Rakas kotiseutuni

Mansikkainen

Mikä tekee sinun kotiseudustasi Suomen parhaan asuinpaikan?

Millaisia nähtävyyksiä tai elämyksiä kotiympäristösi tarjoaa vierailijalle?

12

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tase pappa

Kaikkihan sen nyt tietää...
      Suomen Turku on sivistyksen kehto.
      Paikalliset joskus ovat kyllä sitä mieltä, että sinne kehtoon se jäikin Kaupungin Johtoporukalta.
      Eihän sitä kuitenkaan matkailija huomaa, joten kaikki hyvin.

Tule tänne vaan. täältä löytyy joka makuun. Tampere eikä helsinki ole mitään, kesäisen Auran rantojen tunnelmaan tutustuessasi.
      Teatteri-elämä on hienoa. Kesäteattereitakin on kaksin näyttämöin.
      Joen ranta on hienoja Laivaravintoloita täynnä.

Tuomiokirkon Tiistai-illan Urkukonserteissa soittaa AINA maailman tunnetuimmat Urkurit.
      Höyrylaivalla pääset käymään Naantalissa, vaikkapa Muumimaailmassa.
      Turun Linna on aina käymisen arvoinen paikka.

Keskiajan tapahtumapäiviltä nyt ei voi kukaan jäädä paitsi.
      Nyt en viitsi enempää kehua, koska viikossa et kaikkea edes ehdi omaksumaan.
      Tervetuloa.

• O - O

Turku on tosiaan upea kaupunki, jonne pitää päästä ainakin kerran kesässä.

Onkohan Turun kaupungin omistama upea Pähkinäisten saari edelleen turkulaisten ja vierailijoidenkin käytettävissä?

Kävimme siellä muutamana kesänä tyttöjen kanssa kesäretkellä. Isäntäväki nouti Röölän sillisatamasta ja järjesti erityisohjelmaa (= tanssit ja hanuristi yms), kun tuli helsinkiläisiä leidejä (= 3 ystävääni) vieraaksi. Jossain vaiheessa sinne pääsi Aurajoelta vesibussilla.

• En nyt pidä tätä maan parhaana paikkana. Kunhan tässä kokonaan eläköidyn, muutan varmaan muualle, minne, sitä ei tiedä vielä kukaan... Ei se varmaan maan paras paikka ole, mutta kuitenkin sellainen joka sopii minun elämäntapaani...

• Pääkaupungin seudulla ja Helsingissä riittää nähtävää ja koettavaa jokaiselle. Se elää, muuttuu ja kasvaa kaiken aikaa niin, ettei kai kukaan voi väittää sen joka kolkkaa tuntevansa. En minä ainakaan.
      Autoilevalle matkailijalle suosittelisin koko kaupungin alueen merenrantojen kiertämistä ja perusnähtävyyksien lisäksi esim. retkeä Suomenlinnaan tai Runeberg-laivalla Porvooseen.

Jos ajatellaan kotiympäristönä koko Suomea. Voisin suositella melontaretkeilyä Merenkurkun alueella, autolla Saariston rengastien kiertämistä, Kolia ja Lieksan jylhiä vaaramaisemia, Savonlinnaa ja laivaretkeä Heinäveden reitillä tai Lappia, Inaria ja retkeä Norjan rajalle, missä vaivaiskoivun oksat kasvavat maan pintaa pitkin rönsyillen.

• ............

näin se on usein kotiseutu jää tuntemattomaksi, ja minä näin vanhempana vasta huomaan, mitä on lähellä :)

• L - L

Vanhojen krekujen moraalia mukaellen: Missä hyvä, siellä isänmaa!

• Rotvallin reunalta

Minusta Tampere on paras. Täällä on kaikkea kaikille.

• Lapsuudenkodistani muutin 16 vuotiaana.
      Ja sehän jäi sitten lapsuudenseudukseni, "koti"- seuduksikin.
      Muuta kotiseutua ei minulla sen jälkeen ole ollut, eri asuinkaupunkeja vain.
      Lapseni saattavat muistaa silloiset lääväni kotina, vaan minä en.

Jämsänkoski oli hieno paikka ja on vieläkin, tosin Tehtaan vuoksi sinne muuttaneet muukalaiset äänestivät että se liitetään Jämsään, ja niin se meni pilalle.
      Se on sen verran historian ympäröimä että sieltä löytyy jotakin katseltavaa ja siksi on netissä paljon.
      Mutta luontoa lukuunottamatta vaatii ihastelu tietoa.
      Kylän keskellä on ihan "vuorikin", sen laella on muinainen linnoitus joka rakennettiin sen vuoksi että sivistys ei pääsisi sisään.
      Vaan väkemme vähänalainen hävisi taistelun ja Pirkkalaiset tulivat ja tappoivat turkiseläimemme, harmi vaan että joku Susi ja Karhu jäi heiltä huomaamatta.
      Ja se saastanan sivistyskin tuli paperitehtaineen, johtajien kakarat ramppasivat Suomen vanhimmassa Suomenkielisessä koulussa, Jyväskylässä ja tulivat Snobeina takaisin.
      Onneksi meille syntyi Jukka Virtanen.
      Onneksi meille ei syntynyt S.Hassi vaan hän syntyi Jämsän puolelle :)
      H.

• Kallavesjmies

Kallavesj, Kallavesj, järviij järvi, siinä pesj äet mun paetanj monta kertoo, isä särillep pitj mertoo,
      veljmies salloo tuulastelj, tiirustelj, riijustelj.

Kallavesj, Kallavesj, kaonis kalarantonesj!
      Siellä paesto sären kylyk, poeka kuv vuoan onkeen sylyk

Kallavejllä riittää nähtävää, vaekka tatilaiset väliin häiriköihtelee.

Kallavesj, Kallavesj, suarinesj ja salaminesj!
      Tokko suanen koskaa ennee kierteep Puijonsarven nennee,
      missä laevat huuteloo: Kuopijoo, Kuopijoo!

• meeriamanda

Sanoisin kanssa etten kaipaa kotimaisemiani, muutimme sieltä teinivuosinani pois, ja itse olen asunut useissa kaupungeissamme kuin jokusen vuoden ulkopuolella rajojemme.

Koti on siellä missä mun tavaranikin :))

• Valitettavasti syntymäpaikkaansa ei voi valita, vaan sen valinnan tekevät vanhempasi. Mammalta kysyttiin Jämsänkoski, Jämsä vai Kuhmoinen ja mielestäni hän valitsi väärin, mutta se ei ollut hänen syynsä. Appivanhemmat olivat saapuneet ensin ja äitini oli yksin, mies sodassa ja vanhin veljeni parkuva kolmikuukautinen vauva jolla oli aina nälkä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      666
      2512
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      30
      1246
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1158
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      11
      1083
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      955
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      104
      915
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      101
      873
    8. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      36
      815
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      769
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    Aihe