Kilpirauhassairaus periytyvää?

Kata

Palelen jatkuvasti, etenkin sormista, varpaista ja nenän päästä. Uni maistuu myös hyvin, ja välillä olen hieman masentunutkin. Äidilläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, joten voisiko se olla periytyvää? Olen kuullut, että tähän liittyy myös laihtuminen, mutta sitä minulle ei kyllä ole tapahtunut. Mitkä siis ovat tyypillisiä oireita? Entä miten sairaus voidaan todeta?

8

3261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristiina

hakusanaksi kilpirauhassairaudet,kilpirauhasen vajaatoiminta,käy Suomen Kilpirauhasliiton sivuilla,samoin Kilpirauhasfoorumilla.
      Oireita saattaa olla todella paljon.
      Olen itse kolmannen polven vajaatoimintainen.
      Vajaatoiminta (kuten liikatoimintakin) todetaan ottamalla yksinkertainen verikoe,jonka tuloksen saa nopeasti.

• liikatoimintainen

Vajaatoiminta ei laihduta, vaan liikatoiminta, joka itselläni on. Syön kuin hevonen ja aina vain laihdun. Vajaatoiminnassa usein lihoo, vaikkei söisi liikaa. Kilpparisairaudet ovat erittäin periytyviä, näin sanoi lääkärini. Itselläni, äidilläni, mummollani, mummojen siskoilla jne. on.

• Kylmäkalle

Kilpparivaivat on vahvasti periytyviä.

Ylitoimintaan liittyy laihtuminen, ei kuitenkaan aina. Alitoiminnassa paino pyrkii yleensä nousemaan, koska elintoiminnot hidastuvat.

Epäilystä
      http://koti.mbnet.fi/thyroid/kilppari/post.php?cat=3&fid=1&pid=e&page=1

Lisää oireista
      http://koti.mbnet.fi/thyroid/kilppari/post.php?cat=3&fid=1&pid=a&page=1

Perustutkimus verikokeella aamulla klo 8 - 10 välillä, mitataan S-TSH ja S-T4V - normaalisti riittävät.

S-TSH 0.3/0.4 - 4.5/6 mU/I - labrasta riippuen.

Suositus nykyään maailmalla S-TSH lukemalle on alle 2.5mU/I. Pelkkä veriarvojen viiterajalla olo ei sulje kilpirauhashäiriötä pois, jos oireita on, hyvä lääkäri ottaa oireet myös aina huomioon.

S-T4V 8/9 - 19/24 pmol/I - labrasta riippuen.

Voimia!

Terveisin Kylmis

• Annikki

hyvin voimakkaasti on periytyvää, tai ehkä taipumus lähinnä.
      Vajaatoiminnassa ei ole tyypillistä laihtuminen vaan päinvastoin lihominen, kun elimistön toiminnot hidastuvat. Tyypillisiä ovat juuri palelu, uneliaisuus, väsymys. Saattaa olla vähän sydänvaivojakin. Kuiva iho, tosin ei aina. Masennus on hyvin tyypillinen piirre, mitä olen lukenut ihmisten kertomuksia ja muistan omasta kokemuksesta ennen lääkitystä.

Kannattaisi käydä terveyskeskuksessa ja erityisesti kertoa että äidillä on lääkitys, niin ottavat vakavammin. Ehkä voit mennä samalle lääkärille jolla äitisi käy kontrollissa?

• Kia

Kilpirauhasenvajaatoiminta on periytyvää ainakin meidän suvussa ja etenkin naisilla, sillä äidilläni ja isoäidillänikin on samainen sairaus.

• Poison

Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta ollut n.5-7-vuotiaasta lähtien. Suvussani ainoastaan edesmenneellä enollani on sama sairaus. En haluaisi että mahdollinen tuleva lapseni joutuisi kärsimään tästä, joten voiko tämän sairauden periytymistä mitenkään... hankaloittaa? Tai sairauden puhkeamista ehkäistä?

• Annikki

voi estää. Mutta olen ollut huomaavinani että se puhkeaa elämän stressivaiheissa. Voiko niitä taas estää, on toinen kysymys. Joka ihmisen elämään tuntuu kuuluvan enemmän tai vähemmän stressiä. Oma vajaatoimintani puhkesi kun muutin pois kotoa, mikä sinänsä oli positiivinen asia, mutta kyllähän se on stressi.

• kilpirauhasen121

Itselläni oli paljon polttelua ja pistelyä oireena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      226
      17140
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      169
      12184
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5970
    4. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4852
    5. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      13
      4766
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      19
      3947
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      84
      3575
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      135
      3004
    9. 258
      1405
    10. Mitä toivot joululahjaksi ja

mitä antaisit kaivatullesi? 😃
      Ikävä
      85
      1021
    Aihe