Olen rakentamassa saunaa vanhaan täystiilitaloon. Haluaisin jättää yhden saunan seinistä vanhalle tiilipinnalle. Seinä olisi se joka tulee lauteiden taakse. Eli seinään kiinnitettäisiin selkänojaksi pari lautaa, mutta muuten haluaisin jättää sen paljaaksi. Miten tämä toimii kiukaan kanssa? Viilentääkö ko. seinä niin paljon,että tarvii isomman kiukaan? Tuleekohan kosteuden kanssa ongelmia. Nostaisin kuitenkin laatan lattialta lauteiden alla seinää pitkin esim 30cm. Onko kellään kokemusta tälläisestä?
Tiiliseinä saunassa?
4
4011
Vastaukset
- 2+16
Kyllähän se hiukan kiuastehoa syö koska varaa lämpöä ihan eri tavalla kuin esim. paneli.
Peruslämpimässä saunassa ei välttämättä mainittavissa määrin mutta esim. ulkosaunassa erittäin suuri "energianhaaskaaja" koska ylösnostovaiheessa lämpö menee rakenteiden lämmittämiseen. Varsinkin kun tiili sitoo paitsi lämpöä, myös sitä kylmyyttä. Omassa pihasaunassa ilmiö on liiankin tuttu näin kylmillä ilmoilla. Muurattua pintaa ihan liikaa ympärivuotista käyttöä ajatellen.
Mietin vain onko tiiltä vasten eristeet? Eihän se kosteus suoranaisesti kastele villoja mutta yksi huomioitava asia?
Yksikin laatta riittää takaseinälle. Silikoni lattia- ja seinälaatan väliin. Edelleen laittaisin silikonin myös seinälle nostetun laatan yläosaan ettei roiskevedet pääse laatan ja tiilen väliin. - öpiygu
Ja laattasaumastako ne vedet ei sitten mene?
- 2+16
No jos sitä epäilet voit toki laittaa vielä kosteussulut laatankin taakse? On olemassa saumauslaasteja jotka kestää tietyn ajan kosteutta eli vettä ennen imeytymistä.
Eiköhän se tiiliseinän kosteuden imu ole suurempi huoli kuin laattojen sauma-aineet? Kuitenkin kiviaines (lasitettu) liimataan betonipohjaisella kiinnityslaastilla edelleen kiviainekseen.
Toisekseen kyseessä siis sauna joten vesikuormitus verrattuna pesutiloihin huomattavasti pienempi?
Sitä jäin miettimään, pitäisikö tiilipintaan sivellä kosteussulkutyyppinen ratkaisu? Tosin silloin kosteus ei pääse tiilestä pois joten parempi ilman?
- maxelboy
Kiitos paljon vinkeistä! Varmaan jätän ainakin yhden seinän ihan tiilelle, kun sopii mielestäni saunaan. Seinä on sisäseinä, joten ei lämmittäessä ikinä tarvitse pakkasenpuolelta lähteä. :)22
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275