Miten erotan Asbergerin syndroomaisen ihmisen "tavallisesta" ihmisestä?
Asbergerin syndroomaiset ilmeisesti näyttävät yleensä ihan "tavallisilta", mutta heidän outoutensa tulee ilmi esim. käytöksen, eleiden ja ilmeiden kautta. Mutta miten nämä outoudet ilmenevät käytännössä? Kertokaa esimerkkejä, jos olette olleet tekemisissä Aspergerin syndrooma-diagnoosin saaneen ihmisen kanssa. Siis miten he eroavat "tavallisista" ihmisistä? Huomaako heidän erilaisuutensa helposti, vai vasta pidemmän tuntemisen jälkeen?
Onko esim. julkkiksissa ketään, jolla on Aspergerin syndrooma? Mieluiten sellaisia ihmisiä, jotka ovat vielä elossa, jotta voisin seurata, miten heidän käyttäytymisensä eroaa muista ihmisistä.
Onko kenellekään ollut mitään hyötyä siitä, että on saanut Asbergerin syndrooma-diagnoosin?
Miten erottaa Asbergerin syndroomaisen?
60
4490
Vastaukset
- APS
En ole koskaan tietääkseni tavannut asperger ihmistä joten en osaa kuvailla miten he käytännössä eroavat muista ihmisistä, julkkiksista aspergereita ovat: Elokuvaohjaaja Steven Spielberg, taiteilija Miina Äkkijyrkkä, muusikko-kirjailija Juice Leskinen, näyttelijä Daryl Hannah, Näillä henkilöillä epäiltiin olleen asperger: Pink Floyd yhtyeen laulaja-kitaristi-lauluntekijä Syd Barrett, luonnontieteilijä Charles Darwin, ja fyysikko Isaac Newton.
- APS
Tuhon luetteloon voisi vielä lisätä nämä henkilöt: Albert Einstein, Nobel-palkittu taloustieteen professori Vernon Smith, ja Satoshi Tajiri Pokemon-pelin kehittänyt japanilainen videosuunnittelija,
- assien läheinen
Se on Asperger, ei B:llä.
Diagnoosista on se hyöty, että AS- henkilö itse ymmärtää mistä mahd. vaikeudet sos.kanssakäymisessä johtuvat. Monet AS- henkilöt ajautuvat jopa psykoosiin, koska he ahdistuvat niin paljon niistä kaikista ongelmista joita he kohtaavat as-piirteiden vuoksi.
En sanoisi, että as- henkilöillä on mitään ilmeitä tai eleitä, joiden perusteella hiedät voi tunnistaa. Ennemminkin he ovat vakavailmeisiä "vahanaamaisia" ja heiltä puuttuu nopeasti muuttuvat kasvojen ilmeet.
As- henkilö voi oppia taitavaksi arkielämän keskustelijaksi ja omalla (tieteen)alalllaan arvostetuksi asiantuntijaksi. Vaikka hän pystyy kesksutelemaan vuorovaikutteisesti, jotain jää silti puuttumaan. Tätä "jotain" on äärimmäisen vaikeaa kuvailla. Tällainen älykäs ja itseoppinut keskustelija as- henkilö "menee aivan täysin normaalista." Vaikeudet vuorovaikutuksessa tulevat esiin vasta erittäin läheisisä ihmissuhteissa ja esim. riita/konfliktitilanteissa, koska as- henkilö ei millään pysty ymmärtämään ja sisäistämään ongelman ydintä. Yleensä as- henkilöt riitaantuvat helposti muiden kanssa, elleivät ole vetäytyvää tyyppiä.
Vain sellainen henkilö voi ilman diagnoosi /haastattelututkimuksia erottaa as-henkilön muista, joka tuntee erittäin läheisesti useita as- tai autistisia ihmisiä. Siihen harjaantuu, jos on päivittäin tekemisissä autististen kanssa. Mutta ei ketään voi yleensä tunnistaa assiksi heti ensitapaamisella, kyllä se vaatii vähän enemmän tuntemista. Jopa lääkärit tekevät virheellisiä diagnooseja, etenkin jos as- henkilö tarkoituksella salaa oireitaan/ ongelmiaan. Jotkut assit on saaneet virheellisesti diagnoosin.
Miina Äkkijyrkkä on aika hyvä esimerkki as- henkilöstä, jonka käyttäytyminen on hieman erikoista, mutta hän osaa silti keskustella aivan järkevästi ja (ainakin minun mielestäni) suuri, aliarvostettu taiteilija.- Assin mäkin
Onko sulla lähdettä tuolle as-henkilöiden muita suuremmalle psykoosiriskille? Itse muistelen lukeneeni tutkimuksesta jossa ei havaittu aspergerin lisäävän psykoosiriskiä.
Vuorovaikutukseen läheisissä ihmissuhteissa osallistuu aina kaksi henkilöä. Aika karu ja yksipuolinen oletus että ongelmien ydin on aina sen as-henkilön ymmärtämättömyydessä.
Muuten kyllä kirjoitit ihan ASiaa. - Anonyymi
vakavailmeisiä vahanaamaisia hmm vahanaamainen???....
Joo ja tiedätkö miksi as-henkilöt näyttävät vakavaiselta jos esim juksaat sen kanssa ja se ei naura se johtuu sitä että se ei kykene lukemaan sun kasvopiirteitä jos oot tosissaan tai juksaat. Ja sama kaikissa keskusteluissa luulee että joku on vihainen sulle vakkka se on vihainen itselleen ei kykene lukemaan kasvoja ja tiedän sen koska mulla on aspergeeri jos oon esim haastattelussa ja ne juksailee niin nauran kun ne nauraa joo ja mulla ei oo pisteitä täällä koska en kykene erottamaan lauseita
- Assi itekin
Olen itse as ja kerron siis kokemuksesta. Kaikki piirteet joita aspergeriuteen liitetään eivät täyty kaikkien kohdalla.
Näkyvimpiä ovat, jotka ei kuitenkaan itsessään tee henkilöstä aspergeria.
1. Loputon monologi jotakin itseä kiinnostavasta aiheesta siitä huolimatta ettei se ketään muuta kiinnosta. Aina kun tulee tilanne, jossa siitä voi mainita hän tekee sen.
2.Puhe usein nopeaa kuin konekivääri tai hidasta ja osin siksi epäselvää.
3.Sosiaaliset suhteet vaikeita kun kukaan assi minä mukaan lukien emme aina oikein tajua ryhmädynamiikan intuitiivisesti muiden tietämiä sääntöjä.
4.Tarve olla usein pitkiäkin aikoja yksin.
5.Joillakin tönköt liikkeet tai muuten poikkeva koordinaatio.
6.Itellänikin kuten monella aspergerilla on varsin hyvä keskittymiskyky. Kun jotakin tehdään se vie keskittymisen niin, että helposti menee monta tuntia ilman, että huomaa ajan kulua.
Tuossa muutama. Tosin nämä piirrelistat ei anna koko kuvaa aiheesta. Tarvittaisiin lisää selitystä. Tarkennetut kysymykset auttavat usein. Kuitenkin voin kertoa, että assina tunnistan ite nopeasti toisen assin. Tähän asti kaikki joita olen assiksi epäillyt ovat sitä olleetkin. Esim usein jossakin ryhmässä jos joku ei naura jollekin jutulle jolle muut nauraa voi hän oll aspergeri. Aspergeria ei myöskään kannata painostaa sosiaalisiin tilanteisiin väkipakolla.
Lopuksi vielä mainitsen, että aspergeriuden aiheuttamasta köytöksestä voi pyrkiä eroon. Koskaan se ei täysin onnistu. Tosin jotkut käyttää diagnoosia tekosyynä omalle käytökselleen.- assien läheinen
Olipa tosi hyvää argumentointia : ) Tuo omiin juttuihin jumiutuminen on kyllä varmaan ulkopuolisille kaikista raskain as-piirre. Eräs as- tuttavani on kiinnostunut vain ja ainoastaan politiikasta ja tunkee sitä joka väliin. Se on niin suuri intohimo hänelle, että hän osaa/tietää/muistaa kaiken mahdollisesn sisäpolitiikassa tapahtuneen lähes koko elinajaltaan. Politiikka on aina arka aihe ja etenkin nyt kun yhteiskunta on kriisissä, moni kokee kaiken politiikasta jauhamisen ahdistavaksi. Tämän as- henkilön kanssa ei voi puhua mitää, koska hän kääntää kaiken keskustelun politiikkaan. Jos muut yrittävät puhua muita asioita (hänen mielestään pinnallisia ja turhanpäiväisiä), hän tylsistyy ja lähtee. Ja haukkuu sitten muita pinnallisiksi, koska eivät ole intohimoisesti halukkaita vallankumoukseen nykyisen poliittisen järjestelmän murtamiseksi..
Olen myös huomannut, että assien kanssa on vauikeaa puhua puhelimessa. As ei keskustele lainkaan oma-aloitteisesti vaan odottaa toisen vievän keskustelua eteenpäin. Tämä on raivostuttavaa, kun as-henkilö soittaa esim. kesken työpäivän, eikä hänellä vaikuta olevan mtn asiaa, vaan odottaa sen toisen aloittavan juttelun. Vaikka hänelle sanoo, että en nyt voi puhua kun on työt keksen tai kädet tiskivedessä, as ei millään lopeta puhelua vaan hänelle on sanottava kylmästi heippa ja katkaistava puhelu, että saa sen päätökseen. - Asperger maybe??
Aika pelottavaa suorastaan, mutta monet noista piirteistä täsmäsi itseeni aika hyvin, etenkin 1-4. Pitäisiköhän varata aika psykiatrille....
- Juha82222222
minua ei pysty pakottamaan sosiaaliseen tilanteeseen kuten ryhmäterapia vaan haluan olla yksin.
Mutta ei voi tietää vielä olenko Assu kuitenkaan hmm vai?
Jos keskityn johonkin niin keskityn siihen 150%;sti, vähän kuin hullun lailla(hullu professori ikäänkuin).
Ja joskus en naura jollekin jutulle jolle muut nauraa koska mulla itellä on erikoinen huumorintaju enkä naura kaikille asioille eikä mulla aina heti sytytä ekana mut yleensä tajuan asioita perushyvin kuitenkin.
- sdfsdfsdfsdf
Assikoita ei voi tosiaan tunnistaa katukuvasta ulkonäön perusteella ja niitäkin on monen tasoisia. Monestihan ne saattaa olla keskivertoa älykkäämpiä (ei aina), on erityisiä mielenkiinnon kohteita, saattavat jumiutua eivätkä tunnista esim, kielikuvia. Kerran esim. sanoin yhelle as-kaverille, et toi tyyppi kattoi pitkillä, niin tää as-kaveri ei niinku yhtään tajunnu et mitä tarkoitan. Se ei siis ymmärtänyt sitä kielikuvaa.
- Anonyymi
Minä ymmärrän kielikuvia hyvinkin, jos ne on jotain älyllistä juttua vaikka mystistä runoutta, mutten tuon kaltaista small talkia. En tarkkaa tiedä minäkään mitä tuo tarkoittaa,
"poiuytrdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ymmärrän kielikuvia hyvinkin, jos ne on jotain älyllistä juttua vaikka mystistä runoutta, mutten tuon kaltaista small talkia. En tarkkaa tiedä minäkään mitä tuo tarkoittaa,
"poiuytrdfgh"Minä koen ettei tuossa ole kyse kielikuvan ymmörtämättömyydestä, vaan small talkiin ja sen kaltaiseen sosiaalisuuteen tottumattomuudesta. Tai siis mulla ainakin on kyse siitä, etten ole ikinä kulkenut porukoissa joissa puhuttaisiin tuon tyyppistä kieltä.
"poiuytrdfgh"
Itsellä assius merkitseejo ulkoisesti näkyvää motoriikan hallintaa. Myös katsekontaktin välttäminen on näitä as-piirteitä.
On aikoja että vältän ihmiskontakteja vain kaikkein välttämättömimpään. As- henkilöitä sanotaan myös yhden asian tyypeiksi.
Voi niitä nyt pari kolmekin olla, hyvänen aika.- assien läheinen
Kaikki assit ei välttele katsekontakitia. Tunnen peräti 4 as-henkilöä, joiden katse on hyvin suora, tuijottavakin. Vaikka he katsovat silmiin, katse on jotenkin "tyhjä". Nämä henkilöt ovat luonteeltaan hyvin itsevarmoja. Olettaisin, että tämä tuijottava as- katse liittyy itsevarmuuteen?
- Anonyymi
Joo olen erittäin innostunut yhdestä asiasta, jota olen alkanut tutkimaan omaehtoisesta ja olen päättänyt tutkia tuota yhtä asiaa lopun ikääni.
Olen erittäin insproitunut ajatuksesta tutkia tuota asiaa perinpohjin lopun ikääni. Kyllästyin Facebookiin ja kaikkeen kun en halua kuin tutkia tuota yhtä asiaa. Seitsemän kirjaa siitä on jo lainattu.
"poiuytrfghjk" - Anonyymi
assien läheinen kirjoitti:
Kaikki assit ei välttele katsekontakitia. Tunnen peräti 4 as-henkilöä, joiden katse on hyvin suora, tuijottavakin. Vaikka he katsovat silmiin, katse on jotenkin "tyhjä". Nämä henkilöt ovat luonteeltaan hyvin itsevarmoja. Olettaisin, että tämä tuijottava as- katse liittyy itsevarmuuteen?
Oman kokemuksen mukaan tulkitsisin tuon katseen sillai että koska as-henkilöltä puuttuu täydellisesti empatiakyky niin hän ei tunne/ymmärrä mitään tarvetta reagoida/peilata keskustelussa sanottuihin asioihin ilmeillään.
- sorry mut sorry
Tutustuin aikoinani netissä deittipalstoilla (missäpä muualla...) kahteen mielenkiintoiselta vaikuttavaan mieheen. Vuoden meilailun jälkeen toinen tuli käymään luonani 4 pv:ksi. Kahden päivän jälkeen olin varma, että kyseessä on assi, vaikkei minulla ollut aiempia tuttuja, joista olisin saanut kokemusta ko. syndromasta.
Parin vuoden jälkeen menin itse tapaamaan toista miestä, jonka kanssa olin meilannut/skypettänyt muutaman kuukauden. Taas sama: 2 pv jälkeen olin 100% varma assiudesta.
Mistä syystä? No juuri nuo piirteet, joita tässä ketjussa on mainittu. Lisäksi sellainen, että (itsevarma) assi ei voinut sulattaa sitä, että minulla on oma tahto ja mielipiteitä 'suhteemme' etenemisen suhteen. Huonommalla itsetunnolla varustettu taas oli melkoinen lammas.. jaksoi silti jaaritella asioista, joilla ei ollut minulle mitään merkitystä. Rakena siinä sitten ihmissuhdetta.. mutta tätähän assi ei voi ymmärtää.
Molemmat jäivät varmaan jotankin tyhjän päälle, kun en heitä halunnut enää tavata. Niin paljon ei ole maailmassa rautalankaa, että olisi selittämiseen riittänyt. ;-)- sorry mut ei
jäi sanomatta, että kumpikaan ei minulle kertonut mahd. assiudestaan etukäteen. Kun aloin itse ehdottaa jotain tällaista, toinen myönsi että on 'itse' diagnosoinut itsensä puoli-assiksi! Ja molemmilla oli aistiyliherkkyyttä: räystäältä tippuvan veden ääni sai hermoksi.. tai ohiajavan ambulanssin ääni.
- Assi itekin
Tuosta aistiyliherkkyydestä tulikin mieleen vielä jotain. Moni, joka ei sitä ole ei luonnollisestikaan voi ymmärtää kuinka tällaiselle kuin minä voi olla kärsimystä jotkut äänet. Esimerkiksi painavan pahvilaatikon työntäminen lattialla jota kuulee kun joskus joutuu kaupassa käymään, korkeat vinkuvat äänet tai epätasaisesti rahisevat muuten matalat, mutta joissa on pitkä kantoaalto.
Saatan kuulla toisesta huoneesta pelkän telkkarin taajuuden perusteella mikä kanava siinä on vaikka siinä ei olisi äänet päällä. Jokaisella kanavallahan on oma taajuutensa ja sen vuoksi niillä on jokaisella omanlaisensa ääni.
Ei meistä kukaan siis piruuttaan nipota esim äänistä vaan koska ne voivat olla kidutus.- assien läheinen
Olet aivan oikeassa. Ei sitä voi muut tajuta. Itse autistisen henkilön läheisenä näen sen todellisen tuskan, mitä tietyt äänet hänelle aiheuttavat. Minua kiukuttaa joidenkin "ammattilaisten" kuten lääkäreiden ja autismiin perehtyneiden erityisopettajien vähättelevä asenne aistiyliherkkyyksiä kohtaan, että autistisen piäisi vain olla reipas ja "voittaa" ääniyliherkkyytensä.
Luin vuosia sitten aikuisen autistisen henkilön hienon ja tarkan kuvauksen siitä, miltä ääniyliherkkyys hänestä tuntuu. Hän todellakin kuulee äänet paljon voimakkaampina kuin "terve" ihminen. Itselläni on migreeni, jolloin aistit herkistyvät, joten minulla on pieni aavistus, miltä vauvan kiljuminen tai täysillä ohiajava moottoripyörä kuulostaa autistisen korvissa..
- Assi itekin
Ei sitä voi vain voittaa. Verrataan asiaa siihen, että toinen kuulee jonkun äänen pienenä kolauksena niin toinen voi kuulla sen paljon paremmin. Ei fysiologista ominaisuutta "voiteta". Sama kuin tällaiselle väittäjälle laitettaisiin itselleen Kuulokkeet päähän ja niistä kovaäänisintä musiikkia mitä vain löytyy ja aivan täydellä volyymillä. Käsketään sen sitten olemaan reagoimatta siihen.
Muuten ääniyliherkkyys ei ole ainoa jolle voi olla. Tiedän yhden joka on kaikkinaisille hajuille herkkä. Häntä ei nuha häiritse. On tyytyväinen kun saa nuhan ja nenä on tukossa.Olen aina ollut herkkä kaikenlaisille valo-ilmiöille, aina ne säpsäyttää tai niist tulee jopa haltioituneisuutta.
Yksipuoliset kiinnostukset kohteet, ittelle mm. kaikki Universumiin liittyvä. Hyvin 'yksiniitinen' ja rajoittunut olen.
Ja tietysti infantiili, omaan napaan keskittynyt, pitkävihainen jne.- Näkyykö päällepäin?
capt.cöpenick kirjoitti:
Olen aina ollut herkkä kaikenlaisille valo-ilmiöille, aina ne säpsäyttää tai niist tulee jopa haltioituneisuutta.
Yksipuoliset kiinnostukset kohteet, ittelle mm. kaikki Universumiin liittyvä. Hyvin 'yksiniitinen' ja rajoittunut olen.
Ja tietysti infantiili, omaan napaan keskittynyt, pitkävihainen jne.Mielenkiintoisia juttuja! Kertokaa toki lisää, jos vain tulee mieleen jotain.
Voiko Aspergerin syndroomainen oppia käyttäytymään niin, että hänestä ei kukaan huomaan mitään epätavallista, vai onko Aspergereille mahdotonta oppia esim. ihmisten kanssa olemista, edes runsaan kokemuksen myötä? - Anonyymi
Näkyykö päällepäin? kirjoitti:
Mielenkiintoisia juttuja! Kertokaa toki lisää, jos vain tulee mieleen jotain.
Voiko Aspergerin syndroomainen oppia käyttäytymään niin, että hänestä ei kukaan huomaan mitään epätavallista, vai onko Aspergereille mahdotonta oppia esim. ihmisten kanssa olemista, edes runsaan kokemuksen myötä?Asperger voi oppia täydellisesti esittämään nenttiä.
Ainoaksi ongelmaksi tulee se, ettei sit pysty esittämään monta vuorokautta peräkanaa, vaan tarvitaan vaikka viikon tauko. ..ja sit taas.
Minä osasin ennen aivovauriota,
"poiuytrdfghj"
Jokainen ihminen, as tai ei, on yksilöllinen oma tapauksensa, riippuen myös vanhemmista, perheestä, jossa hän elää.
Tärkeä osuus on koulumenestyksellä; assit voivat joissakin aineissa loistaa, toisissa olla alisuoritujia.
Varakkaiden sukujen assilapsia löytyy yhteiskunnan korkeimmilta paikoilta - kouluttamattomat syrjäytyvät, laitostuvat helposti.
Näkyykö päälle päin? Ei välttämättä. Monilla on vain lieviä as-piirteitä. Sitä paitsi ulkoinen olemus on katsojajan silmässä.
Tämä on faktajuttu - kaikki me ihmisiksi sanotut nisäkkäät olemme aikojen alussa olleet mikroskoopilla havaittavaa väkeä.- Assin uhri
Olennnaisin asia on se, että asbergerillä ei ole vuorovaikutuskykyä. Usein on hyvinkin älykäs, mutta täysin kyvytön ottamaan muut huomioon / empatiakyvytön.
Ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan, jos se ei sovi omaan maailmakuvaan.
Ajaa siis läheiset hulluuteen, koska vuorovaikutus on jatkuvaa psyykkistä väkivaltaa.
Valitettavasti.- Assi mäkin
Ikävää että sulla on huonoja kokemuksia aspergereista. Aspergerit on vahvasti yksilöitä ja keskeneen hyvinkin erilaisia. Jos sulla on yhden kanssa vakavia vuorovaikutusongelmia niin ei se tarkoita että niitä olisi toisten aspergereiden kanssa. Jos sulla taas on ongelmia kaikkien aspergereiden kanssa, niin kannattaisi miettiä tarkkaan kenellä sitä empatiakyvyttömyyttä oikein on.
- Assin uhri
Assi mäkin kirjoitti:
Ikävää että sulla on huonoja kokemuksia aspergereista. Aspergerit on vahvasti yksilöitä ja keskeneen hyvinkin erilaisia. Jos sulla on yhden kanssa vakavia vuorovaikutusongelmia niin ei se tarkoita että niitä olisi toisten aspergereiden kanssa. Jos sulla taas on ongelmia kaikkien aspergereiden kanssa, niin kannattaisi miettiä tarkkaan kenellä sitä empatiakyvyttömyyttä oikein on.
On kokemusta pitkähkön parisuhteen lisäksi kolmesta assista.
Valitettavasti.
Totta kai aspergejä on monenlaisia ja asiaa auttaa se, että jos asperger itse ymmärtää vuorovaikutuksensa ongelmat ja yrittää olla edes tietoinen siitä.
Ja aspergerhan on nimenomaan vuorovaikutuksen häiriöt (autismin kirjo) ihan virallisestikin.
Ystävänä ja tuttavana menee assi, kunhan ei kovin usein tapaa. Parisuhteessa ihan mahdoton. Enkä ole ainoa, jolla on tullut ero juuri tästä syystä.
En minä lähtisi parisuhteeseen alkoholistinkaan kanssa. Ihan oman mielenterveyden vuoksi. Eihän assi tai alkoholilsti harjoita sitä psyykkistä väkivaltaa "tahallaan", vaan osana taudin kuvaa. - Assi mäkin
Assin uhri kirjoitti:
Valitettavasti.
Totta kai aspergejä on monenlaisia ja asiaa auttaa se, että jos asperger itse ymmärtää vuorovaikutuksensa ongelmat ja yrittää olla edes tietoinen siitä.
Ja aspergerhan on nimenomaan vuorovaikutuksen häiriöt (autismin kirjo) ihan virallisestikin.
Ystävänä ja tuttavana menee assi, kunhan ei kovin usein tapaa. Parisuhteessa ihan mahdoton. Enkä ole ainoa, jolla on tullut ero juuri tästä syystä.
En minä lähtisi parisuhteeseen alkoholistinkaan kanssa. Ihan oman mielenterveyden vuoksi. Eihän assi tai alkoholilsti harjoita sitä psyykkistä väkivaltaa "tahallaan", vaan osana taudin kuvaa.No sua voisi sanoa melkein asperger-magneetiksi. :P Ehkä sulla ei vaan ole sukulaissieluisuutta aspergerihmisten kanssa ja sun ajattelutapasi poikkeaa niin paljon as-ajattelusta että se vielä vaikeuttaa vuorovaikutusta. Mutta niin kuin jo mainitsin vuorovaikutus on aina kaksisuuntaista. Se onnistuu usein sitä paremmin mitä lähempänä osapuolten ajattelutavat ovat toisiaan. Aspergeriyden perusongelma on ajattelutavan erilaisuus suhteessa valtaväestöön, josta ne vuorovaikutusvaikeudet aiheutuvat. Aspergerit eivät ymmärrä valtaväestön ajattelutapaa sen paremmin valtaväestö aspergereiden ajattelutapaa. Ja se on tietysti meidän assien vika koska me ollaan vähemmistö jonka tulisi sopeutua. Jokaisen ihmisen empatiakyky taas leventää(tai kyvyttömyys kaventaa) sitä "kaistaa" kuinka erilaisten ihmisten kanssa tulee toimeen. Se pätee yhtä lailla valtaväestöön kuin aspergereihinkin.
Sanoisin ettei ole reilua verrata aspergeria alkoholistiin. Ei asperger ole mikään sairaus. Alkoholismi on. Mutta kyllähän se näin asperger-näkökulmasta hyvin harvinaista on tuntea sukulaissieluisuutta juuri kenenkään kanssa. Jos on huomannut että yhteiselo aspergereiden kanssa on hankalaa niin ei kai silloin kannata hakeutuakaan assien seuraan. Ei me assitkaan vuorovaikutusvaikeuksista nautita. - aäsölemfjenej
Jep mulla kans kokemusta aspergerhäiriöisestä. Helekkarin raskasta olla edes ystävä, vaikka kuinka haluaisit, koska ei kuuntele mitään, seurassa oleminen on kamalaa, puhuu puoleksi huutaa putkeen koko ajan! Koko ilta voi olla, että kuuntelet monotonista puhetta, jos vähänkin herpaannut muualle niin ainakin tämä assi huomaa sen ja heittää jotain todella törkeätä, tuttuja kommentteja on myös piikittelyt , ja tuntuu että katsot samaa filmiä koko ajan loppua tulematta..suoraan sanottuna erittäin raskasta, koska keskustelussa ei ole normaalia flowta eikä se ole lähelläkään normaalia, vko assin kanssa voi olla ja minulle on henkisesti erittäin raskasta, jatkuvien kysymysten, erittäin epäolennaisten pakon omaisten kertomusten vuoksi. Olen itse nainen, niin kuulen jatkuvasti tältä assilta härskejä asioita vartalostani, painon noususta, ja vaikka satatuhatta kertaa on keskusteltu, jayritetty selittää, että näin ei voi sanoa, ei toimi.....sama filmi tulee pyörimään aina uudestaan kun nähdään!!Lopuksi oma intuitio kuolee, ainakin mun fiiliksiä ei kukaan muu voi pahemmin latistaa kuin tämä assi kaveri!!!!Myös uppoutuminen liikaa asioihin, jatkuva keskustelujen keskeyttäminen, ei kykyä kuunnella emotionaalisesti toista yhtään!jos osoitat että et pidä jostain asiasta mitä hän tekee taisanoo töykeästi, tai riita tulee, niin riita voi jatkua assin mielessä monta viikkoa! itseäni on muunmuassa löylytetty kahden vuoden takaisilla asioilla....jaraskasta kuunnella samoja juttuja!
Helevetin raskasta!!!!!!! - Anonyymi
Assin uhri kirjoitti:
Valitettavasti.
En minä lähtisi parisuhteeseen alkoholistinkaan kanssa. Ihan oman mielenterveyden vuoksi. Eihän assi tai alkoholilsti harjoita sitä psyykkistä väkivaltaa "tahallaan", vaan osana taudin kuvaa.Minä olen kylläkin Aspergerina narsistivanhempien emotionaalisen kiusaamisen kohde.
Olen perheen emotionaalinen yliempaattinen herkkis ja minussa ei siedetä tuota ominaisuutta.
Sain neuropsykologin paperiinkin maininnan yliempaattsuudestani äitini vielä soittaessa erikseen neuropsykologille varmistaakseen että maininta yliempaattisuudestani tulee paperiin.
"poiuytrdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen kylläkin Aspergerina narsistivanhempien emotionaalisen kiusaamisen kohde.
Olen perheen emotionaalinen yliempaattinen herkkis ja minussa ei siedetä tuota ominaisuutta.
Sain neuropsykologin paperiinkin maininnan yliempaattsuudestani äitini vielä soittaessa erikseen neuropsykologille varmistaakseen että maininta yliempaattisuudestani tulee paperiin.
"poiuytrdfgh"Mutta auttavassa puhelimessa eivät silti uskoneet tuota.
"poiuytrdfghj"
- ??????
Kuuluuko tohon aistiyliherkkyyteen siis se että tietyt äänet aiheuttaa ihan fyysistä pahoinvointia? O.o Mä en voi sietää koviä ääniä, ja oon luullut että ihan normaalissa määrin, mutta ehkei se ookaan normaalia kun kerta nousee sellanen hirvee olo niistä...
Muutenkin oon alkanut jossitella, josko oisin assi. Melkein kaikki piirteet vaan osuu niin kohdilleen, että selittäisi aika paljon... Noin 90% mun elämäntarinasta. Ha.- Anonyymi
Voi aiheuttaa, ja hermostovauriossa vielä pahemmin mitä mulle kävi lisäksi. Äänet voi myls tuntea voimakkaina tuntemuksina kehossa, kosketuksina tms.
"poiuytrfghj"
- Tunnen erään
Olen erään aspergerin hyvä kaveri ja työskennellyt aspergerien kanssa.
Enimmäkseen he ovat aivan tavallisia, joskin äänensävyjä ja rivien välistä lukemista he eivät yleensä tunnu ymmärtävän. Kaverini kanssa tulee välttää sarkasmia jos ei halua viettää seuraavaa varttia selittäen mitä oikein tarkoitti. Asioita on auttanut huomattavasti hänen joskus lahjaksi saamansa sivistyssanakirja ja se, että antaa hänen olla juuri sellainen kuin on. Kyseinen tyttö on aika poikamainen, eikä mikään kielinero. Sen edestä lahjoja löytyykin luonnontieteiden puolelta ja positiivista asennetta vielä triplasti. Eläinten kanssa hän tulee hyvin toimeen ja selvästi hyötyy niiden kanssa touhuamisesta. Eläinkontaktit ovat niin paljon yksinkertaisempia ja suvaitsevaisempia. - ssssssssssssssssss
Olen tavannut montakin asiaa, eikä heistä läheskään kaikista tajua yhtään mitään. Ehkä pidemmän päälle tutustuessa huomaa sen "erilaisuuden", mutta ei välttämättä muuten.
- neurosairaus
Samoin kuin autismi, aspergerin syndrooma on neurologinen sairaus, ei psykiatrinen:
fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtymä
Aspergerin syndrooman "potilaat" ovat saaneet skitsofrenia-diagnoosin liian heppoisin perustein em. linkin mukaan. - :/
minulla on asperger ja ripaus tourettea mukana. Suvussa niin isän kuin äitin puolella on niin daignosoituja ja diagnosoimattomia asseja ja tästä olen varma. On varmasti paljon ihmisiä jotka eivät tiedä omasta assiudestaa ja kokevat ja miettivät mistä omat sosiaaliset tilanteiden vaikeus/ ongelma tilanteet johtuvat. Tämän takia kyllä voi joutua pahasti kiusatuksi nuorena ja siten siitä syrjäytyä vanhempana. Kai näiden asioiden kanssa selviää, jos vain on tukea ympärillä. Toisin kaikilla sitä ei ole. Jotenkin sellainen kuva ettei lääkärit/psykiatrit ja muut ota assiutta vakavasti vaan lykkäävät jonku muu lähi diagnosin johon tietty voidaan määrätä jotain "parantavaa" lääkettä.
- peräkammarista
kiusaaminen koulussa on järkyttävää assille. varhainen diagnoosin saaminen on elintärkeää, jotta luokka tietäisi mistä johtuu toisen ymmällään olo.
Kiusaaminen tuo psykiatrista kuonaa parantumattoman assiuden päälle,
terveisin ihanan assin äiti ja muiden sukulainen- Anonyymi
Kyllä kiusaaminen on vakavin ongelma.
Minua on kiusattu mm. koulussa, kotona ja auttavassa puhelimessa.
Omalla kohdallani kohtaamani kiusaaminen ole lapsuudessa lievintä ja keski-iässä jo varsin vakavaa.
Koulussa aina hymyilin leveästi, jos kiusattiin, muistaakseni vanhempieni neuvo hymyillä.
Ehkä aiksi minulla onkin tapana hymyillä suht paljon.
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kiusaaminen on vakavin ongelma.
Minua on kiusattu mm. koulussa, kotona ja auttavassa puhelimessa.
Omalla kohdallani kohtaamani kiusaaminen ole lapsuudessa lievintä ja keski-iässä jo varsin vakavaa.
Koulussa aina hymyilin leveästi, jos kiusattiin, muistaakseni vanhempieni neuvo hymyillä.
Ehkä aiksi minulla onkin tapana hymyillä suht paljon.
"poiuytrdfghj"Mun kokemukseni mukaan mitä iäkkäämpi kiusaaja yleensä sitä karmeampaa kiusaamista kun ihminen on jo ehtinyt saastuttaa sielunsa kokonaan.
"poiuytrfghj"
- Mamma 54
Sensomotorisesta kuntoutuksesta on ollut apua ääniherkkyteen läheiselläni. Läheiselläni ei ole diagnosoitu AS, mutta mielestäni hänellä on se lievänä. Joitakin samoja piirteitä kuin edellä on kirjoitettu.
- c4c4c4lisääc4c4c4
Tuollaiset asplörgerit läskipäät pitäs räjäyttää.
- Anonyymi
Vau kiva kuulla kun itsetunto on jo aika alhaisella tasolla kun on aspergeeri ja sit tääteksti vielä. Mä voin olla tosi ruma suustani jos oikeen annan tulla mutta en nyt viitti jos halut niin sano katotaan mitä rumaa suustani tulee vai että pitäs räjäyttää aspergeerarit
- Anonyymi
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/osa-meista-elaa-vieraalla-planeetalla-autisti-voi-kokea-tunteet-niin-voimakkaina-etta-pyrkii-suojautumaan-niilta-6.3.209143.0c213550d0
Hyvä artikkeli aiheesta
"poiuytredfghj" - Anonyymi
Ystävälläni on as-diagnoosi ja hän ei ole vakavailmeinen, päinvastoin: iloinen, ilmeet vaihtuu, ilo ja suru näkyy. Hymyilee enemmän kuin keskivertosuomalainen. Ennakkoluulot ja stigmat roskiin!
- Anonyymi
Aspergerissä on niitä ominaispiirteitä joka lähtöön, kertoo teksti. On kuitenkin poikkeava.
- Anonyymi
Juuri näin se on. Ihan kuin tavalliset ihmiset ovat erilaisia niin myös aspergerit ovat. Ja voi riippua myös sukupuolesta, naisassit ovat ehkä ilmeikkäämpiä kuin miehet. Mutta tämä on mututuntumaa tuntemistani asseista.
- Anonyymi
Lisään: ystäväni on innostunut as-diagnoosistaan ja käyttää sitä tekosyynä kaikkeen. Siihen että haluaa olla aina keskipisteenä, siihen että saa olla piittaamatta muista, että saa loukata toisten tunteita... Häntä pitää aina ymmärtää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään: ystäväni on innostunut as-diagnoosistaan ja käyttää sitä tekosyynä kaikkeen. Siihen että haluaa olla aina keskipisteenä, siihen että saa olla piittaamatta muista, että saa loukata toisten tunteita... Häntä pitää aina ymmärtää.
Osaa näköjään käyttää diagnoosia hyväkseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaa, se on raskasta. Olen lukenut aspergeristä ja olen valmis tulemaan vastaan. Mutta rajansa kaikella, ja hänkin on paitsi assi myös ihminen joka tekee virheitä ja loukkaa joskus muita tavalla josta kykenisi ottamaan vastuun jos vain haluaisi. Ainakin kun selitetään. Mutta hänellä on Lopullinen Tekosyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaa, se on raskasta. Olen lukenut aspergeristä ja olen valmis tulemaan vastaan. Mutta rajansa kaikella, ja hänkin on paitsi assi myös ihminen joka tekee virheitä ja loukkaa joskus muita tavalla josta kykenisi ottamaan vastuun jos vain haluaisi. Ainakin kun selitetään. Mutta hänellä on Lopullinen Tekosyy.
Ei varmaankaan kannata myöntyä kaikkiin oikkuihinsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en käytännössä ole tainnut saada kertaakaan mitään ymmärtämystä Aspergerdiagnoosin ansiosta, päinvastoin useammin minua ymmärrettiin etten sitä.
Kun siis Aspergerdiagnoosi kääntää kaikki myönteisetkin ominaisuudet kielteisiksi, kuten rehellisyyden ja älykkyyden muka jotenkin laskien niiden arvoa.
"poiuytrdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä en käytännössä ole tainnut saada kertaakaan mitään ymmärtämystä Aspergerdiagnoosin ansiosta, päinvastoin useammin minua ymmärrettiin etten sitä.
Kun siis Aspergerdiagnoosi kääntää kaikki myönteisetkin ominaisuudet kielteisiksi, kuten rehellisyyden ja älykkyyden muka jotenkin laskien niiden arvoa.
"poiuytrdfghj"Siis ennen Aspergerdiagnoosia samat piirteeni arvoitiin myönteisemmin.
"poiuytrfdfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ennen Aspergerdiagnoosia samat piirteeni arvoitiin myönteisemmin.
"poiuytrfdfghj"Aspergerdiagnoosi aiheuttaa aivan valtavasti ennakkoluuloja niin että kaikki on kymmenen kertaa hankalampaa ja ihmiset ei ole yhtä innokkaita tutustumaan edes jos sen sanoo. Siis yhden pelkän sanan takia. Ihan älytöntä-
"poiuytrfghj" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aspergerdiagnoosi aiheuttaa aivan valtavasti ennakkoluuloja niin että kaikki on kymmenen kertaa hankalampaa ja ihmiset ei ole yhtä innokkaita tutustumaan edes jos sen sanoo. Siis yhden pelkän sanan takia. Ihan älytöntä-
"poiuytrfghj"Ainoa hyöty diagnoosista on se että työtyyppisissä asioissa pystyy selittämään omituista kykyprofiilia sillä. Siis miksi ei suoriudu jostain mistä kaikki melkeen suoriutuu, vaikka samalla pystyy suoriutumaan mistä vain harva suoriutuu. Tuosta syystä diagnoosiin oli pakko suostua, niinkuin työvoimatoimiston takia, en minä myytoin olisi suostunut. Koska siis ei ihmisillä mene hilseeseen, että voi osata jotain ikäänkuin vaativaa, mutta ei suoriudu kahvin keittämisstä. Minä olen kohta 50 enkä osaa keittää kahvia ja siis helpommin mä opiskelen vaikka tohtoriksi kuin opin keittämään kahvia.
"poiuytrfghkjhg" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainoa hyöty diagnoosista on se että työtyyppisissä asioissa pystyy selittämään omituista kykyprofiilia sillä. Siis miksi ei suoriudu jostain mistä kaikki melkeen suoriutuu, vaikka samalla pystyy suoriutumaan mistä vain harva suoriutuu. Tuosta syystä diagnoosiin oli pakko suostua, niinkuin työvoimatoimiston takia, en minä myytoin olisi suostunut. Koska siis ei ihmisillä mene hilseeseen, että voi osata jotain ikäänkuin vaativaa, mutta ei suoriudu kahvin keittämisstä. Minä olen kohta 50 enkä osaa keittää kahvia ja siis helpommin mä opiskelen vaikka tohtoriksi kuin opin keittämään kahvia.
"poiuytrfghkjhg"Tuossapa sen "älykkyytesi" kerroit. Et osaa edes kahvia keittää. Tohtoriksi sitä vastoin olisit kyllin älykäs opiskelemaan. Keskikoulua et kyennyt suorittamaan, etkä edes töissä käymään, mutta virtuaalinen kuvitelma itsestäsi kantaa elämässä eteen päin.
- Anonyymi
Ajatus kahvin keittämisestä jollein tätiporukalle, voi hyvä taivas.
Ei ikinä luonnistuisi.
Kriittinen ajattelu sen sijaan on mun juttu.
"poiuytrdfghj"- Anonyymi
Ja joo koin että auttavissa puhelimissa ihmisten jutut oli jos rehellisesti sanon mielestäni aivan auttamattoman älyttömiä. En olis ikinä voinu kuvitella mitään niin älytöntä olevan olemassa.
"poiuytrdfgh" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja joo koin että auttavissa puhelimissa ihmisten jutut oli jos rehellisesti sanon mielestäni aivan auttamattoman älyttömiä. En olis ikinä voinu kuvitella mitään niin älytöntä olevan olemassa.
"poiuytrdfgh"Olisin varmuudella seonnut jos en olis sanonut itselleni että : "hei, heidän juttunsa ovat aivan älyttömiä ja koita ymmärtää se ja koita olla uskomatta mitään mitä he sanoo. Muuta keinoo pelastua ei ole ."
"poiuytrdfghj"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983