Koulukiusattu Elisa 15v teki itsemurhan. Koskettava tarina.

Tosi tarina.

Kouluväkivallan vastustajat noin 35.000 ovat perustaneet Ei kiusata ry järjestön.

Yle uutiset 29.3.2012.

Lue uutinen, kommentit, kommentoi.

Lisälinkit:

Enkeli Elisa Faceboogissa.

Elisan vanhempien blogi.

Enkeli Elisan kotisivut.

Ei kiusata ry:n sivut.

Olisiko syytä perustaa myös huostaanottettujen lasten ja vanhempien ry järjestö?

Elisan kaikki linkit löytyvät tässä.

http://yle.fi/alueet/hame/2012/03/enkeli-elisan_kohtalo_pysayttaa_-_koulukiusattu_teinitytto_paatyi_itsemurhaan_3369643.html
---------------

14

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AKTIIVI ULKOPUOLINEN

      Sain puhelinsoiton kotiin ko. järjestöstä ja liityin.

      Kyse ei ole palkästään koulukiusatuista, vaan myös työpaikkakiusatuista.
      Järjestöstä voi saada ihan konkreettista apua molemiin kiusaamistapauksiin.

      PS. Nuorin koulukiusaamisen takia itsemurhan tehnyt lienee 11-vuotias.

      Ja yhteiskunnallako "paras" apu ongelmaan on kiusattujen huostaanotto.....

    • Ajat muuttuvat

      Nykyisin kiusaajia pistellään puukolla tai mustikoita otsaan. Kiusattujen itsetuhoisuus ei näyttäisi olevan enää itsestään selvyys ollenkaan. Sosiaalitanttojen ja kiusaajien mieliharmiksikin. Sosiaalikoneisto on aivan uuden ilmiön edessä kun kiusatut ei enää otakaan turpiinsa mihin sosiaalitantat ovat tähän saakka tuudittautuneet. Tähän saakka sosiaalikoneisto on ollut haluton selvittämään kiusaajan tilannetta vaan on osallistunut koulukiusaamiseen huostaanottamalla kiusattuja.
      Väkivallan uhka saattaa toimia vähentävästi koulukiusaamiseen. Viranomaistaho on ollut käytännön voimattomia ja haluttomia kitkemään koulukiusaamista muutoin kuin tietysti puheissaan.

      • nyyh nyyh

        harmi että sinun pentusi taisi ottaa turpiinsa ihan kunnolla ja puolukoita nenästä.


    • juttua Elisasta

      Tämän päivän iltalehdessä juttu Elisasta

    • idiotismista

      Viranomaiset ovat näyttäneet vuosikymmeniä mallia kiusaamisesta lastensuojelussa.

      Siitä sitten ovat jatkaneet oikeistopoliitikot, joilla "ei ole ollut varaa" edes riittävään määrään opettajien virkoja vuosikausiin ja muutenkin osaa ihmisistä saa kohdella miten tahansa. Ja kansa mesoo kuin kurittomat kakarat nettipalstoilla ja näyttävät alaikäisille mallia nettikiusaamisesta "sananvapauden" nimissä. HAH HAH!

      Suomalaista idiotismia kukkeimmillaan, josta sadon niittävät lapset tällaisilla tapauksilla pahimmillaan.

    • Linkki tässä

      Kiusaajille ajattelun aihetta:

      http://www.iltalehti.fi/perhe/2012030815299915_pr.shtml

      Kaikki tytön kiusaamiseen osallistuneet henkilöt on selvitettävä välinpitämättömiä opettajia myöten! Ja lainsäädäntöön muutos, että KAIKKI KIUSAAJAT on saatava vastuuseen rötöksistään!

      Eikö kiusaajien vanhempia kiinosta EDES SE, mitä taakkaa kullannuppunne joutuu kantamaan koko loppu elämänsä ajan? Onha selvitetty sekin, miten kiusaajien mielenterveysongelmat puhkeavat usein vanhemmalla iällä......

      EI ENÄÄ HUOSTAANOTTOJA KIUSATUKSI TULLEILLE!!!!!!!!!

      • Sadismia.

        Kun opettaja kiusaa.

        Kiusaavatko sossutkin?

        Opetusalan eettistä neuvottelukuntaa on pyydetty ottamaan esille ongelma, miten toimia, kun opettajan epäillään kiusaavan oppilasta.
        Tällainen pyyntö on tullut mm. lapsiasiavaltuutetulta sekä muutamilta yksittäisiltä tahoilta. Neuvottelukunta pitää asiaa hyvin vakavana ja on pyrkinyt selvittämään, kuinka yleistä tämänkaltainen ongelma on. Vaikka vain yksittäistapaukset näkyvät virallisissa tilastoissa, ilmiö voi olla yleisempi. Lukumäärällisestä vähäisyydestä huolimatta on tarpeen, että kouluilla on selkeät toimintamallit, joissa oppilaan oikeudet, luokka- ja kouluyhteisön oikeudet, oppilaan ja hänen huoltajiensa tuki sekä opettajan oikeus mahdollisesti tarvitsemaansa apuun tai hoitoon huomioidaan.

        Vaikka kiusaamisen määrittely ei ole yksiselitteistä, sen tunnistaminen myös opettajan kohdalla on tärkeää. Kiusaamista on, kun opettaja tahallisesti, toistuvasti ja vakavalla tavalla kohtelee jotain oppilasta tai oppilasryhmää mielivaltaisesti ja epäoikeudenmukaisesti. Kiusaamiseen liittyy toisen osapuolen alas painamista tai vahingon tuottamista. Se voi olla piikittelyä, naurunalaiseksi saattamista, painostusta ja pahimmillaan kiristystä ja uhkailua. Kiusaaminen voi olla tietoista, mutta sitä saattaa tapahtua ilman että opettaja itse ymmärtää kiusaavansa. Kiusaaminen voi olla myös piilevää, ja se voidaan verhota auktoriteettiasemaan tai kasvattajan rooliin. Aivan samoin kuin oppilaiden keskinäisessä kiusaamisessa, eri oppilaat kokevat tilanteet eri tavalla, ja joillekin oppilaille syntyy kokemus kiusaamisesta herkemmin kuin toisilla. Vaikean oppilaankin kohdalla opettajalta edellytetään asian tarkastelua kasvatukselliselta kannalta, kiusaaminen ei ole koskaan kasvatusta. Opettajan työ edellyttää aina kasvatuksellista otetta.

        Kiusaamista sen sijaan ei ole kun opettaja kasvatus- ja opetustehtävänsä perustella antaa määräyksiä tai ohjeita, hoitaa koulunpidollisia tehtäviä kuten valvontaa ja järjestyksen ylläpitoa ja hoitaa oppilaan rankaisemiseen liittyviä velvollisuuksia. Opettajan työssä on paljon julkisen vallan käyttöä, mm. oppimissuoritusten arvostelu, lausuntojen antaminen ja erilaiset arvioinnit. Ne perustuvat opetussuunnitelmaan, säädöksiin ja opettajan ammatillis-eettiseen tilannearviointiin. Niiden hoitamisessa oikeudenmukaisuus on keskeinen arvo.

        Kiusaamisen käsittelyssä on tärkeää, että koulun rehtori tai johtaja saa mahdollisimman pian kuvan ongelmasta ja hän puuttuu asiaan. Mikäli kyseessä on rikokseen viittaava asia, se kuuluu tuomioistuimen alueelle. Useimmiten kuitenkin on kyseessä kouluyhteisön sisäisestä epäeettisestä toimintatavasta. Sen ratkaisuun tarvitaan asiantuntija-apua, joka auttaa näkemään tukitoimien tarvetta ja hoitoon ohjausta. Eri osapuolia tulee kuulla ja luoda sellainen luottamuksellinen ilmapiiri, että kiusattu oppilas tai hänen huoltajansa eivät koe uhkaa tilanteen selvittämisen yhteydessä.

        Koulujen tulisi kuvata omissa toimintakäsikirjoissaan tai vastaavissa toimintaa esittelevissä dokumentissa, miten koulu ennalta ehkäisee opettajien taholta tulevaa kiusaamista ja antaa selkeät toimintaohjeet, miten tulee menetellä jos tämän kaltainen ongelma esiintyy kouluyhteisössä.

        Opetusalan eettinen neuvottelukunta on aikaisemmin antanut kannanoton, jossa puututaan oppilaiden väliseen kiusaamiseen. Kannanotto välittää selvän viestin, että kiusaaminen ei ole sallittua missään muodossa koulussa. Koulun ja opettajien tehtävä on luoda edellytykset luottamuksen ja hyvän työ- ja opiskeluilmapiirin rakentumiselle.
        ----------------


    • Nyt haloo!

      Mä todella toivon et te ketkä kiusasitte Elisaa, tulette joskus vielä kärsimään henkisesti tai fyysisesti! Sairasta porukkaa kiusaajat on.. iha älyntöntä tällänen touhu ja opettajat mitkä ei muka huomaa mitään tai eivät halua huomata!

      • kiusattu itsekkin

        Yhdyn kommenttiisi, kirjoittaja "Nyt haloo". Terveisin: Itsekkin koko elämäni kiusattu 19-vuotias asperger-mies.


    • Ammattikasvattaja
    • oikeutta kehiin

      Nyt ei ole kyse ollenkaan siitä, onko Elisan juttu kirjaimellisesti totta vai ei, vaan minua järkyttää tähän ketjuun tulleet kommentit!

      Esim. sinä nimimerkki "nyyh nyyh" : HÄPEÄN PUOLESTASI!

      Ja sinulle, joka kyselit. voivatko sossut kiusata, niin oikea vastaus kuuluu: IHAN VARMASTI VOIVAT.

      Mutta sosiaalipuolen asiakkailta puuttuvien oikeuksien takia heidät leimataan julkisuudessa yhteistyökyvyttömiksi, vaikka kyse olisi sosiaalityöntekijän täydestä yhteistyökyvyttömyydestä tai muusta julmasta ja lakeja rikkovasta käytöksestä.

    • Ammattikasvattaja

      Avauksen perusteella kysymys nimenomaan ON Elisasta. Toki siitä aiheesta on aasinsiltaa koetettu rakennella tuttuun teemaan: lastensuojelun haukkuminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Karhuryhmä

      Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3436
    2. Mitä sä pelkäät

      Ettei tää etene?
      Ikävä
      97
      3206
    3. Mitä kaikkea sä

      Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3024
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

      Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      79
      2991
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

      Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      53
      2901
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

      Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2678
    7. Ei me saada toisiamme

      Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2490
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

      ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2351
    9. Satuit vain olemaan

      Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2225
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

      Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      88
      2002
    Aihe