Voiko olla keliakiaa?

kärsivä olento

Olen sen verran tuskissani nyt, että tuntuu kuin henki lähtisi pikkuhiljaa. Tarina lyhyesti siis: totesin 2-3 vuotta sitten, että kaikki kummalliset oireet, joita olin pitänyt normaaleina ja osana minua, johtuivatkin viljoista. Olin esim. kärsinyt teini-iästä lähtien hyvin korkeasta verenpaineesta, jota seurattiin säännöllisesti. Viljojen myötä verenpaine muuttui ihanteelliseksi. Hemoglobiiniarvo oli aina ollut ihan ok (n. 116), viljojen loputtua se nousi selvästi (135) ja raskaudenkin aikana pysyi niin loistavana, että minua kiellettiin syömästä mitään rautavalmisteita. Viljojen mentyä kohosi myös mieliala, muutuin energisemmäksi, järjetön turpoaminen lakkasi, maha alkoi toimia säännöllisesti sekä ensimmäistä kertaa elämässäni hikoilin (olen aina harrastanut paljon urheilua mutten ikinä hikoillut vaan turposin, jopa niin pahasti, etteivät kädet menneet enää nyrkkiin).

Nyt näiden muutamien vuosien aikana olen silloin tällöin jaksoittain syönyt viljatuotteita. Oireet alkoivat ensin viiveellä, sittemmin aina nopeammin ja rajummin. Maha alkaa krampata ja alaselkään vasemmalle tulee kammottava kipupiikki, kuin siihen olisi isketty puukko, jokin hermo jää myös jumiin, koska kipu säteilee selästä pohkeeseen asti. Luulin sitä ennen iskiastyyliseksi kivuksi, mutta siihen eivät auttaneet liikunta eikä relaxantit vaan se yleensä itsestään lakkasi parissa kolmessa päivässä. Välillä saan myös pakohaavoja sormiin.

Koska oireet ovat todella kovat, luonnollisesti vältän viljaa kuin ruttoa. Viimeksi olin viikon kipeänä jostakin keksistä, enkä sitä enää halua. Olin sitten synttäreillä, jossa söin gluteenitonta kakkua ja nyt sen jälkeen olen ollut taas viikon sairaana. Tehnyt melkeinpä kuolemaa, kivut ovat olleet sen verran kovat. Uusina oireina on tullut raju pyörrytys ja pääkipu. Maanantaina tapahtui syöminen ja vielä tänään tuntuu heikotusta. Pelkään, että pahenee päivänmittaan. Saan välillä oireita myös maitotuotteista (turvotusta, ilmavaivoja, ripulia), joten syöminen yleensäkin on alkanut pelottaa.

Raskausaikana puhuin asiasta lääkärin ja ravintoterapeutin kanssa mutta jotenkin tutkimukset vain jäivät tekemättä. Ne piti tehdä synnytyksen jälkeen, mutta kahden lapsen kanssa en jaksanut niitä vaatia ja näköjään ne vain unohtuivat. Vauvalla on lääkärineuvola parin viikon päästä ja ajattelin ottaa asian taas esille. Vauva on ollut täysimetyksellä (toki tässä vaiheessa syö jo muutakin) ja on saanut oireita viljoista ja myös maitotuotteista, joita minä syön. En ole tarjonnut vauvalle mitään viljatuotteita ja lääkäritkin ovat kehottaneet varovaisuuteen niiden kanssa. Kaurapuuroa olen harkinnut, mutta itse olen saanut oireita myös kaurasta (ja speltistä ja tattarista, tosin tattaria aion kokeilla vielä jossain vaiheessa uudestaan kunnolla).

Nyt on alkanut huolettaa myös esikoinen, 4v. Hänellä on vuoden verran ollut maha löysällä, kakka on oikeastaan pelkkää kuraa. Ei ripulia kuitenkaan. Hän myös turpoaa paljon (ilta- ja aamupainon ero n. 600g, kun itselläni oikealla ruokavaliolla on max 400 g), ja on välillä selkeästi pöhöttynyt. Ajattelin hänelle pyytää verikokeet ja aloittaa nyt viljattoman kokeilun, mikä tosin on vaikeaa, kun hän syö 3 kertaa viikossa kerhossa, enkä halua sinne vielä vaatia mitään erikoisruokaa, kun lapsi muutenkin on nirso syömään.

Kuulostavatko nämä oireet yhtään keliakialta vai onko meillä jokin muu ongelma? Olen yrittänyt aiheesta lukea, silloin kun ehdin ja mielestäni ainakin osa oireista täsmää (sekä se, että oireet katoavat viljojen myötä), mutta miksi sitten saan oireita myös gluteenittomasta ruoasta? Muistelisin, että isäni suvussa olisi ainakin yksi keliaakikko (eikö se ole perinnöllinen sairaus?), mutta isäni ei vahvistanut asiaa. Muistini kuitenkin on sen verran hyvä, että luotan siihen :) Muista tapauksista suvussani en tiedä, ei ole diabetestä mutta korkeaa verenpainetta on sekä kilpirauhasongelmia useammalla.

0

1346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

        Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
        Jyväskylä
        55
        1816
      2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

        Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
        Maailman menoa
        43
        1593
      3. Ei luottoa lakko maahan

        Patria menetti sovitun ksupan.
        Suomen Keskusta
        51
        1542
      4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

        Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
        Ikävä
        4
        1485
      5. Sinäkö se olit...

        Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
        Ikävä
        5
        1478
      6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

        Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
        Vaipat
        5
        1384
      7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

        Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
        Tunteet
        7
        1298
      8. Lepakot ja lepakkopönttö

        Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
        11
        1263
      9. Revi siitä ja revi siitä

        Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
        Varkaus
        3
        1142
      10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

        Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
        Hämeenlinna
        3
        1123
      Aihe