuusta ja mäntyä, siis semmoista ryteikköä jossa ei mahdu juurikaan kulkemaan, eli saisi olla rauhassa.
Tälläistä mietin --> http://www.linnunpontto.com/index.php?sivu=pf.php&tiedot=puukiipija
Tai
http://www.linnunpontto.com/index.php?sivu=pf.php&tiedot=harmaasieppo
Mites toi harmaasieppo tai västäräkki, on mahdollisuuskia saada noita pönttöihin? Vai tuleeko noihin pönttöihin asukeiksi tod näk talitiainen?
Puukiipijä
2
200
Vastaukset
- kokeiluja
Puukiipijä taitaa olla hoitamattomien vanhojen havumetsien asukki. Itse olen kokeilun vuoksi tehnyt ei niin vanhaan sekametsään 3 puukiipijän pönttöä. Ei kyllä ole näkynyt ainuttajaan puukiipijää niissä. Ovat toki olleet metsässä vasta 1-2 vuotta, riippuen pöntöstä. Yhdessä niissä vaikutti pesivän talitiainen viime kesänä. Joten ei aivan hukkaan ainakaan mennyt. Joten oman kokemukseni perusteella vaikea saada puunkiipijää pönttöön. Toisaalta, jos niitä oleskelisi todistettavasti metsässä, niin varmaan niitä saisikin pönttöön pesimään.
Pari harmaasiepon pönttöäkin olen joskus kyhännyt, ovat ammottaneet aina tyhjyyttään. Tiedä sitten millaisen jipon ne vaativat, että niihin saisi asukin. Varmaan ainakin tällä hetkellä se yksi mikä minulla on metsässä, on väärin sijoitettu. Pitäisi olla ilmeisesti enemmänkin aukion laidassa, eikä pöheikössä. Taidampa koettaa vaihtaa sijaintia ennen kuin kesä alkaa.- isan.k (aloittaja)
Eli harmaasieppo enemmän aukionlaitaan? Meillä on puolenhehtaarin hakattu alue siinä takametsikössä joten laitan sen siihen? Pitääkö pehmustaa ja entä korkeus? Onko sillä puukiipijän pöntön sijainnilla väliä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.906263- 1723682
- 533229
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2142258- 351961
- 361920
- 461833
- 591746
- 191713
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?201697