Mirtazapin ei auta?

Outo tapaus

Lääkäri määräsi kuuriluontoisesti Mirtazapinia unettomuuteen. Otin sitä aluksi 1/4 tablettia eli 3,75mg. Alkoi väsyttää ja nukuin 7 tuntia. Levottomasti ja heräillen, mutta nukuin kuitenkin. Kahden yön jälkeen vaikutus lakkasi ja valvoin lähes aamuun asti.

Lääkärin suosituksesta lisäsin annosta 1/2 tablettiin. Sen avulla nukuin taas 2 yötä paremmin, mutta seurauksena oli aamutokkura. Kahden yön jälkeen vaikutus heikkeni jälleen. Ei väsytä yhtään, mutta menen sänkyyn tunnin jälkeen lääkkeen ottamisesta. Unta saan odotella ainakin 2 tuntia. Uni on rauhatonta ja katkonaista, mutta aamutokkuraa ei enää tule. En kuitenkaan tunne oloani virkeäksi ja levänneeksi.

Mirtazapinin vaikutus perustuu sen väsyttävään ominaisuuteen. Miksi minulla tuo vaikutus lakkaa jo parissa päivässä?

Imovanea olen käyttänyt satunnaisesti vaikkapa matkoilla ollessa. Senkin teho, vaikka lisäisi annosta, lakkaa alle vikossa.

Olen viisikymppinen nainen ja käytän hormonikorvaushoitoa, jonka pitäisi auttaa unettomuuteen. Ei ole auttanut, mutta muut vaihdevuosioireet ovat kyllä helpottaneet. Nyt olen reilun viikon mittaisella sairauslomalla unettomuuden takia.

Onko muita, joilla lääkkeiden teho heikkenee näin nopeasti?

34

14376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saman kokenut

      Voi miten kurjaa!!!Siinä jo todella sairasloman tarpeessa jos ei saa nukuttua.Kokemusta on siitä asiasta.Itse olen vuosia kärvistelly unettomuuden takia ja kaikkea kokeiltu mutta mikään ei apua ole tuonu.Itselläni kans mirtatsapiini alotettiin pienellä annoksella kun muka nukuttaa paremmin ja sama juttu,muutaman yön autto ja sit ei mitään.Nykyään menee 45mg ja joten kuten nukun.Toki vieläkin tulee kausia jolloin uni tosi huonoa ja katkonaista.

    • lääkkeetkokeillut

      mirtazapinissa on sellainen ominaisuus, että mitä pienempi annos, sitä enemmän se väsyttää. sehän ei varsinaisesti ole minkäänlainen uni- tai nukahtamislääke, vaan mielialalääke jolla sivuoireena pienellä annostuksella on väsymys.

      mirtazapinille turtuu hyvin nopeasti, eikä silloin auta kyllä annoksen nostaminen. tällöin on hyvä lopettaa lääke hetkeksi, tai vaihtaa toiseen. itelle ei pelkkä mirtazapin riittänyt kuin reilun viikon verran nukuttamaan, nykyisin menee imovane, mutta siinä on sama homma kuin mirtazapinissa että tehoon turtuu nopeasti (mikä lisää riippuvuusriskiä).

      imovanea kannattaa käyttää niin, että ei ota jos ei ole ihan pakko. tällöin teho maksimoidaan, jos ei ole pakko käyttää ihan joka ilta.

      • Mirtazapin_Imovane

        Miten on Mirtazapin ja Imovane yhdessä?
        Jatkuvana lääkkeenä Mirtazapin 7,5 mg. Imovane tarvittaessa. En ole toistaiseksi yhdessä ottanut. Jostain syystä pelkkä ajatuksin oudoksuttaa. Aiemmin olen käyttänyt pelkkää Imovanea unettomuuteen.


    • dfasdfasdf

      mä olin ihan tokkurassa seuraavankin päivän, uni tuli kyllä

    • .

      Suosittelen kokeilemaan seuraavaa satsia;
      - melatoniinia 5( 5)mg normaalia melatoniinia
      - melatoniinia 2,5 nopeaa
      - tryptofaania 500mg( 500mg)
      (- teaniinia 500mg)
      Jos lääkäri antaa luvan voi käyttää myös "pikkuisen imovanea" (vaikka eihän ne anna). Minä käytin 0,5 tablettia imovanea, jota vähensin pikkuhiljaa siten etten ole käyttänyt muuta kuin luontaistuotteita pitkään aikaan...

      Luontaistuote ei koukuta kemiallisesti.

      • Anonyymi

        Luontaistuotteista on puhuttava ensin lääkärin kanssa , sillä niilläkin on omat sivuvaikutuksesna esim maksa vauriot.Ja eivät ole suosittuja yhdessä koululääketiede kanssa mitenkään.
        Ja jos on esim kilpirauhas häiriöitä niin silloin on oltava silmä tarkkana ettei mene syömään mitään ns luonnontuotteista.
        Niin että nykyisin on parempi kun käyttää lääkkeitä mitä lääkärit määrää,niin ne on kirjattu journaaleihin ja jos ihminen tulee vakavasti sairaaksi niin lääkärit näkee mitä lääkkeitä hän syö. Siis luonnonlääkkeet ei lue journaaleissa . Niin että paras kun ei sotke lääkkeitä yhteen ettei tule vielä enemmän häiriöitä kehoon.


    • kijoi

      Minulla auttoi Triptyl pahimman unettomuuskauden yli. Triptyl ei kuitenkaan väsyttänyt ja tarvitsin aluksi imovanea kaveriksi. n. kolmen viikon jälkeen yhtäkkiä huomasin, ettei imovanea tarvita enää ja unen laatu on nykyään todella hyvä. Kesälomalla ajattelin jättää triptylin vähitellen pois.

      • ...

        Kerroppa sitten miten Triptylistä vieroittautuminen onnistuu.

        "Amitriptyliini kuuluu ns. trisyklisiin mielialalääkkeisiin."


    • 19+17
    • anne

      Mulla ei toiminut :( Otin puolikkaan mirtazapin 15mg tabletin. Nukahdin aika nopeasti, mutta heräsin ahdistuneena kahden tunnin kuluttua ja otin toisen puolikkaan mutta en saanut enää unta :( Masentaa vissiin liikaa ja ajatukset ei jätä minua rauhaan...

      • anne

        ai niin, ja ihan kamalan lääkitty olo päivällä ja kamala väsymys!!!


    • maria2

      Mulla ei auta myöskään, käytin aluksi melatoniinia, mutta silläkään ei ole mitään vaikutusta..

      • ....

        seuraava satsi voi auttaa;
        - melatoniinia
        - tryptofaania
        - teaniinia..
        annokset normaaleja


      • Valdo
        .... kirjoitti:

        seuraava satsi voi auttaa;
        - melatoniinia
        - tryptofaania
        - teaniinia..
        annokset normaaleja

        Valdoxan, synteettinen melatoniini, jossa on myös lievä masennusta ja ahdistuneisuutta poistava vaikutus. Kaksi tablettia 1,5 tuntia ennen nukkumaanmenoa, toimii ainakin minulle jo neljättä vuotta. Tämähän on varsin uusi lääke , vasta vähän aikaa ollut Kelakorvauksen piirissä ja aika hinnakaskin.
        Mutta ei ole sivuvaikutuksia tullut ja auttanut aika hyvin.
        Pyydä lääkäriltä kokeeksi, saattaa auttaa sinuakin.


      • kuolemantapauksiakin
        Valdo kirjoitti:

        Valdoxan, synteettinen melatoniini, jossa on myös lievä masennusta ja ahdistuneisuutta poistava vaikutus. Kaksi tablettia 1,5 tuntia ennen nukkumaanmenoa, toimii ainakin minulle jo neljättä vuotta. Tämähän on varsin uusi lääke , vasta vähän aikaa ollut Kelakorvauksen piirissä ja aika hinnakaskin.
        Mutta ei ole sivuvaikutuksia tullut ja auttanut aika hyvin.
        Pyydä lääkäriltä kokeeksi, saattaa auttaa sinuakin.

        Niin lupaava kuin se lääke onkin niin varoisin sitä. Kai sinulta otetaan maksa-arvot säännöllisesti? http://www.fimea.fi/download/21998_Valdoxan_DHPC_Final-FI_2012-10-08.pdf


    • Toivoa On

      Ei vaan kaikille toimi nuo edellämainitut,. Niin se vain on.
      Lääkkeitä on eri ryhmistä nukkumiseen ja yleensä masennuslääkkeet saattavat olla juuri miedoimpia jos melatoniinia ei lasketa mukaan, koska sehän on alunperin luontaistuote...

      Lääkeryhmiä ovat esim:
      -masennuslääkkeet
      -neuroleptit
      -bentsodiatsepiinit
      -ei bentsodiatseepiinit mutta niiden kaltaiset
      -melatoniini ( muut luontaistuotteet)

      Kaikilla on sivuvaikukutuksia ja haittavaikutuksia ja toleranssia yms.
      En osaa sanoa mikä näistä ryhmistä sopisi sinulle parhaiten. Se taitaa selvitä vain kokeilemalla.
      Kaikki lääkärit eivät määrää tiettyjä lääkkeitä kuten bentsodiatsepiineja.. Toiset kun suosivat toisia ja toiset toisia. Ota niistä nyt selvää.

      Minulle eivät ole masennuslääkkeet auttaneet sitten yhtään.
      Vahvoilla neurolepteillä saa kyllä kenet tahansa nukkumaan mutta entäs sitten se, että ne ovat psykoosilääkkeitä ja usein vahvoissa niissä on ihan kamalat haittavaikutukset saattaa tulla jopa extrapyramidaalisia oireita, (jos nyt kirjoitin sanan edes oikein) Ja myös se, että ne ovat erittäin pitkävaikutteisia, joten saatat olla seuraavan päivänkin untenmailla pahimmassa tapauksessa.
      Melatoniini auttaa vain jos on sen puutetta...
      Bentsot ovat tehokkaita mutta menettävät säännöllisessä käytössä tehonsa nopeasti ja aiheuttavat useimmissa tapauksissa pidemmässä käytössä myös riippuvuutta. Siitä riippuvuudesta pääsee kyllä irti mutta se voi olla vaikeaa ja kestää pitkään.

      Se vaan on totta, että jokaisessa lääkkeessä saattaa olla haittavaikutuksia, vaikka kaikki eivät niitä kuitenkaan välttämättä saa (eikös tämä luekkin jokaisen lääkkeen pakkausselosteen tekstissä).

      Paras jutella lääkärin kanssa eri vaihtoehdoista ja jos lääkärisi ei oikein osaa auttaa niin vaihda lääkäriä.
      Mene vaikka viimeisessä tapauksessa lääkärille, joka tuntee uniasiat hyvin ja on erikoitunut niihin koska niitäkin löytyy vaikka ovatkin kalliita.
      Oikea lääkärikään ei selviä, kun vain kokeilemalla.

      Kaikki asiat, kuten oikean lääkkeen tai niiden yhdistelmän ja myös lääkärin valinta ja taito/ymmärrrys ovat vaikeita joissain tapauksissa.

      Nyt oli pakko kirjoittaa faktoja mutta en tarkoita todellakaan tällä sitä, että toivoa ei ole vaan nimenomaan on toivoa. Sitä vaan joskus joutuu vähän etsimään ja odottamaan. Olen sen huomannut.
      Varmasti saat apua jostain. On niin paljon lääkkeettömiä keinoja ja myös lääkkeellisiä keinoja, että varmasti apu löytyy jossain vaiheessa.
      Muistat vain olla kärsivällinen ja mietit itsellesi parasta vain...

      Minäkin joskus aikoinaan luulin, ettei kukaan enää voi minua auttaa mutta toisin kävi ja nyt on hyvä olo ilman mitään lääkettä. Sain apua ja löysin oikean lääkkeen, jota ei tarvinnutkaan käyttää ikuisuuksia.

    • Harmittaa

      Sama juttu estrogeenin kanssa - toleranssi vain kasvanut ja on ollut pakko nostaa annosta. Ei sitä voi loputtomiin nostaa, joten nykyään minulla on enemmän vaihtarioireita isonkin hormonikorvaushoidon kanssa kuin joillain ystävilläni, jotka pärjäävät ilman hormoneita.

    • levolle

      Levozinia vaan ni ei tartte arvuutella et nukahtaako vai ei. eihän imovaanilla tuu ku kettingin maku suuhun seuraavaks päiväks. ei maitotuotteita pysty vetää, karseee jälkimaku., mut levozinia ku ottaa 100-300 mg ni kyllä nukkuu. aamulla parempi olla vesituoppi ulottuvilla

    • porvoo2

      Minulla mirtazapinilla "hoidettiin" uniapneaa. Lääkäri, jolla palkka 4-5 tonnia tai jopa 6, eli yli 2 kertaa suurempi, kuin mediaanipalkka määräsi uniapneapotilaalle mirtazapinia.

    • mni3nihnhn

      aijaa neuroleptitko ei aiheuta riippuvuutta?ne kun lopettaa niin pää sekoaa varmasti..eli koukuttaa enemmän ku benzot

    • jjoonne

      Kyllä mirtasta teho lähtee niin kuin käy nukahtamislääkkeidenkin kanssa. Itse en ole muuta tehnyt kun pitänyt taukoa ja valvonut. Se on ainut konsti saada nuo uudelleen toimimaan. Ketutti valvoa mutta ei ollut vaihtoehtoa.

    • psyyke-eläkeläinen

      200mg ketipinor.Mirtazapin 30mg.Puolikas tabletti.2mg melatoniini.
      Joskus en saa nukkuttua silti.Otan vielä Atarax 25mg jos tehoa niin vielä toisen.
      Sitten saan nukuttua muutaman tunnin.

      • NähtyOn

        Käy lekurilta Codesan Comp ja otat siitä pienet tujut,niin on kumma jos uni ei tule.
        Eihän noilla ns.mielialalääkkeillä tee mitään.Lääkefirmat ja tietyt lääkärit vaan rikastuu
        noilla.


    • Anonyymi

      Hei.mulla ihan sama mirzapinista se pieni muru auttoi aluksi,mutta sitten loppui teho enempää en voi ottaa tulee levottomat jalat.melatomiinista ei oo apua yhtään turha ottaa noita jos valvoo aamuunasti pyörien petissä.ataraxit auttoi kylkiäisenä oli vuosia mutta yhtäkkiä joku lääkäri rupesi tyrmäämääm riippuvuudentakia ja mulle se annettiin untapidentämään ja sopi hyvin.kamalaa jos ei tuu unta moneenyöhön on ihan aivot jumissa olo.nukun muutoski 3-4h.

      • Anonyymi

        Ataraxiin ei tuu riippuvuutta. Hyvä yhdessä imovanen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ataraxiin ei tuu riippuvuutta. Hyvä yhdessä imovanen kanssa.

        Ataraxiin on myös allergioihin hyvä lääke .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ataraxiin on myös allergioihin hyvä lääke .

        Mutta paras on laksatiivit. Ei uskalla edes aivastaa - lisään edelliseeni.


    • Anonyymi

      Se aamutokkura menee tunnin sisällä pois , ja jos juo kupin kahvia niin pää selkiää.
      Vaihdevuodet tekee monelle myös näitä unihäiriöitä niin että kai sun pitäis mennä uudestaan lääkäriin ja ketoa miten voit. Tavallisesti mirtazapin auttaa unettomuuteen pitkällä vaikutuksella., kunhan keho siihen tottuu.
      Vanhoillekin annetaan heti 30mg eikä niitä mitenkään puolitella vaan otetaan se annos joka ilta siis kokonainen tabletti heti alusta alkaen .
      Toivottavasti saat apua vaivoihisi, ei ole kivaa kun on vaihdevuodet ja siinä sitten ei saa edes nukuttuakaan tsemppiä

    • Anonyymi

      Koita vaihtaa mirtazapin Ataraxiin. Vältä ketipinoria. Se on aivan kamala lääke, eikä sitä ole helppo lopettaa ilman 2-4 viikon vieroitusoireita (itsellä tämä tarkoitti unettomuutta).

      • Anonyymi

        Siis koeta Laksatiiveja ,ajavat saman lisään edelliseeni.


      • Anonyymi

        bacillus anthracis,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis koeta Laksatiiveja ,ajavat saman lisään edelliseeni.

        Valehtelija. Atarax on vanha ja väsyttävä antihistamiini. Sitä määrätään myös unettomuuteen esim 50 mg annoksella.


    • Anonyymi

      Avaaja lisää: Lieveoireena HERVOTTOMAT PIERUT jo ärsyttää. 5 sekuntia hiljaista suhua.

    • Anonyymi

      Entäs kun ei auta noista mainituista mikään? Kaikki on kokeiltu yhdessä ja erikseen. 🤕

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe