Hypomanian ero stressistä johtuvista kierroksista?

Stressi Erkki

Ihan uteliaisuudessa kyselen, että miten hypomania eroaa siitä kun ihminen käy esim. stressistä ylikierroksilla?

15

3817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hypo-man

      Hypomania ilmenee ihmisillä eri tavalla. Joillakin ilmenee hypomania joko kivana tunteena tai voimakkaana ärtymyksenä. Tässä listaa joistakin oireista:

      - Voimakas ärtymys/raivo
      - Mahdollinen lievä impulsiivisuus
      - Iloisuus, onnellisuus ja usko tulevaisuuteen
      - Voi olla enemmän sosiaalinen, kuin yleensä
      - Jotkut siivoavat paljon eli energisyys on lisääntynyt ja jaksaa tehdä kaikkea
      - Toisilla voi olla univaikeuksia
      - Joillakin seksi voi hieman kiinnostaa enemmän
      - Saattaa olla levottomuutta
      - Jos on ärtymystä, niin käytös saattaa joillakin olla sen mukaista, jos ei kykene itseään hillitsemään. Tai halua.

    • Stressi Erkki

      Mikä stressissä viehättää?

      "Vaikuttaisi siltä, että korkea stressitaso saattaa vastata huumaantunutta tilaa.
      Jotkut ihmiset ajattelevat, että heidän on tunnettava olonsa stressaantuneeksi jatkuvasti, jotta he tuntisivat elävänsä. He jäävät koukkuun stressin aiheuttamaan hyvänolontunteeseen, mikä stimuloi esimerkiksi adrenaliinin ja kortisolin tuotantoa. Jännitys saattaa muuttua addiktoivaksi, ja kuten useimpien addiktioiden kanssa, se voi johtaa epäterveellisiin haluihin."

      Pitempi aikainen stressi saattaa saada aikaan euforisen tunteen ja kierroksia, joten ihminen saa aikaan enemmän. Jossain vaiheessa kroppa kuitenkin väsähtää ja ihminen uupuu.

      Samanlainen sykli on myös hypomanian jälkeinen masennus? Eikös hypomanian monesti laukaise stressi?

      Onko hypomaniassa niin, ettei ihminen pysty ollenkaan kontrolloimaan impulsiivisuuttaan? Vai antautuuko ihminen helpommin impulsiivien vietäväksi?Kaunko hypomania kestää?

      Suvussa on kaksisuuntaistamielialahäiriötä ja taipumusta ylikierroksiin. Mietin, että missä se menee se raja millon ihminen on sairastunut itse sairauteen? Kun kierroksilla käyvä ihminenkin on ärtynyt, impilsiivinen, nukkuu huonosti jne.

    • rontteli

      Stressi voi laukaista hypomanian, elämässä tapahtuvat isot hyvät ja pahat asiat, unettomuus, joillain karppaaminen, valo tai pimeys yms. Kyllä hypomaniassa pitäisi vielä pystyä itsensä kontrolloimaan, jos halua siihen löytyy. Toisilla hypomaniat ovat niin lieviä, ettei kukaan välttämättä huomaa ihmisessä mitään eroa. Mania on sitten toinen juttu. Onhan se ihmisen omasta luonteesta kiinni, että antaako hypomanian viedä mennessään. Tosin eihän kaikki impulsiivisuus pahasta ole missään nimessä. Jotkut voivat saada paljonkin aikaan hypomaniassa. Hypomanian kesto on hyvin yksilöllistä. Minulla on minimissään kestänyt 10 päivää ja maksimissaan 3 kuukautta.

      "Hypomanian minimikesto on neljä päivää ja manian viikko sekä depression kaksi viikkoa. Toisaalta jaksot voivat kestää useita kuukausia."

    • hihiiiii

      Hypomania tulee ainakin meikäläisellä vähän kuin salama kirkkaalta taivaalta.
      Stressin jälkeiset oireet ovat taas suoraan syy-seuraus-suhteessa. Hypomanian voi laukaista vaikka jokin trauma tms.
      Se on kai meillä kaikilla yksilöllistä.

    • Stressi Erkki

      No, onkos hypomaniassa ruumiillisia oireita kuten stressissä esim. ripulia ja käykö elimistön aineenvaihdunta myös kierroksilla esim. ihminen laihtuu tai lihoaa?

      Kiitos muuten vastauksista! Asia on mietityttänyt minua jo pidemmän aikaa...

      • rontteli

        Jotkut aloittavat laihdutuksen juuri hypomanian aikana, tai laihtuvat kun ei muka ehdi syömään tai unohtavat koko syömisen. Itselläni usein hypomaniassa alkaa nuo kuuluisat laihdutuskuurit. Muita ruumiillisia oireita voi olla esim. jännityksen tunne mahassa, fyysinen levottomuus yms. Itse kävelen usein pitkin asuntoa, kun en pysty olemaan paikoillani. Keskittymisvaikeudet ovat tavallisia. Sitä en tiedä, että nopeutuuko aineenvaihdunta bipoilla hypomaniassa. Jotkut himoitsevat kaikkia herkkuja hypon aikana.


    • Stressi Erkki

      Mitenkäs pystyykö ihminen katkaisemaan itse hypomian? Stressin aiheuttamat ylikierroksethan pystyy katkaisemaan itse, mutta onnistuuko hypomanian katkaiseminen itse?

    • rontteli

      Siihen en osaa sanoa mitään. Hypomania voi katketa lääkkeillä, tai jollain elämäntapahtumilla. Usein hypo on niin lievä, ettei sitä tarvitse edes katkaista.

    • Stressi Erkki

      No, onkos sinulla rontteli lääkitys tähän sairauteen? Tämä on niin mystistä, kun jos hypomania kestää vain muutaman päivän tai vaikka sen 10 päivää niin miten ihminen osaa erottaa sen itsestään, ettei kyseessä ole vain ns. normaalit ylikierrokset? Onko se unettomuus, yliseksuaalisuus tms. ja jos se on lievää niin tarvitseeko ihminen siihen sitten lääkkeitä ollenkaan?

      Onko hypomaniassa jotain ruumiillisia vaivoja vai onko kyse vain tunne puolesta? Mitenkäs jos ihminen syö masennuslääkkeitä ja hänelle tulee niistä hypomaniaa, joka katkeaa kuitenkin kun elimistö tottuu lääkkeeseen. Niin onko ihmisellä silloin kyseinen sairaus vai onko se vain lääkkeistä johtuvaa ja ohimenevää?

      • rontteli

        On lääkitys, mutta ei ole toiminut kovinkaan hyvin. Ei sitä aina erota. Välillä tajuaa asian vasta aikojen päästä. Joskus kuitenkin huomaa selvästi, että nyt on ylikierroksilla. Jotenkin vaikea kuvitella, että stressissä tekisi mieli seksiä. Toki ihminen on aina yksilö. Ei lieviin hypomanioihin tarvitse lääkitystä, jos ei mokaile asioita elämässään. Hypomania ei katkea masennuslääkkeillä, vaan mieltä tasaavalla lääkityksellä esim. Deprakine (epilepsiälääke) tai neuroleptit (esim. Ketipinor, Seroquel). Masennuslääkkeet, varsinkin SSRI-lääkkeet saattavat laukaista hypon/manian. Kaipa joillain voi olla ruumiillisia vaivoja hypomaniassa.


      • Stressi Erkki
        rontteli kirjoitti:

        On lääkitys, mutta ei ole toiminut kovinkaan hyvin. Ei sitä aina erota. Välillä tajuaa asian vasta aikojen päästä. Joskus kuitenkin huomaa selvästi, että nyt on ylikierroksilla. Jotenkin vaikea kuvitella, että stressissä tekisi mieli seksiä. Toki ihminen on aina yksilö. Ei lieviin hypomanioihin tarvitse lääkitystä, jos ei mokaile asioita elämässään. Hypomania ei katkea masennuslääkkeillä, vaan mieltä tasaavalla lääkityksellä esim. Deprakine (epilepsiälääke) tai neuroleptit (esim. Ketipinor, Seroquel). Masennuslääkkeet, varsinkin SSRI-lääkkeet saattavat laukaista hypon/manian. Kaipa joillain voi olla ruumiillisia vaivoja hypomaniassa.

        Tarkoitin, että eroaako stressitä juuri siinä, että hypomaniassa tekee mieli seksiä? Nukkuuko ihminen hypomaniassa sitten vain 4 tunnin yöunia? Koitan tätä eroa selventää itselleni.

        Tuttavallani tuli hypomaniaa kun aloitti masennuslääkkeet. Mutta tarkoittaako tämä nyt sairastumista kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön vai voiko kyseessä olla vain se, että kyseinen henkilö on vain herkkä lääkkeille. Ja kun elimistö tottuisi lääkkeeseen hypomaniaa ei enää tulisi? Joutui ottamaan tasaavaa lääkitystä.


    • rontteli

      Ei kaikkien tee mieli seksiä, vaikka hypo olisikin. Nukkuminen riippuu ihan ihmisestä ja mahdollisesta lääkityksestä. Itse nukun ihan hyvin hypossa 5-8 tuntia, mutta olen todella pirteä vähäiselläkin unella. Masennuksessa ja normaalisti taas nukun 9-12 tunnin unia. Stressissä taas tuli paha unettomuus, mutta se oli erona, että stressissä olin kuitenkin väsynyt koko aika. Kyllä se varmaan aika usein tarkoittaa sitä, että on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jos masislääkkeet sen laukaisevat. Tietenkin joidenkin lääkeiden pakkausselosteessa lukee, että lääkkeestä voi tulla liian hyvä olo yms. En ole asiaan perehtynyt, mutta kaipa se on mahdollista. Tuleehan joskus esim. kilpirauhasen liikatoiminnastakin manian kaltaisia oireita.

      • Stressi Erkki

        Tuossa se stressin aiheuttamien kierrosten ja hypomanian ero varmaan onkin, että stressikierroksissa pää ei välttämättä toimi ja väsyttää, mutta eikös hypossa ihminen ole terävä ja pirteä? Mutta mites nämä ns. sekamuotoiset jaksot? Onkos silloin kierroksia, mutta pää silti väsynyt?

        Ihmisillä on nykyään niin kiire ja paineita, että ei ole ihme, että sairastutaan kuka ties mihinkä...


    • rontteli

      Hypomaniassa on tosiaan pirteä ja pää toimii enemmän kuin pitäisi. Minä ainakin kirjoitan sillon paljon kaikkea, ja ajatuskin tuntuu kulkevan paremmin. Sekamuoitoinen jakso on helvettiä. Sitä voi kuvailla sanalla kaaos. Olet samaan aikaan joko pirun ärtynyt tai iloinen/ylipirteä ja jaksat tehdä kaikkea, mutta toisaalta voisi vetää vaikka ranteet auki. Mieliala voi vaihdella hyvin nopeasti laidasta laitaan. Sekamuotoinen jakso on ainakin pitkään jatkuessa sellainen, että monet joutuvat hoitoon. Se on todella rankkaa ihmiselle.

    • Biponen

      Hyviä vinkkejä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe