oon tässä parin viikon päästä menossa Norjaan jäämerelle kalastelemaan Turskaa yms. Elikkä onko kellään tietoa minkälaisella vehkeillä kannattas niitä turskia alkaa sieltä merestä pyytämään? Kiitoksia jos joku viisaampi voi auttaa mua! :)
Millä turskaa Jäämerestä?
5
3156
Vastaukset
- Ahti
mitä tahansa vilkkuvaa lipasta, lusikasta vaappuun. Mato tai kalapalakin käy. Varaa vain riittävän paksua siimaa ja tukeva vapa.
- uistin
Hyvää tietoa saat http://www.tyrskyturska.net
tuolta ja juksasta on kuva tässä.
http://www.tyrskyturska.net/kuvat/pilkit.jpg
juksa on lyijystä tai ruostumattomasta teräksestä valmistettu 300 - 500 grammaa painava pilkki.
Juksassa käytetään vahvaa siimaa, naruakin olen nähnyt paikallisten käyttävän.
Juksassa on alapäässä kookas koukku.
Lisäkoukkuja on noin pari metriä tuon yläpuolella.
Syöttinä olen nähnyt käytettävän punaista muovi letkua.
Juksalla kalastetaan 10-200 metrin syvyydestä.
Ilman venettä tällaisia syvänteitä et löydä muualta kuin Hammerfestin sillalta, tai
tuosta kertokoon joku toinen.
Turska, kun on syönnillään, niin uistimeksi kelpaa tosiaan melkein mikä vain.
Itse pyysin pilkin näköisellä sini/kelta värisellä painavalla vaapulla.
Toiset vannoo puna / keltaiseen....?
Turkauistimia löydät paikallisista kaupoista ja ovat edullisia.
Uistelu tapahtuu aina miltei pohjaa hipoen.
Usein saaliiksi tulee rakkolevää ja tuosta uistimen irroittamiseksi tarvitaan sitten sitä lujaa siimaa.
Itse käytin 28 kiloista. Merikalat ei juuri vastaan potki ja itse kalstukseen riittäisi puolet ohuenpikin siima.
Etsi sellainen paikka, josta pääset rannalta heitteleen uistinta syvään veteen.
Tyrskyturska sivuilla taisi olla luuettelo hyvistä paikoista.
Paikalliset kalastaa niinä hetkinä, kun nousuvesi on nousemassa huippuunsa ja lopettavat, kun vesi on lähtenyt laskuun. Noitten välinen aika on jotain 2 - 3 tuntia.
Etsi netistä vuorovesikalenteri, tulosta siitä allakat niille päiville, kun kalastat.
Kirjotellaan.- tämäkin
Ennenkuin lähdet norjaan kalalle katso myös tämä linkki http://www.pintasei.com/index.htm
Varaa mukaasi purkki suolaa, voita, terävä fileerausveitsi ja tietenkin valurautainen paistinpannu.
Kaasunuotia on myös tarpeellinen.
Jos käy, ettet ruuanlaittokelpoista kalaa saa, hae marketin pakastealtaasta valaanlihaa, leikkaa se siivuiksi, ripaus suolaa ja paista runsaassa voissa.
Herkuttele...
- seiti
Muutamien kymmenten reissujen jälkeen vieheekseni on vakinntunut Stingsilda 18 grammaa ja siimaksi 0,35 mm ja vapana kolmen metrin vapa sekä reilun kokoinen haspeli jolla yhdistelmällä lentää hyvin ja kestää kuitenkin vetää kohtalaisen kokoisen kalan rantaan. Juksavehkeitä ei voi rannalta kalastuksessa käyttää.Stingsildoja saa lähes kaikista kylä-y.m kaupoista ja mahsaa noin 25-30 Nok/kpl.
Jos et ole ennen käynyt niin Skibotnista pohjoiseen on muutamien kymmenien kilometrin matkalla paljon hyviä heittelypaikkoja ja vuorovesitaulukko löytyy hakusanalla :varslingsteneste for tidevatn.
Turvallista kalamatkaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193335Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92744- 282364
- 411659
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola91374- 411281
- 81255
- 521203
Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta
Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule2581080Apua pyydän
Olen tyhmä, kun odotan, että mies lähettäisi viestin. Olemme kuitenkin väleissä ja viestejä on lähetelty. Minun aloitte331056